Andere rempomp?!

Roel'

Die hard MF'er
17 mei 2006
795
26
Deurne (Noord Brabant)
Ik heb een GS500 met een GSXF600 voorvork, met de daarbij behorende rempartij.
Nu wil ik graag een andere voorrempom/reservoir gaan gebruiken.

Ik heb nu een rempomp van een TL1000 gevonden.
Mijn vraag dus:
Is het mogelijk om de rempomp van een TL1000 te gebruiken icm de remtangen van een GSXF600? En werkt dat dan ook fatsoenlijk :) ?

Alvast bedankt!

Gr Roel
 
Ik heb een GS500 met een GSXF600 voorvork, met de daarbij behorende rempartij.
Nu wil ik graag een andere voorrempom/reservoir gaan gebruiken.

Ik heb nu een rempomp van een TL1000 gevonden.
Mijn vraag dus:
Is het mogelijk om de rempomp van een TL1000 te gebruiken icm de remtangen van een GSXF600? En werkt dat dan ook fatsoenlijk :) ?

Alvast bedankt!

Gr Roel

Hey ;)

Misschien weet een Suzuki dielert je meer te vertellen.
 
Of het werkt hangt af van de plunjeroppervlakken.
Volgens mij is de TL1000 met 6, en de GSXF600 met 2 zuiger remklauwen uitgerust.
Wanneer dit het geval is dan is het totaal oppervlak van de remzuigers van de TL is dus aanzienlijk groter dan van de GSXF.
Gevolg is dat de rempomp van de TL een aanzienlijk grotere plunjer zal hebben en dus meer vloeistof verplaats met minder druk en dus te weinig kracht op de blokken uitoefent.
 
Of het werkt hangt af van de plunjeroppervlakken.
Volgens mij is de TL1000 met 6, en de GSXF600 met 2 zuiger remklauwen uitgerust.
Wanneer dit het geval is dan is het totaal oppervlak van de remzuigers van de TL is dus aanzienlijk groter dan van de GSXF.
Gevolg is dat de rempomp van de TL een aanzienlijk grotere plunjer zal hebben en dus meer vloeistof verplaats met minder druk en dus te weinig kracht op de blokken uitoefent.
:^
Aan de onderkant van de pomp staat de diameter van de plunjer.
Als het dezelfde maat is kan je hem gerust vervangen, ander szou ik het niet doen.
 
Of het werkt hangt af van de plunjeroppervlakken.
Volgens mij is de TL1000 met 6, en de GSXF600 met 2 zuiger remklauwen uitgerust.
Wanneer dit het geval is dan is het totaal oppervlak van de remzuigers van de TL is dus aanzienlijk groter dan van de GSXF.
Gevolg is dat de rempomp van de TL een aanzienlijk grotere plunjer zal hebben en dus meer vloeistof verplaats met minder druk en dus te weinig kracht op de blokken uitoefent.

sorry TS voor het vervuilen van je topic... maar hier probeer ik ook al n hele tijd vat op te krijgen:+

meer vloeistof met minder druk..
dat meer vloeistof snap ik, maar waarom minder druk? Je zou anders verwachten..
(ooit iets soortgelijks gedaan, 1 vinger stoppies waren het resultaat :+ )
op 1 of andere manier snap ik t nog niet helemaal :+
 
Je hebt een remklauw met 2 cilinders en een rempomp.
De pomp heeft een slag van zeg 75cc en de 2 cilinders samen 50cc.
Wanneer je dan de hele slag maakt, druk je de cilinders 50cc uit, maar je hebt nog 25 cc over. Wanneer je deze erbij pompt verhoog je de druk in de cilinder. (12,5 cc per cilinder erbij)

Check?

Wanneer je dan 6 cilinders in je klauw hebt, met 10cc = totaal van 60 cc
Rempomp van 75cc verdeelt deze na de volledige slag van 60 cc de resterende 15 cc over 6 cilinders. dus komt er per cilinder slechts 2,33 cc bij.

Dit is puur een voorbeeld om uit te leggen hoe het ongeveer werkt. De genomen getallen zijn fictief.
Natuurlijk hebben de slaglengte, plunjerdiameter en kamer grote ermee te maken.
 
kijk... nu begint t helder te worden.. (zat me blind te staren op vanalles en nogwat)

maar hoe groter de diameter van de pomp hoe meer deze aan druk op brengt neem ik aan?

(6zuigerpomp op een 2-4zuigersysteem zetten zal naar "logisch" denken beter werken ...toch? )
 
kijk... nu begint t helder te worden.. (zat me blind te staren op vanalles en nogwat)

maar hoe groter de diameter van de pomp hoe meer deze aan druk op brengt neem ik aan?

(6zuigerpomp op een 2-4zuigersysteem zetten zal naar "logisch" denken beter werken ...toch? )
Nee, Hoe groter de diameter, hoe meer vloeistof er verplaatst wordt. je slag wordt (te) kort(er). Bekijk het als een groter tandwiel voor op je fiets, bij dezelfde toeren ga je wel sneller maar je moet meer kracht gebruiken.
Je zal bij een grotere pomp dus ook meer kracht moeten zetten.

@TS zoals erder vermeld. De diameter staat wel op de pomp als het goed is. Die van de TL is 5/8 inch(16mm). Wss is die van jouw 14mm. Kan dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, Hoe groter de diameter, hoe meer vloeistof er verplaatst wordt. je slag wordt (te) kort(er). Bekijk het als een groter tandwiel voor op je fiets, bij dezelfde toeren ga je wel sneller maar je moet meer kracht gebruiken.
Je zal bij een grotere pomp dus ook meer kracht moeten zetten.

@TS zoals erder vermeld. De diameter staat wel op de pomp als het goed is. Die van de TL is 5/8 inch(16mm). Wss is die van jouw 14mm. Kan dus niet.


En dat ligt er aan.. of het een R (6 zuiger tangen) of S (4 zuiger tangen) 16mm tegen 14mm... :Y ik heb een 14mm rempomp en toch 6 zuiger klauwen... doet het voorals nog prima

(alhoewel ik wel zoekende ben naar een rempomp van 'n R 16mm O-) )
 
Laatst bewerkt:
En dat ligt er aan.. of het een R (6 zuiger tangen) of S (4 zuiger tangen) 16mm tegen 14mm... :Y ik heb een 14mm rempomp en toch 6 zuiger klauwen... doet het voorals nog prima

(alhoewel ik wel zoekende ben naar een rempomp van 'n R 16mm O-) )
Alles kan. Ik heb een keer een 14mm pomp op Yamaha 6 zuiger klauwen gehad, deze kreeg in niet op druk. Met een 5/8 wel.

Ik heb nog een 5/8 pomp liggen zonder hendel en reservoir voor €15,-
 
Laatst bewerkt:
Beetje in normale staat, of moet ik dan nog een revisie-setje rubbers & ringen kopen ?
en origineel Suzuki TLR.. ? Bergheum ligt waar ?? of anders opsturen een mogelijkheid ?

check vanavond eerst even wat er onderop de mijne staat.. ;) & dan kom ik er even op terug.. :Y


[me] loebassie checkt net routenet... maar hoopt gelijk dat opsturen wel mogelijk is [/me]
 
Laatst bewerkt:
Beetje in normale staat, of moet ik dan nog een revisie-setje rubbers & ringen kopen ?
en origineel Suzuki TLR.. ? Bergheum ligt waar ?? of anders opsturen een mogelijkheid ?

check vanavond eerst even wat er onderop de mijne staat.. ;) & dan kom ik er even op terug.. :Y


[me] loebassie checkt net routenet... maar hoopt gelijk dat opsturen wel mogelijk is [/me]
Opsturen is geen punt.
Ik denk wel dat hij goed is, maar heb hem nooit getest. Ik wilde hem zelf gebruiken, maar een complete gekocht.
 
Op mijn rempomp staat: 5/8
En op de rempomp die ik wil gaan kopen staat 14mm..

Verstandig, of naar iets anders zoeken?
5/8" is ca 16mm, dus 14 is eigenlijk wat te klein... je gaat dan meer slag gebruiken, dat kan misschien maar of het fijn is weet ik niet.....
Je krijgt wel een hogere druk dus iets meer slag maar minder kracht nodig.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een remklauw met 2 cilinders en een rempomp.
De pomp heeft een slag van zeg 75cc en de 2 cilinders samen 50cc.
Wanneer je dan de hele slag maakt, druk je de cilinders 50cc uit, maar je hebt nog 25 cc over. Wanneer je deze erbij pompt verhoog je de druk in de cilinder. (12,5 cc per cilinder erbij)

Check?

Wanneer je dan 6 cilinders in je klauw hebt, met 10cc = totaal van 60 cc
Rempomp van 75cc verdeelt deze na de volledige slag van 60 cc de resterende 15 cc over 6 cilinders. dus komt er per cilinder slechts 2,33 cc bij.

Dit is puur een voorbeeld om uit te leggen hoe het ongeveer werkt. De genomen getallen zijn fictief.
Natuurlijk hebben de slaglengte, plunjerdiameter en kamer grote ermee te maken.
Nee dat kan je zo echt niet zeggen! Het is hydrauliek en geen pneumatiek.
Lucht kan je samendrukken, hydrauliekolie/remvloeistof (zelfs water) niet...!!

Ten eerste: als je remt, verrpomp je maar heel weinig olie. Je moet de blokken uitdrukken tegen de wrijving van de seals in, en de seals en het 'vacuum' trekken de blokken ook weer terug van de schijf, maar hij blijft lichtjes slepen.
Dus de afstand die je overbrugt is maar heel weinig.
Het volume dat je verpompt is het aantal remzuigers x de oppervlakte daarvan x de slag.
Die slag is misschien 0,5 of 1mm...

Nogmaals met hydrauliek is de samendrukking vrijwel 0 dus het is niet zo dat je cc's per remzuiger "erbij" pompt.....

(met "Vacuum" bedoel ik: als je je remhendel loslaat, vergoot je het volume weer, waardoor een soort vacuum in je remleiding ontstaat die je remzuigers weer mee terug trekt).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een R1 rempomp op m'n fzr gebouwd.
Waren wel 4 zuiger remklauwen maar veel grover dan die van een R1, hadden dus iets meer vloeistof verplaatsing nodig.
Het koste dan ook veel minder kracht om te remmen, maar omdat deze klauwen iets meer vloeistof vroegen dan de R1 klauwen, kwam ik net een beetje vloeistofverplaatsing te kort.
Waardoor ik dus niet maximaal kon remmen, omdat de remhandel tegen het stuur aangetrokken werd.

Dus:

Een te grote rempomp kost meer kracht
Een te kleine rempomp levert niet genoeg vloeistof verplaatsing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan