Android Smartphone Navigatie

Pas wel op met oled schermen, deze willen wel eens inbranden (zoals mijn Galaxy s9 door tomtom go)..
 
OLED is zo en zo niet het beste scherm in de zon. De helderheid van OLED is beperkt.
TFT is geschikter voor navigatie schermen. Kijk maar eens naar het scherm van een BMW Navigator VI. Maar die heeft ook een goed reflectie filter.
 
OLED is zo en zo niet het beste scherm in de zon. De helderheid van OLED is beperkt.
TFT is geschikter voor navigatie schermen. Kijk maar eens naar het scherm van een BMW Navigator VI. Maar die heeft ook een goed reflectie filter.

Niet met je eens. OLED heeft een oneindig hoog contrast omdat de zwarte LEDS gewoon uit staan en het is dus afhankelijk van de fabrikant hoeveel nits eruit komt. Een dedicated navigatiescherm vergelijken met een smartphonescherm slaat als een tang op een varken. Een navigatiesysteem doet alleen dat. Een telefoon die als navigatie gebruikt wordt moet ook scherp en vloeiend een film af kunnen spelen op 20-50cm van het scherm ipv 50-100cm de weg laten zien, sort of.
 
Ja het contrast van OLED is veel beter net als het kleurberijk.
Het enige dat minder is bij OLED is de helderheid. Ik heb zelf drie mobiele apparaten met een OLED waaronder een telefoon. Ik vind deze allemaal slechter afleesbaar in de volle zon. Binnen zijn het de mooiste schermen.

HDR is bij OLED tv’s ook beperkter door de beperkingen in helderheid. Op alle ander punten vind ik OLED beter.
De oplossing is voor de helderheid is micro LED maar deze kunnen ze nog niet klein genoeg maken. Op mijn werk hebben we een groot micro LED scherm dat soms pijn aan je ogen geeft van de helderheid ( die ik dan moet verminderen terwijl hij op 40% staat)
 
Wat mij brengt op de volgende raadselachtigheid:
Waarom willen mensen het display in landscape voor navigatie?!
In portrait kan je toch veel beter "in de toekomst kijken"?
Wat er voor je ligt is boeiender dan datgeen er naast je ligt qua navigatie - toch?
- Als eerste past de portrait mode niet boven mijn tellers.
- Ik mis de symmetrie van het dashboard en smartphone als deze laatste in portrait modus staat. Mijn dashboard heeft ongeveer dezelfde verhouding als een smartphone.
- In landscape heb je meer focus op je navigatie als er op kijkt. Je wordt minder afgeleid door de dingen er omheen omdat er, vanwege onze natuurlijke manier kijken, minder zichtbaar is buiten je navigatie
- Het voordeel van verder in de toekomst kijken vind ik niet opwegen tegen het nadeel dat je minder van de kaart ziet. De zijwegen dan vooral. De autozoom functie van de TomTom GO werkt gewoon goed dat de portrait modus voor mij geen meerwaarde biedt. Daarnaast kijkt je in de portrait modus niet eens zo veel verder vooruit dan in de landscape modus. In landscape modus wordt het beeld meer horizontaal (vlak) gelegd en in Portraitmodus meer verticaal (rechtop).
- Portrait modus is er vooral omdat je de smartphone zelf vooral in de portrait modus gebruikt.

Dat mensen zo verkikkerd zijn aan hun portrait modus zie je ook vaak op TV. Filmpjes worden heel vaak gemaakt in portrait modus terwijl er geen TV in huis zo gemonteerd is. Wij mensen kijken in de breedte niet in de hoogte. Als ik foto of video met de smartphone maak. gaat deze altijd naar landscape modus. Zo pak je namelijk het meeste wat interessant is voor de kijker.

De vraag kan je dus ook stellen. Waarom in Portrait modus navigeren terwijl onze natuurlijke kijk juist landscape is.
 
Daarnaast kijkt je in de portrait modus niet eens zo veel verder vooruit dan in de landscape modus. In landscape modus wordt het beeld meer horizontaal (vlak) gelegd en in Portraitmodus meer verticaal (rechtop).
Klopt, mits je 3D navigeert.
Bij een 2D navigatie zoals Osmand zie je echt meer met verticaal beeld. :)
 
Iemand nog een tip om offroad GPX/routes te maken?
Alles wat ik probeer werkt niet lekker

Kurviger bijv. wil gewoon niet route calculeren over 75% van de zandwegen (en ja, avoid unpaved staat uit)....
Route aanpassen op PC met ITNconverter lukt ook niet met GPX, teveel punten en alles loopt vast.
 
Basecamp of MyRouteapp in de Off road modus zetten OSM kaarten aanzetten, vaak meer detail, paden enzo.
 
Basecamp of MyRouteapp in de Off road modus zetten OSM kaarten aanzetten, vaak meer detail, paden enzo.
MyRouteApp is maandelijkse betaling... voor een routeplanner?
Garmin BaseCamp ook geprobeerd maar moet een Garmin aansluiten om een route te plannen

edit: die offroad modus van myrouteapp in de trial even geprobeerd, maar je moet dan handmatig 1000 punten gaan invullen? De route die ik wil maken heeft zowel normale wegen als onverharde wegen. Waarom kan je nergens gewoon route calculeren zonder restricties?
 
Laatst bewerkt:
Garmin BaseCamp ook geprobeerd maar moet een Garmin aansluiten om een route te plannen
Nee, hoeft helemaal niet. Gewoon een kaart installeren van Openstreetmap, en in BaseCamp de optie "onverharde wegen vermijden" uitschakelen. Soms moet je met wat extra viapunten de route wat meer de juiste richting op duwen, maar zolang er wegen op de kaart staan moet het lukken.
Als er geen wegen staan, dan zul je wel handmatig (vele) punten moeten plaatsen.
 
MyRouteApp is maandelijkse betaling... voor een routeplanner?
Garmin BaseCamp ook geprobeerd maar moet een Garmin aansluiten om een route te plannen

edit: die offroad modus van myrouteapp in de trial even geprobeerd, maar je moet dan handmatig 1000 punten gaan invullen? De route die ik wil maken heeft zowel normale wegen als onverharde wegen. Waarom kan je nergens gewoon route calculeren zonder restricties?
Volgens mij is de Off-road modus gratis, staat nl niet (Gold) achter.
Hoe lang is de route? 1000 punten is heel erg veel en nergens goed voor. Tenzij je het hebt over 1000 km.
Laat MRA of Basecamp de route uitrekenen over die wegen die op kaart staan en waar dat uitrekenen kan. Daarna off-road paden invoegen.
Precies zoals Javawa zegt.

Je kunt trouwens voor tracks ook: Strecke planen | GPSies gebruiken. Probeer maar eens.
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Het is gelukt met basecamp + openstreetmaps. Vind Basecamp niet heel lekker werken overigens. Hij stopt waypoints niet standaard in de trip. Moet ze eerst toevoegen, dan slepen in de day 1 trip, en dan zorgen dat hij niet op het eind staat. Mis ik nog iets?

Maar goed, Basecamp calculeert in ieder geval de route over alle paden die er maar zijn. 👍
 
MyRouteApp is maandelijkse betaling... voor een routeplanner?
Garmin BaseCamp ook geprobeerd maar moet een Garmin aansluiten om een route te plannen

edit: die offroad modus van myrouteapp in de trial even geprobeerd, maar je moet dan handmatig 1000 punten gaan invullen? De route die ik wil maken heeft zowel normale wegen als onverharde wegen. Waarom kan je nergens gewoon route calculeren zonder restricties?

MRA gaat na de twee weken trail over in een gratis Basic versie. Deze heeft de ook OSM kaart waar de meeste paden op staan.
Door bij route informatie "Te voet" te kiezen kun je over alle kleine paden navigeren maar ook de meeste wegen. Stukjes die niet kunnen kun je de via's op overslaan (offroad) zetten door op de via te klikken.

Als je niet zelf heel veel via's wil zetten kun je ook trackpunten laten interpoleren. Dat kan b.v.met GPSBabel via de command line.
gpsbabel -i gpx -f d:\track.gpx -x interpolate,distance=0.01k -o gpx -F d:\newtrack.gpx
Dit zet elke 10 meter een trackpunt.
 
Dat laatste kun je denk ik met de JaVaWa tool ook doen.
Nee, dat kan niet. JaVaWa RTWtool kan wel viapunten toevoegen aan een route (gebruik makend van de vele vormpunten die BaseCamp/Mapsource toevoegt aan een route), maar geen trackpunten aan een track. Ik zie daar ook helemaal geen meerwaarde in, een track gaat niet "vloeiender" lopen door het automatisch toevoegen van trackpunten...
De extra punten die tussen twee originele trackpunten geplaatst worden liggen allemaal precies op één lijn.
Bij een echte off road route (dus waar op de kaart geen wegen/paden liggen) ontkom je er niet aan om zelf met de hand voldoende punten neer te zetten.
 
Ha wat grappig, ik zie dat ik niet de enige ben die volledig op een smartphone vetrouwt voor routes. Ik had nog een oude oneplus one liggen, hier de nieuwste android opgezet en in een knock off xgrip gezet met usb lader. Dit werkt echt grandioos met tt go. Rijd hier al een tijdje mee en ook weekendjes weg mee gedaan. Altijd te lezen, snel en zit als een huis (ook boven de 200). Het mooie is dat deze 4 jaar oude telefoon sneller routes inlaadt en herberekend dat de rider 550 systemen waar anderen op de weekendjes mee reden.

Laatst dacht ik ook, als dit ding de geest geeft koop ik gewoon xiaomi telefoon, maar de rugged telefoons die je hier ziet is nog een veel beter idee!
 
Ik heb onlangs zo'n xgrip mount. Nu zoek ik alleen nog een manier om mijn telefoon te beschermen tegen regen. Wat raden jullie hiervoor aan?

Ik had al een hoesje van AliExpress geprobeerd maar die is net te lomp om vast gezet te worden in de 4 grijpers
 
Ik heb onlangs zo'n xgrip mount. Nu zoek ik alleen nog een manier om mijn telefoon te beschermen tegen regen. Wat raden jullie hiervoor aan?

Ik had al een hoesje van AliExpress geprobeerd maar die is net te lomp om vast gezet te worden in de 4 grijpers

Ik heb ook wel ergens van die hoezen gezien die je vast zet met zo'n "Rammount-grijper".
Volgens mij is het niet zo zeer de bedoeling om zo'n hoes in een X-grip te klemmen.
Doordat veel van die hoesjes niet hard zijn, zou ik het zelf eerlijk gezegd ook niet helemaal vertrouwen..

Jij hebt er helaas niets aan, maar lang leve de waterdichte modellen*O*
 
Daarom heb ik gewoon een waterdichte telefoon. Alles op 1 apparaat, goedkope xgrp copy, usb lader in de kuip. Ideaal!
 
Ik heb onlangs zo'n xgrip mount. Nu zoek ik alleen nog een manier om mijn telefoon te beschermen tegen regen. Wat raden jullie hiervoor aan?

Ik had al een hoesje van AliExpress geprobeerd maar die is net te lomp om vast gezet te worden in de 4 grijpers
Wat heb je voor telefoon? In theorie is ‘spat’ water dicht al goed genoeg. Een ip67+ is niet per se noodzakelijk terwijl je ook echt in de stromende regen wenst te rijden. Ik rij al 2jaar met een telefoon die niet ip67 is, geen probleem mee gehad. Ook niet met regen.
 
Mijn Galaxy S6 was ook niet spatwaterdicht. Ik had alle "openingen" afgeplakt maar in de eerste de beste regenbui, had de S6 er geen zin meer in. Na een nacht drogen was het wel weer goed. Door deze ervaring toch maar een Chinese rugged IP68 phone besteld. Deze heb ik nu 2 seizoenen met veel plezier gebruikt.
 
Wat heb je voor telefoon? In theorie is ‘spat’ water dicht al goed genoeg. Een ip67+ is niet per se noodzakelijk terwijl je ook echt in de stromende regen wenst te rijden. Ik rij al 2jaar met een telefoon die niet ip67 is, geen probleem mee gehad. Ook niet met regen.

Zelf heb ik een oneplus 6t. Heeft zover ik weet geen rating wat betreft waterdichtheid
 
Terug
Bovenaan Onderaan