angst voor bochten

Altijd op de motor achter jou, maar niet bij anderen :?
Jawel, hij reed bij mij ook wel eens met de auto achter me aan (volgens mij 2x). Maar dan ook om iemand anders het rijden te laten zien!!!
Maar voor de rest altijd met de motor, ook als het regende of ijskoud was!!!
 
Jawel, hij reed bij mij ook wel eens met de auto achter me aan (volgens mij 2x). Maar dan ook om iemand anders het rijden te laten zien!!!
Maar voor de rest altijd met de motor, ook als het regende of ijskoud was!!!

Da's dus bijna altijd.

Dat is anders als alleen wanneer het mooi weer is, zoals de topicstarter zegt.

Wie wil er niet motor rijden als het mooi weer is :] .
Dat is te makkelijk :(

Je leert motorrijden voor alle weercondities, niet alleen voor als het mooi weer is. Zo'n instructeur (van topicstarter) rijdt dus alleen met mooi weer condities en snapt er dus geen zak van.
 
Dat "instucteur in koekblik = not done" verhaal is mij een beetje te kort door de bocht...

Toen ik lang geleden begon met lessen heb ik eerst instructie gehad van een meneer op de motor maar die heeft me vooral geld uit de zak geklopt. Ben later overgestapt naar een ouwe gek (positief) die er met de auto achteraan knalde, daar ging het een stuk beter qua les en daar vervolgens in 1 keer geslaagd. Moet er wel bij zeggen dat deze instructeur niet meer in staat was om zelf nog elke dag op de motor te kruipen vanwege lichamelijke slijtage. Die was dan weer veroorzaakt omdat ie vroegâh wel met de motor er achter aan reed.

Ach ja... je zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen dat bochtenwerk. Waarom zou jij het niet kunnen als een ander het wel kan? :)
 
Je had mij eens moeten zien met het lessen als de wegen nat waren, een comedy film was er niks bij en de bijzondere verrichtingen liepen uit op een domper. Bij mij zat het tussen de oren, als de weg nat was ik te bang was om af te schuinen en te vallen, maar als de weg droog was.... dan ging het een heel stuk zonniger.
Ik heb les gehad met vier medecursisten, afwisselend in de auto en heb het ook vaak moeten horen dat de bochten bagger waren.
Oefening baart kunst en een leerling met wat beginnersangst is niet te vergelijken met een instructeur (botte lul trouwens, zo wek je geen vechterslust op m.i.) die al jaren rijdt. Jij hebt (net als ik toen) wat meer tijd nodig om bochtentechniek op te pakken maar leren doen we het allemaal.


Succes, Mark
 
Da's dus bijna altijd.

Dat is anders als alleen wanneer het mooi weer is, zoals de topicstarter zegt.

Wie wil er niet motor rijden als het mooi weer is :] .
Dat is te makkelijk :(

Je leert motorrijden voor alle weercondities, niet alleen voor als het mooi weer is. Zo'n instructeur (van topicstarter) rijdt dus alleen met mooi weer condities en snapt er dus geen zak van.
We begrijpen elkaar :9 *D
 
Hangt bij mij van me gesteldheid af...


meestal werkt ruzie met het vrouwtje niet goed op mijn rijgedrag...rausch ik die pleintjes altijd zo hard in...en pak ik het pleintje meestal half mee..


Na een paar bijna doodervaringen stap ik niet meer op de fiets na wat woordjes...Maar de laatste ruzie kan ik niet meer herinneren...tijd voor wat aktie weer...
 
Hij rijd niet mee op de motor trouwens, het is te koud of nat. Hij rijd alleen mee met mooier weer.
Ik zelf weet nog niet wat ik ga doen, waarschijnlijk wel verder lessen hoor, maar even een paar dagen overdenken hoe, wat en waar.....

Te koud of te nat? :?
En wat voor soort motorrijders wil hij opleiden dan?

Met betrekking tot het bochtengevoel, kun je niet eens oefenen op een brommertje of desnoods op de trapfiets? Gewoon proberen de bochten zo vloeiend mogelijk te rijden. Omdat een brommer of fiets zoveel lichter is dan een motor zul je ook niet bang zijn dat er iets gebeurt. Je zult wel aardig door moeten trappen op een fiets trouwens ;)

Edit: zo heb ik in eerste instantie de BV's geoefend, omdat ik bang was om de motor af te schuinen. Werkte perfect voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij alle voorgaande adviezen. Ik reed tijdens mn lessen als een natte krant, vooral speciale verrichtingen was een feest B| . Maar op een gegeven moment komt er tijdens die lessen een omslagpunt waarna het in sprongen vooruit gaat. Maar tot die tijd, niet opgeven en oefenen, oefenen, oefenen en vooral.... ontspannen. Sturen doe je niet alleen met je armen, maar met heel je lichaam. Kijk de ver de bocht in, laat de motor een beetje de bocht in hangen (ook wel kantelen genoemd geloof ik) en vind je evenwicht door met je lichaam "tegen te hangen".

Wat betreft die instructeur...... Wat een %$$%^#!@. Niemand kan van de ene op de andere dag motor rijden en bij de een duurt het wat langer dan bij de ander, maar het is wel zijn taak om het je te leren! Lekkere leraar :( is dat met zn opmerkingen! Als jij moeite hebt met bochtjes, dan moet hij meer zn best doen om het je te leren. En anders zou ik gewoon op zoek gaan naar een ander.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ik had toen ik mijn papiertje had gehaald ook moeite met bochten inschatten en was ook een beetje voorzichtig.

Ik ben toen gaan toeren met iemand die jaren ervaring had.

daar leer je wel van want als je er achter aan hobbelt kun je goed de kunst afkijken en ik heb hem ook wel een paar bochtjes laten gaan omdat ik het niet vertrouwde.

wat ook helpt is de bocht van tevoren even bekijken en door kijken tot het einde voor dat je de bocht in gaat dan kun je schatten hoe hard je er door kan.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
ik heb de afgelopen maanden al op een brommertje gereden, en was van plan om hier maar wat meer mee te gaan oefenen. volgende week ga ik op zoek naar een betere instructeur !!!!!
Jullie steun is geweldig, bedankt
 
Je zei trouwens dat je dit jaar nog maar 3 lessen had gehad? Probeer toch minimaal 1x per week te gaan lessen, dit kan al een hoop schelen. Verder probeer het stuur zo losjes mogelijk vast te houden, misschien dat je te veel probeert met je stuur te sturen ipv met je gewicht? En verder is het doorkijken van bochten inderdaad érrug belangerijk.

Hier bij Amsterdam heb je een punt waarbij 2 snelwegen zich splitsen, en de ene gaat daarna onder de andere door. Hier valt absoluut niet van te voren de bocht door te kijken, je kijkt zeg maar als je aan komt rijden en rechtdoor blijft kijken precies op een muur. De eerste keer dat ik daar langs kwam met lessen begon het me echt dun door de broek te lopen. Ik bleef een beetje gefixeerd op de muur waar ik op af reed. Echt van oshit oshit dit haal ik niet!! AAgh! Vlak voor ik mezelf al tegen die muur aan zag knallen kwam dat verhaal van de bocht doorkijken weer in m'n hoofd. Deed ik dus, en inene dacht ik:" mwoah, bocht valt eigenlijk best mee nu ik het zo zie". Hop, het gas erop :) .

Verder zou ik zeggen vooral doorgaan. Je hebt precies dezelfde lichamelijke kwaliteiten als een ieder ander die lest, dus daar ligt het niet aan. Het is even "doorbijten", maar met voldoende oefening heb je die bochten zó onder de knie.

Probeer tijdens het lessen ook eens rustig om je heen te kijken.. Zoals iemand al zei snuif de lentelucht eens in.. Relax... Wil ook wel eens helpen. Je rijdt voor jezelf, niet voor je instructeur.
 
De enige angst die ik nu nog heb is steile haarspeldbochten bergafwaarts nemen,
bergje op no problemo maar eraf........
Zijn er meer mensen met dat verschijnsel?
komt omdat je voorover hangt
dat geeft je een gevoel dat je geen controle hebt
schakel je wel een tandje terug helling af ?
laat de motor afremmen , en zorg dat ie toch wel een 4 a 5000 toeren draait zodat je toch kracht hebt om met je achterrem samen trekkend de bocht door te komen (ook heel belangrijk)
 
Toen ik een maand of 3 geleden begon met rijden had
ik ook schrik in de bochten.
Eigenlijk schrik om mijn motor in puin te rijden.

Ik had eigenlijk beter eerst leren rijden op een oude, goedkope motor,
maja... wie wil nou zo'n lelijk ding.
Nou, ik wel, hoor. :)
Ik ben bewust met een oude, niet al te dure motor begonnen. Da's nu bijna een jaar geleden.
Helaas heeft ie wel een stuurkuipje, dus hij is nu nog lelijker, na het eerste schuivertje afgelopen winter.
Ik was eigenlijk van plan dit jaar een andere te kopen, maar ik merk dat ik nog lang niet uitgespeeld ben met deze. Dus rij ik er nog lekker een jaartje mee door. En misschien daarna nog wel een; ik zie wel. :)
't Is een Diversion 600, by the way.
 
Na meer dan 12 jaar niet op een motor gezeten te hebben, laat staan rijden, moet ik het bochtjes rijden ook weer een beetje in de vingers krijgen, of onder de knie. Ik ging in het begin ook als een trut door de bochten. Mijn instructeur -heel lang geleden- zei ooit eens dat ik of als een motor met zijspan stuurde, of het ding veel te veel de bocht in góóide. Inmiddels gaat het wel wat soepeler. Veel blijven oefenen, en laat je niet op je kop zitten. Motorrijden is veel leuk...... :)
 
Hmm sinds ik vorig jaar augustus in Duitsland in een bocht op de Autobahn ben gecrasht zat bij mij de schrik er ook goed in. Reed de steppies voor die tijd makkelijk aan de grond en nu ? Nee mij niet meer gezien. Totdat ik gister bij DIBO in Emmen een soort van VRO heb gevolgd. Gaande weg de training kreeg ik er steeds meer plezier van om platter door de bocht tegaan, mede door de aangepaste motoren van hun met zijwieltjes ! Kon je dus niks gebeuren !! Later moest je met die motoren door een spekgladde bocht met steeds iets hoger wordende snelheid, waarbij je steeds meer moest gaan tegenhangen, en geloof me ik kreeg weer vertrouwen terug ! Als afsluiting werd de gehele baan gebruikt en men reed achter de instrukteur aan met steeds iemand anders op kop, ze hadden de instuurpunten en waar je uitmoest komen met pionnen aangegeven, je kon je dus daar op richten. Bij het het zoveelste rondje zei de instructeur, jij rijdt voorop en rij maar stevig door, en ja hoor bij het zoveelste krappe bochtje bijna het knietje aan de grond, was voor mij een heeeeeele grote mentale overwinning. Na afloop zei de instructeur super gereden en dat gaf mij een lekker gevoel. Dus wat ik je aan kan raden ( iedereen trouwens ) als je geen VRO gedaan hebt DOEN !!!!
 
Nooit opgeven, daar begin je natuurlijk mee, anders krijgen de lui die beweren dat je het nooit zult leren nog gelijk ook.

Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt, werd tijdens de lessen ondersteboven gereden door een campingganger met een slok op.
Daarna was mij vertrouwen ook weg. Het ongeluk opzich had niks te maken met een bocht, maar het ging gewoon niet meer. Mijn instructeur heeft toen eerst het zelfde gedaan als iemand al eerder hier beschreef, hij is met mij achterop rondjes gaan draaien met één hand aan het stuur en de stepjes tegen de grond.
Maar daar werd het allemaal niet beter op.

Wat toen uiteindelijk wel heeft gewerkt was te simpel voor woorden. Ik ben de bijzondere verrichtingen gaan doen ZONDER pionnen. Daar word het opeens heeel anders van. Dan hoef je niet persee een scherpe bocht te maken. Mijn eerste 8tje besloeg het gehele parkeerterein. Langzaam werden de 8tjes kleiner en kleiner. En ineens...... TJAKKAA het gevoel was terug (wanhopige instructeur ook opgelucht, ik had maar enkele lessen vergoed gekregen van die dronkelap)
Dus gewoon een lange les nemen en aangeven dat je alleen maar bijzondere verrichtingen wilt doen. Als je dat langzaam opbouwt en dara je vertrouwen wint is er op de weg niks meer aan de hand.
 
Ik zag dat het topic al van een tijdje terug is, maar wilde toch nog even reageren. Ik vind in ieder geval dat je écht door moet gaan en weet zeker dat je het kan leren, als je zelf al het gevoel had dat het beter ging ben je alweer op de goede weg, en dat na nog maar 3 lessen.
Mijn eerste rijleraar zei dat het niet erg was als ik veel tijd nodig had, hij moest toch nog 20 jaar door tot zijn pensioen. Hij vond het vast grappig, maar ik vond dat dus niet. Toen hij mij later 3 kwartier rondjes liet draaien achter op een parkeerterrein zonder mij geleerd te hebben hoe dat moest en zonder ook maar 1 minuut aandacht aan me te besteden ben ik naar een andere leraar gegaan. Ik durfde absoluut niet in te kantelen in bochten, maar die nieuwe leraar had truucs, ervaring en geduld en zorgde ervoor dat ik na 1 les al veel meer vertrouwen had en veel beter reed.
Hij liet me meteen de eerste les al in de bochten tegen mijn stuur duwen: door het gyroscopisch effect kantelt de motor naar de kant waar je duwt, dus als je een bocht naar rechts maakt duw je tegen de rechterkant van je stuur en ga je ineens heel soepel de bocht door (natuurlijk ook goed kijken, dan kan er echt niets meer misgaan). Ik dacht altijd dat dat voor gevorderden was, maar dat is echt niet waar, juist beginners hebben er heel veel aan.
Verder heb ik er heel veel aan dat ik tijdens mijn studie heel veel ontspanningsoefeningen heb moeten leren en oefenen, daardoor kan ik nu heel snel en lokaal ontspannen, mits ik doorheb dat ik gespannen ben natuurlijk. De afgelopen les liet ik vóór elke oefening heel bewust mijn schouders en armen helemaal los en de oefeningen gingen veel beter (mijn leraar was meteen echt oprecht blij, ook erg leuk om te merken), andere keren merk ik weer dat ik mijn onderrug gespannen houd, enzovoort.
Ook ik ben bijna gestopt omdat ik dacht dat ik het niet kon, maar ik was al verslaafd en had dezelfde avond al spijt dat ik mijn lessen afgezegd had, dus ben meteen weer gaan lessen. Ik krijg weer meer zelfvertrouwen, vind het hartstikke leuk en kan niet wachten tot ik op mijn eigen motor mag rijden. Ik heb me er wel helemaal vanaf gezet dat ik zo min mogelijk lessen wil hebben, ik wil gewoon goed en veilig leren rijden en weet nu al dat ik wanneer ik eenmaal geslaagd ben zeker niet de slechtste motorrijder op de weg zal zijn.
Wat betreft alleen of samen rijden: ik vind samen veel leuker, je ziet dat een ander ook wel eens problemen heeft en hoe die daar dan mee omgaat, bovendien is het gezellig, ik heb niet het idee dat ik minder aandacht krijg als we samen rijden, maar mijn instructeur ziet ook echt heel veel.
Wat betreft het vinden van een goede instructeur: vaak zijn KNMV-instructeurs heel goed, ik vind het in ieder geval een goed teken dat ze iets extra's ondernemen en dat ze ervoor open staan om bij te leren, maar het is natuurlijk geen garantie en een niet-KNMV-instructeur kan ook heel goed zijn. Hetzelfde geldt voor Bovag: de school waar ik weggegaan ben had 3 bovag-sterren, maar voor mij waren het er eerder -3. Ik kan je helaas geen goede instructeur aanraden in Groningen en omgeving, maar als je eens zin hebt om er een dagje uit van te maken om weer een beetje zelfvertrouwen te krijgen kan ik je in Amsterdam Ferry aanraden (post ook wel eens op het forum), is niet bedoeld als reclame, maar ik vind hem gewoon heel erg goed.

Het is wel een heel lang verhaal geworden geloof ik, ik hoop maar dat je er iets aan hebt. Heel veel plezier in elk geval straks als je lekker gaat :] :] :]
 
even een update dan maar....
ik ben inmiddels overgestapt naar een andere rijschool, heb nu 3 lessen gehad en morgen de 4e. Het gaat echt geweldig. Deze heeft direct de eerste les laten zien wat wel en niet kan en dat ik dat ook kan. Met losse handen rijden enzo, naast de weg rijden, alleen om me te laten zien dat dat gewoon kan zonder dat er ook maar iets gebeurd. Ik zit er nu wel ontspannen op en denk niet bij elke bocht: o jeeee, een bocht. rij nu veel sneller en de angst is er voor een groot deel uit.
dus ik heb er vertrouwen in dat ik binnenkort de eerste bekeuringen ook wel op de mat ga krijgen, hihi
Ik hou jullie op de hoogte :]
 
Lekker vent die instructeur van je |( . Ik had ook een probleem met bochten. Heb toen twee uur achter elkaar les gevolgd met de vraag om zoveel mogelijk de bochten te oefenen. We hebben toen o.a. het klaverblad en een bochtigparcourse en de lekdijk meerdere malen gedaan. Na die twee uur heb ik nog 4 lessen gehad en ben toen geslaagd voor het examen :] . Totaal heb totaal 12 lessen gehad. Moraal gewoon een andere instructeur nemen en twee lessen achterelkaar de bochten trainen.

Geef niet op en Succes
 
:} :} :} Geweldig dat het nu zo goed gaat en binnenkort wil ik een topic lezen :
Hoera, weer een motorrijder erbij.
Veel succes verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan