Andere rempomp?!

Roel'

Die hard MF'er
17 mei 2006
795
26
Deurne (Noord Brabant)
Ik heb een GS500 met een GSXF600 voorvork, met de daarbij behorende rempartij.
Nu wil ik graag een andere voorrempom/reservoir gaan gebruiken.

Ik heb nu een rempomp van een TL1000 gevonden.
Mijn vraag dus:
Is het mogelijk om de rempomp van een TL1000 te gebruiken icm de remtangen van een GSXF600? En werkt dat dan ook fatsoenlijk :) ?

Alvast bedankt!

Gr Roel
 
Hier nog een rekenvoorbeeld om een en ander te illustreren:

Remsysteem met 2 klauwen met elk 4 zuigers van 25mm diameter (2,5cm)
De oppervlakte per zuiger = pi*(d/2)^2 = 4,91cm2
Slag = 1,0mm (aanname)
aantal zuigers = 8.

totale te vullen volume bij het remmen = 8 x 0,1cm x 4,91cm2 = 4cm3 (= 4cc).

Voor je rempomp geldt dan: stel dat die een diameter heeft van 16mm:
Oppervlakte = pi*(1,6/2)^2 = 2,01cm2

slag rempomp = Volume/Oppervlak
Slag = 4cm3/2,01cm2 = 2cm.

Dus de plunjer van je rempomp moet ongeveer 2 centimeter in...

(let op de slag van de remzuiger en de diameters zijn gewoon aannames die orde-groote goed zullen zijn maar niet exact wellicht...

Neem je nu een rempomp met een diameter van 19mm verandert de oppervlakte:

Oppervlakte = pi*(1,9/2)^2 = 2.8cm2
Slag wordt dan: 4cm3/2,8 = 1,4cm.

Je hoeft dus minder ver je hendel in te knijpen.

De kracht moet echter wel groter worden:

Stel je knijpt in de remhendel met een kracht van 50N

Kracht = druk P x oppervlakte
(De oppervlakte bij D= 16mm was 2cm2 en bij D=19mm 2,8cm2.)
D= 16mm: 50 = P x 2
D= 19mm: 50 = P x 2,8.

In het eerste geval is de druk P 25N/cm2 en in het 2e geval 50/2,8= 17,8N/cm2.

Dat is de druk die in je remleiding zit.
Bij de remzuigers in de klauw wordt dit weer omgezet in een KRACHT op de remblok:
Druk P x oppervlakte van de remzuigers (8x).

Omdat je dus met een grotere diameter rempomp een lagere DRUK in de leiding hebt, moet je harder in de hendel knijpen voor een gelijke druk/kracht in de leiding/remblokken.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat kan je zo echt niet zeggen! Het is hydrauliek en geen pneumatiek.
Lucht kan je samendrukken, hydrauliekolie/remvloeistof (zelfs water) niet...!!

Ten eerste: als je remt, verrpomp je maar heel weinig olie. Je moet de blokken uitdrukken tegen de wrijving van de seals in, en de seals en het 'vacuum' trekken de blokken ook weer terug van de schijf, maar hij blijft lichtjes slepen.
Dus de afstand die je overbrugt is maar heel weinig.
Het volume dat je verpompt is het aantal remzuigers x de oppervlakte daarvan x de slag.
Die slag is misschien 0,5 of 1mm...

Nogmaals met hydrauliek is de samendrukking vrijwel 0 dus het is niet zo dat je cc's per remzuiger "erbij" pompt.....

(met "Vacuum" bedoel ik: als je je remhendel loslaat, vergoot je het volume weer, waardoor een soort vacuum in je remleiding ontstaat die je remzuigers weer mee terug trekt).

Ik kan je deels vinden in dit verhaal. Echter ik ben redelijk op de hoogte van hydraulische systemen. Wanneer je de restvolume in de kamer erbij drukt is dat verhoging van de druk! Als je hard genoeg knijpt zal de druk in de kamers wel degelijk boven de 1 bar uitkomen.

Lucht kun je samendrukken, water en zelfs hydrauliek olie in veel mindere mate, maar zijn wel degelijk comprimeerbaar
 
Laatst bewerkt:
(met "Vacuum" bedoel ik: als je je remhendel loslaat, vergoot je het volume weer, waardoor een soort vacuum in je remleiding ontstaat die je remzuigers weer mee terug trekt).

Wanneer je je remhendel loslaat gaat de druk eraf, er ontstaat dan echt geen vacüum.
Wat er wel gebeurd is dat de plunjer in de hoofdremcilinder de doorlaat naar het vloeistof reservoir vrijgeeft waardoor de slijtage van de blokken gecompenseerd word en er bij opwarming vloeistof terug in het reservoir kan stromen.

Ik kan je deels vinden in dit verhaal. Echter ik ben redelijk op de hoogte van hydraulische systemen. Wanneer je de restvolume in de kamer erbij drukt is dat verhoging van de druk! Als je hard genoeg knijpt zal de druk in de kamers wel degelijk boven de 1 bar uitkomen.

Lucht kun je samendrukken, water en zelfs hydrauliek olie in veel mindere mate, maar zijn wel degelijk comprimeerbaar
Een van de eerste dingen die je leert op school bij natuurkunde is dat een vloeistof niet samendrukbaar is...
Op dit gegeven is dan ook iedere hydraulische constructie gebaseert.
Het enige dat je kunt doen is de druk verhogen maar het vloeistof volume neemt daardoor niet af.
Het volume van een vloeistof verandert alleen door temperatuursverschillen.
 
Wanneer je je remhendel loslaat gaat de druk eraf, er ontstaat dan echt geen vacüum.
Wat er wel gebeurd is dat de plunjer in de hoofdremcilinder de doorlaat naar het vloeistof reservoir vrijgeeft waardoor de slijtage van de blokken gecompenseerd word en er bij opwarming vloeistof terug in het reservoir kan stromen.

dat vrijgeven is pas op het laatste stukje van de slag (bij loslaten van de hendel)....

ik weet ook niet of ik dat deeltje helemaal goed omschrijf, maar ik kan het niet zo goed anders verwoorden.. :P
 
Ik kan je deels vinden in dit verhaal. Echter ik ben redelijk op de hoogte van hydraulische systemen. Wanneer je de restvolume in de kamer erbij drukt is dat verhoging van de druk! Als je hard genoeg knijpt zal de druk in de kamers wel degelijk boven de 1 bar uitkomen.

Lucht kun je samendrukken, water en zelfs hydrauliek olie in veel mindere mate, maar zijn wel degelijk comprimeerbaar

Zoals MotorXtra al zegt, onzin.. is nog niet 1% samendrukbaar!!!!

Je kan wel meer volume verpompen maar dat gaat dan zitten in zaken als het uitzetten van je remleidingen.
 
Wat jullie willen. Ik zal hier verder niet op ingaan.

Tip: bekijk de viscositeitsindexen van olie soorten maar eens. Let daarbij op het volume bij de temperaturen. Oftewel: Volume verandert bij druk en temperatuurs verschillen.
 
Wat jullie willen. Ik zal hier verder niet op ingaan.

Tip: bekijk de viscositeitsindexen van olie soorten maar eens. Let daarbij op het volume bij de temperaturen. Oftewel: Volume verandert bij druk en temperatuurs verschillen.
Dit is niet wat wij willen, dit is les 1 in natuurkunde......... :Y
En inderdaad kan het volume alleen maar veranderen door temperatuursveranderingen.
Als je verstand hebt van hydrauliek zou je dat toch echt moeten weten.
Hydrauliek zou nooit zo nauwkeurig kunnen werken wanneer een vloeistof samendrukbaar is.
Dit is dus ook de reden dat druktesten van bijvoorbeeld gastanks altijd met een vloeistof worden gedaan, een gas zou bij het openscheuren van de tank een enorme expansie van de inhoud geven terwijl bij een vloeistof alleen de druk wegvalt.
 
een 16 geeft meer vloeistofverplaatsing dan een 14mm
Ja, verkeerd gelezen :z

Geldt wel voor:
[
quote:
fishman schreef op 09 januari 2008 @ 10:22:@TS zoals erder vermeld. De diameter staat wel op de pomp als het goed is. Die van de TL is 5/8 inch(16mm). Wss is die van jouw 14mm. Kan dus niet.



kan wel hoor... het is maar waar je van houdt.

Van 14 naar 16 zal wel goed gaan, andersom hoeft zeker niet goed te gaan..
 
Laatst bewerkt:
Ja, verkeerd gelezen :z

Geldt wel voor:Van 14 naar 16 zal wel goed gaan, andersom hoeft zeker niet goed te gaan..
ik zou liever van 16 naar 14 gaan, hij remt dan harder maat gaat iets sponzig aanvoelen.
Andersom remt hij aanzienelijk minder hard.
Of het moet zijn dat je hem veels te hard vind remmen.
 
Graag wil ik hier nog op terug komen:

Kan iemand mij concreet zeggen welke andere rempomp (incl. los reservoir) van welke motor ik zou kunnen monteren ipv de rempomp die ik nu heb.

Ik heb nu een GSX600F rempomp (5/8).
Het gaat om de voorrem!

Nogmaals bedankt!
 
De uiteindelijke kracht die op je remblokken ontwikkeld word hangt gewoon af van de verhouding opp remzuigers, en opp rempompzuiger.

Voor degene die het niet zo goed kunnen bevatten:

Vergelijk je remsysteem met je tandwieloverbrenging, aangezien iedereen dit wel snapt.


Je rempomp is je kleinste tandwiel, je remzuigers zijn je grootste tandwiel.

Een kleiner voortandwiel ( dus kleinere rempomp diameter!) zal meer kracht (maar minder debiet!) kunnen overzetten op je remzuigers, bij dezelfde hoeveelheid toegediende kracht op je rem hendel.

Wel moet je rekening houden dat zoals bij tandwiellen je kleinste tandwiel meer toeren zal moeten draaien bij verkleining ervan, om het grootste tandwiel even snel te laten draaien.

In je remsysteem resulteert dit in een kleiner verplaatsbaar debiet van je remvloeistof, dit is dan ook de reden dat je iets kan spelen met die verhouding, maar enkel binnen bepaalde grenzen.

Met een te kleine pomp zal je verplaatsbaar debiet zo klein worden dat je effectief je remzuigers niet genoeg meer zal kunnen verplaatsen om daadwerkelijk de afstand tussen remblok en remschijf te overbruggen, ook al is de kracht dan des te groter.

Met een te grote pomp zul je met een kleine beweging van je rempomp een groter debiet kunnen verplaatsen, maar met minder kracht ( tenzij je als een gek wil trekken aan je remhendel..).

Er is dus net zoals in je tandwieloverbrenging een kleine ruimte om met deze verhouding te spelen. Dit hangt vooral af van persoonlijke voorkeur.

Dit is zeer simplistisch voorgesteld, maar wel duidelijk lijkt me. :+



Edit:

Tip: bekijk de viscositeitsindexen van olie soorten maar eens. Let daarbij op het volume bij de temperaturen. Oftewel: Volume verandert bij druk en temperatuurs verschillen.

Volume verandert idd bij druk en temperaturen, maar toch is dit niet echt van toepassing bij een remsysteem van een moter.

Vloeistoffen ZIJN WEL samendrukbaar, je moet er dan wel even bij vermelden om welke vloeistof het gaat, en bij welke drukken...

Water bij een druk van 1000bar!! word ongeveer 4.7% gecomprimeerd.

En bij extreem hoge drukken worden alle vloeistoffen gewoon een vaste stof, bij welke drukken dit kritiek punt ligt hangt af van de bulk modules.

Dus hoe lager de bulk modules, des te makkelijker is de vloeistof samendrukbaar. De B voor:
Alcohol 1,06e9 Pa
Olie (dit is maar een voorbeeld, er zijn zoveel verschillende soorten) 1,5e9 Pa
Water 2,15e9 Pa
Kwik 2,85e9 Pa

PS: wist dit ook niet meer vanbuiten, heb het dus wel even opgezocht. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat jullie willen. Ik zal hier verder niet op ingaan.

Tip: bekijk de viscositeitsindexen van olie soorten maar eens. Let daarbij op het volume bij de temperaturen. Oftewel: Volume verandert bij druk en temperatuurs verschillen.


doe dat nou wel, dat's hetgeen een forum zo leuk maakt.


ik weet helemaal niks van hydrauliek, dus begin aslublieft simpel, maar mocht je voor diepgang gaan, dat verband tussen viscositeit en volume doet mijn hart ook sneller kloppen. :)
 
Graag wil ik hier nog op terug komen:

Kan iemand mij concreet zeggen welke andere rempomp (incl. los reservoir) van welke motor ik zou kunnen monteren ipv de rempomp die ik nu heb.

Ik heb nu een GSX600F rempomp (5/8).
Het gaat om de voorrem!

Nogmaals bedankt!
Yamaha YZF750, alle kawa's en Soesjes met 6-zuiger tangen en verder alle 5/8 pompen..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook al wat aan het nadenken en zoeken welke pomp ik op mijn 6 zuigertjes zou willen hebben.

Is deze wat?

http://www.sparkstrading.nl/xcart/product.php?productid=23065&cat=2663&page=1


10687011.jpg



Ik vind 155 euries een mooie prijs voor een splinternieuwe 16mm axiale Brembo pomp !

Waar zit het addertje onder het gras? :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan