Andere motor

Martius

Rookie
2 okt 2021
21
8
Hee,

Ik ben op zoek naar een bepaald type motor en ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik rij nu een Honda CBR 1000F uit 1988 met 132 pk op 255 kg rijklaar gewicht.
Waar de motor aan zou moeten voldoen is het volgende: ruim vermogen, veel koppel; het mooiste zou zijn dat het koppel al wat lager in de toeren beschikbaar zou zijn. Het gewicht zou een stuk lager mogen of iets lager. Verbruik maakt me niet uit.

Beoogd gebruik: woon werk ( 37 km totaal) filerijden en klein stukje stadsverkeer met veel stoplichten. Plezier ritjes, tour tochtjes (binnen Nederland, misschien af en toe Duitsland ;) )

Ik heb al een aantal modellen in gedachten en opgezocht etc..: Blackbird, ZZR 1400, ZX 12R, ZX 10R, Hayabusa, Buell 1125R, Yamaha MT01, Ducati 1098, B-King.
De motor mag wel een beetje apart zijn. Dus spuuglelijk of supermooi. Liever geen grijze muis( dat ben ik zelf namelijk al :+).
Budget is +- 10.000; mag natuurlijk altijd minder...

Ik hoop dat jullie nog modellen weten die ik op het lijstje erbij kan zetten.
 
Crosstourer 1200? Granpasso 1200? Tnt1130? Navigator 1000? Tiger 1050? Stelvio 1200? Daytona 955i?
Bosshoss ( :+) Genoeg niet-grijze muizen om uit te kiezen. Ik zou zelf wat meer randvoorwaarden willen hebben, anders zou ik niet kunnen kiezen.
 
Bedankt voor de leuke suggesties allemaal ! @ex-motorloos de TNT 1130, Navigator 1000, Tiger 1050, Stelvio 1200, Daytona 955i, kunnen allemaal op het lijstje :Y

@Hubertje KTM 1290 al eens voor gekeken, maar uit reviews bleek de koppeling niet zo fijn voor stadsverkeer (zou zelf moeten proefrijden). H2zx? H2 se of H2 SX? Allemaal gaaf, maar nog te duur. De BMW's vallen af, de MT10 zou op papier wel passend zijn, maar op de één of andere manier trekt die me niet zo.

@D.D Gave suggestie ! @Brnk leuke suggestie, ook al wel eens voor gekeken, ziet er goed uit, maar verhouding gewicht-vermogen twijfel ik.

Misschien zoek ik verkeerd, Ik weet ook niet of ik die hele snelle fietsen nou persé zou willen. Het gaat denk ik meer om de snelheidsbeleving. Op zich vind ik het vermogen van mijn huidige motor prima, maar de motor mag wendbaarder, lichter en de kracht mag explosiever vrij komen. Ik had vroeger een puch met een 65 cc polini, liep veel te hard, als die in z'n powerband kwam voelde je echt die trekkracht, ding woog maar 50kg ofzo, levensgevaarlijk, maar het zorgde wel alltijd voor een grijns op je gezicht.
 
Ik heb jaren dagdagelijks 1290 GT gereden en 'de koppeling is niet zo fijn voor stadsverkeer' is niet iets wat ik ooit gedacht heb.
'De cruise control is super voor zones 50' heb ik dan weer heel vaak gedacht.

Enige wat ik zou zeggen is 'test tijdens je testrit even of dat exemplaar aan 200 stabiel is'.
 
Hahaha okee, dan ga ik er zeker een keer mee proefrijden, alleen even zoeken naar 1 met zo min mogelijk oranje _O-
 
Ik weet niet hoe een 1098 rijd, maar ik gok dat dat redelijk overeen komt met mn 848, en die is absoluut niet gemaakt voor stadsverkeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan