apart soort boutje gezocht

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Ik moet het even uitleggen, want ik heb geen plaatje of foto.

Achterop mijn spatbord zit wat gemonteerd (sissibar). Daarvoor zitten er aan beide zijden twee bouten van buitenaf door de sissibar en het spatbord heen. Aan de binnenzijde van het spatbord zitten de bouten nu vast met een normale moer.

Mijn probleem zit in de ruimte tussen die moeren en de achterband, of eigenlijk het gebrek aan ruimte. Die is namelijk heel erg klein. De moeren steken uiteraard een beetje uit aan de binnenzijde (namelijk de dikte van de moer), en hangen net boven het dikste deel van de achterband.

Bij het inveren tijdens het rijden, krassen die moeren tegen de achterband aan, en dat is niet de bedoeling.

Ik ben nu op zoek naar moeren in een busvorm, met een flens aan het uiteinde. Deze kan ik dan van binnenuit in het boutgat schuiven, en daar de bout indraaien en vastzetten.

Maar waar moet ik deze bouten zoeken?
 
een blindklinkmoer moet je hebben.
is eigenlijk ergens anders voor, maar ik denk dat je het wel kunt gebruiken.
en als de achterkant zover inveert, moet de vering dan niet wat zwaarder?

http://www.google.nl/search?q=blindklinkmoer&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a (blindklinkmoer - Google zoeken)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet het even uitleggen, want ik heb geen plaatje of foto.

Achterop mijn spatbord zit wat gemonteerd (sissibar). Daarvoor zitten er aan beide zijden twee bouten van buitenaf door de sissibar en het spatbord heen. Aan de binnenzijde van het spatbord zitten de bouten nu vast met een normale moer.

Mijn probleem zit in de ruimte tussen die moeren en de achterband, of eigenlijk het gebrek aan ruimte. Die is namelijk heel erg klein. De moeren steken uiteraard een beetje uit aan de binnenzijde (namelijk de dikte van de moer), en hangen net boven het dikste deel van de achterband.

Bij het inveren tijdens het rijden, krassen die moeren tegen de achterband aan, en dat is niet de bedoeling.

Ik ben nu op zoek naar moeren in een busvorm, met een flens aan het uiteinde. Deze kan ik dan van binnenuit in het boutgat schuiven, en daar de bout indraaien en vastzetten.

Maar waar moet ik deze bouten zoeken?
deze kooimoeren kun je in een automateriealen zaak krijgen,worden spiegels etc mee vastgezet,met een speciale tang worden ze dan vast getrokken in je spatbord :Y
 
Laatst bewerkt:
DSC03434Large.jpg


Dit bedoeld hij, ik heb ook zo'n setje
 
[http://i77.photobucket.com/albums/j56/Hulzie/DSC03434Large.jpg (afbeelding)]

Dit bedoeld hij, ik heb ook zo'n setje

Ja, die bedoel ik.

Wat mij betreft mag de bout vanuit de binnenzijde er in gezet worden, of vanuit de buitenzijde, maar dan wordt het sowieso klinken.
 
Je hebt er zeker een bredere band onder liggen?
Misschien is het een optie om de bout vanaf de binnenkant door het gat te steken?
Dan kun je desnoods de kop nog wat afslijpen en de moer er vanaf de buitenkant op draaien.
Anders moet je op zoek naar een kennis met een draaibank, die kan vast iets voor je fabrieken.
Het nadeel van een flens is wel dat de bout een kleinere diameter zal moeten hebben dan de originele.

suc6
 
Is Fabory spul, maar setjes zijn ook bij een Brezam te krijgen, die draadbussen zijn er in M6, M8 en M10 bij de betere tangen, standaard hebben ze 3 maten aan stiften in het doosje zitten. Je kan er staal, ijzer en alu bussen mee zetten
 
Je hebt er zeker een bredere band onder liggen?
Nee, origineel
Misschien is het een optie om de bout vanaf de binnenkant door het gat te steken?
Dat was idd mijn idee :Y
Dan kun je desnoods de kop nog wat afslijpen en de moer er vanaf de buitenkant op draaien.
Anders moet je op zoek naar een kennis met een draaibank, die kan vast iets voor je fabrieken.
Het nadeel van een flens is wel dat de bout een kleinere diameter zal moeten hebben dan de originele.
Of het gat groter maken ;)
 
een blindklinkmoer moet je hebben.
is eigenlijk ergens anders voor, maar ik denk dat je het wel kunt gebruiken.
en als de achterkant zover inveert, moet de vering dan niet wat zwaarder?

http://www.google.nl/search?q=blindklinkmoer&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a (blindklinkmoer - Google zoeken)

Het is niet veel, dat inveren. Dat boutje steekt gewoon te veel uit.

Origineel zat er al draad in de framebuis (die zit er ook nog tussen), maar die heb ik uitgeboord tbv een betere bout en metrische draad.

Nu weet ik dus waarom het draad in de framebuis zat, en waarom er geen boutje aan de binnenkant zat: geen plek.
 
Is Fabory spul, maar setjes zijn ook bij een Brezam te krijgen, die draadbussen zijn er in M6, M8 en M10 bij de betere tangen, standaard hebben ze 3 maten aan stiften in het doosje zitten. Je kan er staal, ijzer en alu bussen mee zetten

Ok dan. Ik ga eens kijken bij Brezan, kan nooit kwaad (altijd wel wat mee te nemen ;) ).

Dank aan allen, tot zover!
 
Hm... ik zou me toch afvragen of die achterveer z'n werk nog wel voldoende doet?
Dat boutje is maar symptoombestrijding volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Hm... ik zou me toch afvragen of die achterveer z'n werk nog wel voldoende doet?
Dat boutje is maar symptoombestrijding volgens mij.

Je onderschat de ontwerpkwaliteiten van Harley ;)

De vering is net nieuw, en doet het prima. Het is enkel dat er nu aan de binnenzijde van het achterspatbord dingen uitsteken, die daar niet horen te zitten.

Daarom raken die de band, bij normaal veren.

De bouten en moeren zitten echt aan de zijkant van het spatbord.

Zie de twee rode cirkeltjes op het achterspatbord:
large
 
antwoord staat er al.

Band is idd niet te breed ;)

Er zit gewoon een halve centimeter speling links en rechts, tussen band en spatbord. En dan helpt een uitstekend moertje (en stukje bout) niet echt.

Het is gewoon ontworpen voor een bout, waarbij er niks aan de binnenkant gaat uitsteken.

Bedankt voor het meedenken mensen!
 
Je onderschat de ontwerpkwaliteiten van Harley ;)

De vering is net nieuw, en doet het prima. Het is enkel dat er nu aan de binnenzijde van het achterspatbord dingen uitsteken, die daar niet horen te zitten.

Daarom raken die de band, bij normaal veren.

De bouten en moeren zitten echt aan de zijkant van het spatbord.

Zie de twee rode cirkeltjes op het achterspatbord:
[afbeelding]

Heeft mij al eens een achterband gekost van m'n FX.....en ik maar klagen dat iemand z'n fiets naar rubber stonk... :+
 
de makkelijke manier? bouwmarkt op de houtafdeling
[afbeelding]
puntjes ff platbuigen met een tang.


Deze ga ik eerst proberen, want ik heb M8 nodig. En ik heb her en der al gekeken, en wordt niet vrolijk van de tang die ik nodig heb voor M8 blindklinkmoertangen driekeerwoordwaarde

Ik zet het via de binnenkant in het ruimer gemaakte gat, en trek het vast met de bout. Moet goed komen.
 
Deze ga ik eerst proberen, want ik heb M8 nodig. En ik heb her en der al gekeken, en wordt niet vrolijk van de tang die ik nodig heb voor M8 blindklinkmoertangen driekeerwoordwaarde

Ik zet het via de binnenkant in het ruimer gemaakte gat, en trek het vast met de bout. Moet goed komen.

bij veel motoren worden deze bussen gebruikt om het zadel vast te schroeven in het subframe... en is niet lang werk om die erin te gooien... zowat elke motorzaak kan die voor je erin poppen op een paar minuten als je eerst wat demonteert denk ik.

al zijn ze meestal wel voorzien voor M5 en M6
 
Je onderschat de ontwerpkwaliteiten van Harley ;)

De vering is net nieuw, en doet het prima. Het is enkel dat er nu aan de binnenzijde van het achterspatbord dingen uitsteken, die daar niet horen te zitten.

Daarom raken die de band, bij normaal veren.

De bouten en moeren zitten echt aan de zijkant van het spatbord.

Zie de twee rode cirkeltjes op het achterspatbord:
[afbeelding]


die bouten houden zo te zien nuttloze onderdelen omhoog zoals knipperlichten en een stukje chroom zonder functie. deraf met die zooi!! :Y
 
Deze ga ik eerst proberen, want ik heb M8 nodig. En ik heb her en der al gekeken, en wordt niet vrolijk van de tang die ik nodig heb voor M8 blindklinkmoertangen driekeerwoordwaarde

Ik zet het via de binnenkant in het ruimer gemaakte gat, en trek het vast met de bout. Moet goed komen.

Je hebt er geen dure tang voor nodig, je kunt ze er gewoon inzetten met een bout+moer. Werkt niet zo snel, maar als je het maar 1 keer hoeft te doen...

Moer op de bout draaien, bout een flink eind in de blindklinkmoer draaien. Dan de boutkop vasthouden en de moer tegen de blindklinkmoer aan draaien. Als je de moer nu verder aandraait trek je de blindklinkmoer vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan