Andere tandwielen?

Martin@81

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
2
Goed, het spulletje is binnenkort versleten. Dus even kijken naar de mogelijkheden. Ik vind zelf Did goed, op m'n SV ook altijd prima. Maar wat van JT / Tsubaki combinatie? Wat vinden jullie beter?

En even over de tandwielen. Hij is nu standaard. Heeft een theoretische topsnelheid van ongeveer 290. Als ik voor nu één tand minder doe (15 i.p.v. 16), dan wordt dat ongeveer 275. Nog genoeg dus. Of zou ik achter voor meer moeten kiezen? En wat gebeurt er met de snelheidsmeter? Want die zit bij het voortandwiel, klopt hij dan nog (of geeft hij daarna te hoog of te laat op)? Hij is nu precies goed.

Zeg het eens! :]
 
Op zaterdag 06 juli 2002 21:32 schreef martinweb.nl het volgende:
En wat heb jij nou gedaan? Voor kleiner of achter groter, en hoeveel? En bevalt ut?
Ik was van plan om dus een ander achtertandwiel te monteren, maar voordat ik de kans kreeg reed ik 3 weken geleden m'n ZX-6R total loss. '(

Dus ik ben nu rond aan het kijken voor een nieuwe motor i.p.v. een nieuw tandwiel ;)
 
Een vriend van me heeft pas een groter achtertandwiel op zijn zx-7 gezet, maar is er absoluut niet te tevreden mee. Hij vind het niet lekkerder rijden. Ik zou de originele tandwielverhouding niet aanpassen als ik jouw was.
 
Een vriend van me heeft pas een groter achtertandwiel op zijn zx-7 gezet, maar is er absoluut niet te tevreden mee. Hij vind het niet lekkerder rijden. Ik zou de originele tandwielverhouding niet aanpassen als ik jouw was.

De Mille heeft zulke lange versnellingen... En topsnelheid haal je nooit!

Dus ik denk dat het zeker wel een goede keus is, ik weet alleen nog niet wat.
 
Er zijn ook 'kastjes' verkrijgbaar om de snelheidsmeter weer te eiken. Ik weet zeker dat dit voor een hayabusa te krijgen is. Of het voor andere motoren ook geldt weet ik niet.
 
Ik heb al meer gelezen dat mensen op hun Mille een kleiner voor-tandwiel zetten omdat het beter rijdt dan/sneller optrekt. Ik heb oa die vraag ook gesteld hier enige tijd geleden, omdat de versnellingen inderdaad lang zijn.

Nog even een opmerking: de "voeler" van de snelheidsmeter zit toch bij het achterwiel ter hoogte van de remklauw? Of heb ik het mis? Dat zwarte dopje met dat stroomdraadje is toch de snelheidsopnemer? Of is dat wat anders? In dat geval blijft je snelheid gewoon kloppen.
 
Op zaterdag 06 juli 2002 21:32 schreef martinweb.nl het volgende:
Tnx! Ik heb dit in ieder geval gelezen. De snelheidsmeter gaat dus minder kloppen. Tandwiel gaat van 16 naar 15, dat is 6,25% kleiner, dan gaat de snelheidsmeter 6,25% meer aangeven dan zou moeten...En wat heb jij nou gedaan? Voor kleiner of achter groter, en hoeveel? En bevalt ut?

als de teller aandrijfing in het voorwiel zit dan zal er geen afwijking plaats vinden.
is de aandrijfing in/aan de versnellings bak of bij het achterwiel dan is er wel een teller afwijking.

verstandiger is om achter een grotere tandwiel temonteren en het voortandwiel gelijk tehouden.
als we het over extreme race capciteiten gaan hebben dan moet het achtertandwiel zo klein(lees: licht) mogelijk zijn.
 
als de teller aandrijfing in het voorwiel zit dan zal er geen afwijking plaats vinden.
is de aandrijfing in/aan de versnellings bak of bij het achterwiel dan is er wel een teller afwijking.

verstandiger is om achter een grotere tandwiel temonteren en het voortandwiel gelijk tehouden.
als we het over extreme race capciteiten gaan hebben dan moet het achtertandwiel zo klein(lees: licht) mogelijk zijn.

Ik dacht eerst dat één tand kleiner voor vrij extreem was, maar dat schijnt erg mee te vallen bij de Mille. Dus wat is het zelfde effect achter? Twee tanden meer? Dan heb je weer kans dat je ketting te kort is...
 
Ik dacht eerst dat één tand kleiner voor vrij extreem was, maar dat schijnt erg mee te vallen bij de Mille. Dus wat is het zelfde effect achter? Twee tanden meer? Dan heb je weer kans dat je ketting te kort is...

overbrengings verhouding(i)= aantal tanden achter(Ta)/ aantal tanden vóór(Tv).


voorbeeld:

Ta=40 Tv=15 ->i=40/15=2,66666666666666666666
Ta=40 Tv=16 ->i=40/16=2,5
Ta=41 Tv=16 ->i=41/16=2,5625
Ta=42 Tv=16 ->i=42/16=2,625
Ta=43 Tv=16 ->i=43/16=2,6875

1 tand vóór kleiner geeft meer efect maar daardoor wordt 1 enkel tandje zwaarder belast en neemt de levensduur af. tevens komt het wiel verder naar achteren in de brug omdat het 1 tand minder is en in korten niet mogelijk zou kunnen zijn.
1 schakel inkorten= 2tanden tandwiel.

moet de boel zo lang mogelijk heel blijven dan zou je moeten kiezen voor een grotere achtertandwiel/langere keting met het kleine nadeel dat de onafgeveerde massa toeneemt.

de keuze is aan u!!
 
Op het moment dat je snelheidsensor op het voor of a-wiel gemonteerd zit zal er geen snelheidverschil zijn aangezien de wielomtrek hetzelfde blijft.
Bij een snelheidsensor op versnellingsbak of v-tandwiel zal er wel snelheidsverschil optreden.
 
3 tandje achter wordt bij een tl1000 ook vaak gedaan
of voor 1 tandje minder.
ik wilde 3 tandjes achter .moet ik ook een ander ketting hebben :(
not dus ,doe ik wel als ze op zijn.
loopt ie echt veel beter door zijn toeren heen.
maar als je top theoretisch zo hoog ligt zou er volgens mij best een paar tandje minder mogen.
 
Ik heb bij mijn Firestorm achter een groter tandwiel genomen (van 41 naar 43).
De top was 250(teller) en is nu 270(teller)
de motor is gisteren op de dynobank geweest en 200 op de teller is 185 op de bank.
De snelheidsmeter zit op het voortandwiel.
Al met al dus een verschil van ruim 20 km/u
De motor loopt op de testbank nog steeds 250km/u dus van de topsnelheid is niets afgegaan,de motor pakt alleen iets sneller op bij het optrekken en dat vindt ik een stuk leuker als om steeds maar 250km/u te rijden (kost mij een beetjes te veel centjes.
 
Ik heb vorige week op mijn Monster een kleiner tandwiel voor gemonteerd en vind het wel lekker je rijdt wat hoger in de toeren bij 140 in zijn 6 en trekt daardoor sneller op als je in wilt halen
Bij mij zit de snelheidsmeter nog lekker ouderwets aan het voor wiel
 
Je moet uitkijken dat je voor niet te klein gaat, de ketting moet dan een kleinere ronding maken en dat vindt-ie niet leuk. Achter 2 of 3 tandjes groter is cool, doordat je wiel meer naar voren komt samen met de kortere gearing=WHEELLIES!
 
En wat gebeurt er met de snelheidsmeter? Want die zit bij het voortandwiel, klopt hij dan nog (of geeft hij daarna te hoog of te laat op)? Hij is nu precies goed.

Zeg het eens! :]

Ik heb het nog eens opgezocht, maar de snelheidssensor zit echt op het achterwiel (bij een Mille van 2001-2002 tenminste!) bij de remklauw, dus over je snelheidsafwijking hoef je je geen zorgen te maken!

Laat je keuze en ervaring eens weten.
 
over rare vertanding gesproken...

Bij een "topsnelheidtestje" van m'n R6 zat ik in de zesde versnelling flink in het rood (268km/u @ 16.500tpm)

Is het normaal dat je een "stock" vertanding zo in het rood kan rijden in de 6e versnelling?

Met andere motoren zorgde de rijwind er nl voor dat de toerenteller ruim voor het rood stopte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan