Android Smartphone Navigatie

Nou, ik zweer ondertussen bij MRA en -navigatie. TT abbo gaat niet meer verlengd worden Kost absoluut meer dan anderen, maar heb er veel plezier van. (Lifetime abbo al jaren)
 
Nou, ik zweer ondertussen bij MRA en -navigatie. TT abbo gaat niet meer verlengd worden Kost absoluut meer dan anderen, maar heb er veel plezier van. (Lifetime abbo al jaren)

Ik heb Lifetime MRA, maar niet de navigatie. Was verbaasd hoe slecht die de routes inlaadde. Maar dit is drie jaar geleden. Is het inmiddels beter?
 
Geen carpe iter, maar wel een blackview bv8800 met drive mode dashboard app. Heb er pas 1 rit mee gereden, maar wat werkt die app toch smooth en zo'n gedetailleerde kaart om gpx tracks te volgen.

Kom van een iphone af met scenic app, dus het is nog allemaal even wennen en uitzoeken, maar so far so good.

Flitsmeister en google maps voor de navigeren van A naar B. Rondritten plannen zoals met scenic kon of met kurviger kan ik nu wel niet meer, maar dat doe ik ook nog amper. Even dit aan kijken, scenic is ook in ontwikkeling voor android.

950B7AD6-EB18-4548-B146-A29009922BD4.jpeg
7DFAA8A7-1BAE-46CD-80A5-7AEF7121FDCA.jpeg
 
GPX support is blijkbaar nu wel aanwezig.
Nice. Ik gebruik voor routes over het algemeen Sygic idd en met omwegen waren gpx wel te laden... Maar nu dus fully support.... Sygic is ook interactief on the move bijv makkelijk dichtstbijzijnde tankstation oid toevoegen. Alternatieve routes bij omleidingen worden aanbevolen en met 1 druk op de telefoon te accepteren.

MRA gebruik ik heel soms als alternatief en voor het geval dat... Maar kan er niet aan wennen. Is wel vooral handig en snel om routes te maken met verschillende kaartlayouts. Zo 'zie' je soms mooie wegen die je bijv op een standaard layout niet ziet.
 
Ik heb Lifetime MRA, maar niet de navigatie. Was verbaasd hoe slecht die de routes inlaadde. Maar dit is drie jaar geleden. Is het inmiddels beter?
Yep. Heb ook getwijfeld een tijdje, maar ben nu om. Geen probleem met laden van routes(mits internet) en het automatisch overslaan van routepunten werkt ook steeds beter
 
Nou, ik zweer ondertussen bij MRA en -navigatie. TT abbo gaat niet meer verlengd worden Kost absoluut meer dan anderen, maar heb er veel plezier van. (Lifetime abbo al jaren)

€13 per jaar te duur voor TomTom Go op smartphone met gpx en kronkelroutes?

Ik vind overigens een TomTom Rider veel gemakkelijker.
 
€13 per jaar te duur voor TomTom Go op smartphone met gpx en kronkelroutes?

Ik vind overigens een TomTom Rider veel gemakkelijker.
Dat is de keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Ik heb sowieso een telefoon waarop ik navigeer en dan kies ik voor MRA, na het testen van meerdere applicaties. En de kosten die ik meld gaan over MRA, TT is niet duur an sich, maar als je het tóch niet gebruikt.........
 
€13 per jaar te duur voor TomTom Go op smartphone met gpx en kronkelroutes?

Ik vind overigens een TomTom Rider veel gemakkelijker.
Zo kijk ik er ook nog tegen aan. Ik gebruik MRA af en toe wel maar prefereer toch nog steeds TomTom Go.
Ik heb ook een Lifetime licentie op MRA (zowel de planner als de navigatie). Ik zie zeker potentie in de navigatie app maar is nog niet goed genoeg
 
Nice. Ik gebruik voor routes over het algemeen Sygic idd en met omwegen waren gpx wel te laden... Maar nu dus fully support....
Wat ik er op het web over gevonden heb, is dat het nog steeds via omwegen gaat. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt. En met de huidige methode van GPX import gaat dit ook niet gebeuren. Eenvoudige GPX import is voor mij de No1 feature die een navigatie app moeten hebben. Anders overweeg ik het gebruik van de app sowieso niet. Daarnaast gebruik ik MRA routeplanner voor het maken van de routes. Dus een goede integratie hiermee helpt ook zeker bij de keuze van mij navigatie app.
 
Wat ik er op het web over gevonden heb, is dat het nog steeds via omwegen gaat. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt. En met de huidige methode van GPX import gaat dit ook niet gebeuren. Eenvoudige GPX import is voor mij de No1 feature die een navigatie app moeten hebben. Anders overweeg ik het gebruik van de app sowieso niet. Daarnaast gebruik ik MRA routeplanner voor het maken van de routes. Dus een goede integratie hiermee helpt ook zeker bij de keuze van mij navigatie app.
Ja nouja met 'omwegen' bedoel ik dus dat je een route maakt met een planner naar keuze en die route omzet met ITN converter.

Vervolgens zet je het bestand in het juiste mapje op je telefoon en je kan het laden.

Het beste zou zijn dat je een .gpx bestand aanklikt en dat je Sygic kan kiezen om het te openen... Maar die luxe is er blijkbaar nog niet.
 
Bij mij werkte het al wel v 22.0.3
Net nog ff geprobeerd voor morgen route rijden (ben wat verder het land in 😜) maar route maken op mra en dan de gpx openen in Sygic... Opent ie enkel begin/eind punt... Dus niet de route zelf.

Dit is op mn telefoon. Dus voor morgen aangewezen op mra.

'Klein' rondje van 2,5u :)

Screenshot_20220505-231049_Navigation.jpg
 
Ik ben de laatste tijd ook aan het experimenteren met de smartphone als navigatie. Met de TomTom Go of MRA gaat het boven verwachting goed. Alleen is er 1 puntje van ergernis waar geen oplossing voor kan vinden.
Telkens als ik gebeld wordt tijdens het navigeren, en het gesprek is beëindigd, gaat de telefoon niet terug naar het navigatie scherm, maar op zwart. Is dat met een instelling ergens op te lossen?
Het is geen ramp, maar als het anders kan zou dat heel fijn zijn.
 
Klopt, zowel bij mij iPhone als bij mij Android telefoon.
Je kunt bij beide wel veel met voice commands doen. Misschien is er een commando om de navigatie weer in beeld te krijgen?
 
Snap dat geneuzel met een smartphone op je stuur niet.
Voor de prijs van een Goedkope Chinese Smartphone kan je ook een Garmin kopen:

Wel even verdiepen in de bediening en koppeling met je telefoon.
Heb de boel zo ingesteld dat alleen berichten van Flitsmeister doorgegeven mogen worden.

Geen directe koppeling tussen helm en telefoon. Garmin is de baas en telefoonoproepen not allowed :]
 
Snap dat geneuzel met een smartphone op je stuur niet.
Voor de prijs van een Goedkope Chinese Smartphone kan je ook een Garmin kopen:

Wel even verdiepen in de bediening en koppeling met je telefoon.
Heb de boel zo ingesteld dat alleen berichten van Flitsmeister doorgegeven mogen worden.

Geen directe koppeling tussen helm en telefoon. Garmin is de baas en telefoonoproepen not allowed :]
Zo heb ik ook een tijd gedacht.
Meerdere modellen van Garmin gebruikt. Daarna, tijdens introductie van het huidige TomTom Rider platform (Rider 400), over gestapt naar TomTom. Dit voldoet veel beter dan Garmin voor mijn gebruik van een navigatie. Ook had de Rider het voordeel dat ik veel minder gedoe had met de headsets. Na verloop van tijd begonnen mij een aantal dingen te irriteren aan de Rider.

1.
De Rider is tevens een soort van vervanging voor Flitsmeister maar daar ben je een internetverbinding voor nodig. Dit gaat via Bluetooth tethering. Dit werkt gewoon niet constant. De ene keer is een verbinding zo gemaakt, de andere keer ben je 10 minuten aan het kloten met smartphone en Rider om het te laten werken. Gelukkig weinig Bluetooth ellende met de headsets. Gedoe met headsets (meerdere dus) is Garmin een meester in.

2.
Als tweede irritatie punt kwam op gegeven moment de snelheid van het herberekenen naar boven. De Rider kan in complexe situaties de werkelijkheid niet bijhouden. Als de herberekening klaar was, was ik meestal net de afslag voorbij. De herberekening begon dus weer opnieuw. Dit zorgde er vervolgens voor dat na een paar keer direct achter elkaar herberekenen. Het totale vervolg van de route in puin kan liggen. Dus stoppen en de route herstarten (handschoenen uit doen) was noodzakelijk. Ook de Bluetooth verbindingen konden in deze situatie in de soep draaien. En die zijn al niet zo vanzelfsprekend.

3.
Ik miste een automatische tracklog functie die Garmin wel had.

4.
De vrije ruimte in de Rider 400 begon tegen de limiet aan te lopen wat betreft kaart opslag

Intussen was TomTom Go voor de smartphone ook uitgekomen met bijna dezelfde functionaliteit (95%) die Rider ook heeft. Dat was voor mij voldoende.
Ik had nog een smartphone liggen. Daar een Pre-Paid kaartje in gedaan voor de data en een simpele smartphone houder gekocht.
Getest met TomTom Go. Wat een verademing.

- Flitsmeister draait gewoon op de achtergrond
- Een tracklog wordt geregeld door een andere app op de achtergrond. Welke automatisch geupload worden naar mijn Google Drive.
- Geen gedoe meer met Bluetooth tethering aangezien er een eigen simkaart in zit.
- Veel sneller met herberekenen. Nu wel op tijd klaar
- Nog minder problemen met de bluetooth headset koppeling. Over de Rider 400 was ik al best tevreden maar het kan dus nog beter.
- Updaten van de kaarten gaat veel eenvoudiger dan met een Rider of Zumo. Tegenwoordig zijn er bijna wekelijks updates voor de kaarten.
- Ik kan nu voor A naar B navigatie een andere app gebruiken die zo zijn eigen voordelen biedt.

Intussen heb ik een duurdere en snellere smartphone, laad de smartphone op de motor draadloos op en heb ik een (gratis) data only sim in de smartphone zitten.

Dat maakt een smartphone niet goedkoper dan een Zumo of Rider maar het is veel zorgelozer. En juist dat laatste is mij heel veel waard.
Als ik een route aan het rijden op de motor, wil graag die route zorgeloos kunnen rijden. De techniek is daar een belangrijke factor in.
Mijn buurman rijdt nog steeds met Garmin (Zumo XT op dit moment) en is nog steeds regelmatig aan klooien omdat de headset niet werkt, de Zumo raar doet of wat dan ook mis gaat met de navigatie/bluetooth bij hem.
 
Klopt, zowel bij mij iPhone als bij mij Android telefoon.
Je kunt bij beide wel veel met voice commands doen. Misschien is er een commando om de navigatie weer in beeld te krijgen?
Als iemand dat kan beamen hoor ik het graag, mij is het nog niet gelukt :N
 
Welke app gebruik je hiervoor?
GPS Logger.
Even spelen met de instellingen zodat deze gaat doen wat je wil.

De specifieke app die ik gebruik, bestaat blijkbaar niet meer. Kan het niet meer vinden in de Play Store
 
Laatst bewerkt:
Geen carpe iter, maar wel een blackview bv8800 met drive mode dashboard app. Heb er pas 1 rit mee gereden, maar wat werkt die app toch smooth en zo'n gedetailleerde kaart om gpx tracks te volgen.

Kom van een iphone af met scenic app, dus het is nog allemaal even wennen en uitzoeken, maar so far so good.

Flitsmeister en google maps voor de navigeren van A naar B. Rondritten plannen zoals met scenic kon of met kurviger kan ik nu wel niet meer, maar dat doe ik ook nog amper. Even dit aan kijken, scenic is ook in ontwikkeling voor android.

Bekijk bijlage 1756432Bekijk bijlage 1756433
Ziet er goed uit. Waarmee heb je hem vastzitten? Lijkt op zuignappen (blijft dat zitten met trillingen?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan