Andere motor; 2 vragen

Zeitgeist

Rookie
28 dec 2019
13
1
Hi!

Momenteel rijd ik een Suzuki Bandit 600 uit 2004 met 10k op de teller. De bedoeling was om hier woon-/werkverkeer mee te rijden, maar door een verandering in werksituatie zijn het enkel nog plezierritjes die ik rijd ;) Ik heb er nu een jaar op gereden en ik wil eigenlijk wel eens wat anders proberen.

Ik heb de motor destijds voor 2500 kunnen overnemen van een oud buurman van ons (destijds 7k op de teller). Ik kan op marktplaats/autoscout weinig soortgelijke motoren vinden met een gelijke km stand; wat zou een reële prijs zijn om hem weer voor te verkopen? De motor ziet er verder nog gaaf uit; enkel de knipperlichten zitten met wat tape vast.

Deel 2 van dit topic: ik ben dus op zoek naar wat spannenders (liefst wel weer sport/tour). Iets meer CC en iets meer koppel, deze motor is pas 'vlot' op het moment dat hij hoog in toeren komt. Ik heb zelf al wat rondgekeken en kom een beetje op de volgende 4 motoren uit: Honda Varadero, Kawasaki ZRX 1100, Honda CB 1300 en de Yamaha XJR 1300.

Eigenlijk wil ik binnen het budget van mijn huidige motor wisselen naar wat anders; welke motor zouden jullie (uit bovenstaande rijtje of iets anders) kunnen aanraden? Afhankelijk van wat ik terug krijg voor mijn huidige motor schat ik mijn budget voorlopig dus in op 2000/2500 euro.
 
De Varadero is wel een heel andere motor dan de drie viercilinder nakeds die je noemt. Allemaal zijn het motoren met de nodige jaren op de teller, het is dus niet alleen van belang naar het model te kijken, maar vooral ook naar de staat van die ene motor die je op het oog hebt. Vuile carburateurs en je kunt weer de nodige tijd en/of euro's in de motor stoppen. Ingesleten balhoofdlagers, oude of verkeerde banden idem. Met versleten vering rijdt ook een stuk minder dan op (een) frisse schokdemper(s). Enz.
 
Bandit 1200 is een goede motor,all round en meer power,wat je oude motor betreft,in een nette staat met die km,s zou je hem wel kwijt moeten
kunnen raken voor de rond de prijs die je er zelf voor betaald heb.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal niks. Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf leuk en mooi vindt, dus ik zou daar eens mee beginnen. Ongeacht wat we hier zeggen zul je toch je eigen keus maken, dus waarom zou je daar niet meteen mee beginnen?
 
Lemmy heeft wel gelijk,keuze is groot genoeg,en gewoon gaan proefrijden op motoren die je wat lijkt.
 
Ik heb mijn bandit 650 uit 2005 pas verkocht voor 2650. Dat is wel het nieuwere model, maar die had 45000km. Gezien jou km stand (boekjes erbij?) zou ik rond de 3k vragen. Maar dit is allemaal uit de losse pols, ik ken de staat van de motor niet.

Deel 2: probeer eens een 2 cilinder te rijden. Vstrom bijvoorbeeld, dan merk je dat je hetzelfde vermogen toch erg leuk rijdt omdat je veel meer koppel onderin toeren hebt :t
 
Mijn mening is dat je pas 3000 kilometer op deze hebt gereden. Als je wat spannender wilt, dan kan je ook gewoon wat sneller gaan rijden. Een Bandit 600 kan heel saai zijn, maar ook heel spannend. Dat heb je zelf in de hand.

Ik zou op deze iets betere veren zetten en heel veel plezier hebben. Meer toeren maken wen je aan en als je dat doet dan is deze heel potent.

Als je een andere motor wilt, dan moet je die gewoon kopen. Ik zou dan wel even zorgen dat de knipperlichten normaal vast zitten. Als je een hoge prijs wilt, dan moet hij wel top zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan