andere woonwerk motor

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Ik rijd nu mijn ww verkeer (Purmerend-Amsterdam) op een 180cc scootertje. Dat bevalt me goed maar het scootertje krijgt de laatste tijd wat kuren. Het zadel begint te scheuren, demper is doorgeroest en hij vreet ineens knipperlichten.

Binnenkort verhuis ik waardoor ik 10km verder naar mijn werk moet rijden. Daarbij heb ik nog een triumph 900TT die nog maar heel zelden de schuur uit komt wegens 1001 andere hobby's/verplichtingen.

Nu overweeg ik mijn Triumph en mijn huidige scoot weg te doen en daar 1 woonwerk fiets voor terug te kopen. Ik twijfel of dit weer een scooter moet worden of dat een dullville of transalp ofzo beter is. Ik krijg maar heel minimaal reiskosten vergoed dus een beetje gunstig verbruik/kosten zijn mooi meegenomen.

Het voordeel van een scooter is de goede bescherming. Nadeel is dat het (voor mij) niet echt motorrijden is. Ik vind schakelen enzo wel leuk en onderdeel van de rijbeleving.

wie kan hier iets slims over zeggen??
 
Hornet FTW! :P
Maar serieus, kost weinig rijdt als een trein. Je rijdt zo'n 1/20. Het is mijn eerste motor (kan dus niet vergelijken), maar ik vind het een ideale woon/werk fiets. Ik rijd een "S" met nog een extra opzet ruitje. Dat zit heerlijk beschut voor de snelweg km's, is echt fluitend naar je werk rijden.
Je kan er erg lui op rijden, wat ik prettig vind. En als je in je vrije tijd een ritje maakt, kan je veel lol hebben in de wat hogere toeren.

Deauville lijkt me een fijn rijden (zitpositie), maar de koffers zijn misschien een nadeel bij het filerijden? Transalp wil ik graag eens op rijden, vind die dingen er écht wijs uit zien. Volgens mij heb je op zo'n type fiets veel overzicht. Kost ook erg weinig in de aanschaf.

Wat is er trouwens mis met die Triumph dan?
Daar kan je toch ook lekker mee naar je werk tuffen?
 
iets slims zeggen over andermans situatie, smaak, wensen/eisen....

zet voor jezelf criteria op wat je belangrijk(ste) vind:
- Goedkoop ? (scooter of oude motor)
- Comfort ? (scooter, dekentje, handwarmers, niets mis mee. Of goede kuip + pak, dohville)
- Rijbeleving ? (Transalp !! )
- Veelzijdigheid, weekendtochtjes ? (Transalp of Dohville).

ikke; nu heel gelukkig met een licht F800ST tje: Lekker in de stad, en toch capable genoeg om af toe naar Helsinki of Belgrado... Maar... geen bescherming bij slecht weer, en nog best duur in (uitbesteed) onderhoud. Toekomstige motor wil ik waarschijnlijk toch iets Krachtiger (Autobahn!), maar dat gaat ten kosten van wendbaarhied, kosten, verbruik,...)
Ik heb ook enkele maanden zielsgelukkig op een pittige Scooter over Penang WW gereden, 30km/dag. Soms tropische regen, maar meestal een toch die Brede Glimlach.
Ook op een pittige Scooter kan je Lekker Rijden, tis tenslotte een tweewieler.

Maar zo te lezen ga jij meer voldoening halen uit een Schakalmotor.
Kort advies: Transalp + schermpje + handkappen + goede kleding. Transalp Kan je echt alles mee...
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook heel erg van je budget af. Als dat heel laag is, zou je een Diversion kunnen overwegen. Best oud inmiddels, maar onverwoestbaar en lekker neutraal (of saai, net hoe je het ziet). Voor iets meer geld kom je inderdaad bij een Transalp, of misschien een CBF? Een nette Deauville (de 700, met ABS) zit daar qua prijs weer net wat boven. En dan heb je nog de hornets, bandits, fazers, cb500's, sv650's, die allemaal min of meer (de ene wat sportiever, de andere wat neutraler) in dezelfde categorie vallen.
 
Ik rij nu bijna dagelijks heen en weer op een CBR500R
35 KW fiets, miss iets duurder in aankoop dan meesten oudere 2e hands fietsen.
maar bijna nieuw = normaal gesproken (nog) bijna geen onderhoud/kapote onderdelen.
ik rij ruim 1 op 25 ermee (texel heen en weer zelfs 1 op 30) en als je op een zondag wilt gaan rijden heb je nog iets sportiefs ook!

Maar je moet wel van sport motoren houden...
het is iets heel anders dan de Triumph O-)
 
Peter, kom eens bij mij op de zaak (ook Purmerend) even een babbeltje maken. Ik verkoop geen motoren, maar weet wel een leuke, goede en goedkope motor (XJ900F) voor dit werk staan.
 
Het is best een lastige keuze.
Van de scooter is het grote voordeel dat je (met zo'n beenkleed) redelijk droog en schoon op je werk aankomt. Daarbij geeft het een (vals) gevoel van veiligheid omdat je veel minder meekrijgt van snelheid en risico's. Ik rijd ook overwegend in mijn spijkerbroek. Het zijn alleen 80km wegen die ik rijd waarbij de gemiddelde snelheid in de spits nog veel lager is.
Op de motor zou ik toch eerder een volledig pak aan doen waarbij vooral je voeten en benen nat worden als het regent.

Maar ik heb gemerkt dat als je woonwerk verkeer op de motor doet je plezierritjes verwaarloosbaar weinig worden. Aan de andere kant krijg ik de kriebels van het idee geen motor meer te hebben. Luxeprobleem he :)
 
Het is best een lastige keuze.
Van de scooter is het grote voordeel dat je (met zo'n beenkleed) redelijk droog en schoon op je werk aankomt. Daarbij geeft het een (vals) gevoel van veiligheid omdat je veel minder meekrijgt van snelheid en risico's. Ik rijd ook overwegend in mijn spijkerbroek. Het zijn alleen 80km wegen die ik rijd waarbij de gemiddelde snelheid in de spits nog veel lager is.
Op de motor zou ik toch eerder een volledig pak aan doen waarbij vooral je voeten en benen nat worden als het regent.

Maar ik heb gemerkt dat als je woonwerk verkeer op de motor doet je plezierritjes verwaarloosbaar weinig worden. Aan de andere kant krijg ik de kriebels van het idee geen motor meer te hebben. Luxeprobleem he :)

Een zwaardere motorscooter zou een keuze kunnen zijn.
B.v. een 400 cc,deze lopen wat harder meer koppel en zullen je meer "motor"gevoel geven als een 180 cc.
Verder lenen ze zich ook voor ,evt,langere ritten :)

Ikzelf heb naast een reguliere motor ook nog een burgman 650,dat loopt als een trein en kan met alle voertuigen altijd en overal mee komen. :]
 
Een Honda Deauville is wel onverslijtbaar en voor woon-werk uitermate geschikt vanwege de kardan!
Voor mij is kardan aandrijving de grootste voorwaarde om als w-w fiets in aanmerking te komen.
Ketting smeren is ook weer schoonmaken en daar heb je meestal geen zin meer in als het koud is buiten.

Afhankelijk van je budget kun je ook eens aan nieuw denken.
Zo heb je gewoon een NC750 (X) voor net geen 8 ruggen, maar wel garantie, super zuinig, handige helm opbergplek, moderne looks en goede woon-werk bike.
 
Je bent met zoon scooter toch net zo kwetsbaar als op een motor, dan is het toch leuker om ook gewoon een echte motor te rijden? (lijkt mij)

als het regent lijkt me dat je op zoon scooter net zo nat op word. en een kleedje over je benen is gevaarlijk dan kan je je bijna niet meer bewegen, of het waait eraf.
tenzij er natuurlijk op maat gemaakte, soortvan ''afdekkappen?'' voor over je shoot heen bestaan. dat is wel ideaal natuurlijk..?
 
Dit is een hele gevaarlijke vraag... :Y

Nu krijg je antwoorden van mensen die hun eigen motor kwijt willen en- of antwoorden van mensen die hun eigen gevoel/ervaring projecteren op jou. Waardoor je in feite elke motor kunt nemen, als woon-werk gevaarte... ;)

Tip! Neem een cardanfiets... hoef je in elk geval niet steeds je ketting te smeren...
 
Je bent met zoon scooter toch net zo kwetsbaar als op een motor, dan is het toch leuker om ook gewoon een echte motor te rijden? (lijkt mij)

als het regent lijkt me dat je op zoon scooter net zo nat op word. en een kleedje over je benen is gevaarlijk dan kan je je bijna niet meer bewegen, of het waait eraf.
tenzij er natuurlijk op maat gemaakte, soortvan ''afdekkappen?'' voor over je shoot heen bestaan. dat is wel ideaal natuurlijk..?

Waarom :? ,het schakelen op een motor wordt zwaar overschat,ik doe het al 30 jaar,zo'n automaat doet het beter :+
Qua sturen is een motorscooter anders,maar als je ,je daar op aanpast,kun je er aardig mee sturen/lol mee hebben :]

Ik heb zelf nooit een kleed en ook niet de behoefte voor zoiets,maar uit ervaring : op motorscooter,al dan niet met een hoog scherm,blijf je droger :)
 
Ik heb nog nooit op zoon scooter ding gereden ik weet het niet.
dat lijkt mij gewoon minder leuk. :+

Groter sherm dat klopt ja, :P
 
Ik heb nog nooit op zoon scooter ding gereden ik weet het niet.
dat lijkt mij gewoon minder leuk. :+

Groter sherm dat klopt ja, :P

De rest van het tupperware helpt ook mee om droog te blijven :)

Het grote verschil met een motor is ;dat bijna al het gewicht beneden zit,en de kleinere wielen minder gyroscopisch effect hebben,wat op hobbelige wegen dikwijls ook weer een nadeel is.
 
Ik neig ook meer naar een scooter. Nu ik daar wat ervaring mee heb opgedaan valt het me absoluut niet tegen. Het rijdt zo onwijs makkelijk dat je overal vooraan staat.
Het enige nadeel is dat de kosten voor onderhoud iets hoger zijn. De banden gaan minder lang mee en de riem moet vaker worden vervangen dan een kettingset (mits die goed wordt onderhouden). En als je ermee valt heb je meteen een serieuze kostenpost met al dat tupperware.
 
Ik ben zelf ook op zoek naar een motor voor hoofdzakelijk woon-werkverkeer, en af en toe een weekendje weg. Mijn Pan European 1100 heeft wat grrot onderhoud nodig, en eigenlijk steek ik die centen leiver in een andere, jongere motor. Mijn keus is gevallen op een Suzuki DL650V-strom. Comfortabel, redelijke windbescherming, betrouwbaar, genoeg pit om ook nog een beetje lol mee te hebben, zuinig en stuurt prima. Ik ben op zoek naar een 2007 model met ABS, heb al enkele gezien die aan mijn eisen voldoen voor ongeveer 4500 euro. Denk dat de Pan dus binnekort, na 13 jaar, vervangen gaat worden.
 
Momenteel staan er veel CBR250R overjarig te koop voor een kleine prijs.
Allen hebben ABS en verbruik ligt op 1op30 bij zuinig rijden.

Ze willen wel rijden trouwens, makkelijk meekomen op de snelweg.

Mijn vrouw is ook in de markt voor een motor en gaat hiervoor.
Het voordeel van nieuw kopen is dat je veel km's kan rijden op de motor.
In 7 jaar wil zij er ongeveer 100000 km op rijden, moet vast lukken!

Prijs is ongeveer 4300,- all in.
 
Voordeel van een Transalp is dat je blij wordt van verkeersdrempels en slechte wegen. Wegopbrekingen en bermen ook geen probleem. Vind de hoge zit en het brede stuur ook lekkerder rijden dan rijden op een Deauville. Topkoffer erop en je kan ook bagage meenemen.

Noodzakelijke accesoires:
  • Handkappen
  • Middenbok (kettingsmeren)

Uiteraard zijn er ook nadelen:
  • zijwindgevoelig bij harde wind
  • uitbesteed onderhoud aan de prijs (moet vrij veel plastic verwijderd worden om bij de voorste cylinder te komen)
  • oliepeilstok gaat lastig los (hoek is dusdanig dat je niet lekker kracht kan zetten, tangetje of mini-baco lossen dit op)

Voor de rest een heerlijk wendbaar brommertje om mee naar het werk te rijden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan