anwb rijles

Bramsel

MF'er
1 okt 2002
196
0
Den Haag
heeft iemand ervaring met anwb rijlessen? heb gekeken maar kan geen duidelijke topics erover vinden. hoeveel lessen heb je gemiddeld nodig bij de anwb, wat zijn de kosten en hoe bevalt het om binnen korte periode motor rijbewijs te halen?
 
ik heb het ook overwogen maar doe het niet. Is toch wel minimaal 20 % duurder dan gewoon lessen (en das in het noorden, ik weet niet hoe dat in de steden is). Bovendien moet je wel een anwb rijschool in de buurt hebben, met de auto kunnen ze je wel komen ophalen, maar op de motor gaat dat toch wat anders natuurlijk

voor info: kijk maar eens op de site van de anwb. Je kunt daar ook een info-foldertje aanvragen (niet dat daar specifieke dingen in staan, alleen algemene informatie).

suc6
 
Volgens mij kan je bij da ANWB een test doen om te kijken hoebveel lessen je ongeveer nodig heb. moet je is gaan informeren
(verbeter mij als dit fout is)
 
Volgens mij kan je bij da ANWB een test doen om te kijken hoebveel lessen je ongeveer nodig heb. moet je is gaan informeren
(verbeter mij als dit fout is)

Klopt.
Mijn zoon heeft het gedaan. Is gezakt en gaat nu "normaal" lessen.
Overigens geeft de anwb niet zelf de lessen, maar besteedt dat uit.
In het geval van mijn zoon vond ik het niet echt bevorderlijk dat hij maandag en dinsdag 8 uur moest lessen en op de woensdag afrijden. Hij zakte als een gieter.
Wel jammer voor hem, maar als ik hem hoor praten over het afrijden was het zeker terecht.
Misschien is het een optie als je al een rijbewijs hebt (voor auto bijvoorbeeld), maar als je nog helemaal geen verkeerservaring hebt met motorvoertuigen is een versnelde cursus in mijn ogen (en nu dus ook die van mijn zoon) af te raden.
 
Hoi,

Ik heb zo'n "snelle" ANWB cursus gevolgd in Leiden. Je wordt inderdaad eerst getest (tegen betaling). Ze bepalen aan de hand van deze test hoeveel uur je nodig hebt om mogelijkerwijs te slagen. Vervolgens wordt je ingedeeld (ik moest 3 maanden wachten voordat er plaats was..) en ga je beginnen.

Het grootste nadeel; je maakt echt lange dagen en als je je dag niet hebt, leer je dus niks. Het is ook zo dat het erg vermoeiend is om zo lang op de motor te zitten (zeker als je geen ervaring hebt) en elke keer het hele programma door gaat.

Ook staat het examen al vast; je gaat dus op voor het examen of je er nu wel of niet klaar voor bent. Ik was er duidelijk niet klaar voor; de speciale verichtingen leken nergens op; gezakt dus '(

Daarna heb ik "gewone" lessen genomen en dat beviel een stuk beter; lekker op tijden dat het jou uitkomt en lekker rustig aan 1 a 2 uur rijden. En als het allemaal niet zo lekker loopt neem je toch gewoon wat extra lessen (tegen 40 euro per uur...)

Ik zou niet aan een ANWB (of ieder andere snelcursus) beginnen maar het gewoon rustig aandoen; het wordt nu toch wat slechter weer, dan rij je tenminste niet met je eigen motor door de pekel :)


Succes,

MartNinja
 
Laatst bewerkt:
hmm sjees allemaal negatieve verhalen

nou ik heb ook zoon snelcursus gevolgd en ik ben er zeer over te spreken
ik heb het in een maand gehaald maar had mijn auto rijbewijs al wel 5 jaar scheelt misschien ook

maar je moet inderdaad eerst 1 uur rijden op ene baan om te kijken in welk schema je past
dan wordt er een rooster gemaakt voor ene maand weet je al precies wanneer je moet lessen en wanneer examen
maar het voordeel is dat de anwb een hoop exames tegelijk inkoopt en dus altijd wel kan schuiven mochten er dingen veranderen want er zal dan makkelijk wel iemand anders voor jou op examen kunnen
verder heb ik steeds 2 a 3 uur achter elkaar gelest vind ik erg prettig want persoonlijk vind ik 1 uur te kort
tegenwoordig ga je eerst je bv halen en dat doe je op ene gesloten baan das ook erg en voordeel
verder bij zoon cursussen is een hoger slagingspercentage
de mensen die rond de tijd vanmij leste waren er 7 van de 8 geslaagd is toch netjes vind ik
en tja het kost wel iets meer ja
maar ik vond het de moeite waard ben ook in 1 keer geslaagd en volgens examinator reed ik perfect *D
jaja daar stond ik ook van te kijken ;)

nou ik hoop je genoeg geinformeerd te hebben anders hoor ik het wel
maar veel sterkte en succes toegewenst

greetz het menneke
 
Zelf bijna drie jaar terug bij de ANWB in Amsterdam de versnelde opleiding gevolgd - en geslaagd :] Welliswaar tien jaar daarvoor ook lessen gehad, destijds niet gehaald, en had het voordeel van 'het gevoel te hebben' al wel. Daarnaast had ik 10 jaar mijn autorijbewijs, wat m.i. wel scheelt aangezien je je niet meer zo op dat 'verkeersinzicht' aspect hoeft te richten.

Hoewel je zelf het beste kunt bepalen wat je het meeste aanspreekt, speelden voor mij de volgende overwegingen mee:
- 'losse' lessen zijn relatief kort, duurde soms lang voordat je weer lekker bezig was en als je de smaak te pakken had, kon je alweer stoppen '(
- 'losse' lessen hebben meestal een grote tussentijd. En niet rijden betekent geen ervaring opdoen... Nu ben je continue met 'het motrorijden' bezig. Maar voor beginner misschien wel te intensief :?
- de versnelde opleiding bestond in mijn geval uit lessen van max. zo'n vier uur, aaneengesloten over iets van 8 dagen. Voldoende afwisseling met oefeningen en rijden en zeker niet vermoeiend. Maar ja, ik wilde het papiertje nu ook wel erg graag, zal ook wel meegespeeld hebben :9
- op momenten dat je een off-day hebt, gewoon even wat anders doen en het van je af zetten. Is ook goede axamentraining, niet?! Stel dat je je dan even tegenzit....
- de intakeles is wel bepalend voor het aantal ingeplande dagen (en hangt dus sterk af van het beoordelingsvermogen van de instructeur!), maar er was wel ruimte om extra te lessen, mocht dat nodig zijn. En belangrijkste: ik had zeker een goede instructeur!

Veel succes, hopelijk helpt dit in je keuze. Wel laten weten wat je gaat doen en wanneer (niet of) je je rbw gehaald hebt!
 
Afgelopen zomer (2003) heb ik een snelcursus gevolgd bij de ANWB Eindhoven. Ben er in 1 keer voor geslaagd.
Heb eerst in mei van dat jaar een intest gedaan op het ANWB oefenterrein in Eindhoven. Daar bepalen ze hoeveel lessen (dagen) je nodig hebt om het examen af te kunnen leggen. Voor mij was dat 5 middagen en dan de 6e dag op voor het examen.
Pas eind augustus kon ik starten met de daadwerkelijke cursus. Eerst kreeg ik op datzelfde ANWB oefenterrein nog een avond een motorles waarbij ons het remmen, schakelen en kijken nog een keer goed uitgelegd werd.
De maandag daarop ben ik met de cursus gestart. Ik had in 2-tallen les met een instructeur daar in de auto achter. De lessen zijn, zoals in een eerdere post te lezen is niet aan een andere rijschool uitbesteed.
De lessen bestonden uit 5 middagen van 13:00 uur tot ongeveer 16:00 uur, met een half uurtje pauze.
De eerste dagen leer je heel veel. Alles is nieuw! Dit ging bij mij goed tot de donderdag. Toen werd ik er behoorlijk "gaar" van. Ook de vrijdag, toen we een proefexamen kregen was niet een geweldig leerzame dag.
De week erna moest ik toch op. Dit was op dinsdagmorgen. 1,5 uur voor het examen nog een laatste les gehad en toen moest ik er maar klaar voor zijn.
Het examen ging goed en ben dus ook in 1 keer geslaagd.

Denk wel dat zo`n snelcursus niet voor iedereen geschikt is. Je krijgt zoveel te verwerken in een week. Bij mij heeft het goed uitgepakt. Heb er dus een goed gevoel aan over gehouden.

Hoop dat je iets aan mijn verhaaltje hebt :)

Succes!
 
Ik hoorde dat maar 10% slaagt met zo'n ANWB cursus. Dit geldt voor auto maar dat zal voor de motor niet veel anders zijn denk ik.

Natuurlijk maakt het wel verschil of je al een autorijbewijs hebt (verkeersinzicht) en of je vroeger al schakelbrommert hebt gereden (schakelervaring).

Ikzelf zou nooit zo'n cursus doen. Zeker voor de motor, je kunt het allemaal wel snel halen, maar ik persoonlijk vind dat rijervaring op de motor belangrijker is dan snel slagen.

Doe mij maar een les of 10 teveel, dan 1 te weinig.

Zelf heb ik eerst een les of 15-20 gehad, en toen nog een '3 daagse' gedaan. 2,5 dag op de motor en dan afrijden.

En gelukkig in 1x geslaagt.
 
vriend van me heeft het ook gedaan, eerst een week cursus, toen nog 16 uur erbij, (na die week was ie gezakt) en na die 16 uur weer gezakt!

nu is ie maar gestopt :( germ.

ik had indertijd wel 5 keer die folder aangevraagd, 2 keer via de telefoon, 3 keer via website.

nooit iets gehad, en zou het ook niemand kunnen aanraden. de instructeur van die maat van me, had om 17 uur nog last van zijn ochtend humeur!
 
Ik heb het ook gedaan al heb ik wel maximaal 5 uur per dag op de motor gezeten. Dat vonden m'n instructeur en ik meer dan genoeg en in een keer geslaagd :) Ik vind het zeker een aanrader als je al een rijbewijs hebt!

Er zijn al aardig wat topics over te vinden op MF als je nog meer info wilt.
 
bedankt voor alle informatie. ik zal het mijn vriendin laten lezen zodat ze zelf kan beslissen wat ze doet. ik lees hier negatieve en positieve verhalen...
 
Je kan die lesdagen ook over een aantal weken verspreiden zodat het niet te zwaar voor je is. Ook als je nog geen rijbewijs hebt dan geven ze een dag meer les (dus 4uur) in wegrijvaardigheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan