Android Smartphone Navigatie

Ik gebruik ook specifieke telefoon voor navi op de motor.
Daarvoor heb ik een data-only sim van KPN (kan je ook mee SMS'en maar niet bellen). 1GB voor 5 euro p/mnd. Omdat ik "compleet" ben, krijg ik nog eens 5 euro korting. De maandlasten zijn niet zo moeilijk uit te rekenen. Dus de perfecte oplossing voor mij.

Die 1GB is meer dan voldoende. Ik gebruik TT Go voor de navigatie dat gebruikt hooguit een enkel tiental MB's per dag. 2 Weken met de motor op pad zal dan ongeveer 200 MB zijn voor TT Go.
Ik heb ook compleet. Jij zegt dus dat dit gratis is? Kun je ook nog mbs delen? 😂
 
Ik heb ook compleet. Jij zegt dus dat dit gratis is? Kun je ook nog mbs delen? 😂
Voor zover ik kan vinden is die data only sim alleen voor zakelijke klanten:

@Athome
Heb jij een zakelijk abonnement toevallig?
 
Die data-sim is er ook gewoon voor particulieren, ik gebruik die al jaren in mijn tablet.
Deze sim's zijn eigenlijk in het leven geroepen omdat er te weinig 06 nummers zouden overblijven en het nummer begint ook met 09.
 
Waarom überhaupt 2 telefoons??
Omdat het regelmatig voorkomt dat de camera van de telefoon kapot gaat door de trillingen van de motor.
De telefoon die ik gebruik voor navigatie is waterdicht en heeft een gigantische batterij. 2 zaken die ontbreken op mijn gewone telefoon.
 
Dat van die camera's schijnt voornamelijk bij apple gebruikers voor te komen. Rij al jaren met samsungs, totaal geen probleem met de camera.
En dan leg je toch gewoon een usb kabeltje aan, stuk handiger dan een telefoon zoeken met een gigantische accu.

Ik ben juist overgestapt op smartphone navigatie omdat ik niet de hele tijd 2 apparaten wil meeslepen. Afgezien nog van de andere voordelen.
 
Ik gebruik ook gewoon mijn normale telefoon (Samsung) hiervoor en die is gelukkig waterdicht (maar ik ben een goed weer rijder). Dit in combinatie met draadloos opladen. Wat mijn betreft de perfecte oplossing.
 
Ik heb ook compleet. Jij zegt dus dat dit gratis is? Kun je ook nog mbs delen? 😂
Deze heb ik gecheckt, maar die kost 5 euro per maand. Ik denk dat ik dan beter voor een prepaid kan gaan. Ik neem niet aan dat ik voor 60 euro per jaar mb's gebruik met navigeren.
 
Waarvoor heb je mbtjes nodig voor motornavigatie?
Files heb je toch geen last van daar keutel je heerlijk tussendoor.
 
Ik heb ook compleet. Jij zegt dus dat dit gratis is? Kun je ook nog mbs delen? 😂
Voor zover ik kan vinden is die data only sim alleen voor zakelijke klanten:

@Athome
Heb jij een zakelijk abonnement toevallig?
Ja, je kan de MB's delen andere abonnementen op hetzelfde adres. Beide kanten op.
Nee, geen zakelijk abonnement.
 
Deze heb ik gecheckt, maar die kost 5 euro per maand. Ik denk dat ik dan beter voor een prepaid kan gaan. Ik neem niet aan dat ik voor 60 euro per jaar mb's gebruik met navigeren.
Klopt.
Enerzijds gemak (gedoe met opwaarderen). Anderzijds. Ik gebruik soms ook wel een andere app voor A naar B navigatie (Waze bijv)
Waarvoor heb je mbtjes nodig voor motornavigatie?
Files heb je toch geen last van daar keutel je heerlijk tussendoor.

. En die lusten meer MB's
Ook MyRoute Navigatie "test" ik wel eens. Je raad het al. Die lust ook wel wat MB's

De routes worden via MyDrive (dus internet verbinding) naar je TT Go app gestuurd. Daarnaast vraagt TomTom tijdens het navigeren continu op over file, flits en overige verkeers info. De data die TT daarvoor gebruikt is laag.
Ik gebruik MyRoute Navigatie ook wel eens (met offline kaarten). Zolang ik de van te voren gemaakte route exact volg, gaat het wel goed. Wijk ik (al dan niet noodgedwongen) meerdere keren flink af van de route. Dan gaat het dataverbruik heel fors omhoog. Tientallen MB's (soms wel 100MB) per rit is dan niet vreemd.
 
Misschien een beetje een rare vraag, maar toch heb ik het gevoel dat hij hier wel past gezien het ook grotendeels gaat om een navigatie Android telefoon. Zo 1 op 1 gekopieerd van elders waar ik de vraag gesteld heb:

Ik zoek een?
Een degelijke smartphone.
Maximale afmetingen zijn echt wel die van mijn huidige Getnord LEO, maar hoe kleiner hoe beter.
- Hoogte 159 mm
- Breedte 78 mm
- Dikte 14 mm

Wat is je budget?
Staat niet echt vast.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om...
- Bellen, whattsapp, e-mail, wat youtube en dat soort werk.
- 8+ uur navigeren op de motor. Buiten in weer en wind, zonder deze elke keer in een los hoesje te hoeven stoppen.
- Foto's maken van dingen tijdens het werk/sleutelen. Vette, vieze handen en een misplaatst stuk gereedschap mogen dus niet gelijk krassen in het scherm.
- Foto's maken op reis/vakantie. Is geen hoge prio, maar een redelijke camera met goede software is welkom (valt vaak tegen bij dit soort telefoons).
- Bij normaal gebruik, paar keer mail checken, 15 minuten bellen, whatt'sappen toch wel minstens 2 a 3 dagen mee gaan op een accu.
- De extra toets om de lamp aan te zetten vind ik toch wel heul erg prettig. Deze werkt hier niet voor op mijn Getnord LEO en daar heb ik me de gehele gebruiksduur aan geërgerd.

Hiervoor heb ik gehad van heden tot terug in de tijd:
- Getnord LEO: Redelijke smartphone tot een paar uur geleden. Microfoon was echter op zijn best matig en de software van de camera was heul traag. Accuduur was daarintegen goed.
- Cat S41: Ook een vrij goed apparaat. Overleden na omstandigheden die hem niet kwalijk genomen mogen worden. Echter was de software wat instabiel en liep hij nog wel eens vast. Ook hier accuduur prima.
- Crosscall, type ontgaat me even. Alles was door google translate gegooid en niet passend gemaakt. Hierdoor menu's bijna onleesbaar en erg beroerd beeld.
- 2x X-cover 3: Beide direct na de eerste update een belachelijk kortere accuduur (ineens nog maar 1 a 1,5 dag). Ook waren ze wel erg delicaat en breekbaar. Hielden het ca een half jaartje uit voordat ze mechanisch kapot waren terwijl ze binnen de gebruik specificaties van Samsung gebruikt waren. Uiteraard deed Samsung hier niks mee. Kwa software wel de meest stabiele van het spul.

Wat heb je zelf al gevonden?
Cat S62 heb ik gezien, wel weer vrij log.
Alle suggesties staan open.

Nu overweeg ik om wederom voor een Rugged Phone te gaan, maar de matige software staat me een beetje tegen. Niet dat ik prestaties nodig ben, maar vastlopen en crashen tijdens simpele taken heb ik gewoon een hekel aan, al helemaal als ze helemaal niks meer willen en dat het hopen is om je foto's etc nog terug te krijgen.

Zijn er mensen die misschien een Rugged achtige setup hebben gemaakt van een normale smartphone met hoesjes etc? Hoe bevalt dit?
Uiteraard moet die setting aan de maximale afmetingen voldoen.

Alle tips zijn welkom!
 
Ik weet precies hoe dat gaat uitpakken 😅

De low budget is telkens leeg of ben ik telkens kwijt omdat ik altijd met de deftige in de zak loop. Vervolgens gebruik ik dus de deftige voor navigatie waarbij hij volregent, op de TET dr af dondert oid. Stel hij overleefd dat dan ga ik er alsnog mee de schuur in. Dan ben ik aan het prutsen, zaklampje nodig, hmm lastig, hangt helemaal aan het bord, pak de deftige telefoon uit m'n zak, zodra lampje niet meer nodig is deftige telefoon op het zadel want is inmiddels aardig vettig, zadel moet er af voor ander klusje, deftige telefoon met een gang op de grond... 8)7

Tevens leert de ervaring me dat 8 uur plus navigeren op vrijwel alles onder de 4000 mAh gewoon niet haalbaar is.
Stekkertje dr aan is best leuk, werkt niet op de TET.
 
Er zijn ook draadloze laders voor op de motor. Je vind ze bij SP Connect en Quad Lock. Echter dit is alleen geschikt voor een beperkt aantal Samsungs en Iphones
 
Dan kom je vooral bij de China phones uit. Dogee, Ulefone of Blackview. Ik heb zelf een Doogee S80lite. Een stuk goedkoper dan CAT en X-cover. Nadeel is wel dat er na aankoop, nauwelijks updates worden uitgebracht. Verder is het ding nogal dik. Hij past net in de x-grip. De mijne is 2 jaar oud en ik gebruik hem voor alles. Motorrijden, hiken, mtb-en en heb er verschillende navigatie-apps probleemloos op draaien. De camera is niet veel soeps. Mijn accu is circa 7500 mAh. Meer dan genoeg voor een dag rijden. De Chinezen schatten de accugrootte altijd wel wat optimistisch in. Dus 10.000 mAh in de advertentie is in werkelijkheid 7500 mAh.
 
Hier een Blackview.
Uit m.n hoofd de BV9600
Ben er goed gek mee.
Prijs iets van €300.
En ja een mobiel gaat iets van 2 jr mee En dan brokkelt ertoch wel wat af door gebruik.
Maar dat ligt aan mij.
 
Mijn Motorola Moto X4 ziet er nog zeer goed uit na maar den drie jaar.
Deze telefoon in niet rugged maar wel IP68 (= waterbestendig). Wel zit deze altijd in een extra stevige bumper.

Pas toch vervangen voor een Poco F3 welke toch een stuk sneller is en een duidelijk beter scherm heeft dat ook duidelijk beter afleesbaar is dan de Garmin Zumo XT. (en met 256GB kun je lekker veel kaarten opslaan)
Poco is promising the F3 screen can achieve a maximum auto-brightness of 900 nits (typical) and 1300nits (peak/local) when watching HDR video content.
And we can confirm the 700nits auto brightness - 711 nits to be specific
Maar helaas niet waterdicht. Nu rijd ik niet veel in de regen en word ook als het regent de telefoon eigenlijk niet nat daar hij vlak achter het scherm gemonteerd zit. Ik durf het dus wel aan en als het echt slecht weer wordt de telefoon in de koffer en verder zonder tweede navigatie scherm.
 
Ik heb nu anderhalf jaar een Umidigi (gezondheid!)
Ben tot nu toe nog steeds onder de indruk van het ding. Kost weinig en doet alles prima. Sterke accu, ook na anderhalf jaar. De mijne is geen rugged, maar die hebben ze blijkbaar nu ook, de Bison en de Bison GT en daarvan beloven ze o.a. dat ie lang kan navigeren.

Voorheen een AGM X1 gehad, wel rugged, maar die kreeg na verloop van tijd toch wel accuproblemen, vond ze niet goedkoop en lopen achter qua specs.
De AGM gebruik ik nu puur als navigatie (met soms het kabeltje er aan) tot Umidigi met een 5G Bison komt.
 
Mijn Motorola Moto X4 ziet er nog zeer goed uit na maar den drie jaar.
Deze telefoon in niet rugged maar wel IP68 (= waterbestendig). Wel zit deze altijd in een extra stevige bumper.

Pas toch vervangen voor een Poco F3 welke toch een stuk sneller is en een duidelijk beter scherm heeft dat ook duidelijk beter afleesbaar is dan de Garmin Zumo XT. (en met 256GB kun je lekker veel kaarten opslaan)

Maar helaas niet waterdicht. Nu rijd ik niet veel in de regen en word ook als het regent de telefoon eigenlijk niet nat daar hij vlak achter het scherm gemonteerd zit. Ik durf het dus wel aan en als het echt slecht weer wordt de telefoon in de koffer en verder zonder tweede navigatie scherm.
Is de stelling dat trillingen tijdens gebruik ervoor zorgen dat een mobiel stuk gaat op de motor dan overdreven wat jou betreft?
 
Telefoon zonder optische beeldstabilisatie kopen.
De optische beeldstabilisatie is erg gevoelig en trilt vaak stuk.
telefoons zonder zijn goedkoper dus ook minder erg als hij stuk gaat buiten de garantie.
Maar ik rij ook niet Off-Road dus is het risico ook lager.

Mijn Poco F5 kost nu 400,- en heeft een zeer snelle 870 chip 5G 8GB ram en 256GB opslag. zeer goede specs dus met een camera die iets minder goed is maar ook langer heel blijft.

Een goedkopere X3 Pro kost 250,- met nog steeds goede specs.
(Poco is een los merk van MI de op twee na grootste fabrikant van smartphones)
 
Laatst bewerkt:
Als je er speciaal een goedkope telefoon voor gaat kopen kan je net zo goed een Garmin of TomTom kopen.
Ben je ook rond de €300 kwijt en worden geleverd inclusief montagemateriaal:

Heb zelf al een paar jaar een Garmin 346 LMT-S
Prima apparaat en heeft ook alle connectiviteit die je nodig hebt.
Zodra mijn telefoon de BT connectie van de Zumo detecteerd wordt automatisch den Flitsmeester gestart :}

Enige nadeel is geen transflective screen (hoe meer zonlicht hoe helderder het wordt), maar dat heeft je telefoon ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan