Android Smartphone Navigatie

Een smartphone wordt bloedheet als deze gebruikt wordt voor navigeren.
Gezien de gangbare montagepunten op een motor is dit geen probleem. De smartphone wordt doorgaans goed gekoeld door de rijwind.

Echter in mijn geval ligt de smartphone ergens te sudderen in een koffer. Geen zuchtje rijwind. Dit vanwege Android Auto
Hoe komt dat een smartphone zo warm wordt tijdens navigeren. En wat ik er aan doen?

Ik zou het scherm maximaal kunnen dimmen maar ik weet niet of het scherm uberhaupt aan staat als Android Auto actief is
Een andere optie waar ik aan zat te denken is een externe GPS ontvanger welke via Bluetooth verbonden is.
 
Hoe komt dat een smartphone zo warm wordt tijdens navigeren. En wat ik er aan doen?

Twee redenen, ten eerste zijn de radios actief voor zowel bluetooth als dataverkeer. En zelfs als er geen data wordt verstuurd zijn er tijdens het rijden toch continu handovers van het ene basisstation naar het andere.

Ik heb mijn smartphone meestal in mijn tanktas zitten in vliegtuigstand. Als ik hem er uithaal is hij koud. Mocht ik een keer vergeten de vliegtuigstand uit te zetten dan is het toestel warm en bovendien is de batterij een paar procent vermogen verloren.
 
Twee redenen, ten eerste zijn de radios actief voor zowel bluetooth als dataverkeer. En zelfs als er geen data wordt verstuurd zijn er tijdens het rijden toch continu handovers van het ene basisstation naar het andere.

Ik heb mijn smartphone meestal in mijn tanktas zitten in vliegtuigstand. Als ik hem er uithaal is hij koud. Mocht ik een keer vergeten de vliegtuigstand uit te zetten dan is het toestel warm en bovendien is de batterij een paar procent vermogen verloren.
Ook het zoeken naar Wifi is activiteit die warmte genereert.
 
Een smartphone wordt bloedheet als deze gebruikt wordt voor navigeren.
Gezien de gangbare montagepunten op een motor is dit geen probleem. De smartphone wordt doorgaans goed gekoeld door de rijwind.

Echter in mijn geval ligt de smartphone ergens te sudderen in een koffer. Geen zuchtje rijwind. Dit vanwege Android Auto
Hoe komt dat een smartphone zo warm wordt tijdens navigeren. En wat ik er aan doen?

Ik zou het scherm maximaal kunnen dimmen maar ik weet niet of het scherm uberhaupt aan staat als Android Auto actief is
Een andere optie waar ik aan zat te denken is een externe GPS ontvanger welke via Bluetooth verbonden is.

Wist niet dat het bestond een motorfiets met Android Auto, wel gaaf. Is deze ook draadloos?

Gebruik zelf Android Auto in de auto, helaas wel bedraad.
Kan je verzekeren dat het scherm van de telefoon uitstaat tijdens AA gebruik. Flitsmeister meldingen poppen wel kort op.

Van heet worden nog niks gemerkt en dan staan alle toeters en bellen aan en wordt het toestel ook nog opgeladen.
 
Wist niet dat het bestond een motorfiets met Android Auto, wel gaaf. Is deze ook draadloos?

Gebruik zelf Android Auto in de auto, helaas wel bedraad.
Kan je verzekeren dat het scherm van de telefoon uitstaat tijdens AA gebruik. Flitsmeister meldingen poppen wel kort op.

Van heet worden nog niks gemerkt en dan staan alle toeters en bellen aan en wordt het toestel ook nog opgeladen.
Honda heeft Android Auto en Apple Carplay toegepast op volgende modellen:
Goldwing
AfricaTwin
NT1100
X-ADV 750
Forza 750

Allemaal bedraad maar via een apart gekochte dongle zoals de Motorola MA1 is het het ook draadloos aan de gang te krijgen.

@Mike Schenk
Data uitschakelen is geen optie voor mij.
Wifi kan wel uit.
Bluetooth in principe ook maar als ik met een externe receiver wil gaan werken kan het juist weer niet. Maar dan kan de GPS juist weer uitgeschakeld worden.
 
Ik zit aan een externe ontvanger te denken, puur vanwege nauwkeurigheid. Als ik de GPSlog van mijn Smartphone terugkijk (zet om de paar seconden een punt), rij ik regelmatig door weilanden, woningen en maak vage afslagen. Zelf als de motor een tijd stilstaat, beweegt de motor toch binnen een straal van ongeveer 50 meter, volgens de GPS.
De GPS in een Smartphone is gewoon lang niet zo nauwkeurig als die van een navigatiesysteem als Zumo of Rider.

Vooral in gebieden met veel haarspeldbochten gaat het regelmatig mis. Van boven naar beneden naar gekeken liggen die wegen vaak erg strak naast elkaar. Een smartphone zit dan best vaak op het verkeerde stuk weg waardoor de route herberekent wordt.
 
Honda heeft Android Auto en Apple Carplay toegepast op volgende modellen:
Goldwing
AfricaTwin
NT1100
X-ADV 750
Forza 750

Allemaal bedraad maar via een apart gekochte dongle zoals de Motorola MA1 is het het ook draadloos aan de gang te krijgen.

@Mike Schenk
Data uitschakelen is geen optie voor mij.
Wifi kan wel uit.
Bluetooth in principe ook maar als ik met een externe receiver wil gaan werken kan het juist weer niet. Maar dan kan de GPS juist weer uitgeschakeld worden.

Maar jij gebruikt het wel bedraad?
Zo'n dongle is in feite een lapmiddel en emuleert de USB verbinding, kost ook weer energie.

Ben er ook wel eens naar op zoek geweest, slecht of niet verkrijgbaar in NL en toch wel aan de prijs.
Geeft wel een stuk comfort, telefoon lekker in je tas of jas laten zitten ipv inprikken.

Mij gaat het vooral om de Flitsmeister meldingen, deze komen niet door op het car entertainment systeem.
TomTom licentie op dit systeem is al een tijdje verlopen en daardoor geen traffic info meer.

Dus tegenwoordig wel de discipline om de telefoon in te prikken als het om een ritje verder dan de supermarkt gaat.

Op de motor een Garmin Zumo 346 LMT-S.
Deze werkt wel fantastisch samen "over the air" met telefoons.
Wel even het Garmin SmartPhone link tooltje installeren en deze goed instellen (afknijpen) want anders vliegen de notificaties je om de oren (email / whatsapp/ overig). Alleen flitsmeister mag boodschappen op het scherm tonen, altijd handig deze extra info naast de auditieve melding :}

En ook dan geen oververhitte telefoon of leeglopende accu.
Heb een goedkope Chinese telefoon (POCO X3 nfc) en het vergde wel enig instellingswerk om deze goed werkend te krijgen naar mijn behoefte. Is een budgetmerk van Xiaomi en deze zijn standaard erg gericht op accubesparende instellingen.
Staat nu op hoogste performance en nog wat instellingen per app om de accu leeg te slurpen. Niet standaard Google Auto navigatie apps hebben wat extra instellingen nodig om er niet na 5 minuten mee te kappen (TomTom / Flitsmeister / Sygic).

Flitsmeister start nu automatisch op als die ook maar een BT verbinding ruikt (Helm / Garmin / Auto) of beweging detecteert. Garmin link ook altijd actief.

Accu gaat nog steeds een dag of 3 mee voordat het toestel aan de lader gaat.

Edit
En met Android sowieso een adblocker gebruiken om reclamemeuk en phone home China te blokkeren.
Gebruik zelf AdGuard: Ad blocker voor Android | Advertenties blokkeren op Android met AdGuard

Heb hier 2 jaar geleden tijdens een Black Friday actie een lifetime licentie voor gekocht.
Ook handig voor je Windows PC, al voorkom je met DNS omzetten naar AdGuard DNS (gratis) al een hoop reclame ellende.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit aan een externe ontvanger te denken, puur vanwege nauwkeurigheid. Als ik de GPSlog van mijn Smartphone terugkijk (zet om de paar seconden een punt), rij ik regelmatig door weilanden, woningen en maak vage afslagen. Zelf als de motor een tijd stilstaat, beweegt de motor toch binnen een straal van ongeveer 50 meter, volgens de GPS.
De GPS in een Smartphone is gewoon lang niet zo nauwkeurig als die van een navigatiesysteem als Zumo of Rider.

Vooral in gebieden met veel haarspeldbochten gaat het regelmatig mis. Van boven naar beneden naar gekeken liggen die wegen vaak erg strak naast elkaar. Een smartphone zit dan best vaak op het verkeerde stuk weg waardoor de route herberekent wordt.

Gebruik je dan Google Maps locatie geschiedenis?
Die is erg grof en heb je niks aan als tracker.

Beter een track app gebruiken.
Vind Geo Tracker wel fijn werken
 
De GPS in een Smartphone is gewoon lang niet zo nauwkeurig als die van een navigatiesysteem als Zumo of Rider.
Het grootste verschil is dat de GPS van een navigatiesysteem in wegmodus jouw locatie aan een weg vastplakt. Dat doet de smartphone niet.
 
Een goeie app wel. "Positie op de weg uitlijnen" heet dat bijvoorbeeld in Osmand.
Er zijn op internet wel vergelijkingen te vinden over de nauwkeurigheid van gps apparaten en smartphones. Maakt niks uit. Misschien wel bij echte el Cheapo telefoons. Het krijgen van een fix kan een phone zelfs sneller omdat hij de locaties van zendmasten gebruikt voor een grove eerste bepaling. Een Garmin kan dat niet.
 
Honda heeft Android Auto en Apple Carplay toegepast op volgende modellen:
Goldwing
AfricaTwin
NT1100
X-ADV 750
Forza 750

Allemaal bedraad maar via een apart gekochte dongle zoals de Motorola MA1 is het het ook draadloos aan de gang te krijgen.

@Mike Schenk
Data uitschakelen is geen optie voor mij.
Wifi kan wel uit.
Bluetooth in principe ook maar als ik met een externe receiver wil gaan werken kan het juist weer niet. Maar dan kan de GPS juist weer uitgeschakeld worden.
Ikzelf heb de CRF1100L met AA. Om te voorkomen dat de telefoon te warm wordt, heb ik mijn tanktas op een kiertje open staan zodat de hitte weg kan uit de tanktas. Zelfs met offroaden vliegt niets eruit, maar over het algemeen rij ik dan door bosachtige gebieden, dus is de buitentemperatuur/zon een kleiner probleem. Mocht een tanktas of iets dergelijks geen optie zijn, dan wordt het een lastige. Een mount op het stuur zorgt wel voor airflow, maar dan moet dit wel tot een van de mogelijkheden behoren. Een andere oplossing zou kunnen zijn: een portable ventilatortje maken welke je in je koffers kunt plaatsen bij je telefoon in de buurt om zo de hitte bij de telefoon weg te krijgen. Maar dan nog gaat het bakken, want je koffers zijn natuurlijk waterdicht. In dat geval is het enige wat ik kan voorstellen een stuurmount.
 
Wat ik regelmatig merk is dat de navi niet snel genoeg is voor op de motor.
Dat is weleens vervelend met veel zijstraatjes/bochten.
Afgelopen zomer rond/door Arlon was dat niet altijd even prettig temeer omdat de bewegwijzering uhh niet zo best was aldaar.
 
Veel reacties. Even wat antwoorden.

Ik gebruik de app GPSLogger. Deze werkt volledig op de achtergrond upload de GPX automatisch naar de cloud (Dropbox). Ik heb er dus totaal geen omkijken naar.

Apps als TomTom Go plakken ook keurig aan de weg maar soms is de afwijking zo groot dat zelfs dit meer werkt. Bij haarspeldbochten wordt het als snel lastig voor een Smartphone. Een dedicated navi doet beter maar ook die doet soms een stap opzij.

De smartphone ligt bij de Goldwing in de kofferbak. Daar zit de USB aansluiting. Een extra ventilator heb ook naar gekeken maar die dingen schijnen slecht te koelen.
 
Ik zou zeggen, spit dit topic eens door en je komt genoeg tegen.
- De app is bijna hetzelfde als de TomTom Rider wat functionaliteit betreft.
- Import van GPX moet via de webversie van TomTom MyDrive. Wat niet lijkt te werken op een Samsung smartphone
- Offline kaarten (altijd). Kan daardoor volledig offline werken.
- Wereldwijde kaarten bij prijs in begrepen.

Is mijn persoonlijke favoriet
 
Hier mijn ervaring met android navigatie apps:
Ik heb zelf Kurviger en MRA (My Route App), beide zijn deze betaalde apps.

Ik merk dat Kurviger nogal moete heeft met wegen waar je wel en niet kan komen, en vooral de routes die je aangeleverd krijgt komen heel slecht naar voren aangezien Kurviger met Openstreet kaarten werkt.

MRA heb je 2 verschillende abonnementen (GOLD en NAV). Hierin kun je kiezen tussen verschillende kaarten welke dan compitabel worden met routes voor Garmin, TomTom en alsnog openstreet.
De NAV is voor je android, GOLD is voor web. Alsnog kun je wel de HERE kaarten gebruiken in webmodus als je de app versie hebt gekocht.

1662973470872.png


Nu heb ik recent een Garmin Zumo gekocht, waarmee ik Basecamp niet super fijn vind werken. (staat voor mijn gevoel stil met ontwikkeling).
Ik maak nu de routes in MRA met de HERE kaarten en kan de route zo 1:1 overzetten naar de Garmin zonder problemen of dat de route totaal veranderd word.
Een voordeel is ook dat MRA aangeeft welke wegen afgesloten zijn wegens werkzaamheden e.d.
Een route die je vanuit Basecamp aangeleverd krijgt van je clubje kun je deze vrijwel zonder problemen overzetten naar je MRA (ook wanneer je een route aangeleverd krijgt i.p.v. een spoor).
Met tomtom kan ik dat niet zeker zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Mocht je de route in Openstreetmap maken zoals kurviger of ook in MRA kan, dan zul je merken dat de route totaal anders weergeven word dan wanneer je andere kaarten gebruikt welke meer voor motorrijders geschikt zijn.

Mocht je geen navigatie willen aanschaffen dan raad ik je zeker MRA aan!
TIP: Als je proefabonnement is verlopen in MRA-app krijg je de NAV abonnement goedkoper aangeboden dan wanneer je deze direct aanschaft.
Het slurpt natuurlijk wel je accu optijd leeg, dus je hebt wel een usb poort o.d. nodig op je motor uiteraard.

Groet,
Peter!
 
Hier mijn ervaring met android navigatie apps:
Ik heb zelf Kurviger en MRA (My Route App), beide zijn deze betaalde apps.

Ik merk dat Kurviger nogal moete heeft met wegen waar je wel en niet kan komen, en vooral de routes die je aangeleverd krijgt komen heel slecht naar voren aangezien Kurviger met Openstreet kaarten werkt.

MRA heb je 2 verschillende abonnementen (GOLD en NAV). Hierin kun je kiezen tussen verschillende kaarten welke dan compitabel worden met routes voor Garmin, TomTom en alsnog openstreet.
De NAV is voor je android, GOLD is voor web. Alsnog kun je wel de HERE kaarten gebruiken in webmodus als je de app versie hebt gekocht.

Bekijk bijlage 1803123

Nu heb ik recent een Garmin Zumo gekocht, waarmee ik Basecamp niet super fijn vind werken. (staat voor mijn gevoel stil met ontwikkeling).
Ik maak nu de routes in MRA met de HERE kaarten en kan de route zo 1:1 overzetten naar de Garmin zonder problemen of dat de route totaal veranderd word.
Een voordeel is ook dat MRA aangeeft welke wegen afgesloten zijn wegens werkzaamheden e.d.
Een route die je vanuit Basecamp aangeleverd krijgt van je clubje kun je deze vrijwel zonder problemen overzetten naar je MRA (ook wanneer je een route aangeleverd krijgt i.p.v. een spoor).
Met tomtom kan ik dat niet zeker zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Mocht je de route in Openstreetmap maken zoals kurviger of ook in MRA kan, dan zul je merken dat de route totaal anders weergeven word dan wanneer je andere kaarten gebruikt welke meer voor motorrijders geschikt zijn.

Mocht je geen navigatie willen aanschaffen dan raad ik je zeker MRA aan!
TIP: Als je proefabonnement is verlopen in MRA-app krijg je de NAV abonnement goedkoper aangeboden dan wanneer je deze direct aanschaft.
Het slurpt natuurlijk wel je accu optijd leeg, dus je hebt wel een usb poort o.d. nodig op je motor uiteraard.

Groet,
Peter!
TomTom gaat ook verrassend goed overweg met weg afsluiting.

Vroeger navigeerde ik met OSMAND (op basis van OpenStreetMaps), hiermee word je ook wel eens geconfronteerd met wegwerkzaamheden.
 
OpenStreetMaps kan ook niet altijd het verschil vertellen tussen eenrichtingsverkeer. Dit leid Here of TomTom weer om.
Althans, dat verschil merkte ik al gauw toen ik tussen de verschillende kaarten ging spelen.
 
Hier al mensen die de gratis "go ride" app van tomtom hebben getest? Het ziet er veel beloven uit vind ik en de eerste paar testjes waren best goed!
 
Hier al mensen die de gratis "go ride" app van tomtom hebben getest? Het ziet er veel beloven uit vind ik en de eerste paar testjes waren best goed!
Is idd leuk, maar tomtom go vind ik toch prettiger (files en flitsers) en vertrouwder.
Het is erg wennen om te zien waar de route langs gaat, ik wil tijdens het rijden nog wel eens kijken waar de route langs gaat om het eventueel nog aan te passen.
Ik laat hem er nog wel op staan, maar gebruik het tegenwoordig bijna niet meer.
 
Go Ride alleen even mee gespeeld. Niet mee gereden.
Vind vooral het gepriegel met punten op het scherm van je smartphone zetten niet echt fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan