Andere versnelling problemen, zelfde tandwiel kapot???

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.540
36.022
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed, versnellingsbakken... ik weet dat ik ze heb en waar ze voor dienen, maar nu vaag probleem wat ik niet helemaal snap...

Eind vorig jaar is in de laatste race mijn 5e? versnelling kapot gegaan. Rechte stuk over in z'n 4, naar zijn 5 en tandjes schrapen maar niet erin dus door naar zijn 6.

Bak vervangen voor 1 die ik had liggen (niet getest) en eerste race slippende koppeling, koppeling opgelost, 2x op testbank geen enkel probleem.

Nu 2e race gehad en nu had ik dat als ik in z'n 3 het gas erop zette dat het aanvoelde alsof de ketting 1 tandje slipte en weer pakte. Ketting was goed dus moest in de bak zitten. Net bak weer opgehaald (met monteur):



Hetzelfde tandwiel heeft een beschadiging op de nokken. Hij zal er dus 1 keer overheen schieten en dan toch goed pakken. Maar hoe kan nu hetzelfde tandwiel op dezelfde plek beschadigt zijn maar het probleem in een andere versnelling zich voordoen????

Zie 2004 Suzuki GSX-R750 TRANSMISSION | Ron Ayers voor een exploded view. Onderdeelnr 6 op de afbeelding is waar de nokjes afgerond zijn op de achterkant van dit tandwiel. En nr3 kan er dus niet goed grip op houden.
 
Laatst bewerkt:
alle tandwielen in de bak draaien altijd als je aan het rijden bent alleen schakel je sommige vast aan de as en de rest draait vrij rond om de as. meestal zijn de problemen dus ook niet de tanden van de tandwielen maar de aangrijping (nokkenverbinding aan de zijkant van de tandwielen) op de as die niet goed werkt. als daar de nokken beschadigt zijn krijg je dat ratelen en niet ingrijpen wat je beschrijft.
 
alle tandwielen in de bak draaien altijd als je aan het rijden bent alleen schakel je sommige vast aan de as en de rest draait vrij rond om de as. meestal zijn de problemen dus ook niet de tanden van de tandwielen maar de aangrijping (nokkenverbinding aan de zijkant van de tandwielen) op de as die niet goed werkt. als daar de nokken beschadigt zijn krijg je dat ratelen en niet ingrijpen wat je beschrijft.

Dat snap ik... het gaat er mij dus om waarom dezelfde nokken op hetzelfde tanwiel beschadigt zijn maar het probleem in een andere versnelling nu is?



Edit: Of eigenlijk wil ik weten of dit idd goed mogelijk is en dus na vervangen van het tandwiel alles weer goed moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Had jij die bak gebruikt die bij die onderdelen 750 zat? Het zou misschien kunnen dat er in de jaren k123 verschillende baktandwielen gebruikt zijn, en dat ze daarom misschien niet overeen komen oid? (als er dus gehusseld is met tandwielen uit verschillende bakken)
 
Ik heb ooit bij mijn crosser het verkeerd ringetje tussen de tandwielen gemonteerd.
Het leek toen steeds of hij vastliep in een bepaalde versnelling.
bak wel tig keer uitelkaar gehad en niets kunnen vinden op dat moment.
Aanleiding voor de demontage was ook versleten nokken op een tandwiel.
Les die daarmee geleerd heb.
Een versnellingsbak monteren met een goede wphb en alles na meten.

Of hoort deze reactie van mij nou ook thuis in het blunder topic _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit bij mijn crosser het verkeerd ringetje tussen de tandwielen gemonteerd.
Het leek toen steeds of hij vastliep in een bepaalde versnelling.
bak wel tig keer uitelkaar gehad en niets kunnen vinden op dat moment.
Aanleiding voor de demontage was ook versleten nokken op een tandwiel.
Les die daarmee geleerd heb.
Een versnellingsbak monteren met een goede wphb en alles na meten.

Of hoort deze reactie van mij nou ook thuis in het blunder topic _O-
Nee hoor geen blunder. Versnellingsbak luistert uiteraard heel nauw kwa metingen. Nameten is daarom een pre!
 
Had jij die bak gebruikt die bij die onderdelen 750 zat? Het zou misschien kunnen dat er in de jaren k123 verschillende baktandwielen gebruikt zijn, en dat ze daarom misschien niet overeen komen oid? (als er dus gehusseld is met tandwielen uit verschillende bakken)

Van 1 as, maar het past, het werkt en noem maar op. Het gaat mij er gewoon om waarom hetzelfde tandwiel sneuvelt maar het probleem in een andere versnelling is?

Is de vorige keer het tandwiel van ingaande als of uitgaande als vervangen?

Ingaande (dus NIET degene waar je tandwiel-ketting op zit.

Ik heb ooit bij mijn crosser het verkeerd ringetje tussen de tandwielen gemonteerd.
Het leek toen steeds of hij vastliep in een bepaalde versnelling.
bak wel tig keer uitelkaar gehad en niets kunnen vinden op dat moment.
Aanleiding voor de demontage was ook versleten nokken op een tandwiel.
Les die daarmee geleerd heb.
Een versnellingsbak monteren met een goede wphb en alles na meten.

Of hoort deze reactie van mij nou ook thuis in het blunder topic _O-

Dat hebben we bij de eerste keer al gehad, zat ook een ringetje oid niet op volgorde.

Nee hoor geen blunder. Versnellingsbak luistert uiteraard heel nauw kwa metingen. Nameten is daarom een pre!

Wat wil je erin nameten precies? Tandwiel is het zelfde of is dat niet dus het werkt of het werkt niet?
 
Te lui om alles te lezen...

Ik heb een DR500 gehad, flink opgevoerd, van 33 pk naar zo'n 55pk.
3de versnelling kon dat niet aan, ieder jaar een nieuwe versnellingsbak.
Altijd begon ie te slippen over de nokken, die waren dan rond afgesleten, niet veel, maar schijnbaar toch net genoeg...
Alles bleef goed tot je voluit off road eens mis schakelde...

Je blok is ook niet meer standaard toch?
Voor sommige motoren met meer vermogen heb je versnellingsbakken met undercut nokken.
Ik zou het eerst hier in zoeken.
 
Onderlinge afstand tussen de tandwielen moet goed zijn. Te veel speling geeft uiteraard meer/verkeerde slijtage op de tandwielen wat kan resulteren in eventueel dit soort klachten

Tandwiel grijpen elkaar prima. Het gaat om de nokken van het ene en het andere tandwiel op dezelfde as.

Te lui om alles te lezen...

Ik heb een DR500 gehad, flink opgevoerd, van 33 pk naar zo'n 55pk.
3de versnelling kon dat niet aan, ieder jaar een nieuwe versnellingsbak.
Altijd begon ie te slippen over de nokken, die waren dan rond afgesleten, niet veel, maar schijnbaar toch net genoeg...
Alles bleef goed tot je voluit off road eens mis schakelde...

Je blok is ook niet meer standaard toch?
Voor sommige motoren met meer vermogen heb je versnellingsbakken met undercut nokken.
Ik zou het eerst hier in zoeken.

Kijk 33 naar 55 is 66% meer vermogen.
Ik ben van (wss) 132 naar 145.1 gegaan, dat is 10% meer. Lijkt me toch sterk dat ze die versnellingsbak zo weinig verhoging al niet meer aan kan.
(Gaat even undercut nokken Googlen) Edit: Toevallig wat ik al dacht, maar standaard geloof ik niet dat die er al zijn en daarbij zou ook gewoon goede tandwielen niet uit elkaar mogen schieten. Nu was de bak die er nu in zit ook al gebruikt dus nu gaan we voor een nieuw tandwiel./edit.
Daarbij de eerste keer ging hij kapot toen hij nog standaard was.




Maaaaaar, blijf ik nog steeds met hetzelfde punt zitten. Waarom is het zelfde tandwiel kapot gegaan maar heb ik hier in een heel andere versnelling last van of is dat normaal door de manier waarop een versnellingsbak werkt?
 
Laatst bewerkt:
Neem eens contact op de firma de jager in winkel of heerhugowaard. Die kunnen zelfs versnellingsbak tandwielen maken. Laat je niet afschrikken door de scooter website :P
 
Wat heb je precies vervangen? Alleen de ingaande en uitgaande as met tandwielen, of ook de schakelvorken en de schakelwals met bediening?

Als je alleen de assen met tandwielen hebt vervangen zou ik toch eens goed gaan kijken hoe je schakelvorken en schakelwals eruit zien, als er eentje versleten/ingelopen is sloop je in no time weer een tandwielpaar.
 
Roy het probleem zit in het uitlijnen van je tandwielen. Uitleg via tekst zal heel onduidelijk zijn,maar ik heb het TIG keer gedaan, bij onze oude Ducati racemotoren, zelfs je carterhelftpakking kan je uitlijning al ontregelen. Uitlijning gaat per 0.1mm.je zult et echt iemand bij moeten hebben met praktijkervaring.
 
Neem eens contact op de firma de jager in winkel of heerhugowaard. Die kunnen zelfs versnellingsbak tandwielen maken. Laat je niet afschrikken door de scooter website :P

Zal straks ff kijken... maar ik blijf van mening dat het standaard spul het ook nog prima zou moeten volhouden.

Wat heb je precies vervangen? Alleen de ingaande en uitgaande as met tandwielen, of ook de schakelvorken en de schakelwals met bediening?

Als je alleen de assen met tandwielen hebt vervangen zou ik toch eens goed gaan kijken hoe je schakelvorken en schakelwals eruit zien, als er eentje versleten/ingelopen is sloop je in no time weer een tandwielpaar.

Alleen het tandwiel (Gebruikt) zoals beschreven in de OP op de ingaande as.
3x nieuwe schakelvork
Zelfde schakelwals, was niets aan te zien.

Schakelt ook allemaal prima, zeker de 1e race en op de testbanken. Alleen de na race 1 en 2x testbank had ik eerst maandag een testdag met dinsdag een racedag en op de maandag begon hij dat te doen.

Schakelvorken zitten er alle 3 echt nieuw in. Schakelwals dezelfde (maar zag er netjes uit)

Roy het probleem zit in het uitlijnen van je tandwielen. Uitleg via tekst zal heel onduidelijk zijn,maar ik heb het TIG keer gedaan, bij onze oude Ducati racemotoren, zelfs je carterhelftpakking kan je uitlijning al ontregelen. Uitlijning gaat per 0.1mm.je zult et echt iemand bij moeten hebben met praktijkervaring.

Jij weer met je uitlijnen ;) :P

Maar goed, ik zou zeggen, dat de lagers het spul vanzelf centreren in het blok? Niet dus?
Er zijn toch tig mensen die zelf een bak vervangen en gaat het daar dan altijd stom toevallig goed?
Edit: Dat maakt overigens nog steeds niet uit... het zijn 2 tandwielen op dezelfde as die niet goed in elkaar grijpen met de nokken. Dat heeft dan met uitlijnen niets meer te maken?
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel grijpen elkaar prima. Het gaat om de nokken van het ene en het andere tandwiel op dezelfde as.Kijk 33 naar 55 is 66% meer vermogen.
Ik ben van (wss) 132 naar 145.1 gegaan, dat is 10% meer. Lijkt me toch sterk dat ze die versnellingsbak zo weinig verhoging al niet meer aan kan.
(Gaat even undercut nokken Googlen) Edit: Toevallig wat ik al dacht, maar standaard geloof ik niet dat die er al zijn en daarbij zou ook gewoon goede tandwielen niet uit elkaar mogen schieten. Nu was de bak die er nu in zit ook al gebruikt dus nu gaan we voor een nieuw tandwiel./edit.
Daarbij de eerste keer ging hij kapot toen hij nog standaard was.




Maaaaaar, blijf ik nog steeds met hetzelfde punt zitten. Waarom is het zelfde tandwiel kapot gegaan maar heb ik hier in een heel andere versnelling last van of is dat normaal door de manier waarop een versnellingsbak werkt?

Bij mij leek het ook net of de ketting steeds een tandje versprong.
Staar je niet blind op percentages, op papier kan het leuk lijken, wil niet zegen dat het in de praktijk ook zo is.
Bij mij was het ook steeds hetzelfde tandwiel, natuurlijk net die, die niet meer leverbaar was. ;)
Na een paar keer ga je de versnellingsbak eens bestuderen voor je hem overzet.
Dan zie je al dat de nokkken lichtelijk zijn afgerond, een paar keer mis schakelen doet de rest...

Schakel je wel eens mis op het circuit? net te vroeg op het gas?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij leek het ook net of de ketting steeds een tandje versprong.
Staar je niet blind op percentages, op papier kan het leuk lijken, wil niet zegen dat het in de praktijk ook zo is.
Bij mij was het ook steeds hetzelfde tandwiel, natuurlijk net die, die niet meer leverbaar was. ;)
Na een paar keer ga je de versnellingsbak eens bestuderen voor je hem overzet.
Dan zie je al dat de nokkken lichtelijk zijn afgerond, een paar keer mis schakelen doet de rest...

Schakel je wel eens mis op het circuit? net te vroeg op het gas?

Ik zou het tandwiel wat er naast zit en met de nokken dus in elkaar grijpt voor het veilige ook kunnen vervangen maar zag er echt nog netjes uit.

Toen hij de eerste keer kapot ging wel, maar in de eerste race geen last van gehad.
 
Schakel je zelf of heb je een shifter...?

Misschakelen is funest en zal schade kunnen veroorzaken.
Doortrappen zeker.

En dan is 10% veel.

Misschien dus twee keer testten en dan voor die breekt, opengooien voor een kijkoperatie.

Meeste waar ik verder aan dacht is al genoemd,
Zijnde die undercut en je vorkjes en wals..
Wals niet heel toevallig iets uitgesleten op n plekkie?
 
Dat snap ik... het gaat er mij dus om waarom dezelfde nokken op hetzelfde tanwiel beschadigt zijn maar het probleem in een andere versnelling nu is?

omdat je naar de verkeerde nokken kijkt : jij kijkt naar de nokken om de 6de versnelling te schakelen. 6de wordt geschakeld door nr3 (tandwielen 3/4de) te verschuiven zodat ze aangrijpen met nr 6 (6de versnelling). Wat dus ook niet klopt met je verhaal dat vorige keer dezelfde tanden een probleem veroorzaakten met je 5de versnelling)

je 3de versnelling wordt geschakeld door op de secundaire as nr 28 (6de versnelling) te schuiven in nr 22 (3de versnelling)
 
Schakel je zelf of heb je een shifter...?

Misschakelen is funest en zal schade kunnen veroorzaken.
Doortrappen zeker.

En dan is 10% veel.

Misschien dus twee keer testten en dan voor die breekt, opengooien voor een kijkoperatie.

Meeste waar ik verder aan dacht is al genoemd,
Zijnde die undercut en je vorkjes en wals..
Wals niet heel toevallig iets uitgesleten op n plekkie?

Zelf schakelen

Wat moet ik zien na die 2x testen dat ik nu niet ook zie?

Zal de wals iig nog eens goed nakijken.

email is nu veranderd in een werkende

Komt er zo weer aan :)

Dit betekent volgens mij kromme schakelvorken...

Nieuw.

omdat je naar de verkeerde nokken kijkt : jij kijkt naar de nokken om de 6de versnelling te schakelen. 6de wordt geschakeld door nr3 (tandwielen 3/4de) te verschuiven zodat ze aangrijpen met nr 6 (6de versnelling). Wat dus ook niet klopt met je verhaal dat vorige keer dezelfde tanden een probleem veroorzaakten met je 5de versnelling)

je 3de versnelling wordt geschakeld door op de secundaire as nr 28 (6de versnelling) te schuiven in nr 22 (3de versnelling)

Op de 1 of andere manier waren toch echt de nokken op het zelfde tandwiel verrot en kon ik dus niet de 5 erin krijgen.
De 3 nu klopt wel? Die nokken zijn er nu ook een stuk minder slecht aan toe als de vorige keer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan