Andere demper

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
103
118
Goedemorgen allen.

Omdat mn cbrtje 500 2 cilinder zo'n lullig geluid maakt en er zo'n grote zilverkleurige pot naast hangt heb ik besloten om er na 8 maanden toch maar een andere aan te knopen.

een Blackwidow demper wel te verstaan.

Echter stuit ik nu tegen een probleempje. Ik krijg de nieuwe buis niet ver over de oude buis heen. er zit namelijk een soort van ijzeren ringetje over het oude gedeelte wat mijn nieuwe buis tegenhoud (zie foto). De demper zit nu wel muurvast naar mijn gevoel.

Maar ik vraag mij af: moet ik dit toch welhameren/slijpen/zagen?
 

Bijlagen

  • IMG20230304154203.jpg
    IMG20230304154203.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 106
Of de nieuw pijp iets af slijpen /inkorten.
Ga ook een eerst de boel netjes ontdoen/schoon maken van oude montage resten.

Waarschijnlijk zat bij de oude demper pijp een dikke pakking ring. Die netjes op zijn plek werd gehouden door die opstaande rand van de collectorpijp. De OEM demper pijp had geen last van de opstaande rand.
Nu heb je een demperpijp die kaal (zonder pakking) op de collectorpijp wordt geschoven. Daar gaat het de fout in.

blackwidowexhausts:
*All of our silencers are Road Legal for the UK with the baffle in place

Please note our silencers do not have EU or TUV Approval, this is NOT required for the UK Market. Please be sure to make the necessary local enquires before purchasing

Dus in geen E-keur op de dempers en dus metname in DE een mogelijk problemen.
 
Laatst bewerkt:
De topicstarter heeft nog niet gereageerd maar als de uitlaat niet direct past en ergens aangepast moet worden om te passen is die niet voor die motor gemaakt .
Terug dat ding naar de leverancier en zoek verder voor een wel passend exemplaar die voorzien is van een voor Nederland geldende Ekeur
 
Het zal vooral aan handhaving gaan schorten.

Oke, fijn. Dan zijn al die e’s dus overbodig?
wat een idioot antwoord..
Alleen een E keur zegt helemaal niets, maakt het wel makkelijk, maar als jij staande gehouden wordt met een uitlaat met e-keur die duidelijk te luid is, ben je gewoon de sjaak, rijdt je zonder e-keur en gewoon binnen de norm is er niets aan de hand,...
Maar dat weet je heel goed,
 
Geen E keur is geen goedkeuring in de hele EU. Alleen handhaaft Duitsland iets scherper, kwestie van tijd

Minder handige keus voor die demper TS
onzin....geen e-keur kan prima..er zijn genoeg zelfbouw motoren zonder e-keur die aan alle normen voldoen, en door heel europa mogen rijden ( waar het is toegestaan natuurlijk)
 
wat een idioot antwoord..
Niet vanuit mijn oogpunt, ik heb zelf op basis van het origineel, twee dempers voor mijn motorfiets gemaakt. Daar ontbreken dus de e’s dus ook zul je begrijpen. Deze dempers zitten dus inclusief db killers op een HD Dyna. Ze zijn zo stil dat je de aanzuiging door de carburateur, via het originele filter, kunt horen. Ook kun je het blok weer horen rammelen. Dat was bij de dempers _O- waarmee ik hem kocht wel anders. Van mij mogen de e nummers ook wel aan de kant gesmeten worden en gewoon lekker een juiste meting bij twijfels. Laat ze maar handhaven en alle gesloten wegen weer terug opengooien.

Alleen een E keur zegt helemaal niets, maakt het wel makkelijk, maar als jij staande gehouden wordt met een uitlaat met e-keur die duidelijk te luid is, ben je gewoon de sjaak, rijdt je zonder e-keur en gewoon binnen de norm is er niets aan de hand,...
Maar dat weet je heel goed,
De CB1000R die hier ook nog staat heb ik een SC-Projects demper en decat, met een certificaat van homolegalisatie (dat is fout gespeld ik weet) en goedkeuring. Die is zo superhinderlijk luid dat die er onder weg is gehaald door mij en vervangen voor een niet straatlegale ixil. Die is wel wat luider dan het origineel, zou mn kans er niet op wagen in Dld, maar voor hier kan hij best wel. Toch gaat het origineel er weer terug onder.

Dus wellicht een minder idiote reactie van mijn kant want ik denk in principe er net zo over.
 
Niet vanuit mijn oogpunt, ik heb zelf op basis van het origineel, twee dempers voor mijn motorfiets gemaakt. Daar ontbreken dus de e’s dus ook zul je begrijpen. Deze dempers zitten dus inclusief db killers op een HD Dyna. Ze zijn zo stil dat je de aanzuiging door de carburateur, via het originele filter, kunt horen. Ook kun je het blok weer horen rammelen. Dat was bij de dempers _O- waarmee ik hem kocht wel anders. Van mij mogen de e nummers ook wel aan de kant gesmeten worden en gewoon lekker een juiste meting bij twijfels. Laat ze maar handhaven en alle gesloten wegen weer terug opengooien.


De CB1000R die hier ook nog staat heb ik een SC-Projects demper en decat, met een certificaat van homolegalisatie (dat is fout gespeld ik weet) en goedkeuring. Die is zo superhinderlijk luid dat die er onder weg is gehaald door mij en vervangen voor een niet straatlegale ixil. Die is wel wat luider dan het origineel, zou mn kans er niet op wagen in Dld, maar voor hier kan hij best wel. Toch gaat het origineel er weer terug onder.

Dus wellicht een minder idiote reactie van mijn kant want ik denk in principe er net zo over.
het gaat mij er om dat er eens gestopt wordt met fabeltjes en feiten door elkaar te halen...en dat er dan ook nog olie op het vuur gegooid wordt ..
Een E-keur is een keurmerk voor artikelen die voldoen aan de regels gesteld voor dat artikel , gebruikt op de juiste wijze zonder daar veranderingen in aan te brengen...
Dus met alleen een E-keur heb je niets, daar hoort een certificaat bij en een type waar dit voor gebruikt mag worden, en hier in NL is dat voldoende, in Dld moet je het als INWONER van Dld ook nog in je kenteken laten optekenen DAT je veranderingen hebt toegevoegd, en ondanks de E-keur , moet het toch door de TUV/DEKRA gekeurd worden, want een uitlaat met E-keur die lekt op de aansluiting krijg je geen goedkeuring voor, en mag je eerst naar huis de boel goed monteren..dat is daar anders met ABE, daar zit een certificaat bij dat voldoende is om bij je te hebben......MAAR ...ook daar kun je zonder e-keur onderdelen monteren, die gewoon door de TUV gekeurd kunnen worden en goedgekeurd worden, want b.v. veel Harley spul uit de VS heeft geen e-keur, en mag na keuring daar gewoon gebruikt worden..

Tot zover e-keur ...
Dan mag een land zelf bepalen wat ze wel of net goedkeuren of toestaan aan machines en voertuigen, en die mag je in principe gewoon gebruiken binnen de EU, ook in Dld, en daar kan Dld niets aan willen..
In NL mag je gewoon twee verschillende banden op een as van de auto hebben, In dld verboden, maar ze mogen in Dld geen nederlander staande houden omdat hij 2 verschillende banden heeft ( uitgezonder radiaal/diagonaal)..
En zo zijn er meer regels , waar je in Dld gewoon mee mag rijden/gebruiken
Maar vergis je niet , een demper die een E-keur heeft voor een hayabusa, mag je niet op een cb500 plaatsen daar, daarvoor heb je dat certificaat nodig en het nummer op de uitlaat, hier mag je dat wel , zolang je geluidsniveau niet boven het typegoedkeuringsniveau komt ( + 3Db geloof ik) ..
Dus bij twijfel moet je zelf bepalen of je het risico wilt lopen..ik rij zelf met een FZS1000 zonder exup en een Kawa bosdemper
 
het gaat mij er om dat er eens gestopt wordt met fabeltjes en feiten door elkaar te halen...en dat er dan ook nog olie op het vuur gegooid wordt ..
Een E-keur is een keurmerk voor artikelen die voldoen aan de regels gesteld voor dat artikel , gebruikt op de juiste wijze zonder daar veranderingen in aan te brengen...
Dus met alleen een E-keur heb je niets, daar hoort een certificaat bij en een type waar dit voor gebruikt mag worden, en hier in NL is dat voldoende, in Dld moet je het als INWONER van Dld ook nog in je kenteken laten optekenen DAT je veranderingen hebt toegevoegd, en ondanks de E-keur , moet het toch door de TUV/DEKRA gekeurd worden, want een uitlaat met E-keur die lekt op de aansluiting krijg je geen goedkeuring voor, en mag je eerst naar huis de boel goed monteren..dat is daar anders met ABE, daar zit een certificaat bij dat voldoende is om bij je te hebben......MAAR ...ook daar kun je zonder e-keur onderdelen monteren, die gewoon door de TUV gekeurd kunnen worden en goedgekeurd worden, want b.v. veel Harley spul uit de VS heeft geen e-keur, en mag na keuring daar gewoon gebruikt worden..

Tot zover e-keur ...
Dan mag een land zelf bepalen wat ze wel of net goedkeuren of toestaan aan machines en voertuigen, en die mag je in principe gewoon gebruiken binnen de EU, ook in Dld, en daar kan Dld niets aan willen..
In NL mag je gewoon twee verschillende banden op een as van de auto hebben, In dld verboden, maar ze mogen in Dld geen nederlander staande houden omdat hij 2 verschillende banden heeft ( uitgezonder radiaal/diagonaal)..
En zo zijn er meer regels , waar je in Dld gewoon mee mag rijden/gebruiken
Maar vergis je niet , een demper die een E-keur heeft voor een hayabusa, mag je niet op een cb500 plaatsen daar, daarvoor heb je dat certificaat nodig en het nummer op de uitlaat, hier mag je dat wel , zolang je geluidsniveau niet boven het typegoedkeuringsniveau komt ( + 3Db geloof ik) ..
Dus bij twijfel moet je zelf bepalen of je het risico wilt lopen..ik rij zelf met een FZS1000 zonder exup en een Kawa bosdemper
Ik had bij de remleidingen die ik in Dld had gekocht een abe certificaat. Die hoefde ik niet bij me te hebben maar ach, deed hem in het vakje onder de buddy in een zipper zakje bij de papieren. Voor de rest, het klopte dus gewoon.
 
onzin....geen e-keur kan prima..er zijn genoeg zelfbouw motoren zonder e-keur die aan alle normen voldoen, en door heel europa mogen rijden ( waar het is toegestaan natuurlijk)
Inderdaad, ook in Duitsland hoef je niet altijd een e-keur te hebben. Duitsers hebben dan een keuringsbewijs bij zich en mogen verder. Als de politie vindt dat jouw motor wel erg veel lawaai maakt, dan wordt het geluid gemeten op een keuringslocatie. Uiteraard op jouw kosten.
Maar ja, TS wilde weten of hij de ring moest verwijderen en niet hoe de Duitse wetgeving in elkaar zit O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan