ANWB lessen

Tensai

Rookie
2 sep 2005
7
0
Rotterdam
hoi !

ik ben een 18jarige scholier ik heb me sinds een paar dagen aangemeld voor een intest bij de anwb !

nou heb ik een paar vragen aan de mensen hier, jaja de MF !

hoe werkt anwb precies met ut lesse enz. ?
is een verkort rijopleiding wel goed ? :P

ik weet ik post mss een beetje raar maarja iedereen z'n 1e keer he ;)
 
Zou sowieso niet voor een spoedopleiding gaan! Krijgt voor je geld zeker niet datgeen waar je voor betaalt!! ANWB verzorgt de lessen niet zelf maar besteedt dat uit aan grote rijscholen in de regio. Voor hun maakt het niet uit of er a. goede motorrijopleiding wordt gegeven en b. de slagingspercentages op www.rijschoolgegevens.nl Ze krijgen toch wel de aanmeldingen door van de ANWB...

Je kan natuurlijk voor de beide examens (bijzondere verrichtingen en verkeersdeelneming) heel toevallig in 1x slagen. Geslaagd? Heb je mazzel en heb je je rijbewijs. Gezakt? Pech gehad. En hoera: 1x raden waar.

Al merk je, veel later na het behalen van je rijbewijs, dat je op punten als voertuigbeheersing techniek en risicobewustzijn te kort komt... Dat betalen sommigen wel met de hoogste prijs. Het is niet waar, dat je pas leert rijden *na* het behalen van je rijbewijs. Met een SS compenseren velen hun gebrek aan techniek en inzicht.

De lesdagen en examendatums die er worden afgegeven bij de spoedopleidingen zijn overigens *commerciele* data: ze wachten dat ze >4 man bij elkaar kunnen doen op een afgesloten terrein. Wist je dat de instructeur op dat *afgesloten terrein* niet eens in het bezit *hoeft* te zijn van een instructeursbewijs? Je zal ze de kost moeten geven... Klinkt allemaal erg negatief maar het is niet anders. Don't punish the messenger.

Mijn advies: Kies voor een middelgroot rijschool met een hoog slagingspercentage, een instructeur die met de motor volgt (en zelf een fanatieke motorrijder is), instructiekaarten gebruikt en over deugdelijk materiaal beschikt. Uiteindelijk zal je daar misschien evenveel als bij de ANWB betalen, maar waarschijnlijk wel een *goede* basisopleiding krijgen.

Kijk ook op www.knmv.nl waar je de KGI instructeurs bij jou in de buurt kan vinden. In welke regio woon je trouwens?

Veel succes met de keuze van de rijschool en motor-rijopleiding.
 
de anwb geeft al een tijdje geen lessen meer.

paaar jaar geleden hebben ze het recht om onder anwb naam les te mogen geven verkocht aan andere rijscholen.
ik weet dat in den haag rijschool van buren nu de anwb lessen geeft. is dus gewoon les bij van buren, alleen zijn de voertuigen anders beletterd.
 
knip

Wist je dat de instructeur op dat *afgesloten terrein* niet eens in het bezit *hoeft* te zijn van een instructeursbewijs? Je zal ze de kost moeten geven... Klinkt allemaal erg negatief maar het is niet anders. Don't punish the messenger.

knip


kan me niet voorstellen dat dit zo is. zelfs voor het geven van theorielessen is een instructeursbewijs in de desbetreffende categorie verplicht (en theorielessen vinden ook niet vaak op de openbare weg plaats).
 
Er zal best een kern van waarheid zitten in hetgeen wat Alp650 zegt, maar met dit toale plaatje neigt hij toch sterk tegen het generaliseren aan.
Ik ga het nml ook via de anwb doen, ik werd gebeld voor een afspraak door een local rijschool (waar ik dus ook verbaasd op reageerde (had ook info bij hun aangevraagd nml)), waar ik toevalligerwijs mijn B rijbewijs heb gehaald in '89.
Nu ken ik deze rijschool best wel goed, wat betreft hun policy van lesgeven en durf, zelfs voordat ik mijn eerste les (intest)(eigenlijk 11de, met een tussenstop van 5 jaar) heb gehad, met recht te zeggen dat het bovenstaande verhaal totaal niet slaat op hun.
1) Ervaring krijg je ook niet van 1 uurtje les per week, komt pas met de kilometers.
2) slagen voor je examen doe je als de examinator jou verrichtingen voldoende vind,
3) gezien sommige ervaringen hier op het forum, maak ik op dat de meeste motor examinatoren pas mensen laten slagen als zij voldoende skills hebben en niet een bepaalde quota vol willen stouwen.
4) gezien sommige ervaringen hier op het forum, maak ik op dat als je a; een B-rijbewijs hebt en/of ervaring met een schakelbrommert, dat je dan iig een streepje voor hebt.
 
kan me niet voorstellen dat dit zo is. zelfs voor het geven van theorielessen is een instructeursbewijs in de desbetreffende categorie verplicht (en theorielessen vinden ook niet vaak op de openbare weg plaats).

Het ging de topicstarter overigens om of een verkorte opleiding wel goed was en hoe ze werken....

Wat ik verder uit mijn toetsenbord heb geramd, gaat jouw voorstellingsvermogen te boven. Ik weet dat het gebeurt en het heeft vorig jaar het landelijke nieuws gehaald. En dat is dan op de openbare weg! Ik heb het in mijn posting over een *afgesloten terrein*. Op een *afgesloten terrein* zal de politie niet gaan controleren... Is niet interessant voor de cijfers.

Heb jij je instructeur wel eens gevraagd naar zijn instructiebewijs? Iedereen heeft er blind vertrouwen in dat zijn/haar instructeur ook daadwerkelijk bevoegd is..

Lees je mee?

**************************************
Binnenland, donderdag 12 februari 2004

Rij-instructeurs op de bon

Van een onzer verslaggevers


Rotterdam -Bij een grote controle zijn in Rotterdam 25 rij-instructeurs bekeurd.


In totaal werden 72 lesauto's aangehouden. Twee instructeurs kregen een boete omdat zij niet over de juiste papieren beschikken om les te mogen geven.

De actie van de politie is met goedkeuring ontvangen door rijschoolhouders in Rotterdam en omgeving -al werden er ook twijfels uitgesproken over de aard van de bekeuringen. ”Het is goed dat er wordt gecontroleerd op papieren en op het dragen van gordels”, aldus eigenaar Moes Bziker van rijschool Cum Laude, met 25 auto's één van de grote scholen in Rotterdam. ...............
...... Beiden zijn blij dat de politie twee illegale instructeurs van de weg heeft gehaald. ”Maar het is slechts een druppel op de gloeiende plaat”, aldus Haan. ”Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel niet bevoegde lesgevers rondrijden.” Instructeurs moeten eens in de vijf jaar een cursus doen om hun vergunning te behouden.

Copyright: Algemeen Dagblad

**********************************************************************************
 
wat heeft een verkorte motoropleiding te maken met een berichtje over 72 gecontroleerde lesauto's.

Dit neemt niet weg dat ik sommige instructeur's van lesauto's ook vervloek, ik zie er genoeg klungelen (en dan heb ik het niet over beginnersfoutjes die iedere leerling maakt).
 
wat heeft een verkorte motoropleiding te maken met een berichtje over 72 gecontroleerde lesauto's.

Dit neemt niet weg dat ik sommige instructeur's van lesauto's ook vervloek, ik zie er genoeg klungelen (en dan heb ik het niet over beginnersfoutjes die iedere leerling maakt).


HD-PADDY: lees mijn postings in zijn geheel en niet dat wat je *wil* lezen.

Ik heb het specifiek over de hele grote, met een *afgesloten terrein* en dat je daar "les" krijgt met >4 anderen van een al dan niet *bevoegde* instructeur....
 
hoi !

ik ben een 18jarige scholier ik heb me sinds een paar dagen aangemeld voor een intest bij de anwb !

nou heb ik een paar vragen aan de mensen hier, jaja de MF !

hoe werkt anwb precies met ut lesse enz. ?
is een verkort rijopleiding wel goed ? :P

ik weet ik post mss een beetje raar maarja iedereen z'n 1e keer he ;)

Ik zal toch maar eventjes antwoord proberen te geven.

Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald via de ANWB. Dit is me erg goed bevallen. Van te voren krijg je te horen hoeveel je kwijt bent. Zorg er wel voor dat je je theorie hebt voordat je gaat lessen. Dit had ik dus niet en door de drukte was ik hiermee bijna te laat.

Het is niet nodig om alle uren binnen een beperkt aantal dagen op te maken. Ik heb gewoon binnen 2 maanden mijn rijbewijs gehaald. 2 tot 4 uur in de week gereden. Ben in 1 keer geslaagd.

Wat houdt je tegen om een proefles te volgen?
 
Ik heb mijn rijbewijs hij hoekstra in alkmaar gehaald. Spoedcursus 890 eurie. Ik had nog nooit geschakeld maar wel b bewijs en jarenlang scoot gereden. Vond het rijden rondweg simpel! Alleen met de langzame slalom had ik een beetje problemen.

Voor mij werkte het. Een compleet pakket met nog een dag theorie erin.

opzet

Je moet eerst eenproefles doen om te kijken of je wel een beetje gevoel hebt met een motor(35 eurie(.

Dan zit in het pakket.
1*4 uur theorieles 's ochtends, 's middags examen

2*4 uur bijzondere verichtingen
examen

2*4 rijden op de weg
nog 1uur les voor het examen
examen

Je krijgt ook nog een theorieboekje en cd met vragen erbij voor dat geld.

Was wel een speciale actie. Kost nu dacht ik 999 www.motorkamp.nl

Gewoon doen :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn Broertje heeft ook een versnelde opleiding gevolg bij Alblas in Woerdense Verlaat. , (wat het kosten weet ik niet meer) Maar voor hem heeft het wel gewerkt. Het voordeel volgen hem was , Meer tijd achter het stuur , het gebied waar je rijd is groter. Je komt dus ook op plekken waar je niet rijd tijdens afrijden. Hierdoor leer je wel weer reageren op onverwachten situaties.

Hij vond het erg prettig. (en in 1x geslaagd)

grt Marco.
 
Ik heb mijn rijbewijs hij hoekstra in alkmaar gehaald. Spoedcursus 890 eurie. Ik had nog nooit geschakeld maar wel b bewijs en jarenlang scoot gereden. Vond het rijden rondweg simpel! Alleen met de langzame slalom had ik een beetje problemen.

Voor mij werkte het. Een compleet pakket met nog een dag theorie erin.

opzet

Je moet eerst eenproefles doen om te kijken of je wel een beetje gevoel hebt met een motor(35 eurie(.

Dan zit in het pakket.
1*4 uur theorieles 's ochtends, 's middags examen

2*4 uur bijzondere verichtingen
examen

2*4 rijden op de weg
examen

Je krijgt ook nog een theorieboekje en cd met vragen erbij voor dat geld.

Was wel een speciale actie. Kost nu dacht ik 999 www.motorkamp.nl

Gewoon doen :)


Vooor jou heeft het gewerkt, jij hebt je rijbewijs. Veel plezier er mee! Heb je dan ook leren rijden, wat je verwacht bij een motor-rijopleiding?

Zie de cijfers op http://www.rijschoolgegevens.nl/index.asp?pageid=1&examenplaats=34&x=25&y=10

Natuurlijk moet men dat positief bekijken: meer dan de helft slaagt!

Vergelijk dat met de anderen in betreffende regio en trek je conclusie.
 
zo te zien klinkt ut allemaal zwaar klote '(

maar achja tis maat een intest kzie wel wat er allemaal gaat komen ;)

btw kheb nog steeds geen telefoontje of e-mail (antwoord) van de anwb gehad enig idee hoelang het zal duren ?

edit: owja kom uit rotterdam *D
 
Ik heb een aantal mensen gesproken die de verkorte opleiding hebben gedaan.
Wat ze eigenlijk allemaal vertelden, ook diegenen die in 1 x waren geslaagd, was dat het allemaal zo snel ging. Je hebt amper de tijd om alles te "verteren". Je rijdt ook nog niet lekker ontspannen op de motor, dus zo'n hele dag is knap vermoeiend.
Sommige mensen waren op de dag van het examen nog uren bezig om de oefeningen er in te krijgen, want dat was nog niet goed gelukt..... Lijkt me behoorlijk stressen op die manier.

Tja, ANWB of niet, het zegt niets over de kwaliteit van het lesgeven. Ongetwijfeld zijn er ook goede en slechte ANWB rijscholen.

Die "intake" doen tegenwoordig de meeste rijscholen. Ze schatten dan in hoeveel lessen je nodig hebt enz. Een rijschool die klanten wil trekken, zal mogelijk de inschatting wat lager houden.... Ellende is dat JIJ dat niet kunt controleren, anders had je geen lessen nodig.... en als je eenmaal bezig bent en de inschatting blijkt te laag, dan stop je meestal toch niet.

Ik heb bewust de gewone manier van lessen gekozen. Ik vond lessen op zich ook gewoon leuk. Lekker een uurtje er uit zijn. Als alles onder tijdsdruk moet geloof ik niet dat het net zo leuk kan zijn.

Maar uiteindelijk is het jouw geld en bepaal je zelf wat je wilt.
 
master hulp hier zoals verwacht ;)

nou ja ik krijg de intake a.s woensdag dus vertelle jullie dan wel verder !

:]
 
ik zou nooit via de anwb de intest doen.

Ik heb het ook gedaan, moest me melden bij rijschool Van Buuren in Den Haag.

Daarna deden ze een aanbieding voor een x aantal rijlessen voor een x bedrag. Als ik gewoon direct bij Van Buuren was gaan lessen en een intest had gedaan, was ik 10-20% goedkoper geweest en had op dezelfde manier, van dezelfde instructeur les gehad.

Heb daarom maar helemaal niet voor deze school gekozen. _O- :W
 
ik zou nooit via de anwb de intest doen.

Ik heb het ook gedaan, moest me melden bij rijschool Van Buuren in Den Haag.

Daarna deden ze een aanbieding voor een x aantal rijlessen voor een x bedrag. Als ik gewoon direct bij Van Buuren was gaan lessen en een intest had gedaan, was ik 10-20% goedkoper geweest en had op dezelfde manier, van dezelfde instructeur les gehad.

Heb daarom maar helemaal niet voor deze school gekozen. _O- :W

intest is intest je zit dan nog aan niets vast tog? of wel? :?
 
Nee, je zit er niet aan vast, maar je kon dan iig niet meer op de normale manier bij die school lessen. dat was de afspraak met de anwb.

Waar het om gaat is dat de anwb alleen maar duurder is en verder geen enkele garantie geeft vwb de kwaliteit van de lessen.

Ik zou lekker rondvragen en kijken bij welke school/instructeur je een goed gevoel hebt.
Er zijn hier genoeg mensen aanwezig die goede/slkechte ervaringen hebben en die met je willen delen.

Zoals ik al zei: Metro in Den Haag is voor mij echt een goede rijschool geweest
 
Nee, je zit er niet aan vast, maar je kon dan iig niet meer op de normale manier bij die school lessen. dat was de afspraak met de anwb.

Waar het om gaat is dat de anwb alleen maar duurder is en verder geen enkele garantie geeft vwb de kwaliteit van de lessen.

Ik zou lekker rondvragen en kijken bij welke school/instructeur je een goed gevoel hebt.
Er zijn hier genoeg mensen aanwezig die goede/slkechte ervaringen hebben en die met je willen delen.

Zoals ik al zei: Metro in Den Haag is voor mij echt een goede rijschool geweest


metro staat niet echt goed bekend. groot en goedkoop, dat wel. maar alles is gericht op het bedrijfsresultaat. beginners worden zonder pardon bij bijna klaar leerlingen ingedeeld want de instructeur moet ten alle tijden met twee leerlingen op pad.

ik heb in den-haag les gehad bij bonaparte. knmv instructeur en puur motorbeest. niet goedkoop, maar ik heb er geen spijt van.
 
Heb ooit jarenlang via een ANWB erkende rijschool intesten en rijopleidingen gedaan voor de ANWB

Als ik een intester ook daadwerkelijk les ging geven klopte de prognose vaak wel aardig al zeg ik het zelf, maar een intest blijft een momentopname. Een intest werkt ook alleen maar echt goed als de intestetkandidaat een echte beginner is. Dan kan een instructeur redelijk zuiver zien wat de vorderingen zijn tijdens de intest en is er een redelijk accurate prognose te maken.
Is er ruis (bv scooter en/ of brommer gereden en dus wel voertuigbeheersing maar vele foute gewoontes) wordt het al weer lastiger een goede inschatting te maken.

Op een gegeven moment kreeg ik ineens veel leerlingen die elders een intest gedaan hadden (de rijschool in kwestie was door de ANWB eruitgeflikkerd vanwege slechte resultaten), bijna zonder uitzondering hadden die een veel te duur pakket aangesmeerd gekregen. Dat werkt niet fijn en je wordt er nog op aangekeken ook.

In die tijd had ik een slagingpecentage van rond de 65 tot 70% in een regio waar het gemidelde van alle rijscholen lag op rond de 50% dus dat was wel leuk voor de ANWB om te pronken met de veren van een motorrijlesidioot die errug zijn best deed en het als een persoonlijke nederlaag ervoer als een kandidaat niet in een keer slaagde.

Op een mooie dag werden de rechten om de naam ANWB te voeren verkocht aan een andere organisatie en werden de toenmalige ANWB erkende rijscholen bedankt voor de moeite.

Ik was blij ervanaf te zijn, het koste aanvankelijk wel wat omzet maar ik gaf toch liever per uur les dan een spoedcursus. Als je als rijschool van te voren voldoende examens inkoopt is een talentvolle motorleerling sowieso beter, sneller en goedkoper af: een spoedcursus is niets minder dan eerst een paar weken wachten op een examendatum en dan ineens alle (al dan niet teveel) lessen in een week door de strot geduwd krijgen!
 
owja, maakt je uiterlijk er ook verschillen van?

ben 1.78, weeg ~56kg maar kzie der niet echt stevig uit :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan