Antivries versus Koelvloeistof.

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.644
113.234
Rèswèk
Ik wil de motoren hier optoppen, de RD is toevallig ververst nadat die open is geweest maar de rest heeft allemaal een gezonde dosis vloeistof aan boord.

Ze worden althans niets te warm.
Ik heb verschillende bangmakers voorbij zien komen voor wat betreft het mixen van antivries en koelvloeistof, dat zou problemen opleveren

Nou is de vraag; is dat zo? om wat meer te specificeren:

  • Kan je koelvloeistof met antivries mengen
  • Hoe kan je koelvloeistof van antivries onderscheiden
  • Wat wordt er doorgaans in motoren gegooid?
 
Oplossing
Blauwe/groene koelvloeistof mag je niet mengen met roze,want die zijn op een andere basis gemaakt.
Verder maakt het niets uit dat je mengt.
En zoals je reeds vond is koelvloeistof gewoon antivries die al verdund is.
Dat is makkelijker want gebruiksklaar,maar een stuk duurder dan zelf mengen.
Raar tabelletje trouwens. Als er G12 in zit kun je het wel mengen met G12+, maar als er G12+ in zit kun je er geen G12 bij kieperen. HUUH 😨
Gaat om hoeveelheden/verhoudingen, zelfde als met bloedgroepen een bloedtransfusies.

Stel er zit 12 in en je vult een klein beetje bij met 12+, dan zit er bv. 95%/5% in, die 5% zal gaan vlokken/kristalliseren, maar dat lost op of wordt verdund in de 95%. Omgekeerd werkt dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Heb niet alles gelezen maar geen kleuren mengen. Ik gooi eigenlijk overal g12+ in. Dat kan je in nood zelfs mengen met andere kleuren maar liever niet.

Makkelijk vervangen is aftappen en zelfde kleur er weer in. Overstappen ontkom je niet aan spoelen.

Wil je echt goed doen dan moet je spoelen met demi water en bij aftappen even goed meten wat er uit komt. Na spoelen weet je dan wat er aan water in zit en gooi je in de juiste verhouding (zie verpakking) geconcentreerde vloeistof bij. Daarna met voorgemengd aftoppen.

G12+ kan in oude en nieuwe voertuigen met aluminium delen etc. G13 is de opvolger maar dat lees ik ook net pas haha.

Bruin, danwel door (verkeerd) mengen zou ik nooit accepteren. Moet gewoon helder zijn. Als het zonder vervangen al bruin is dan heb je roest en kan een flush soms helpen.
 
Gietijzeren cilinderbussen bijvoorbeeld, niet elke moderne motor heeft NikAlSil-voering.
Daarnaast je thermostaat..dus ja; er zit nog wel wat ijzer/staal in je koelsysteem..

Ik heb altijd begrepen dat roze koelvloeistof niet samengaat met oudere motoren, en groen/blauw overal in kan
 
Dit topic is gestart door Rob RD en Arno geeft antwoord alsof dit zijn topic is .

echter heeft Arno zelf elders een topic over koel vloeistof gestart en had daar dit antwoord in moeten posten :

 
Terug
Bovenaan Onderaan