Antivries versus Koelvloeistof.

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Ik wil de motoren hier optoppen, de RD is toevallig ververst nadat die open is geweest maar de rest heeft allemaal een gezonde dosis vloeistof aan boord.

Ze worden althans niets te warm.
Ik heb verschillende bangmakers voorbij zien komen voor wat betreft het mixen van antivries en koelvloeistof, dat zou problemen opleveren

Nou is de vraag; is dat zo? om wat meer te specificeren:

  • Kan je koelvloeistof met antivries mengen
  • Hoe kan je koelvloeistof van antivries onderscheiden
  • Wat wordt er doorgaans in motoren gegooid?
 
Oplossing
Blauwe/groene koelvloeistof mag je niet mengen met roze,want die zijn op een andere basis gemaakt.
Verder maakt het niets uit dat je mengt.
En zoals je reeds vond is koelvloeistof gewoon antivries die al verdund is.
Dat is makkelijker want gebruiksklaar,maar een stuk duurder dan zelf mengen.
Bij verversen, ofwel aftappen om te vernieuwen krijg je ook niet alles eruit en heb je bij optoppen ook een deel oud, wat antivries kan zijn bij je verse koelvloeistof..


Ze hebben me ook wel eens gezegd dat er warm water in moet, want warm water bevriest niet
 
Laatst bewerkt:
In het instructieboekje van de Yamaha XJ6 stond dat het koelsysteem na aftappen gespoeld dient te worden met kraanwater. Dat heb ik gedaan toen ik de boel ververste met een andere kleur vloeistof. Hierdoor was er geen sprake van vermenging.
 
Dit vond ik HIER inmiddels

"Het verschil tussen antivries en koelvloeistof
Antivries is een onverdund product om koelvloeistof te produceren. Het bestaat voor 90% tot 95% uit mono-ethyleenglycol (MEG) en voor 5% tot 10% uit additieven. Koelvloeistof is een mengsel van antivries met gedemineraliseerd water in een verhouding van 50%/50%. De vorstbescherming varieert met het percentage antivies in water. Een gebruikelijk, modern antrivries/watermengsel verhouding is als volgt: "
 
Het mixen van de verkeerde koelvloeistoffen kan resulteren in bruine smurrie. Ik zeg dit namens een vriend :+

Beste is inderdaad: oude vloeistof eruit, doorspeolen/afvullen met kraanwater, kraanwater eruit en daarna de nieuwe vloeistof erin. Ik heb laatst gezocht welke vloeistof nou het meest geschikt is en ik kwam uit op de roze variant / SP 13. Bijvoorbeeld deze Kroon Oil Coolant SP 13 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
 
Blauwe/groene koelvloeistof mag je niet mengen met roze,want die zijn op een andere basis gemaakt.
Verder maakt het niets uit dat je mengt.
En zoals je reeds vond is koelvloeistof gewoon antivries die al verdund is.
Dat is makkelijker want gebruiksklaar,maar een stuk duurder dan zelf mengen.
 
Oplossing
Volgens mij is de belangrijkste reden om je koelvloeistof te vervangen, de corrosiebeschermers die langzaam hun werking verliezen. Het vriespunt ligt meestal zo laag dat we ons daar in NL geen zorgen over hoeven te maken.

Ik kom eigenlijk nergens meer tegen dat je zelf moet gaan mengen met (demi-) water. Gewoon kant en klaar erin, meestal gaat het om 1-2 liter. Gezien de kosten zou ik persoonlijk ook niet gaan besparen door water toe te voegen, voor die paar euro ga je niet tobben.
In veel werkplaatshandboeken staat dat je moet doorspoelen met kraanwater, ik weet eigenlijk niet waarom dat precies is, maar doe dat wel steeds.
 
In beginsel gaat het mij er eigenlijk om dat ik niet de verkeerde sapjes bij elkaar donder. De kosten van vervangen zijn nihil maar ik zit dat uur liever erop dan dat ik er aan bezig ben ( de @MeanBlueMan methode) en als ik vervangen kan voorkomen door bij te vullen, dan graag, voor nu. Het is nu mooi weer, volgende week misschien niet. Aangezien de bescherming tot -30 aan toe loopt kan ik met een gerust hart de conclusie trekken dat wàt er ook inzit gewoon bijvullen met gedistilleerd, hetgeen ik wel zonde vind van mijn dure jenevertjes. Uiteindelijk is dat een groot deel van de samenstelling. In 3 van de 4 tankjes waar ik in heb gekeken zie ik geen KVS, kan ik dus ook geen kleur onderscheiden. Dat bevestigd voor nu ook een beetje de noodzaak om bij te vullen...


Edit: gedistilleerd = natuurlijk gedistilleerd water, dat brengt al verandering in de tegenzin om bij te vullen
 
Laatst bewerkt:
@Rob RD Bijvullen met demiwater kan volgens mij gewoon, als je maar je vriespunt in de gaten houdt (dat kan eigenlijk alleen door te meten, als je de verhouding niet weet). Elk uurtje dat je nu nog rijdt is meegenomen inderdaad!
 
Maar daar zitten geen anticorrosieven in, en de koelcapaciteit van het koelsysteem houdt ze normaliter op 58 - 60 graden, de RD ook, trouwens. gweoon water is de oorzaak dat ik in de RD alles dat met het koelsysteem te maken had verrot was, uiteindelijk na wissel de koelvloeistof in het carter terecht is gekomen...
Denk dat gedistilleerd water net zo corrosief is als gewoon water...
 
Blauwe/groene koelvloeistof mag je niet mengen met roze,want die zijn op een andere basis gemaakt.
Verder maakt het niets uit dat je mengt.
Oneens. Zie dit (ik heb 't niet gecontroleerd op juistheid, het is een algemeen tabelletje):

vw-coolants-tech-tip-table.jpg


En dat bruin is dus normaal. Ik heb meer dan een jaar rondgereden met gemixte bruine KVS en de motor doet het nog steeds.
 
Oneens. Zie dit (ik heb 't niet gecontroleerd op juistheid, het is een algemeen tabelletje):

vw-coolants-tech-tip-table.jpg


En dat bruin is dus normaal. Ik heb meer dan een jaar rondgereden met gemixte bruine KVS en de motor doet het nog steeds.
Raar tabelletje trouwens. Als er G12 in zit kun je het wel mengen met G12+, maar als er G12+ in zit kun je er geen G12 bij kieperen. HUUH 😨
 
Oneens. Zie dit (ik heb 't niet gecontroleerd op juistheid, het is een algemeen tabelletje):

vw-coolants-tech-tip-table.jpg


En dat bruin is dus normaal. Ik heb meer dan een jaar rondgereden met gemixte bruine KVS en de motor doet het nog steeds.
Bij mijn Triumph zit er al jaren bruin in en dat gaat al ruim 30000 goed, afgelopen jaar voor de zekerheid nog maar eens alles ververst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan