Android Smartphone Navigatie

S-Fury

Die hard MF'er
27 dec 2009
808
20
45
Pas wel op met oled schermen, deze willen wel eens inbranden (zoals mijn Galaxy s9 door tomtom go)..

GS_BEN

Die hard MF'er
12 jul 2011
536
66
51
Den Haag
roadrider.jouwweb.nl
OLED is zo en zo niet het beste scherm in de zon. De helderheid van OLED is beperkt.
TFT is geschikter voor navigatie schermen. Kijk maar eens naar het scherm van een BMW Navigator VI. Maar die heeft ook een goed reflectie filter.

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.546
1.061
43
Vollenhove
OLED is zo en zo niet het beste scherm in de zon. De helderheid van OLED is beperkt.
TFT is geschikter voor navigatie schermen. Kijk maar eens naar het scherm van een BMW Navigator VI. Maar die heeft ook een goed reflectie filter.
Niet met je eens. OLED heeft een oneindig hoog contrast omdat de zwarte LEDS gewoon uit staan en het is dus afhankelijk van de fabrikant hoeveel nits eruit komt. Een dedicated navigatiescherm vergelijken met een smartphonescherm slaat als een tang op een varken. Een navigatiesysteem doet alleen dat. Een telefoon die als navigatie gebruikt wordt moet ook scherp en vloeiend een film af kunnen spelen op 20-50cm van het scherm ipv 50-100cm de weg laten zien, sort of.

GS_BEN

Die hard MF'er
12 jul 2011
536
66
51
Den Haag
roadrider.jouwweb.nl
Ja het contrast van OLED is veel beter net als het kleurberijk.
Het enige dat minder is bij OLED is de helderheid. Ik heb zelf drie mobiele apparaten met een OLED waaronder een telefoon. Ik vind deze allemaal slechter afleesbaar in de volle zon. Binnen zijn het de mooiste schermen.

HDR is bij OLED tv’s ook beperkter door de beperkingen in helderheid. Op alle ander punten vind ik OLED beter.
De oplossing is voor de helderheid is micro LED maar deze kunnen ze nog niet klein genoeg maken. Op mijn werk hebben we een groot micro LED scherm dat soms pijn aan je ogen geeft van de helderheid ( die ik dan moet verminderen terwijl hij op 40% staat)

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
4.968
7
46
Zwolle
Wat mij brengt op de volgende raadselachtigheid:
Waarom willen mensen het display in landscape voor navigatie?!
In portrait kan je toch veel beter "in de toekomst kijken"?
Wat er voor je ligt is boeiender dan datgeen er naast je ligt qua navigatie - toch?
- Als eerste past de portrait mode niet boven mijn tellers.
- Ik mis de symmetrie van het dashboard en smartphone als deze laatste in portrait modus staat. Mijn dashboard heeft ongeveer dezelfde verhouding als een smartphone.
- In landscape heb je meer focus op je navigatie als er op kijkt. Je wordt minder afgeleid door de dingen er omheen omdat er, vanwege onze natuurlijke manier kijken, minder zichtbaar is buiten je navigatie
- Het voordeel van verder in de toekomst kijken vind ik niet opwegen tegen het nadeel dat je minder van de kaart ziet. De zijwegen dan vooral. De autozoom functie van de TomTom GO werkt gewoon goed dat de portrait modus voor mij geen meerwaarde biedt. Daarnaast kijkt je in de portrait modus niet eens zo veel verder vooruit dan in de landscape modus. In landscape modus wordt het beeld meer horizontaal (vlak) gelegd en in Portraitmodus meer verticaal (rechtop).
- Portrait modus is er vooral omdat je de smartphone zelf vooral in de portrait modus gebruikt.

Dat mensen zo verkikkerd zijn aan hun portrait modus zie je ook vaak op TV. Filmpjes worden heel vaak gemaakt in portrait modus terwijl er geen TV in huis zo gemonteerd is. Wij mensen kijken in de breedte niet in de hoogte. Als ik foto of video met de smartphone maak. gaat deze altijd naar landscape modus. Zo pak je namelijk het meeste wat interessant is voor de kijker.

De vraag kan je dus ook stellen. Waarom in Portrait modus navigeren terwijl onze natuurlijke kijk juist landscape is.

dgr

Die hard MF'er
30 apr 2006
918
3
Breda
Daarnaast kijkt je in de portrait modus niet eens zo veel verder vooruit dan in de landscape modus. In landscape modus wordt het beeld meer horizontaal (vlak) gelegd en in Portraitmodus meer verticaal (rechtop).
Klopt, mits je 3D navigeert.
Bij een 2D navigatie zoals Osmand zie je echt meer met verticaal beeld. :)

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.913
105
30
Enschede
Bezoek site
Iemand nog een tip om offroad GPX/routes te maken?
Alles wat ik probeer werkt niet lekker

Kurviger bijv. wil gewoon niet route calculeren over 75% van de zandwegen (en ja, avoid unpaved staat uit)....
Route aanpassen op PC met ITNconverter lukt ook niet met GPX, teveel punten en alles loopt vast.