Andere uitlaat > wel/niet opnieuw (laten) afstellen?

Yen

MF'er
14 mei 2014
208
64
DIEPENBEEK
Beste,

Binnen een paar maanden heb ik mijn motor , en wil graag zo goed voorbereid mogelijk starten. Het standaard geluid is nou niet echt indrukwekkend.. Eerder een soort boormachine :+


Uitlaten zoals Vance&Hines slip on etc zie ik dan dus zeker wel zitten.
Het boren in de uitlaatpijp ben ik ook al tegengekomen op youtube, maar dat lijkt me nu niet hét ideale, zeker omdat je daarna nooit meer terug kan naar je originele pijp.

Sommige zeggen : ja! zeker even langsgaan bij iemand die je motor terug kan afstellen met je nieuwe pijp.
Andere zeggen : nee! ik zou niet weten waar dit voor nodig is, zulke grote verandering geeft dit niet mechanisch...


Dus , wel/niet opnieuw laten afstellen na een nieuwe uitlaat? en vooral, waarom wel/niet?


grts

PS: ik heb ook geen idee of dit verschillend is welke type motor je rijd. Ik rijd binnenkort op een Dragstar, vandaar dat ik deze vraag in het Chopper/cruiser sectie gepost heb.
 
Laatst bewerkt:
Wel, het veranderd je uitlaatgasflow. Iedereen die nee zegt heeft er geen verstand van :Y
 
Thx voor de snelle reactie, na het monteren dus even naar de lokale motorshop?
Zoiets kan ook niet érg prijzig zijn lijkt me.. of vergis ik me hierin?
 
Ik zeg WEL doen!!!

Maar dit kun je zelf checken aan de hand van het rijgedrag van je motor, loopt hij lekker d.w.z. niet inhouden of stotteren bij vol gas...
En zijn je bougies de juiste kleur... als je motor je juiste verhouding spriet/zuurstof heeft zijn je bougies mooi donkerbruin van kleur.

Zijn je bougies wit staat je motor te arm, en zijn ze zwart dan staat je motor te rijk afgesteld.

Bij carb wil dit zeggen nieuwe sproeiers en bij een injectie wil dit zeggen opnieuw mappen...

Het beste is dan ook als je de uitlaat (luchtuitlaat) verandert moet je ook je luchtfilter (luchtinlaat) veranderen. Meer lucht uit, dus open uitlaten, is meer lucht in, dus open luchtfilter. Dit i.c.m. het afstellen van je carb of injectie.

Succes...

Gr Mathijs
 
Thx voor de snelle reactie, na het monteren dus even naar de lokale motorshop?
Zoiets kan ook niet érg prijzig zijn lijkt me.. of vergis ik me hierin?

Ik zou een test ritje maken op een dyno bank.. (ongeveer 30 euro) Die kunnen de AF ratio meten en hierop afstellen. Als het niet nodig is zien ze dat ook gelijk op de grafiek.
 
Alright, duidelijk! thx.
Even snel opgezocht en 'motorhuis Felix & Jos' in Beringen heeft zo'n dyno bank , 30km rijden van hier..
Voor +- 30 euro ga je idd beter niets riskeren, kan er alleen maar beter van worden.
 
Alright, duidelijk! thx.
Even snel opgezocht en 'motorhuis Felix & Jos' in Beringen heeft zo'n dyno bank , 30km rijden van hier..
Voor +- 30 euro ga je idd beter niets riskeren, kan er alleen maar beter van worden.

Dure vogels bij felix en Jos :P

Bel eens naar

Ritzen motors

Nazarethsteeg 13 in weert.
 
Wel, het veranderd je uitlaatgasflow. Iedereen die nee zegt heeft er geen verstand van :Y
Dat is waar.

Maar het is geen antwoord op de vraag van TS :)

Het is namelijk de vraag of er iets afgesteld (of beter: bijgesteld) moet worden, en wat daarvan het rendement is.

Het kan zijn dat standaard het blok gewoon klote staat afgesteld. Met een andere uitlaat komt het opeens een stuk dichterbij ideaal.

En andersom kan ook.

En alle andere mogelijkheden daartussen.

Meten is weten. Een run op een goede testbank vertelt je al veel meer, en hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.

Afhankelijk van die uitslag, ga je verder bedenken of en wat je moet doen.
 
Ik zeg WEL doen!!!

Maar dit kun je zelf checken aan de hand van het rijgedrag van je motor, loopt hij lekker d.w.z. niet inhouden of stotteren bij vol gas...
En zijn je bougies de juiste kleur... als je motor je juiste verhouding spriet/zuurstof heeft zijn je bougies mooi donkerbruin van kleur.

Zijn je bougies wit staat je motor te arm, en zijn ze zwart dan staat je motor te rijk afgesteld.

Bij carb wil dit zeggen nieuwe sproeiers en bij een injectie wil dit zeggen opnieuw mappen...

Het beste is dan ook als je de uitlaat (luchtuitlaat) verandert moet je ook je luchtfilter (luchtinlaat) veranderen. Meer lucht uit, dus open uitlaten, is meer lucht in, dus open luchtfilter. Dit i.c.m. het afstellen van je carb of injectie.

Succes...

Gr Mathijs

Even ter aanvulling: het lezen van een bougie is lastiger dan het lijkt.

De bougie heeft namelijk de 'kleur' van het meest recente mengsel.

Wil je dus volgas onder belasting meten, moet je op de snelweg in DLD de dodemansknop om zetten, en de motor naar de werkplaats duwen.
Voordeel: tegen die tijd is de boel wel afgekoeld :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan