André's FJ1200

Geweldige motoren, die zware FJ's. Ga je het achterwiel ook vervangen voor een 17inch exemplaar, of zijn de plannen nog niet zo ver gevorderd?
Ja, zijn idd fijne motoren, betrouwbaar ook. Ik heb nog geen plannen voor de 17 inch conversie, eerst maar eens zorgen dat alle werkzaamheden klaar zijn. Ivm bandenkeuze is het wel verstandig op den duur lijkt me
 
Ja, zijn idd fijne motoren, betrouwbaar ook. Ik heb nog geen plannen voor de 17 inch conversie, eerst maar eens zorgen dat alle werkzaamheden klaar zijn. Ivm bandenkeuze is het wel verstandig op den duur lijkt me
Wat een verhalen,ik moet zeggen dat ik je volhardenheid wat betreft FJ,s bewonder:},ik had het bij de eerste al opgegeven.;)
 
Zo'n ding sloop je niet, alleen al als je naar de km-stand kijkt. 59k is natuurlijk helemaal niets voor een FJ. De mijne staat op 85k, en dat loopt nog steeds zonder rammeltje of wat dan ook.
 
Zo'n ding sloop je niet, alleen al als je naar de km-stand kijkt. 59k is natuurlijk helemaal niets voor een FJ. De mijne staat op 85k, en dat loopt nog steeds zonder rammeltje of wat dan ook.
Klopt, de eerdere twee die ik had hadden ook hogere km standen en liepen als een zonnetje. Yamaha heeft met dit model zeker degelijke motoren gebouwd En ik vindt ze nog mooi ook. :)
 
Zo'n ding sloop je niet, alleen al als je naar de km-stand kijkt. 59k is natuurlijk helemaal niets voor een FJ. De mijne staat op 85k, en dat loopt nog steeds zonder rammeltje of wat dan ook.
Die blokken kunnen makkelijk een paar ton lopen en meer bij het juiste onderhoud,hier 1 met bijna 500000km,dus zijn die van jullie net ingelopen :Y
500.000
Yamaha FJ 1200​
1990​
Manfred​
Erste Hand, die Motor und Kupplung noch nie gewechselt, lediglich 2 Steuerketten, ansonsten die üblichen Verschleißteile, leider nur bis 491.500 km. Dann Motorschaden, jetzt mit Austauschmotor unterwegs, hier geht es zu Bildern
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met het werken aan de FJ en tegen de eerste hobbels aangelopen :Y
Op het FJ forum al een verhaaltje gezet dat ik hier ook plaats:

Gisteren begonnen met wat eerste dingen aan mijn FJ, die te mooi om te slopen was volgens het demontageberijf waar ie stond.

Ik ben begonnen met het testen van het ABS. Na kortsluiten van het stekkertje en het op contact zetten met ingetrokken remhendel en rempedaal kwam ik er achter dat de ABS pomp wel loopt, maar er geen wegzakkende hendels en pedalen voelbaar zijn.. Mijn voorlopige conclusie: pomp zit vast :-(
Voorrem is wel redelijk hard in tegenstelling bij het ophalen, die was toen half in te trekken, nu beter voor mijn gevoel. (?) Achterrem voelt goed.

Klusje voor later.

Daarna begonnen met de tank.
Vreemd was dat toen ik de brandstofslang van de pomp afhaalde kwam en er geen druppel uitkwam. Bij het verwijderen van de tank bood de benzinekraan meer weerstand dan ik dacht en ik heb 'm vermoord... :-o

360.jpg


Kleine tegenslag, verder hoorde ik geritsel in de ongeveer 1/3 gevulde tank. Ik heb hem ondersteboven gehouden boven een emmer endit kwam eruit:

360.jpg


En een beste lucht die eraf kwam, oude benzine stinkt echt. Mijn garage meurt er nog steeds naar.

Ook werd me duidelijk waarom er niets uit de brandstofslang kwam:

360.jpg


Die zit volledig verstopt, het benzinefilter onder de tank zal dan ook wel grandioos dicht zitten.

En de vlotter voor de brandstofmeter ziet er niet veel vrolijker uit: (howel hij nog wel een weerstandmeting geeft, dus ik heb nog hoop :-D )

360.jpg


Hou je aan het eind van je motivatie voor de middag een zak roest over, de tank is nog niet helemaal leeg, ik hoor nog steeds geritsel van roest in tank, de volgende keer maar weer verder.
Eerst maar even verdiepen in hoe ik het beste een verroeste tank kan schoonkrijgen. Iemand nog tips voor zware roest? Ik ken de zak grind of boutjes en moertjes, maar kon het ook niet met een zuur oid? Ik heb nog een liter of 10 azijn staan... :-) Of electrolyse?

360.jpg


Ik heb de carbs er nog niet af, dus doel niet gehaald gisteren. Maar ik ben wel benieuwd hoe die er uit zien na deze tank.

het hele fotoverhaal staat op FJ 1200 ABS III

Wordt vervolgd
 
Schoonmaak azijn werkt prima,citroenzuur ook,tank cure ontroester ook.
Wat nog beter werkt is de tank vullen met kiezels en in een beton molen plaatsen.
 
In de how-to staat een topic over electrolyse. Ik heb het zelf ook toegepast en er een verslagje van gemaakt in m'n 500€C topic .

 
Bedankt voor de tips!
Die (baking) soda, hoe staat dat bekend in de supermarkt? Een zakje gewone soda heb ik nog wel, maar dat is het niet? Citroenzuur kan ik bij de drogist halen begrijp ik.
 
Bedankt voor de tips!
Die (baking) soda, hoe staat dat bekend in de supermarkt? Een zakje gewone soda heb ik nog wel, maar dat is het niet? Citroenzuur kan ik bij de drogist halen begrijp ik.
Ik heb trouwens ook op eBay een tank in de goede kleur gevonden, misschien doe ik dat wel als de vragen die ik de eigenaar gesteld heb goede antwoorden oplevert.
 
Ik kopieer mijn verhaaltje maar even vanaf het FJ forum, beetje quick en dirty... :$

Een andere tank is onderweg vanuit GB, de originele tank ga ik op mijn gemak eens ontroesten als ik daar de tijd en zin in heb..
8-)

Vandaag verder gegaan met het verwijderen van de carbs. die kwamen gemakkelijk los, luchtfilter iets naar achteren en ze kwamen eraf.
Wel zat al de gaskabelverstelling los. Vreemd. Gasgeven was onmogelijk zo.

Carbs waren behoorlijk smerig na het erafhalen:

360.jpg


Eerst maar een eerste schoonmaakbeurt voordat ik ze openmaakt heb.

360.jpg


Op de werkbank bleek dat de vlinderkleppen heel tevreden in elke stand bleven staan waar je ze inzette:

360.jpg


Verder zaten de gasschuiven muurvast met hun naalden in de sproeierbuizen.

360.jpg


Die heb ik met carbreininger en kruipolie weer gangbaar gekregen, heeft al met al een paar uur geduurd, maar ze zijn alle vier los;

De eerste van de vier is open en het is natuurlijk zoals verwacht een smerige zooi , de vlotternaald zit muurvast in zijn zitting, de vlotter zat dus ook vast en de pen waar ie omheen scharniert leek wel vastgegoten in beton. Daar heb ik met veel geduld en lostikken met dreveltje uiteindelijk ook de boel losgekregen. Ik ben altijd bang om een van de twee dragers van het asje af te breken.. De zitting van de vlotternaald ging wel los, dus naald en zitting zitten nog aan elkaar vast.
:-o


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Morgen verder met het demonteren van de overige drie carbs.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit zulke smerige, vastzittende carburateurs op de werkbank gehad heb.
Ze zullen in de ultrasoonbak moeten, zo krijg ik ze nooit aan de praat, bij Roukema maar een stel revisiesetjes bestellen..
 
Bedankt voor de tips!
Die (baking) soda, hoe staat dat bekend in de supermarkt? Een zakje gewone soda heb ik nog wel, maar dat is het niet? Citroenzuur kan ik bij de drogist halen begrijp ik.
baking soda
natrium bi carbonaat
 
Het zit ff tegen, er zijn van een van de carbs de assteunen van de vlotteras afgebroken...-O--O- ik ga kijken of ik een vervangende carb kan vinden of proberen te repareren met metaal epoxy lijm.
Alles, maar dan ook echt alles zit muur en muurvast in deze set carburateurs..

Dus mocht er iemand een set fj1200 carbs hebben (of een exemplaar) die die kwijt wil hou ik me aanbevolen.
 
Het zit ff tegen, er zijn van een van de carbs de assteunen van de vlotteras afgebroken...-O--O- ik ga kijken of ik een vervangende carb kan vinden of proberen te repareren met metaal epoxy lijm.
Alles, maar dan ook echt alles zit muur en muurvast in deze set carburateurs..

Dus mocht er iemand een set fj1200 carbs hebben (of een exemplaar) die die kwijt wil hou ik me aanbevolen.
Mocht je niet slagen,
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan