Android Smartphone Navigatie

Ja maar ik was weken bezig geweest om de mooiste weggetjes in de route te stoppen en ze daarna TomTom compatibel te maken, huilie huilie.
TomTom stomstom.
Maar heb poging 2 binnen vwb wireless laden en telefoon vasthouden, deze lijkt te gaan werken *O*
 
dit is 'm
IMG_20200409_130337_0-01.png
 
De afgelopen paar ritten eens de TT GO-app geprobeerd. Werkt op zich perfect, alleen loop ik tegen het volgende aan;
- Ik maak de route in Kurviger, exporteer de route als .gpx met 'veel' ondersteuningspunten
- Importen in MyDrive, en dan kijk ik de route nog even na, loopt exact zoals in Kurviger weergegeven

Maar dan ga ik rijden, en komt het een aantal keren voor dat ik ineens een straatje in word gestuurd, om vervolgens aan het eind van het straatje om te moeten keren om de route weer te volgen. Is dit herkenbaar voor iemand hier, en zo ja, wat doe ik fout..?
 
Ja, dat zijn puntjes die toch van de route (weg) staan. Zoom es helemaal in MyDrive. Waarschijnlijk zie je ze daar dan toch.
Meestal valt het wel op als het scherm op 2D hebt staan en rijd ik door en dan gaat het vanzelf goed.
 
@MBKNLD
Ja dat is zeer herkenbaar als de route niet gemaakt wordt op dezelfde kaart als die van je navigatie.
Dat komt door de track. Hierin staan duizenden puntjes. De kaart van Kurviger is niet exact hetzelfde als dit van TomTom of Garmin of Google Maps. Wanneer een puntje van een track op een kruispunt ligt op de Kurviger kaart, kan deze bij TomTom wel in een zijstraat liggen.

Hier kan jezelf niets aan doen. Dit is de aard van navigatiekaarten en een track. TomTom is in feite degene die dit in de software van de navigatie moet oplossen.
 
inderdaad
the Go app werkt gewoon erg makkelijk,
maar toch vind ik er is een ding waar ik garmin beter in vind en dat is de optie niet herbekeken!!
De meeste recente Zumo XT kan nu ook gewoon rijden zonder herberekenen uit te schakelen. Dat heeft Garmin van TomTom afgekeken.
Als je het Garmin principe van "Herbereken uitschakelen" gewend bent, is het systeem van TomTom inderdaad wel raar.
Echter is het wel een logisch systeem die in praktijk goed blijkt te werken.

Je gebruikt je navigatie om de gehele route te dicteren en volgt die dan trouw (dat is het basis principe van navigatie). Op een gegeven moment klopt er iets niet. Dan is het toch ook logisch dat de navigatie je weer helpt/dicteert om weer op de route te komen. Dit is wat TomTom doet en Garmin niet.

En ja, er zijn momenten waarbij TomTom niet logisch bezig is maar globaal gezien werkt het principe van TomTom gewoon goed en is het uitschakelen van herbereken gewoon overbodig. Dat heeft Garmin nu ook gezien (eindelijk).
 
Dat is jammer, want ik heb nu zo ongeveer alle android navigatie op m'n phone, maar mis nog steeds de garmin interface/opties.
Maar zal TTgo een kans geven, heb alleen Mydrive geprobeerd.
Al ben ik geen TomTom fan. Bij onze alpen/dolomieten/pyreneen trips zaten de 2 TT mannen vaak al 1 1/2 uur aan het bier,
omdat de TT het handiger vond die laatste 2 passen maar af te snijden....
Dat ligt toch meer aan de gebruikers dan aan TomTom.
Mijn ervaring is dat TomTom net zo exact de route volgt als Garmin. Beide doen het niet perfect zitten wel heel dichtbij.
 
@Mr. M & @Athome Dank beiden, klinkt inderdaad ook wel logisch. Kwestie dus van iets beter opletten, en hem eventueel nog wat verder uit laten zoomen/2D aanzetten zodat ik eerder zie waar het fout gaat en gewoon door kan rijden. Kurviger maakt er namelijk wel erg mooie routes van, vooral met de meest bochtige optie, dus die wil ik eigenlijk wel blijven gebruiken. Dan maar even wat meer moeite doen met het nakijken van de route in GO. :Y
 
Ik wou weer eens wat routes gaan updaten en zag toen dat tomtom go een verplichte update nodig had. Nadat deze klaar was waren 'mijn routes' weg. Ik heb me wederom ingelogd in tomtom services en app al eens gereset maar toch blijven 'mijn routes' leeg. Ook heb ik in Mydrive nog eens wat routes aan en uit synchronisatie gezet, maar helaas heeft dit ook niet geholpen.

heeft nog iemand problemen met het synchroniseren tussen tomtom go mobile en Mydrive?
 
Welke versie van TomTom GO heb je nu op smartphone staat?

Versie 1.8..... moet gewoon goed werken.
Versie 2......... is een drama op dit moment
 
Ik wou weer eens wat routes gaan updaten en zag toen dat tomtom go een verplichte update nodig had. Nadat deze klaar was waren 'mijn routes' weg. Ik heb me wederom ingelogd in tomtom services en app al eens gereset maar toch blijven 'mijn routes' leeg. Ook heb ik in Mydrive nog eens wat routes aan en uit synchronisatie gezet, maar helaas heeft dit ook niet geholpen.

heeft nog iemand problemen met het synchroniseren tussen tomtom go mobile en Mydrive?

Klopt je hebt de nieuwe V2 navigatie app met NDS kaarten gekregen.
Deze is nog niet in staat om routes te synchroniseren. TomTom geeft aan dat deze functionaliteit later wel weer wordt toegevoegd.

Je kunt Bij een APK mirror site de oude versie weer downloaden. Nu tijdelijk werkt verwijderen en opnieuw installeren ook.
 
Je zou ook kunnen overwegen de Myroute Navapp te gaan gebruiken. Doe ik nu ook ipv TTGo. Is grafisch misschien wat minder gepolijst, maar deot ook prima wat ie doen moet. Is nog wat goedkoper ook , mocht je dat een belangrijk punt vinden ;)
 
Welke versie van TomTom GO heb je nu op smartphone staat?

Versie 1.8..... moet gewoon goed werken.
Versie 2......... is een drama op dit moment

Ja idd de 2.0.7, maar ik moest verplicht updaten. Nu kan ik dus geen routes meer laden?
 
Je zou ook kunnen overwegen de Myroute Navapp te gaan gebruiken. Doe ik nu ook ipv TTGo. Is grafisch misschien wat minder gepolijst, maar deot ook prima wat ie doen moet. Is nog wat goedkoper ook , mocht je dat een belangrijk punt vinden ;)
Ik heb nog een jaar abbo bij tomtom go, zou zonde zijn om die 20 euro weg te gooien.
 
Klopt je hebt de nieuwe V2 navigatie app met NDS kaarten gekregen.
Deze is nog niet in staat om routes te synchroniseren. TomTom geeft aan dat deze functionaliteit later wel weer wordt toegevoegd.

Je kunt Bij een APK mirror site de oude versie weer downloaden. Nu tijdelijk werkt verwijderen en opnieuw installeren ook.
Wat is een APK mirror site? wellicht een link beschikbaar?

opnieuw installeren werkt trouwens niet, want er wordt automatisch de 2.xxx versie geinstalleerd
 
Wat is een APK mirror site? wellicht een link beschikbaar?

opnieuw installeren werkt trouwens niet, want er wordt automatisch de 2.xxx versie geinstalleerd

Was deze verplichte update recent?
De update stond namelijk on hold en een herinstallatie in die tijd gaf de oude versie.
TomTom geeft wel aan dat ze een uitrol niet gaan tegenhouden voor alleen routes. Blijkbaar is de update weer begonnen.
zie New TomTom GO Navigation App (Android) - Page 9

Hier een linkje naar een APK mirror site. daar kun je de laatste 1.18 app downloaden en vervolgens de installeren. (wel eerst installeren vanaf onbekende bron toestaan)

Vervolgens kun je in Google Play de de updates uitzetten zoals ik eerder had aangeraden.

TomTom is begonen met het uitrollen van de nieuwe TomTom GO Navigation app for Android™

Nu zijn er nog een aantal problemen met deze nieuwe versie. Zo word b.v. het rijden van Tracks niet meer ondersteund.

Ik raad jullie dus ook aan om tot dat de TomTom GO Navigation app for Android™ ook tracks ondersteund even de de Updates voor TomTom GO Mobile App for Android™ uit te zetten in de Google play Store (eerst TomTom Go app selecteren dan Hamburger menu)

Bekijk bijlage 1451809
 
Heb ik ook het nodige gezeur mee gehad vorige week. Mijn eigen Tomtom app abo kon ik verlengen omdat ik nog de oude versie draai. Automatisch updaten uitgezet. Maar mijn broer was al automatisch geüpdate naar de nieuwe versie. Ik heb toen een .apk van de oude versie geïnstalleerd, maar toen het abo korte tijd later af liep, kon niet meer worden verlengd. Alleen verplicht updaten naar de nieuwe versie was mogelijk. Hopeloos. Door zijn navigatietelefoon van een ander Google account en ander Tomtom account te voorzien kon de oude versie weer worden geïnstalleerd en een jaar onbeperkte km's worden gekocht. Hopelijk is volgend jaar de nieuwe versie wel bruikbaar. Anders in de Myroute app navi een goede tip van @GlimWas .

Ik heb het .apk bestand van de oude versie, kan ik eventueel mailen als iemand hem nodig heeft.
 
Heb ik ook het nodige gezeur mee gehad vorige week. Mijn eigen Tomtom app abo kon ik verlengen omdat ik nog de oude versie draai. Automatisch updaten uitgezet. Maar mijn broer was al automatisch geüpdate naar de nieuwe versie. Ik heb toen een .apk van de oude versie geïnstalleerd, maar toen het abo korte tijd later af liep, kon niet meer worden verlengd. Alleen verplicht updaten naar de nieuwe versie was mogelijk. Hopeloos. Door zijn navigatietelefoon van een ander Google account en ander Tomtom account te voorzien kon de oude versie weer worden geïnstalleerd en een jaar onbeperkte km's worden gekocht. Hopelijk is volgend jaar de nieuwe versie wel bruikbaar. Anders in de Myroute app navi een goede tip van @GlimWas .

Ik heb het .apk bestand van de oude versie, kan ik eventueel mailen als iemand hem nodig heeft.


Mra navi werkt met routes en niet met tracks dus niet echt een fijn alternatief vind ik. Het is even wennen/leren maar als je echt iets wilt wat zelfs veel beter dan tomtom werkt is het osmand. En dat is zelfs gratis te gebruiken...
 
Is allemaal persoonlijk.
Voor mijn gebruik is TomTom super. Ik heb helemaal geen behoefte aan iets als OSMand te proberen.
MRA navigatie heb ik ook. Werkt vrij aardig maar TomTom (versie 1.8) voelt gewoon veel meer doorontwikkeld aan tijdens het gebruik.
 
Ik ben de eerste om toe te geven dat mijn voorkeur naar TT uitgaat, maar zolang TT niet werkt met routes of tracks doe ik het maar met MRA Nav.
Osmand heb ik ook ooit eens aangeschaft voor een Euro of 7, maar ik kan niet erg wennen aan de 2D weergave. Ook is het gebruiksgemak daarvan niet geweldig vind ik. Dus tenzij dat ondertussen (3D) geïmplementeerd is (bij IOS was dat al wel zo meen ik) in Android, ga ik daar niet heen
 
maar zolang TT niet werkt met routes of tracks doe ik het maar met MRA Nav.
Die begrijp niet helemaal.
TT Go werkt eigenlijk niet met routes (is mij tenminste nog niet gelukt), alleen met tracks. TT vertaalt de track naar wegen op de kaart en navigeert daar vervolgens mee. Dit heeft TT dermate goed voor elkaar dat Garmin deze werkwijze nu ook in de Zumo XT heeft zitten.
MRA werkt juist met routes en weer niet met tracks. Als je in MRA te weinig routepunten gebruikt, wijkt je route af van hetgeen je gemaakt hebt.
 
Die begrijp niet helemaal.
TT Go werkt eigenlijk niet met routes (is mij tenminste nog niet gelukt), alleen met tracks. TT vertaalt de track naar wegen op de kaart en navigeert daar vervolgens mee. Dit heeft TT dermate goed voor elkaar dat Garmin deze werkwijze nu ook in de Zumo XT heeft zitten.
MRA werkt juist met routes en weer niet met tracks. Als je in MRA te weinig routepunten gebruikt, wijkt je route af van hetgeen je gemaakt hebt.

De routes en tracks die je als track met MyDrive verstuurd komen in “Mijn Routes” vandaar dat deze heel vaak routes genoemd worden ;)
Met “Load Track” wordt het wat duidelijker daar deze alleen de track verstuurd. Maar deze komt nog steeds in “Mijn Routes”. (OV2 optie werkt niet goed op de GO App wel op een Rider)

Je kunt wel een eenvoudige ITN of GPX route naar de Rider of Go App sturen met “Send ITN Route”. Deze komt dan niet in “Mijn Routes” maar wordt direct actief. Hiervoor wordt de “Send Stops” optie van MyDrive gebruikt. Op dit moment heeft MyDrive nog een beperking van 20 Stops. Ik moet dit nog testen met de nieuwe NDS app het kan best werken daar de routes al verzonden worden in het nieuwe TomTom JSON formaat.
 
Wat een gedoe blijft het met navigatie apps zeg. Ik geef de voorkeur voor gpx viewer. Die tekent de route op de kaart en als je gps volgen en evt draaien aanzet, kun je gewoon het lijntje volgen. Inzoomen tot het jou gewenste niveau en klaar. Ok, je hebt geen begeleiding, maar zo moeilijk is het toch niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan