andere benzine

5 apr 2004
162
0
Zuid-Limburg
vandaag heb ik dus in belgie Q8 getankt, waarna mijn
ZXRetje begon te stotteren en meerdere malen afsloeg
bij kruispunten.
Nu ken ik wel allemaal die verhalen van pura en v-power,
maar kan dat ook met andere benzine?
Wat gebeurt er dan eigenlijk? Is die Q8 dan beter reinigend,
of zit er juist meer rotzooi in?

Ondertussen loopt weer redelijk normaal, na 100km.
Maar ik vraag het me toch af. Een stotterende motor is dus
niet echt betrouwbaar, als je in een bocht het gas erop wil
gooien.

Ik heb wel ervaringen van tankstations ( de goedkopere vaak) die mindere kwaliteit brandstoffen verkopen, mar dat je motor daar ook daadwerkelijk minder van gaat lopen of van gaat stotteren heb ik nog nooit van gehoord.
Het lijkt me dan ook toeval en moet je het probleem ergens anders zoeken. zeker als je bij een gerenomeerd merkstation als Q8 getankt hebt, lijkt me dat uiterst onwaarschijnlijk.
Ik denk echt dat het niet aan de brandstof ligt.

Zeker voor de tankbeurt een leuk stukje gereden: motor lekker warm in combinatie met het warme weer wil dan wel eens leiden tot het fenomeen 'vapour lock'. Is het gevolg van de hitte die van het blok afstraalt en in de benzineleiding dampbellen veroorzaakt, waardoor de brandstofvoorziening naar carburateurs even wat minder is. Tijdens het eerste stukje rijden koelt de brandstof dan weer af door rijwind en de doorstroming van relatief koelere brandstof uit de tank en weg probleem.

vapour lock? klinkt als een wc-verfrisser :P

kan iemand me precies uitleggen hoe dat ontstaat,
want blijkbaar hebben niet alle motoren daar dan
last van. Ik hoop dat ik dat dan ook ergens meer
kan verhelpen.

Uiterst brandbare wc-verfrisser! Maar dat zijn ze trouwens allemaal met een drijfgas als butaan.

Wat is vapour lock? Dat kan in motorvoertuigen op twee plaatsen ontstaan. In brandstofleidingen en in remleidingen.

In brandstofleidingen: door de hitte van de motor gaat de brandstof in de leiding koken. Deze kokende brandstof neemt de vorm van een steeds groter wordende dampbel aan waardoor de brandstofleiding in de richting van de motor en de tank wordt leeggedrukt. Zodra de leiding is leegedrukt vult deze zich weer met vloeistof die meteen weer begint te koken. Het hele proces herhaalt zich Resultaat een hortende en stotende motor die niet meer trekt.

Remedie: leidingen afkoelen met water (veelvuldig in dienst moeten toepassen op dikke dafjes (YA-328) die het op een warme zomerdag te heet hadden gekregen in het terrein), brandstofleidingen verleggen naar koelere plaatsen of de leidingen zodanig afschermen dat er geen motorwarmte meer naar de leidingen toe kan(omwikkelen met alufolie).

Vapourlock bij remmen gebeurt vaak bij oude remolie. Omdat remolie water aantrekt krijg je bij oudere remolie eigenlijk een mengsel van water en olie, met elk verschillende kookpunten (die van olie is als bekend ruim hoger dan die van water). Het water gaat tengevolge van de hitte door het gebruik van de remmen koken en veroorzaakt een dampbel in de leidingen die, integenstelling tot de olie, zeer makkelijk samen te persen is. Als je dan remt dan maak je alleen de dampbel kleiner; je oefent geen druk uit op de remklauwen dus er wordt niet/nauwelijks geremd. Om die reden moet je periodiek (meestal om de twee a drie jaar) je remolie vervangen!

Laatst bewerkt:
ahzo.....
ik had nog nooit daarvan gehoord, maar zo klinkt het best
logisch, evenals irritant.

zeer hartelijk dank voor je mooie uitleg.
ik zal eens kijken, als het nog eens voorkomt, dat ik de
alu-folie eens uit de keuken jat :P (oid)

Terug
Bovenaan Onderaan