Angst

en kan je vriend, als motorrijder zijnde je niet wat op weg helpen. zijn motor is ook niet van jou dus daar mag je ook wel mee onderuit gaan
Wat denk je? Is het verstandig op een Suzuki Intruder 1400 CC waar ik niet goed bij het schakelpedaal kan, bijzondere verrichtingen te gaan oefenen?

je kunt ook een paar tennisballen overmidden snijden
op zich een goed idee, maar ik denk dat de pionnen ook een beetje het probleem zijn omdat ze groot zijn, opvallen en mij afleiden. Daarom denk ik dat ik beter flessen kan gebruiken (goede tip van de dop), dan leer ik het misschien af om daarnaartoe te kijken...

wat bij mij hielp was gewoon hardop tegen mezelf te zeggen wat ik moest doen. (klinkt misschien suf maar het werkte voor mij)
Klinkt niet stom hoor. Ik doe het zelf ook wel, maar ik denk dat ik het nu wat meer moet gaan doen. Ik deed het vooral in het begin om de handelingen te structuren, ik wilde tegelijk gaan kijken, schakelen, remmen en wat allemaal nog meer. Toen ben ik dat stap voor stap tegen mezelf gaan zeggen en ging dat beter. Zal ik met het bochtenwerk ook weer eens gaan doen.

maar hoe rij je op een recht stuk? durf je wel eens flink het gas open te draaien en lekker hard te remmen?
Rechte stukken niet zo'n probleem, dan kan ik aardig doortrekken, ben nog geen speeddevil maar dat is anders. Het is geen probleem om een auto of tractor in te halen op een recht stuk (waar dat ook kan)... zolang er maar geen bochten in de buurt zijn ;-)
 
op zich een goed idee, maar ik denk dat de pionnen ook een beetje het probleem zijn omdat ze groot zijn, opvallen en mij afleiden. Daarom denk ik dat ik beter flessen kan gebruiken (goede tip van de dop), dan leer ik het misschien af om daarnaartoe te kijken...

Ik denk dat halve tennisballen toch beter zijn. Als je over een halve tennisbal heenrijdt is er niets aan de hand, rij je over een fles dan is de kans dat je valt veel groter. En de kans dat je over een pion of tennisbal of fles heenrijdt is toch wel aanwezig, zeker als je ernaar kijkt. Ik ben genoeg over pionnen heengereden. (Zonder te vallen overigens :) )
 
Op welke school ben jij student.....??

Vraag me opeens af waar jij op school hebt gezeten. Volgens mij is lezen niet je sterkste kant, anders had je gezien dat Thunderer hier al mee gedold was.
Bovendien, heeft hij aan het eind middels een afbeelding van zijn helm een fraaie smoes gegeven voor zijn verkeerde uitleg :Z

Dus als je bijdehand wilt zijn, sta dan voortaan een paar dagen eerder op :z
 
Vraag me opeens af waar jij op school hebt gezeten. Volgens mij is lezen niet je sterkste kant, anders had je gezien dat Thunderer hier al mee gedold was.
Bovendien, heeft hij aan het eind middels een afbeelding van zijn helm een fraaie smoes gegeven voor zijn verkeerde uitleg :Z

Dus als je bijdehand wilt zijn, sta dan voortaan een paar dagen eerder op :z

Heb zo het idee dat dit me enige tijd gaat achtervolgen :+

(allemaal zielige mensen die nooit iets durfen te zeggen, alleen maar zitten te wachten tot ze een ander kunnen afzeiken :Z )
 
Ik had gister het zelfde probleem, het was voor mij namelijk de eerste keer in de regen toen had ik het gevoel ook. Ik denk zelf dat dit ook wel voorbij gaat gewoon veel oefenen en vertrouwen hebben in de motor (en jezelf) als je instructeur zegt dat het kan dan moet je dat gewoon maar aannemen.

suc6 verder

groeten Bounty
 
Allereerst een oprechte vraag, waarom ga je écht motorrijden. Heeft dat te maken met het mooie weer en die glimmende fietsen, in korte mouwtjes lekker wat rondtuffen van huis naar een terras en terug. Het romantische vrije-tijds gevoel bedoel ik of heb je zoiets van "gaaf, ik wil moet gewoon meemaken, ik kan niet zonder.
Als je voor het eerste kiest en je hebt angst, of er geen gevoel voor, zou ik nu al ophouden. Het ideale plaatje van de ruige vrijbuiter is er al lang niet meer bij, denk aan flistkasten, files, niet altijd zo'n zonnig klimaat en prijstechnisch is het ook niet echt goedkoop als je het goed doet.
Als je jezelf nu vanalles in moet praten om vloeiend te kunnen rijden, hoe reageer je dadelijk in als je eens groepsgewijs rijd, of als er iets onverwachts gebeurd en je moet reageren in een reflex, je hebt dan geen tijd om jezelf moed in te praten of bewust te kiezen voor een lijn.
Heb je wel oer-motordrang dan zou ik het nog even proberen, maar als het gevoel niet echt komt zou ik er over een tijdje toch mee ophouden. Dat is niet dom of onkunde, dat is inzicht en erkenning van je eigen grenzen.
Mij hebben ze verteld, als je aarzelt of je bent bang ga je onvoorspelbaar zijn, dan ben je voor overige weggebruikers ook niet duidelijk en dat brengt weer twijfel bij jezelf en anderen met als resultaat een mogelijk gevaarlijke situatie.
Je hebt nu eenmaal geen kooiconstuctie op je bike en de kreukelzone ben jezelf...
Ik hoop dat ik nu niet de moraalridder uithang maar er zijn er hier op het M-F de laatse maanden best wel een paar horizantaal afgestapt, met of zonder goede afloop, moeten er niet meer gaan worden.
Suc6
 
ALS de angst groter is dan het plezier gewoon stoppen vooral als een biologische oorzaak ( beschadigd evenwichtsorgaan of andere storing) de aanleiding is.

plastic kinderkegels hebben wij ook gebruikt om te slalommen etc.
achterop met ogen dicht is goed voor gevoel (als je dat hebt) en als je gaat tegenhangen dan heb je het en je grens bereikt op dat moment!

ik rijd zelf 25 jaar motor en zit nog wel eens met kromme tenen in mijn schoenen.
ik haat putdeksels en grote olievlekken op rotondes etc.

beheerst vallen is ook iets wat je zonder motor al kunt oefenen (judo) als je daar behoefte aan hebt bv. in geval van val-angst.

vallen kan ook als je stil staat, bv. je glijdt met je voet weg overe die troep bij een tankstation waar je stond te tanken, ook al eens vrouw gezien die had haar sleutels in de tank vd cb 500 laten kukelen(motor op z'n kop gehouden).

In ieder geval een ongeluk zit een klein hoekje wat je toch niet ziet want anders krijg je dat ongeluk niet!!! en een beetje angst is wat iedereen met gezond verstand heeft, en dat wordt dan meestal adrenaline-kick genoemd, als je echt in paniek raakt (STOP) dan overwint de angst jou en je verstand en ben je verkeerd bezig, een beetje angst is gezond en houdt je scherp, wakker, want als je zit te dutten op je motor op een 80 km flitspaal/laser-weg kom je ook weer in de problemen.

Ik wens je in ieder geval veel succes met wat je ook doet,
en ik heb nog een aantal motoren te koop staan waaronder een CX500c met valbeugels rond het blok van mijn ex-vrouw, mocht je nog meer informatie willen hebben dan kun je mij bellen op 0165 -55 98 75 of werk 0165 579 482

gr.frans.
 
Mindgames...

Misschien een keer "Twist of the wrist" lezen. Hier staat een flink deel over motorrij-psychologie in...

Overwin je angsten door veel te oefenen en steeds een beetje meer.
 
Een tip kan ik je (rij-instructeur) geven, maar waarschijnlijk weet hij dat zelf ook wel. Als ie het al niet doet vraag je je instructeur daar te gaan staan, bij de bijzondere verrichting die je oefent, waar je heen moet kijken. Op het juiste moment moet hij je gaan roepen en arm gebaren gaan maken. Je zult zien dat je automatisch je blik naar hem wendt en de 180 bocht ineens wel haalt. Oefen dit zolang totdat je het gevoel ervoor hebt. Als je de 180 kunt dan lukt de rest ook (met meer oefening) want dan ben je over de grens. Neem een KNMV gediplomeerd instructeur; er zit echt wel verschil in kwaliteit van de instructeurs hoor.
Succes!!
 
Heb zo het idee dat dit me enige tijd gaat achtervolgen :+

(allemaal zielige mensen die nooit iets durfen te zeggen, alleen maar zitten te wachten tot ze een ander kunnen afzeiken :Z )

Helaas zijn er mensen die niet van ophouden weten, heb hem voor je terug gezet in de kast }) :P ;)
 
Hier nog zo'n typje als Oopsie...
Ik ben ook bang om te vallen en daarmee de motor van een ander in de prak te rijden. Mijn instructeur heeft al van alles geprobeerd zoals met mij achterop cirkeltjes rijden met stepjes aan de grond etc etc om mij te laten zien dat je echt niet zomaar valt als je flink afschuint. En hij vond ook dat ik maar een keer het risico moest nemen en dan maar wel moest vallen.
Dat is dus gisteren gebeurd... Bij het achtje viel ik om naar rechts. Ik ging super langzaam, maar kon de motor niet rechtop houden. Ik baalde als een stekker want de spiegel brak af en het glas lag aan stukjes op het oefenterrein! Maar goed. Instructeur heeft geholpen de motor weer overeind te zetten en ik ben weer verder gaan oefenen. Heb wel een paar enorme blauwe plekken op mn been eraan overgehouden en een zere pols, maar ja...
Wat die 'angst' betreft: als ik kom aanrijden voor bv een halve draai of het achtje, dan regel ik op tijd dat mn gas constant is en de achterrem erop zit. Zodra ik het tikje naar rechts/links heb gemaakt en dus als het ware de bocht in val, draai ik mn gas dicht. Wat ik ook probeer, ik kan het gas niet constant houden. Conclusie: ik haal het bochtje wel, maar met een bokkende motor en het gevoel van 'hopen dat ie niet afslaat'. Ik weet dat 't tussen mn oren zit dat ik het gas dicht draai. Als ik dat niet zou doen en de motor gewoon trekkende weet te houden, zou het veel makkelijker gaan en kan ik me concentreren op het afschuinen en kijken. Nu hoop ik alleen maar dat de motor niet afslaat en baal ik van mezelf al ik m voel bokken en die toerenteller terug zie lopen. Oefening verprutst dus want je komt er niet als je gedachten daar zijn.
Het liefst zou ik ook een dagje gaan oefenen om in alle rust die beheersing te krijgen. Tijdens het lessen zie ik namelijk dat ik het wel kan, maar dat het gewoon tijd nodig heeft (en dat heb je tijdens de les niet!)
Maar goed: wij zullen doorgaan.... De aanhouder wint!
 
Hier nog zo'n typje als Oopsie...
Ik ben ook bang om te vallen en daarmee de motor van een ander in de prak te rijden. Mijn instructeur heeft al van alles geprobeerd zoals met mij achterop cirkeltjes rijden met stepjes aan de grond etc etc om mij te laten zien dat je echt niet zomaar valt als je flink afschuint. En hij vond ook dat ik maar een keer het risico moest nemen en dan maar wel moest vallen.
Dat is dus gisteren gebeurd... Bij het achtje viel ik om naar rechts. Ik ging super langzaam, maar kon de motor niet rechtop houden. Ik baalde als een stekker want de spiegel brak af en het glas lag aan stukjes op het oefenterrein! Maar goed. Instructeur heeft geholpen de motor weer overeind te zetten en ik ben weer verder gaan oefenen. Heb wel een paar enorme blauwe plekken op mn been eraan overgehouden en een zere pols, maar ja...
Wat die 'angst' betreft: als ik kom aanrijden voor bv een halve draai of het achtje, dan regel ik op tijd dat mn gas constant is en de achterrem erop zit. Zodra ik het tikje naar rechts/links heb gemaakt en dus als het ware de bocht in val, draai ik mn gas dicht. Wat ik ook probeer, ik kan het gas niet constant houden. Conclusie: ik haal het bochtje wel, maar met een bokkende motor en het gevoel van 'hopen dat ie niet afslaat'. Ik weet dat 't tussen mn oren zit dat ik het gas dicht draai. Als ik dat niet zou doen en de motor gewoon trekkende weet te houden, zou het veel makkelijker gaan en kan ik me concentreren op het afschuinen en kijken. Nu hoop ik alleen maar dat de motor niet afslaat en baal ik van mezelf al ik m voel bokken en die toerenteller terug zie lopen. Oefening verprutst dus want je komt er niet als je gedachten daar zijn.
Het liefst zou ik ook een dagje gaan oefenen om in alle rust die beheersing te krijgen. Tijdens het lessen zie ik namelijk dat ik het wel kan, maar dat het gewoon tijd nodig heeft (en dat heb je tijdens de les niet!)
Maar goed: wij zullen doorgaan.... De aanhouder wint!


Dat is de juiste instelling! Als je echt wil, ga je je doel bereiken. Probeer te ontspannen en kijk of je iets hebt aan de tips hier in dit topic. Denk aan een schakelbrommer of zo.

Succes :)
 
Afgelopen weekend was het zover en heb ik op zondag alleen op een aardig terrein gereden. Dat terrein was ideaal... ik heb er heerlijk gereden, ontzettend naar mijn zin gehad. Lopen "klooien", spelen en oefenen. Het ging steeds beter en ik kon ookbeter begrijpen wat ik fout deed en het zo verbeteren. Ik durfte schuiner te gaan en in het begin had ik voor de draai nog veel ruimte nodig.

Op een gegeven moment kon ik mezelf laten gaan en heb ik de motor gewoon "omgegooid" het ging... ik
redde het, ik bleef zitten, ik viel niet en haalde het heel mooi. Mijn
vriend en man van mijn collega zagen dat ik veel te snel reed en daardoor de
bocht nooit kon halen. Het viel ook op dat ik 'm zonder pionnen veel
scherper deed.. maar ook met ging het steeds beter.
Ik heb eigenlijk maar één keer een echt val gevoel gehad, zodat ik met mijn
voet wilde remmen à la Flintstone zeg maar...

Een hele tijd later heb ik de bocht naar rechts gedaan, met minder succes.
Ik kon 'm wel steeds krapper krijgen, maar nog niet krap genoeg. Ik ben toen
eerst rondjes gaan rijden naar rechts, ging steeds beter. Maar ik had er
eerder aan moeten beginnen, ik was op een gegeven moment zo moe dat het me
haast begon te duizelen en toen ben ik daar ook mee gestopt.
Ik was wel dood- en doodop toen ik eenmaal ging zitten, ik had ook dik vier uur bijzondere verrichtingen gedaan met een kwartiertje pauze ofzo... ik ben ook erg vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag heb ik weer rijles en ik hoop enorm dat het op dit niveau verder gaat.. als ik iets meer ruimte nodig heb, let it be, als die angst maar wegblijft. Voor mijn gevoel ben ik daar een heel eind overheen gekomen en dat doet me erg goed.

Dus ik ga nog even door!
 
Bij mij is de halve draai linksom ook niet echt een probleem, maar rechtsom dus des te meer! Van de week met lessen stond mn instructeur uitgebreid te kletsen met een andere leerling. Ik heb van dat moment gebruik gemaakt om eerst tig keer de halve draai linksom te rijden en ben m daarna rechtsom gaan proberen. En doordat ik er helemaal 'in' zat, ging dat toen ook aardig goed. Dus toen op naar het achtje... En prompt weer de mist in... Maar goed. Ik heb gezien dat ik het kan en dus ook het achtje zal wel gaan lukken. Het duurt gewoon wat langer.

Maar Oopsie, heb je die motor van je rijschool gehuurd dan? Mijn rijschool heeft een groot oefenterrein en ik zou daar maar wat graag een zondagje gaan oefenen. Ben alleen bang dat ik dat dus niet voor mekaar krijg, want dat wil iedereen wel!
 
Maar Oopsie, heb je die motor van je rijschool gehuurd dan? Mijn rijschool heeft een groot oefenterrein en ik zou daar maar wat graag een zondagje gaan oefenen. Ben alleen bang dat ik dat dus niet voor mekaar krijg, want dat wil iedereen wel!

Klopt, ik denk dat de meesten dat wel zouden willen. Ik denk ook niet dat mijn instructeur dat bij iedereen zou doen, weet ik niet. Hij heeft me diverse malen na en tijdens de les gezegd dat het echt tussen mijn oren zit en dat ik van die angst af moet komen. Na een les heb ik 'm gevraagd of ik de motor niet kon huren om eens alleen te oefenen. Hij zei dus dat het wel goed voor me zou zijn om er eens mee te spelen en vertrouwen te krijgen. Ik kon de motor huren, maar ik moest wel een priveterrein ergens hebben, geen openbare parkeerplek ofzo.
Dat heb ik geprobeerd te regelen en toen dat dus gelukt was, heb ik met hem erover afspraken gemaakt.

Let er wel op dat je dus niet verzekerd bent, mocht er wat gebeuren!

Je kan het je instructeur eens vragen, niet geschoten is altijd mis! Overigens had ik natuurlijk wel iemand met motorrijbewijs nodig om de motor van A naar B te brengen.
 
Klopt, ik denk dat de meesten dat wel zouden willen. Ik denk ook niet dat mijn instructeur dat bij iedereen zou doen, weet ik niet. Hij heeft me diverse malen na en tijdens de les gezegd dat het echt tussen mijn oren zit en dat ik van die angst af moet komen. Na een les heb ik 'm gevraagd of ik de motor niet kon huren om eens alleen te oefenen. Hij zei dus dat het wel goed voor me zou zijn om er eens mee te spelen en vertrouwen te krijgen. Ik kon de motor huren, maar ik moest wel een priveterrein ergens hebben, geen openbare parkeerplek ofzo.
Dat heb ik geprobeerd te regelen en toen dat dus gelukt was, heb ik met hem erover afspraken gemaakt.

Let er wel op dat je dus niet verzekerd bent, mocht er wat gebeuren!

Je kan het je instructeur eens vragen, niet geschoten is altijd mis! Overigens had ik natuurlijk wel iemand met motorrijbewijs nodig om de motor van A naar B te brengen.

Dat laatste is geen probleem want mn vriend rijdt ook motor en wil me helpen waar hij maar kan. Helaas kan hij nu niks want wat je al zegt: het zit in je koppie en heeft niets te maken met de motor! Mijn instructeur is gewoon in loondienst bij een hele grote rijschool. Hij heeft daar dus denk ik weinig over te zeggen. Waar woon je trouwens ergens?
 
Mail me maar even,
kon tenminste geen optie voor priveberichten vinden op dit forum...

Wil niet alles gelijk openbaar maken!
 
Ik begon juist aan motorrijlessen omdat ik bij mijn man achterop de bochten zo eng vond en me afvroeg of dat anders zou zijn als ik zelf zou rijden. Dus kreeg ik motorrijlessen en...... ik vond de bochten nog net zo eng. Heb dat al nadat ik een keer gigantisch op mijn gezicht ben gegaan in een bocht met een gewone fiets.
Uit eindelijk heb ik heel wat lessen gehad eer ik die bijzondere verrichtingen onder de knie had. Ben ook 2 keer onderuit gegaan tijdens een achtje en een keer in een scherpe bocht.
Heb zelf (achteraf) nu het idee dat het een questie is van vertrouwen hebben in de motor.Ben vorige week geslaagd en nu bezig met het opbouwen van een vertrouwensband met de Guzzi van mijn man, want dat rijd toch wel weer ff anders dan een lesmotor.
En die angst voor bochten is nu dus weer terug, weliswaar in mindere mate en ik ga er van uit dat dat komt omdat het een andere motor betreft die toch wel 100 kilo zwaarder is dan de lesmotor. Dat zou eigenlijk niets uit moeten maken want als het rijd dan rijd het, maar idd dat zit dus ook tussen mijn oren. Dus ik ga de bochten niet uit de weg, blijf goed kijken en klemmen en hopen dat dat vertrouwen snel komt. Want ik besef me heel goed, ook al heb ik mijn rijbewijs dat ik op deze manier toch wel een gevaar op de weg hebben.
 
Hier nog zo'n typje als Oopsie...
Ik ben ook bang om te vallen en daarmee de motor van een ander in de prak te rijden. Mijn instructeur heeft al van alles geprobeerd zoals met mij achterop cirkeltjes rijden met stepjes aan de grond etc etc om mij te laten zien dat je echt niet zomaar valt als je flink afschuint. En hij vond ook dat ik maar een keer het risico moest nemen en dan maar wel moest vallen.
Dat is dus gisteren gebeurd... Bij het achtje viel ik om naar rechts. Ik ging super langzaam, maar kon de motor niet rechtop houden. Ik baalde als een stekker want de spiegel brak af en het glas lag aan stukjes op het oefenterrein! Maar goed. Instructeur heeft geholpen de motor weer overeind te zetten en ik ben weer verder gaan oefenen. Heb wel een paar enorme blauwe plekken op mn been eraan overgehouden en een zere pols, maar ja...
Wat die 'angst' betreft: als ik kom aanrijden voor bv een halve draai of het achtje, dan regel ik op tijd dat mn gas constant is en de achterrem erop zit. Zodra ik het tikje naar rechts/links heb gemaakt en dus als het ware de bocht in val, draai ik mn gas dicht. Wat ik ook probeer, ik kan het gas niet constant houden. Conclusie: ik haal het bochtje wel, maar met een bokkende motor en het gevoel van 'hopen dat ie niet afslaat'. Ik weet dat 't tussen mn oren zit dat ik het gas dicht draai. Als ik dat niet zou doen en de motor gewoon trekkende weet te houden, zou het veel makkelijker gaan en kan ik me concentreren op het afschuinen en kijken. Nu hoop ik alleen maar dat de motor niet afslaat en baal ik van mezelf al ik m voel bokken en die toerenteller terug zie lopen. Oefening verprutst dus want je komt er niet als je gedachten daar zijn.
Het liefst zou ik ook een dagje gaan oefenen om in alle rust die beheersing te krijgen. Tijdens het lessen zie ik namelijk dat ik het wel kan, maar dat het gewoon tijd nodig heeft (en dat heb je tijdens de les niet!)
Maar goed: wij zullen doorgaan.... De aanhouder wint!
Ellen probeer je gashand te blokeren door het vaste deel van het stuur deels vast te pakken. Daar waar de stopknop zit. Dan draai je hem niet meer zo makkelijk dicht. Hielp bij mij enorm
 
Ellen probeer je gashand te blokeren door het vaste deel van het stuur deels vast te pakken. Daar waar de stopknop zit. Dan draai je hem niet meer zo makkelijk dicht. Hielp bij mij enorm
Bedankt voor de tip. Mijn vriend zei ook al: je handvat helemaal bij t uiteinde pakken wil ook nog wel eens helpen. De tip van mn instructeur: wijsvinger op rem leggen, werkt bij mij niet. Ik kan mn vinger op de rem leggen en met de rest van mn hand net zo hard mn gas weer dicht gooien
 
kan je wel oplossen hoor jou probleem. Dit is een beetje rare oplossing maar werkt wel. Durf je die bochten niet, kies een lager snelheid, doe precies wat de instructeur zegt, of probeer het. Voor je gevoel ga je vallen, nou bereid je daar op voor, en beeld het je in...en vervolgens merk je dat je NIET gevallen bent.

hopen dat het werkt
 
kan je wel oplossen hoor jou probleem. Dit is een beetje rare oplossing maar werkt wel. Durf je die bochten niet, kies een lager snelheid, doe precies wat de instructeur zegt, of probeer het. Voor je gevoel ga je vallen, nou bereid je daar op voor, en beeld het je in...en vervolgens merk je dat je NIET gevallen bent.

hopen dat het werkt
Ik ben juist gevallen doordat de motor afsloeg omdat ik te langzaam reed! Ik draaide het 8je in met 2000 toeren (dmv gas geven en achterremtechniek) maar terwijl ik dus de bocht indraai, draai ik mn gas dicht en ga ik nog langzamer rijden... Met als gevolg dat de motor dus gaat bokken en ik de bocht niet meer haal.
 
Nou het rijden gaat een stuk beter en de angst is in elk geval een heel eind weg... ik ben er nog niet, maar ik ben op de goede weg!

Meissie zou je me willen mailen, want door een compcrash ben ik je e-mail +adres kwijt... thnx
 
Terug
Bovenaan Onderaan