andere buddyzit slot aanpassen aan sleutel.

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.917
67
Gliese 581d
Weet iemand of het mogelijk is om een cilinder passend maken op een andere sleutel?

Betreft een Yamaha R1 waarbij er ooit een ander buddyseatslot in is gekomen met een losse (yamaha)sleutel.
Graag wil ik dit slotje aan laten passen zodat alles weer met de normale sleutel (contactslot en benzinetank) werkt.

Weet iemand een adresje of goede tips (om het zelf te doen)?

p.s. alle sloten aanpassen werkt niet want je zit met een ECU en een rode moedersleutel.
 
Vraag me eigenlijk af of het slot wel normaal open kan zonder onherstelbaar sloopwerk.
 

Bijlagen

  • 15375022888924286747635299174862.jpg
    15375022888924286747635299174862.jpg
    517,8 KB · Weergaven: 22
Of een extra buddyseat slotje kopen en uit elkaar halen. Met een beetje geluk kun je de juiste slotplaatjes combineren. Dan hoef je niks te bewerken want dat zorgt er ook voor dat meerdere sleutels het slot kunnen openen.

Zie hier het principe van de plaatjes: Plaatjescilinderslot - Wikipedia

Dat is wel een goede tip. Vraag me alleen af of ik het slot open krijg op een manier dat ie ook weer dicht kan. Overigens gebruikt dat slot ook niet de hele sleutel. De sleutel steekt het in de tot het eind en daar zit al dat veertje.
 
Flex langs de baardjes? Wat bedoel je daar precies mee als ik vragen mag?
Je haalt het slot uit elkaar en laat de sleutel er in zitten anders springen de baardjes weg.
Nu heb je de slotcilinder in je handen en steken de baardjes niet er uit want je hebt de sleutel er in die er bij past, anders gaat het niet uit elkaar, dan steek je de sleutel er in die jij wilt van Yamaha en dan steken de baardjes er uit onregelmatig en die slijp je plat dan beetje afbramen en schoonmaken en je sleutel past. Het is geen hogeschool werk maar het werkt low budget.
Mijn verhaal hierover is simpel maar het werkt en het is een beetje geduldig prutswerk.
 
Je haalt het slot uit elkaar en laat de sleutel er in zitten anders springen de baardjes weg.
Nu heb je de slotcilinder in je handen en steken de baardjes niet er uit want je hebt de sleutel er in die er bij past, anders gaat het niet uit elkaar, dan steek je de sleutel er in die jij wilt van Yamaha en dan steken de baardjes er uit onregelmatig en die slijp je plat dan beetje afbramen en schoonmaken en je sleutel past. Het is geen hogeschool werk maar het werkt low budget.
Mijn verhaal hierover is simpel maar het werkt en het is een beetje geduldig prutswerk.

Hoe kun je het slot dan openmaken? Dat moet dan wel aan de voorkant dus waar je slot insteekt.

En kun je de sleutels wel wisselen dan zonder dat de baardjes eruit springen? (of kun je die met je vinger even tegenhouden?)
 
Je haalt het slot uit elkaar en laat de sleutel er in zitten anders springen de baardjes weg.
Nu heb je de slotcilinder in je handen en steken de baardjes niet er uit want je hebt de sleutel er in die er bij past, anders gaat het niet uit elkaar, dan steek je de sleutel er in die jij wilt van Yamaha en dan steken de baardjes er uit onregelmatig en die slijp je plat dan beetje afbramen en schoonmaken en je sleutel past. Het is geen hogeschool werk maar het werkt low budget.
Mijn verhaal hierover is simpel maar het werkt en het is een beetje geduldig prutswerk.

Slot eruit halen moet wel lukken, openen denk ik ook wel. Maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Ik steek de passsende sleutel erin en haal het slot eruit, oké. Maar je zegt dat de sleutel erin moet zitten omdat de plaatjes anders wegschieten, hoe kan ik dan de gewenste sleutel erin doen zonder dat dit gebeurt? En waarom schieten ze eigenlijk weg? Als de sleutel niet in het slot zit zou je toch zeggen dat er juist geen druk op zit? Want de baardjes van de sleutel duwen de plaatjes toch juist naar buiten?

Ik ben een leek op gebied van sloten hoor :P

Of een extra buddyseat slotje kopen en uit elkaar halen. Met een beetje geluk kun je de juiste slotplaatjes combineren. Dan hoef je niks te bewerken want dat zorgt er ook voor dat meerdere sleutels het slot kunnen openen.

Zie hier het principe van de plaatjes: Plaatjescilinderslot - Wikipedia

Als ik het slot modificeer dat de gewenste sleutel past, dan passen er meerdere sleutels in het slot dan mijn gewenste sleutel? Waarom? :o
 
Slot eruit halen moet wel lukken, openen denk ik ook wel. Maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Ik steek de passsende sleutel erin en haal het slot eruit, oké. Maar je zegt dat de sleutel erin moet zitten omdat de plaatjes anders wegschieten, hoe kan ik dan de gewenste sleutel erin doen zonder dat dit gebeurt? En waarom schieten ze eigenlijk weg? Als de sleutel niet in het slot zit zou je toch zeggen dat er juist geen druk op zit? Want de baardjes van de sleutel duwen de plaatjes toch juist naar buiten?

Ik ben een leek op gebied van sloten hoor :P

Met de juiste sleutel steken de slotplaatjes er niet uit, dan kan je de sleutel draaien.
Dan gaat het slot open daarvoor is het zo bedoeld dat niet iedereen overal in kan.
De slotplaatjes maken elk slot tot een unieke code door verschillende lengte er van zo is je sleutel ook.
Er zitten veertjes aan de slotplaatjes om die op en neer te bewegen dus zonder sleutel kunnen ze weg en dan is het weer zoeken welke waar hoort.
En als je dan de andere sleutel wilt pasmaken zo wij het vertellen op het slot kan het wel zijn dat er ineens meer sleutels passen.
Het is een budget oplossing, ja kan ook gaan voor allemaal nieuwe sloten bij een motorzaak, dat kost wat meer.

Als ik het slot modificeer dat de gewenste sleutel past, dan passen er meerdere sleutels in het slot dan mijn gewenste sleutel? Waarom? :o

Wil je dat alleen maar jou sleutel past dan zoek je nieuwe slotplaatjes te vinden (voor elke merk slot anders) en die maak je pas. Dat is een flinke klus als je dat nog nooit heb gedaan..
Heb je nu een ander slot met sleutel wat past uit een andere motor dan kan je soms het binnenwerk over zetten, cilinder kompleet met plaatjes dan blijft alles origineel en gaat je slot open met alleen die sleutel.
 
Er zijn ook allerlei bedrijfjes die voor jou dat wel willen doen, dan past alleen maar jou sleutel.
Wat wil je er aan uitgeven? Dat is de vraag voor jezelf. Aan alles hangt een prijs.
 
Ik deed aan onze camper van de winter overal nieuwe cilinders in de sloten, nu is alles gelijk.
Alles van Zadi dat is een merk slot en gewoon leverbaar op slot nummer.
Het merk staat gewoon op het slot zelf, daar kan je wat mee?
Google is dan je beste vriend en zo vind je een leverancier in Nederland.
 
circlip oid eruit en tada
ja. Hoe ik bij baardjes ipv plaatjes kwam weet ik alleen niet meer.
Bedankt voor de tips!!!

Het slotje heb ik open. Was nog verrassend simpel. Ik had eerst de boel maar even schoongespoten met WD40 zadat de zwarte prut er af was en het palletje kon zien om m open te maken.

Ik hoef maar 1 plaatje een fractie af te vijlen.
De "andere" sleutel (die dus bij dit buddyzitslotje hoort) lijkt ook heel erg veel op de contactsleutel. Dus dat is wel mooi geluk

Ik heb ff voor de gein ook de sleutel van de motor van mijn vrouw (ook een Yamaha) gepakt en voor die sleutel zou ik alle plaatjes moeten bijwerken.

Vraagje, als ik m in elkaar zet, dan gewoon met naaimachine olie invetten? of wat anders gebruiken.
 
Ja, boeie. In theorie heb je gelijk, plaatjes verwisselen is technisch gezien de mooiste oplossing maar je moet het buddyslotje maar belangrijk genoeg vinden om die tijd en moeite en kosten erin te steken.

Dit is ook goed zo, vond die aparte sleutel ook irritant, nu maar 1 plaatje een fractie af vijlen. Het buddyslotje gebruikt ook niet de hele sleutel. Er zitten maar 5 plaatjes in terwijl er 8 kuiltjes in de sleutel zitten.

Ik heb alleen maar een slot en gereedschapsetje onder het zitje.
 
Ik deed aan onze camper van de winter overal nieuwe cilinders in de sloten, nu is alles gelijk.
Alles van Zadi dat is een merk slot en gewoon leverbaar op slot nummer.
Het merk staat gewoon op het slot zelf, daar kan je wat mee?
Google is dan je beste vriend en zo vind je een leverancier in Nederland.
Dat zal wel lastig worden ivm de gecodeerde sleutels. Er zit ook een rode moedersleutel bij ivm de gecodeerde sleutels. Het contactslot is gekoppeld aan de ECU
 
Terug
Bovenaan Onderaan