andere tandwielen

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
1
Tilburg
hoi!

stel dat je motor 15/44 tandwielen heeft, standaard. als je het achter tandwiel vervangt door eentje met maar 36 tanden, hoeveel tanden moet het voorste tandwiel hebben om dezelfde verhouding aan te houden?

gr
chris
 
15/44 * 36 = 12,27272727272 ....

Dan heb je exact de zelfde verhouding, maar ik durf je géén garantie te geven op de levensduur van een ketting (die gaat met 12 á 13 tanden namelijk érg kort om het voorste tandwiel heen lopen).
Je voorste tandwiel heeft trouwens óók een erg korte levensduur in die verhouding. Als je hier serieus over denkt dan is een 13 tands het mooist omdat je dan niet tegen een gelijke verhouding aanloopt en je ketting dus praktisch nooit op de gelijke tanden komt te liggen.
 
Laatst bewerkt:
ja, dat klopt, maar da's juist het punt. ik wil niks aanpassen. maar ik gebruik een marchesini achterwiel van een duc 999 op een sv650. aangezien dat een duc tandwiel 36 tanden heeft, moet ik iets bedenken om de verhouding gelijk te houden!
 
Waarom zet je dan niet gewoon een 44 tands kettingwiel op die marchesini velg ? Vortex levert gewoon 44 tands voor Marchesini velgen.

http://www.vortexracing.com/clientuploads/Vortex09OnlineFINAL.pdf (Vortex Catalog)
 
Laatst bewerkt:
ja, dat klopt, maar da's juist het punt. ik wil niks aanpassen. maar ik gebruik een marchesini achterwiel van een duc 999 op een sv650. aangezien dat een duc tandwiel 36 tanden heeft, moet ik iets bedenken om de verhouding gelijk te houden!

Hebben beide wielen wel dezelfde diameter?
Anders moet je het verschil daartussen ook compenseren.
Kleinere diameter = kleiner achtertandwiel.
 
ja, het zijn beide 17 inch velgen. ik wist niet dat je een tandwiel in meerdere "maten" kon krijgen. probleem opgelost :).

PS: zou DID ook zo iets hebben? kan niks op de website vinden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan