Angst op de motor

Ik reed een kleine vijf jaar, toen had ik een aardig zwaar ongeluk. Vier dagen in het ziekenhuis, "ernstig letsel" volgens de trauma-arts. Na een paar weken, toen mijn voet weer in een motorlaars paste, ben ik opgestapt om te zien of het nog ging. Met het idee: nu beslis ik of ik blijf rijden of dat ik stop. En als ik een spoortje angst of onzekerheid had gehad, was ik gestopt, dat weet ik zeker.
Als je angst heb op de motor, en dat gaat na één of twee keer niet over, zou ik gewoon stoppen. Er zijn zoveel leuke dingen in het leven.
 
Meeste is al gezegd: kilometers maken en een VRO doen.
Makkelijk rijdende fiets is ook wel handig, gaat het rijden vanzelf en kan je de aandacht aan het overige verkeer besteden.

Ga er vanuit dat de overige verkeersdeelnemers je niet hebben gezien en rij jezelf in de kijkert (positie op de weg).

Het allerbelangrijkste is de banden rond houden en snelwegen zoveel mogelijk mijden :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit moeilijk. Om te beginnen: motorrijden is gevaarlijker dan tennissen. Maar wel veel leuker, maar wat er nou zo leuk aan is kan niemand echt onder woorden vatten. Is het dat brullende pk monster daar letterlijk tussen je benen? Het gevoel als je lekker in een bocht ligt? De wind, het contact met je omgeving?

Mooi, maar we zijn hier slechts amateur psychologen en wat het werkelijke probleem is van de TS blijft gissen. Je bent ooit begonnen met motorrijden en dat is voor mij meer dan 50 jaar terug. En ik heb ook vrienden verloren en het bizarre is dat de gasten die belachelijke risico's namen er nog zijn.

Wat is nou wijsheid? Ik heb ook wel eens het gevoel dat de TS omschrijft, maar eenmaal op de motor is dat weer weg. Als je de verantwoording hebt over een vrouw en kinderen, ligt het ook wat anders dan als je vrijgezel bent.

Ik heb ook een kleine open sportwagen en dat is ook erg leuk. Geen motorgevoel, absoluut niet, maar als ik bang word op de motor, dan ga ik verder met de cabriolet en blijven de motoren in de garage, om naar te kijken.

Je hebt in elke omgeving mooie rustige binnenwegen en zeker als je daar goed mee bekend bent, is dat wat mij betreft de beste en leukste optie. Als je elke kruising en splitsing kent, kan er heel weinig mis gaan, dus ga daar gewoon lekker rijden en kijk of de angst verdwijnt. Blijf je bang, onderzoek waar de angst vandaan komt en stap naar een professional om hulp.

Bedenk dat een auto ook boven de 100 km/u je geen bescherming meer biedt, er blijft niets van over en met de motor heb je minder ruimte nodig en je zit er niet aan vast.

Succes en geniet van het leven.
 
Zorg ook dat je motorfiets technisch goed in orde is (remmerij en voorvork vering) en laat er banden onder leggen die je ook vertrouwen geven in de regen. Niet op bezuinigen.

Niet iedereen is een Marc Marquez die de tekortkomingen van zijn motorfiets kan compenseren. Uiteraard wel handig om zo goed mogelijk te "communiceren" met het apparaat waar je op zit en weten wat die doet als je in een noodsituatie komt.

Kortom, lekker binnendoor rijden en niet de grenzen van je eigen kunnen of motorfiets opzoeken.

Edit: Was zelf 15 jaar geleden ook zo'n lul die de grenzen op ging zoeken. Resulteerde in een weekje ziekenhuis. Gelukkig konden mijn beschermengelen wel sneller vliegen dan ik kon rijden :+

Het leven is geen videospel.

Edit2:
Keren dat het bijna mis ging en snel moest afremmen was het achter het voorwiel aangaan. Vandaar ook de opmerking over goede remmen, banden en voorvering.

Hoop dat je er iets aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Wow, nooit gedacht dat dit topic zoveel reacties zo krijgen. Naar iedereen toe, hartelijk bedankt!

Vanmiddag gedacht fuck it, ik moet mijn angst overwinnen, een leuke rit gemaakt van 2 uurtjes waar ik een kleine 60 km in heb gemaakt. Gister na het maken van dit topic er nog wel aan gedacht, maar vandaag tijdens het rijden niet meer. Ik was inderdaad bezig om meer het gedrag van andere mensen te anticiperen, en bovendien, was zeker aan het genieten van dit weer. Ik heb ook gelukkig genoeg pauzes genomen tussendoor omdat het na een tijdje gewoon te warm werd :p

Ik zal zeker weten een VRO doen, je bent nooit te oud om te leren, en voor mij als beginnend noob is dat zeker van belang.

En ja, zoals de meesten van jullie al zeggen, dood ga je toch, dat staat 100% vast. Er is een reden waarom ik mijn rijbewijs heb gehaald omdat ik wilde rijden, dus dat ga ik ook zeker doen!

Nogmaals bedankt allemaal ;)

GH
 
Angst is een emotie, die voorkomt in potentieel gevaarlijke situaties.
Als het goed is, helpt angst je de situatie correct in te schatten, en vervolgens een keuze te maken, hopelijk de juiste. Wat er fysiologisch gebeurt zal ik je besparen, maar vaak gaat je hartslag omhoog, evenals je bloeddruk.
Dus, dit gesteld hebbende, angst is op zich geen verkeerde zaak, zolang het je helder en scherp houdt. Dan heet het ook wel voorzichtig.

Schiet angst echter door, kan er paniek ontstaan, en dan ben je eigenlijk niet meer in staat de situatie op de juiste waarde in te schatten. In paniek maak je al snel verkeerde keuzes, omdat je uit de situatie wilt wegvluchten, en mogelijke andere oplossingen niet ziet, ook al liggen ze voor de hand.

Je moet voor jezelf bepalen of je angst een wellicht overdreven voorzichtigheid is, die er alleen maar voor kan zorgen dat je over 10 jaar nog bij ons bent, of is het een neiging tot paniek.
In het eerste geval staan er in de voorgaande posten goede en bruikbare adviezen.
Heb je neiging om in paniek te raken, dan denk ik inderdaad at het beter is een andere hobby te kiezen.
Hoop dat je hier iets mee kunt....
Groet uut Zwolle
 
Ik rijd inmiddels 33 jaar en in de jonge 'wilde' jaren kende we elkaar allemaal.
Al die gasten in de dorpen hier in de buurt met een motor, helaas hoorde we ook enkele keren dat er eentje verongelukt was.
En daar denk je echt wel aan als je na dat nieuws weer op de motor stapt, je rijdt rustiger, angstiger en denkt dat kan mij ook gebeuren.
Dat duurt even maar gaat voorbij, tijd heelt alle wonden, moet even slijten.
Althans, dat is mijn ervaring.

Het is in jouw geval nog maar 2 maanden geleden, probeer het een plekje te geven en verder te gaan met je leven.
Goed dat je vandaag lekker gereden hebt, daar kun je weer vertrouwen uit halen.
Ik denk dat het vanzelf goedkomt, geef het rustig de tijd en maak lekker veel kilometers.
 
Wow, nooit gedacht dat dit topic zoveel reacties zo krijgen. Naar iedereen toe, hartelijk bedankt!

Vanmiddag gedacht fuck it, ik moet mijn angst overwinnen, een leuke rit gemaakt van 2 uurtjes waar ik een kleine 60 km in heb gemaakt. Gister na het maken van dit topic er nog wel aan gedacht, maar vandaag tijdens het rijden niet meer. Ik was inderdaad bezig om meer het gedrag van andere mensen te anticiperen, en bovendien, was zeker aan het genieten van dit weer. Ik heb ook gelukkig genoeg pauzes genomen tussendoor omdat het na een tijdje gewoon te warm werd :p

Ik zal zeker weten een VRO doen, je bent nooit te oud om te leren, en voor mij als beginnend noob is dat zeker van belang.

En ja, zoals de meesten van jullie al zeggen, dood ga je toch, dat staat 100% vast. Er is een reden waarom ik mijn rijbewijs heb gehaald omdat ik wilde rijden, dus dat ga ik ook zeker doen!

Nogmaals bedankt allemaal ;)

GH

Een andere optie om te overwegen is je profiel opvullen met waar je vandaan komt, je leeftijd, en wellicht bied een MFer aan ergens effe koffie te gaan doen, mooie rit maken, misschien zelfs een klein stukje het buitenland in en 's avonds eindigen op het terras met een koud biertje en 's avonds een hotel in duiken :)

Geloof me, 's avonds zo op het terras eindigen is een fenomenaal gevoel van vrijheid. Dan merk je pas hoe heerlijk motorrijden, en alles wat erbij komt is :)

En de volgende dag weer terug naar huis en nagenieten :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf ook een tijdje last van gehad. Vooral het bochtenwerk met het idee dat er eventueel grind zou kunnen liggen liet mij heel houterig door bochten gaan. Ik persoonlijk ben gewoon gaan rijden. Het wend namelijk uiteindelijk wel. Gewoon goed opletten en rekening houden dat andere bestuurders je misschien niet zien.

Verder zou ik heel goed kijken of je alleen wilt rijden of eventueel met een vriend / bekende. Maar vooral welke vriend of bekende. Je hebt mensen die lekker rijden en verantwoordelijk zijn. Maar ik er ook genoeg die telkens plekjes zoeken waar ze lekker aan het gas kunnen hangen. ( dat gaat jou niet helpen waarschijnlijk )

Neem rustig je tijd en probeer het allemaal te verwerken :).
 
Angst is een slechte raadgever...
De angst voor het gevaar het werkelijke gevaar.

Achteraf gezien had je dan iets beters kunnen doen, en dat is achteraf.
Als je daar van tevoren over nadenkt heb je minder achteraf situaties.
Daardoor zal de angst verdwijnen...

Mijn mindset is dat ik 'm overal volgas tegenaan wil rijden en daardoor gebeurd het juist niet.
Het is weer de tijd vd laagstaande zon en ik heb al 3 keer meegemaakt de afgelopen dagen dat een tegenligger mij over het hoofd zag tijdens het afslaan.
Er is altijd wel een gaatje om te ontsnappen aan een aanrijding, mits je van tevoren hebt bedacht waar dat gaatje zich bevind en je de snelheid hebt afgeregeld naar de situatie die gaat ontstaan.

Eigenlijk hoef je op een motorfiets niet bang te zijn, je kunt altijd weg.
Je hebt minder bescherming dan in een auto en wel veel meer vrijheid en ontsnappingsmogelijkheden!

Succes!
 
Jawel waarde bloke, de wegmisbruiker hierboven zegt het treffend, met de motor heb je aan een klein gaatje genoeg.

Automobilisten zitten binnen en hebben vaak het gevoel dat daar weinig kan gebeuren. Maar als het hard gaat en je raakt iets dat niet opzij wil, dan ben je kansloos. De motorrijder is kwetsbaar, maar erg wendbaar als hij kan sturen en waar de auto gegarandeerd iets raakt kan de motor er nog langs of tussendoor.

Dat is een niet gering voordeel.
 
Ik zal zeker weten een VRO doen, je bent nooit te oud om te leren, en voor mij als beginnend noob is dat zeker van belang.

En ja, zoals de meesten van jullie al zeggen, dood ga je toch, dat staat 100% vast.

Er is een reden waarom ik mijn rijbewijs heb gehaald omdat ik wilde rijden, dus dat ga ik ook zeker doen!

Je eerste en derde instelling is goed maar van de tweede instelling moet je snel vanaf :Y

Motor rijvaardigheden hebben en bijhouden zijn één van de belangrijkste eigenschappen van een motorrijder en is inzichtelijk verhogend, doordat je deze hebt kan je ook betere beslissingen nemen en blijft het rijden leuk :]
 
Een sfeer impressie :]

full
 
Waar ik mij altijd over verbaas is de opvatting dat motorrijden zo gevaarlijk is.
En dat een verongelukte verre achterneef als argument wordt gebruikt om aan te geven dat het écht gevaarlijk is.

Maar er verongelukken ook dagelijks mensen met de auto.
En toch stapt iedereen zonder er bij na te denken in de auto.
En druk bellend, whatsappend enz, blazen ze met 100 km/h met 1000kg staal over de weg.
Dat wordt blijkbaar als volkomen normaal gezien. :?
Rare wezens die mensen...
 
kiek um goan die ouwe :+

Nog eentje dan maar dan uit Brno :P

Was ook bang *D

[afbeelding]

Da's unne schoane SRAD :9 ,mooi man :]

Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
:+
full
 
Laatst bewerkt:
Echter, 2 maanden terug is een jongen die ik ken verongelukt en gestorven, ook een beginnend bestuurder/nieuwe motorrijder. Ik had van velen gehoord dat ik hierdoor niet al te angstig moet zijn, maar helaas, zit de schrik er wel nu in bij mij. Deze 2 maanden erna, ben ik wel gaan rijden natuurlijk alleen merk ik dat het 'niet zo prettig' als voor die ene gebeurtenis is.

Volgens mij reageer je heel normaal op zo'n situatie. Angst is ook echt wel gezond, zolang het niet overheerst. Je hoort mensen wel eens zeggen "pas als je geen angst meer hebt op de motor moet je oppassen", daar zit imho wel een kern van waarheid in. Maar dan nog zal het per persoon verschillen.

Iedere motorrijder wordt helaas eens in zijn leven geconfronteerd met het ultieme risico van deelnemen aan het verkeer op een motor. Ik ben nu 27 en rijd motor sinds mijn 18e. In de tussentijd zijn 4 leeftijdsgenoten van mij verongelukt op de motor. Gelukkig voor mij geen van mijn vrienden, maar ik wist wel wie ze waren. Desondanks dichtbij genoeg om je eens af te vragen waar we eigenlijk mee bezig zijn. Dat zal iedereen denken die zoiets mee maakt, of leest in de krant.

Relativeren kan je daar wel mee helpen. Maar tijd helpt volgens mij het beste. Als je echt van motorrijden houdt stap je vanzelf weer op dat scheurijzer. Niemand weet wanneer zijn of haar leven eindigd. Al doe je nog zo je best om risico's te beperken, misschien sterf je aan een hersenbloeding. Ik noem maar wat. Dan zou het toch zonde zijn om al die mooie momenten niet meegemaakt te hebben, te doen wat jij leuk vindt. Uiteindelijk kun je het niet voorkomen.

Ik vind het zelf een mooie gedachte om door te gaan, ter nagedachtenis van zij die niet meer onder ons zijn. :]
 
Volgens de statistieken is van alle vervoermiddelen de streekbus het meest veilige: minder dan één dodelijk slachtoffer per miljard reizigerskilometers. Dat is dus verreweg het beste wat hij kan doen! :Y


Om in te zitten wel misschien,maar kom die krengen niet tegen :X
 
Da's unne schoane SRAD :9
Dank u ......... heb er nog meer staan :X ;) Misschien heb ik jouw oude SRAD wel hier in de garage staan }) ;)
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
Hoe meer je rijdt en hoe langer je blijft zitten,hoe minder bang je wordt....totdat je stuitert -O- ,dan moet je weer geheel opnieuw beginnen :/
:+ [afbeelding]


Ben altijd wel bang _O- wat gezond is om zo min mogelijk te stuiteren :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan