Angst

Het verschil in bochten links en rechts had ik ook. Na een paar keer goed opletten wat ik dan eigenlijk deed kwam ik erachter dat ik in de ene bocht wel mijn schouders meedraaide en in de andere niet.

Advies > Schouders (extreem) meedraaien in de bocht.

Dit heeft mij enorm geholpen
 
Ik ben juist gevallen doordat de motor afsloeg omdat ik te langzaam reed! Ik draaide het 8je in met 2000 toeren (dmv gas geven en achterremtechniek) maar terwijl ik dus de bocht indraai, draai ik mn gas dicht en ga ik nog langzamer rijden... Met als gevolg dat de motor dus gaat bokken en ik de bocht niet meer haal.

Ik weet niet of ik nu iets overbodigs ga vertellen...maar wat ik van je lees lijkt het erop dat je de 180 draai "normaal" probeert te maken?

Als je de 180 graden wilt maken schuin je je motor af. Niet door hangen,..maar door de motor van je af te duwen.
Hierdoor zit je dus kaarsrecht op de motor, je kan je gas gewoon vasthouden en de motor dirigeer je prachtig door de bocht. Het mooie is, jij hoeft geen werk meer te doen behalve kijken waar je naar toe gaat, de motor doet de rest.
 
Ik weet niet of ik nu iets overbodigs ga vertellen...maar wat ik van je lees lijkt het erop dat je de 180 draai "normaal" probeert te maken?

Als je de 180 graden wilt maken schuin je je motor af. Niet door hangen,..maar door de motor van je af te duwen.
Hierdoor zit je dus kaarsrecht op de motor, je kan je gas gewoon vasthouden en de motor dirigeer je prachtig door de bocht. Het mooie is, jij hoeft geen werk meer te doen behalve kijken waar je naar toe gaat, de motor doet de rest.
Dat is t m nou juist.... dat afschuinen... Ik schuin nog niet de helft af van wat mogelijk is.... Als ik dat inderdaad onde de knie zou hebben, zou het makkelijker worden!
 
Ik heb mijn eerste serie lessen bij een andere instructeur gevolgd, waar ik nooit een techniek heb geleerd voor afschuinen en zo. Ook nooit bijzondere verrichtingen hoeven oefenen, alleen maar ritjes maken...
Ben toen overgestapt en bij mn eerste les bij die nieuwe instructeur wist ik niet wat ik meemaakte. Overal had ie wel een techniekje voor en ik kwam er achter dat ik bij die ander niet heb leren motorrijden, maar gewoon geld heb wegggegooid. Heb het mezelf dus helemaal verkeerd aangeleerd, waardoor ik nu alles weer moet afleren. En dat valt niet mee. Maar als die stomme oefeningen zitten, dan is t snel klaar denk ik, want ervaring met ritjes heb ik al genoeg |(
 
Ik heb mijn eerste serie lessen bij een andere instructeur gevolgd, waar ik nooit een techniek heb geleerd voor afschuinen en zo. Ook nooit bijzondere verrichtingen hoeven oefenen, alleen maar ritjes maken...
Ben toen overgestapt en bij mn eerste les bij die nieuwe instructeur wist ik niet wat ik meemaakte. Overal had ie wel een techniekje voor en ik kwam er achter dat ik bij die ander niet heb leren motorrijden, maar gewoon geld heb wegggegooid. Heb het mezelf dus helemaal verkeerd aangeleerd, waardoor ik nu alles weer moet afleren. En dat valt niet mee. Maar als die stomme oefeningen zitten, dan is t snel klaar denk ik, want ervaring met ritjes heb ik al genoeg |(

Dat afschuinen is trouwens mogelijk op alles wat 2 wielen heeft.
Je kan het gewoon oefenen op de fiets!
Sterker nog..je kan je fiets volledig links van je zetten en rechtdoor blijven fietsen....jaja, ik verveel me tijdens fietsen :+
 
Heel herkenbaar, zeker omdat het nog maar 3 maanden geleden is :)
Ik had ongeveer hetzelfde probleem, en wat erger was, ik ben Belg, dus maar 8 uren les.
De hele zomer zat vol, en m'n examen was al geregeld. Het moest en zou op die 8 uur les gebeuren. Gelukkig heb ik nog 1 uur extra kunnen nemen.

Bij mij was het ongeveer hetzelfde, met de 8'jes zette ik altijd m'n voet aan de grond omdat ik (voelde dat) ik ging omvallen.
Het zat hem ook compleet tussen de oren, ik dacht "dat ding gaat zo traag, als ik wat ga overhellen dan val ik toch om :? "
Uiteindelijk heeft de instructeur me gewoon 10 minuten rondjes rond 1 kegel laten rijden, en ik moest dan elke keer dichter en dichter bij de kegel gaan. Na die 10 minuten ging het opeens goed :)
Je hebt dan niet door dat je meer en meer gaat hangen (eerst probeerde ik kostte wat kost rechtop te blijven, terwijl ik het zelf niet wou :? ).

Kijken was bij mij ook een probleem. Vooral als het dreigde mis te gaan. Zie je bij de 10 meter in 12 seconden dat je op de kegel gaat af gaan, kijk je naar die kegel :X Natuurlijk ga je naartoe waar je naar kijkt. *bots* kegel om. Ditto bij de 8'jes soms.

Dit heb ik na wat oefenen ook afgeleerd.
Het zit voor een groot deel tussen de oren.
 
Oepsie,

Misschien dat dit berichtje een beetje helpt.
Ik heb zelf 3 jaar geleden 1e les gehad, en een lul van een vent.(dus gestop na 3 lessen)(en angst dat de nwe ook zo zou zeuren)
Maar vorig jaar zomer heb de stap weer gewaagd. En inderdaad ik had gewoon heel veel moeite met bijz.ver., en waarom ik durfde niet zo te hangen(ooit gevallen met brommer)Daarin tegen ging het op de weg heel goed.
Maar na enigsinds geduld van mijn leraar is het me gelukt 1e keer geslaagd voor alles (sept 2004)
Wat mij echt hielp was goed je benen klemmen om je motor zodat je echt 1 bent met de motor,
en ver genoeg kijken bv met acht echt verder kijken als waar je moet draaien.
Ik kan je zeggen het kost bloed, zweet en tranen, maar het is de moeite waard zo lekker om zelf te rijen als je maar in jezelf geloofd lukt het echt.
 
ja ik zag ook net dat het heel oud was van oepsie, ik was voor het eerst op het forum, ach ja was goed bedoeld en hopelijk was het ook niet meer nodig.
 
*smile*
toch bedankt hoor
Ik zie net de notificatie in mijn mail.

Ik ben uiteindelijk gestopt. Het kriebelt nog steeds en misschien waag ik nog eens een poging. Toen ik de notificatie zag dacht ik"nou hopen dat iemand me kostenloos rijles aanbiedt tot ik vertrouwen heb..." haha
Op dit moment schort het zelfvertrouwen gewoon en dat ga ik eerst maar opbouwen en dan wie weet... ooit nog de motor.

Dus still thnx!
 
Klinkt waarschijnlijk heel erg dom , maar waarom pak je niet een goedkoop schakelbrommertje en oefen je daar je bochtjes mee ? Die dingen wegen niks , maar helpen waarschijnlijk wel je inzicht kwa bochten te verbeteren.
Ik had in het begin ook redelijke angst voor bochten , en moet toegeven soms nog , maar zodra ik het voelde aankomen draaide ik om en deed ik expres die bocht nog een aantal keer tot ik voor mezelf genoeg vertrouwen had terug gewonnen in mn motor.
 
Ik heb er toen ook over gedacht en misschien doe ik het nog wel es. Maar momenteel ligt mijn leven zo op z'n kop dat ik even de aandacht aan andere dingen moet besteden.
Die schakelbrommer houd ik wel in gedachten.
 
ga eens een keer bij je instructeur achterop dan kan je zien hoe ver je wel niet kan gaan!! *D :} *D

veel succes ermee
 
heb ik alles gedaan... mijn schoenen waren zowat beschadigd.. en het ging nog goed... maar het verstand weet ook wel dat het allemaal kan, het gevoel wil dat nog niet zo leren..
en het gevoel reageert voordat het verstand kan ingrijpen..
 
oopsie,
jammer ik kan alleen zeggen wacht niet te lang als je het wilt (heb zelf ook 3 jaar gewacht) maar ben blij dat ik ondanks alles heb doorgezet
Orly :]
 
Hé Oopsie, lees je nog steeds mee? Ik kan je toch sterk aanraden om weer te beginnen met motorrijden. Ik heb inmiddels sinds feb. 2004 m'n papiertje en jij weet hoeveel zweet en tranen dat gekost heeft.
En nu weet ik niet beter meer... Motorrijden is super!

Groetjes!!
 
Ook ik ben gewoon doorgegaan met lessen en heb nu al anderhalf jaar mijn rijbewijs. Heb een geweldige motor en vind het rijden erg leuk.
Volgende week mijn eerste VRO!
 
begin met oefen op een off-road of crosser.
hier mag je ook mee vallen.
die dingen zijn er van klein tot groot.
als je valt komt er ook niet zo veel gewicht achter je aan.
en als je dan in het zand nog rechtop blijft zitten,dan kun je het op de weg zeker.
veel rijvaardigheidstrainingen beginnen met off-road motoren.
hier zijn zelfs speciale opleidingen voor.
 
Ook ik had erge moeite met de byzondere verrichtingen.
Maar gelukkig ben ik een doorzetter en heb me papiertje gehaald vorig jaar en heb er veel plezier van.
Al heel veel tips zijn je gegeven.
Ik heb ook een keer op een parkeerplaats achter de leraar aangereden en gymnastiek oefeningen op de motor gedaan, dat was wel eng, maar leer je een hoop van. voorbeeldje (met 2 benen aan 1 kant en dan rondjes rijden)

Ook zette hij de voorkant van de motor vaak tussen zijn benen en ik me voeten van de grond en moest ik met mijn heupen de motor omgooien. Dat hielp ook.

Bij de 8 draaien heel bewust met je billen op de zijkant van je zadel gaan zitten juist op die kant waar je niet heen wilt (snappie?)

Heel veel succes verder.

Groetjes Juno
 
Ook ik had erge moeite met de byzondere verrichtingen.
Maar gelukkig ben ik een doorzetter en heb me papiertje gehaald vorig jaar en heb er veel plezier van.
Al heel veel tips zijn je gegeven.
Ik heb ook een keer op een parkeerplaats achter de leraar aangereden en gymnastiek oefeningen op de motor gedaan, dat was wel eng, maar leer je een hoop van. voorbeeldje (met 2 benen aan 1 kant en dan rondjes rijden)

Ik had in het begin heel veel moeite met de drie rondjes, vooral het eruit rijden zonder een pylon om te kegelen. Zoals al eerder gezegd, op een gegeven moment moet je gewoon het gevoel krijgen. Als je eenmaal de slag te pakken hebt is het een koud kunstje, maar tot die tijd is het bijzonder frustrerend weet ik uit eigen ervaring.

@TS: als je weer begint, succes!
 
Net voor het eerst dit topic eens doorgelezen.
Heb zelf zoveel moeite gehad met de 8-tjes en halve draaien dat mij instructeur ermee is gestopt en de andere extra heeft geoefend om toch het examen te halen (of dat verstandig is/was laten we maar even in het midden :X )

Het werkte iig wel, maar was natuurlijk wel een beetje een gok dat ik die dingen niet op het examen zou krijgen. Had ik ze wel gekregen, dan had ik in de andere oefeningen weinig speling meer gehad.

Wat mijn instructeur wel heeft geprobeerd is een bankpasje tussen een knie en de tank te plaatsen. Als het pasje viel, dan had ik mijn benen niet goed genoeg tegen de motor aan. Dit hielp iig iets.

Grappig dat ik hier ook lees over die evenwichtsorganen. Ik heb daar dus ook wat problemen mee wegens een gehoorbeschadiging, maar had het nooit daarmee in verband gebracht.

Enniewee, ik heb gemerkt dat de echte angst pas verdwijnt als je veel rijdt. Pas nu ik dagelijks rij merk ik dat ik in bochten de motor steeds verder durf weg te drukken. Maar ook ik loop nog steeds tegen mijn grenzen aan. Misschien ga ik ooit zelf die BV-tjes nog eens oefenen ergens :Y

Je zult voor jezelf de afweging moeten maken. Als je plezier groter is dan je angst ga e die angst overwinnen. Als de angst je plezier in motorrijden verziekt zou ik er nog eens ernstig over nadenken.

Er schijnt trouwens ook ergens (heb het adres hier op MF voorbij zien komen) een cursus/opleiding te bestaan speciaal voor (her)opstappers met angst. Misschien een idee om zoiets op te zoeken?
 
Het zit absoluut tussen mijn oren! Nou misschien is het probleem dat ik op zo'n moment in paniek raak en niet denk, in elk geval niet rationeel.

Weet je, ik denk dat het probleem juist is dat je op zo'n moment te veel denkt. Je denkt dat je gaat vallen o.i.d., daardoor ga je verkeerd kijken, en dan moet je weer gaan nadenken over hoe je moet kijken. Daardoor wordt het geen automatisme en dat is je probleem.

Veel oefenen en vertrouwen krijgen is het enige dat helpt. En vertrouwen op je instructeur. Ik krijg wel de indruk dat je op zich wel vertrouwen in hem hebt, probeer je daar dan ook naar te gedragen.

Mike
 
Terug
Bovenaan Onderaan