Android Smartphone Navigatie

Gisteren genavigeerd met OSmand, die liep vast na -bewust- verkeerd rijden en nam vooral grotere wegen.
Calimoto werkte aardig goed, ook met mooie bochtjes, mar beiden missen dat echte Garmin gevoel van de lekkerste stuurweggetjes zoeken, wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Ik denk er toch aan om weer een Garmin of TomTom bij te plaatsen. Ook omdat de mobiel tijdens navigeren veel stroom vreet en, ook met draadloos opladen, maar net an op nivo blijft qua accu...
 
Ik rij al een paar jaar met kurviger pro. Kostte eenmalig iets van 8 euro en maakt mooie routes (zelfde als de website). Enkele nadelen van navigeren met de mobiel is de helderheid van het scherm en niet te bedienen met mijn handschoenen.
 
Ik blijf bij tomtom-go eventueel kun je die op donkere modus (nacht) zetten en dan verbruikt hij minder stroom.. een leuk alternatief is sygic, die heeft geregeld kaart updates en kan je ook waarschuwen voor scherpe bochten
 
Ik rij al een paar jaar met kurviger pro. Kostte eenmalig iets van 8 euro en maakt mooie routes (zelfde als de website). Enkele nadelen van navigeren met de mobiel is de helderheid van het scherm en niet te bedienen met mijn handschoenen.

Klopt, helemaal als de smartphone in een waterdichte cradle zit met plastic hoesje...
Ook al zet je de lichtsterkte maximaal, dan nog is b.v. google maps lastig leesbaar.
In die zin is calimoto al een stuk beter zichtbaar
 
Gisteren genavigeerd met OSmand, die liep vast na -bewust- verkeerd rijden en nam vooral grotere wegen.
Calimoto werkte aardig goed, ook met mooie bochtjes, mar beiden missen dat echte Garmin gevoel van de lekkerste stuurweggetjes zoeken, wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Ik denk er toch aan om weer een Garmin of TomTom bij te plaatsen. Ook omdat de mobiel tijdens navigeren veel stroom vreet en, ook met draadloos opladen, maar net an op nivo blijft qua accu...

Mijn ervaring bij Garmin is juist dat deze alleen maar de doorgaande wegen kiest. Dit is met de Zumo XT ook nog zeker niet op het gewenste niveau. Door het bijkopen van de OnRoute motorkaart kan een Garmin ineens wel de leuke stuur wegen vinden. Maar van te voren gemaakt routes rijd ik weer liever met de OSM of CN kaarten. En dat telkens wisselen met bijbehorende reboot vind ik best lastig.

De TomTom Rider vind met zijn spannende routes en kronkelroutes wel meteen de leuke stuurwegen. De Android GO app heeft ook de kronkelroute optie maar mist de spannende routes. Je kunt overigens de spannende route wel gebruiken via MyDrive.
De Rider mist best veel opties t.o.v. een Zumo XT maar is extreem veel eenvoudiger en minder omslachtig in gebruik. Als je niet Off-Road gaat zul je de meeste van deze extra Garmin opties niet missen

Ook met de Kuriviger website kun je snel een route maken over de mooie stuur wegen. Deze kun je dan zowel in de meeste motornavigatiesystemen en Apps gebruiken. De eigen app van Kurviger is dan natuurlijk ook een goede optie.

Ook met MyRoute App Gold (betaald) kun je snel de stuur wegen vinden door de TomTom kaart te gebruiken en b.v. Hoogte verschil en bochtige route op gemiddeld te zetten.
Ook deze routes kun je in vrijwel elk Motornavigatiesysteen of App gebruiken. Ook MRA heeft een eigen App.

Er zijn dus voldoende opties om met een data verbinding snel een mooie bochtige motor route te maken. Zonder Data verbinding zijn Garmin met de OnRoute motorkaart of een TomTom Rider goede opties (Of de TT Go App in iets minder mate)

Nu is mijn definitie van mooie stuurweggetjes waarschijnlijk iets veeleisender dan gemiddeld. Ik heb deze vakantie ook een aantal vier en vijf sterren routes gereden in de Eifel die door andere zijn gemaakt. Die omgeving ken ik redelijk goed. Bij het zelf maken van een route had ik voor minder doorgaande wegen gekozen net of ik een route reed gemaakt was voor de auto. Maar de afwisseling en af en toe een onbekende wegen is dan wel weer leuk.
 
Ik had gister deze update per ongeluk bij onze iOS vrienden geplaatst maar hij hoort dus hier thuis 🤫

Ik heb er nu een 1500 kilometer opzitten met de nieuwe Android TomTom V2.21 NDS GO App.
De NDS versie heeft leuke nieuwe toevoegingen bij het rijden van tracks. Zo houd hij nu ook bij een track rekening met wegopbrekingen en geeft tijdens het rijden nu ook snellere alternatieven aan. Dit kan het afsnijden van een lus of een verkeersopstopping zijn.
Perfect is het nog niet. Je moet dus nog steeds goed opletten wat je doet. Zo stuurt hij je als je naar het dichtstbijzijnde punt op de Route navigeert wel erg makkelijk naar het eindpunt. Ook als bij een omleiding de terugweg dichterbij komt zal hij nog steed een groot deel van de track overslaan. Herberekenen gaat beter als voorheen maar ook hier vind ik zelf geregeld een betere optie.
Het grootste minpunt blijft wat mij betreft het feit dat je niet de originele track in beeld kan krijgen en ook geen eigen POI's in beeld kan krijgen.
De weergave vind ik iets minder duidelijk dan de oudere APP of TomTom Rider maar nog steeds beter dan de andere navigatie Apps die ik heb getest.
Route begeleiding is zeer duidelijk (ook bij snel opeenvolgende afslagen)
Ook de prijs is verlaagd van 20 euro per jaar naar 13.
Het gaat dus zeker de goede kant op met deze nieuwe versie van de TomTom App.

Kon ik hetzelfde maar zeggen van de Garmin Zumo XT die er naast hing. Herberekenen is nog echt een drama. Grote voorkeur voor N wegen en smalle wegen worden actief vermeden. Ook Adventures routing heeft nog steeds dit probleem. Wel heb ik inmiddels uitgevonden dat zowel herberekenen als Adventures routing het beter doen met de gratis OSM kaarten dan CN kaarten van Garmin zelf.
De bediening vind ik nog steeds ergs omslachtig. Zowel een tracks via de PC op de Garmin zetten als het starten van een route van die track kost 10x zoveel tijd en handelingen dan met de TomTom.
Voordeel is natuurlijk wel dat je de Track ook kan tonen en hij geschikt is voor Off-Road. Ook het opnemen van de gereden route en het kunnen aanpassen van de weergave is mooi.
Maar dan weer jammer dat de GPS ontvangst niet goed is dicht bij de TFT van de motor terwijl zowel de TT Rider 550 als de telefoon het op dezelfde plek wel goed doen.
Ook blijkt het scherm als deze zoals ik heb gedaan behoorlijk rechtop geplaatst niet eens zoveel voordeel te hebben als je op het eerste gezicht zou denken. Beide waren telkens goed afleesbaar.

Gelukkig hing eert de Rider 550 en bij de laatste vakantie de Telefoon met TomTom App er naast. Dat maakte het navigeren een stuk eenvoudiger dan met alleen de Garmin Zumo XT.
 
Ik vind de kronkelroutes meestal ook niet zo geweldig. Hoevaak deze niet zoiets doet:

1596795610538.png


Dan rij je dus op een doorgaande weg, vervolgens wordt je door het dorp heen geleid omdat daar 'bochten' zijn en kom je weer op de doorgaande weg uit.

Is dit op te lossen? Enige manier die ik gevonden heb ik is in MRA de route van Here en Tomtom over elkaar te leggen en te kijken waar dit gebeurd, maar dit is vrij veel werk voor een grotere route.
 
Vandaag naar Notter gereden, op de Garmin van 10 jaar jong...wel 2020 update uiteraard, met alleen ingeven van de eindbestemming
En ja,ik kreeg een mooiere route voorgeschoteld dan met Osamnd,Calimoto of Google Maps...druk verkeer en en snelwegen vermijdend kwam ik toch op stuurweggetjes uit waar de genoemde drie me nooit heen sturen, mist je een vooraf gemaakte /gedwonloade route afrijdt...
 
Ik vind de kronkelroutes meestal ook niet zo geweldig. Hoevaak deze niet zoiets doet:

Bekijk bijlage 1530795

Dan rij je dus op een doorgaande weg, vervolgens wordt je door het dorp heen geleid omdat daar 'bochten' zijn en kom je weer op de doorgaande weg uit.

Is dit op te lossen? Enige manier die ik gevonden heb ik is in MRA de route van Here en Tomtom over elkaar te leggen en te kijken waar dit gebeurd, maar dit is vrij veel werk voor een grotere route.

Kronkelen op gemiddeld zetten lost al heel veel van deze problemen op.
Kurviger doet het op dit gebied iets beter.

Maar het blijft lastig met MRA. Of TomTom kaart met kronkelen aan en extra via's om dit te voorkomen. Of zeer veel extra via's met b.v. de Here kaart om over een mooie smalle bochtige weg te mogen.
Zelf zou ik graag zien dat je per via de route voorkeuren kunt aanpassen. Een beetje vergelijkbaar met hoe je nu een stukje off-road doet in MRA doet.
Calimoto heeft deze functie wel. Je kunt bij elke Via de route voorkeuren aanpassen.
 
Kronkelen op gemiddeld zetten lost al heel veel van deze problemen op.
Kurviger doet het op dit gebied iets beter.

Maar het blijft lastig met MRA. Of TomTom kaart met kronkelen aan en extra via's om dit te voorkomen. Of zeer veel extra via's met b.v. de Here kaart om over een mooie smalle bochtige weg te mogen.
Zelf zou ik graag zien dat je per via de route voorkeuren kunt aanpassen. Een beetje vergelijkbaar met hoe je nu een stukje off-road doet in MRA doet.
Calimoto heeft deze functie wel. Je kunt bij elke Via de route voorkeuren aanpassen.
dit was al met de wegen op gemiddeld. Ik de praktijk merk ik ook vaak het tomtom maar ook mra bij een normale route ' afkort' door het dorp ipv de hoofdweg te volgen. Bij kronkelroutes zie ik vaker zulke dingen zoals hierboven aangegeven.

Beste werkt volgens mij gewoon de route zelf in elkaar draaien in here en dan nog eens overlay doen met tomtom. Over 2 weken wil ik route europa doen, dus dan merk ik vanzelf hoe goed ik het gedaan heb:D:D
 
Inderdaad de route altijd even nalopen en extra via's plaatsen. De plekken waar het fout gaat zijn gelukkig redelijk voorspelbaar.

Mijn grootste probleem met het maken van routes is het feit dat veel wegen op zowel de OSM, Here, Maps als TomTom kaarten gewoon toegankelijk zijn. Maar in praktijk een zijn afgesloten met een verkeersbord of slagboom.

Zoiets dus onderweg.
wegerecht.jpg
schild-anlieger-frei-was-genau-bedeutet-dieses-schild-.jpg

barrier-2321854_960_720.jpg

Die-Absperrung-an-der-Abzweigung-Neckarhausen-wurde-625140.jpg

En Street View helpt niet veel in Duitsland.
 
Inderdaad de route altijd even nalopen en extra via's plaatsen. De plekken waar het fout gaat zijn gelukkig redelijk voorspelbaar.

Mijn grootste probleem met het maken van routes is het feit dat veel wegen op zowel de OSM, Here, Maps als TomTom kaarten gewoon toegankelijk zijn. Maar in praktijk een zijn afgesloten met een verkeersbord of slagboom.

Zoiets dus onderweg.
wegerecht.jpg
schild-anlieger-frei-was-genau-bedeutet-dieses-schild-.jpg

barrier-2321854_960_720.jpg

Die-Absperrung-an-der-Abzweigung-Neckarhausen-wurde-625140.jpg

En Street View helpt niet veel in Duitsland.
dit heb ik nog niet zo meegemaakt, alleen als er wegwerkzaamheden zijn.
 
Gewoon een Ali XPress xgrip met USB lader en Google maps. Even 10 min route uitstippelen en gaan.

Geen gekloot met al die vastlopende te moeilijke apps.
 
Voor een Hayabusa of auto heb je Inderdaad snel een route met Google maps. Maar voor leuke stuurwegen wordt ik er niet blij van.
Motornavigate zoals Calimoto, Kurviger, TomTom en Garmin met OnRoute kaarten doen het dan echt een stuk beter.

Zelfs in de auto vind het al vervelend dat Android Auto alleen Waze of Maps ondersteunt. (Daar is Maps al een paar keer vastgelopen)
 
Ik heb absoluut geen problemen om een leuke kronkelroute te maken in Google Maps. Kijk gewoon wat een mooie weg is en navigeer van A, B, C etc. Door deze wegen heen.

Enige "vervelende" is dat je een punt echt moet aandoen met de motor. Anders moet je even op volgend punt overslaan tikken in de app. Maar verder dan dat geen probleem.
Mijn vriendin heeft kurviger, maar dat vind ik helemaal niks.
 
Om hier even op in te haken. Vanwege reviews heb ik Calimoto geïnstalleerd om uit te proberen (gratis versie). Nou kent die alleen de kaart van mijn directe omgeving (Flevoland, Overijssel en Gelderland). Moet ik nu serieus voor uitbreiding daarvan al gaan betalen? Of zie ik iets over hoofd? Probleem is namelijk dat ik 9 van de 10 keer richting het noorden rij en dus niks aan kaarten in Gelderland/Overijssel heb.
 
Om hier even op in te haken. Vanwege reviews heb ik Calimoto geïnstalleerd om uit te proberen (gratis versie). Nou kent die alleen de kaart van mijn directe omgeving (Flevoland, Overijssel en Gelderland). Moet ik nu serieus voor uitbreiding daarvan al gaan betalen? Of zie ik iets over hoofd? Probleem is namelijk dat ik 9 van de 10 keer richting het noorden rij en dus niks aan kaarten in Gelderland/Overijssel heb.
Ja zo werkt dat helaas.
Ik heb het toen een tijdje geprobeerd en wat routes gereden in die 3 gratis provincies.
Dat beviel dermate goed dat ik er nu gewoon voor betaal.
Ondertussen al meer dan 8000km mee gereden, en ben er nog steeds erg blij mee!
 
Ja zo werkt dat helaas.
Ik heb het toen een tijdje geprobeerd en wat routes gereden in die 3 gratis provincies.
Dat beviel dermate goed dat ik er nu gewoon voor betaal.
Ondertussen al meer dan 8000km mee gereden, en ben er nog steeds erg blij mee!

Prima, dan binnenkort gewoon wat tripjes die lang op maken om te kijken of het bevalt.
 
Om hier even op in te haken. Vanwege reviews heb ik Calimoto geïnstalleerd om uit te proberen (gratis versie). Nou kent die alleen de kaart van mijn directe omgeving (Flevoland, Overijssel en Gelderland). Moet ik nu serieus voor uitbreiding daarvan al gaan betalen? Of zie ik iets over hoofd? Probleem is namelijk dat ik 9 van de 10 keer richting het noorden rij en dus niks aan kaarten in Gelderland/Overijssel heb.

Ik ben ook ooit begonnen met de gratis variant van Calimoto, je krijgt idd 3 provinciën, en de enige andere optie is om gelijk alle kaarten aan te schaffen. Ik vond het een fijne app (trekt een beetje zwaar aan de batterij, maar dat lost een laadpunt op de motor wel op), alleen de kosten waren voor mij een afknapper. Ik heb nog even met de klantenservice gebabbeld om te vragen of het niet ergens mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld alleen de kaart van de Benelux te kunnen kopen, aangezien ik nooit van plan ben om bijvoorbeeld in Belarus of Afrika te eindigen, maar dat was niet mogelijk. Zonde, met losse kaarten hadden ze nog wat aan me kunnen verdienen, nu heb ik maar 20 euro naar TT GO overgemaakt.
 
Ik ben zelf erg te spreken over de combinatie van Tomtom My Drive en Go. Het syncen van je gemaakte routes is handig en zowel in GO als My Drive kun je leuke routes maken. Handig ook dat je in My Drive ook de route kunt 'tekenen' waarbij de wegen automatisch worden gevolgd. En ook handig dat alles offline goed werkt! Ik ben een tevreden klant!
 
Ik ben zelf erg te spreken over de combinatie van Tomtom My Drive en Go. Het syncen van je gemaakte routes is handig en zowel in GO als My Drive kun je leuke routes maken. Handig ook dat je in My Drive ook de route kunt 'tekenen' waarbij de wegen automatisch worden gevolgd. En ook handig dat alles offline goed werkt! Ik ben een tevreden klant!
Welke versie van TT go gebruik je? Ik heb 2.2.3 release 20.1 (3367) op mijn android en die sync functie vanuit mydrive werkt nog steeds niet. Zit al weken op die beloofde update te wachten maar voorlopig nada. En de oude 1.8 versie (die feilloos werkte) krijg ik helaas niet meer aan de praat, als ik daarin wil inloggen om de 75km beperking te ontgrendelen krijg ik melding dat ik verplicht moet upgraden naar versie 2.x. Tsja.....hier dus nog even geen tevreden klant.
 
Welke versie van TT go gebruik je? Ik heb 2.2.3 release 20.1 (3367) op mijn android en die sync functie vanuit mydrive werkt nog steeds niet. Zit al weken op die beloofde update te wachten maar voorlopig nada. En de oude 1.8 versie (die feilloos werkte) krijg ik helaas niet meer aan de praat, als ik daarin wil inloggen om de 75km beperking te ontgrendelen krijg ik melding dat ik verplicht moet upgraden naar versie 2.x. Tsja.....hier dus nog even geen tevreden klant.
Vervelend! Ik heb dezelfde versie maar dat is een versie die vorige week is geupdate! Als ik in MyDrive een route maak kan ik die syncen als optie. In GO moet je die optie ook wel specifiek toestaan he! Kan het daar aan liggen? Dit kun je doen onder Tomtom Services....
 
Terug
Bovenaan Onderaan