Aparte zijspan

Jazzy

MF veteraan
7 dec 2004
1.163
0
Breda
Laatst zag ik een zijspan rijden. Niet echt bijzonder zou je zeggen. zag er wel redelijk nieuw en sportief uit. Maar ik dacht gelijk: 'dat rijdt toch niet lekker, zo'n sportmotor met span?' Totdat ie een bocht naar rechts maakte en ik zowaar de motor zag overhellen naar rechts terwijl de span gewoon op z'n plek bleef. Beetje vage uitleg, ik weet et, maar weet iemand misschien wat voor soort motor/span dit is. Het zag er wel cool uit in ieder geval en ben beetje nieuwsgierig geworden. Kan helaas niks vinden op i-net of hier op et forum. Iemand een idee misschien?

Greetz, Jazzy
 
Laatst zag ik een zijspan rijden. Niet echt bijzonder zou je zeggen. zag er wel redelijk nieuw en sportief uit. Maar ik dacht gelijk: 'dat rijdt toch niet lekker, zo'n sportmotor met span?' Totdat ie een bocht naar rechts maakte en ik zowaar de motor zag overhellen naar rechts terwijl de span gewoon op z'n plek bleef. Beetje vage uitleg, ik weet et, maar weet iemand misschien wat voor soort motor/span dit is. Het zag er wel cool uit in ieder geval en ben beetje nieuwsgierig geworden. Kan helaas niks vinden op i-net of hier op et forum. Iemand een idee misschien?

Greetz, Jazzy

zoiets heb ik ook al eens gezien.. alsof het gedeelte waar de span aan zit kan scharnieren zodat je toch nog over kan hellen met de motor :)
 
effe terugzoeken op oudere topics mischien?

maar ook een niet-zwenker rijdt lekker hoor, tis alleen anders als solo-rijden: meer een soort asymetrische opgevoerde kart...........
 
effe terugzoeken op oudere topics mischien?

maar ook een niet-zwenker rijdt lekker hoor, tis alleen anders als solo-rijden: meer een soort asymetrische opgevoerde kart...........

Ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe zoiets nou rijdt ja. Ik wil er namelijk geen ongegrond oordeel over vellen, maar het ziet er in mijn ogen zo onnatuurlijk uit. Zou het misschien mogelijk zijn om eens keer mee te rijden ofzo?

greetz
 
Ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe zoiets nou rijdt ja. Ik wil er namelijk geen ongegrond oordeel over vellen, maar het ziet er in mijn ogen zo onnatuurlijk uit. Zou het misschien mogelijk zijn om eens keer mee te rijden ofzo?

greetz

meerijden is nooit een probleem........ mee rijden zullen weinigen aan durven; een zijspan-combinatie vergt door het asymetrische rijwiel gedeelte een volledig andere techniek;
het aangedreven wiel zit aan de linkerzijde van de combinatie dus bij gasgeven wil de combinatie naar rechts, gas dicht (afremmen op de motor, deze reactie is veel sterker bij een dikke twin als trekker) en de motor wil naar links.
Bij een goed afgesteld (geometrie) span zijn de reacties perfect controleerbaar en gebruik je ze ook om te sturen, remmen veroorzaakt vergelijkbare reacties maar die zijn meer afhankelijk van de uitvoering van het span: is de achterrem gekoppeld aan de rem van het zijspan wiel dan blijft de combinatie goed rechtdoor rijden bij remmen, het enige lichte effect naar links of rechts wordt dan veroorzaakt door het verschil in remvermogen tussen de achterrem van en motor en die van het zijspanwiel.
Bij oudere spannen is dat effect veel sterker omdat dan het spanwiel of is voorzien van een kleine trommelrem of helemaal ongeremd is.
Gebruik je alleen de voorrem van de motor dan wil de combinatie sterk naar links omdat het gewicht van de bak doordrukt..........
allemaal reacties die een solomotorfiets niet vertoond en die je onaangenaam kunnen verrassen........
(nog 1 leuke extra reactie..... ga je te scherp of snel een rechterbocht in dan komt het zijspanwiel los van de grond, is het rijwielgedeelte weer symetrisch en gaat de motor zich als een solo-motor gedragen............ de combinatie gaat dan rechtuit en je komt de bocht een tikkie wijder uit als geplanned........)

Weinig mensen zullen mede om deze "lastige" reactie-krachten hun combinatie uit handen geven aan iemand die nog nooit zijspan heeft gereden; of je moet iemand vinden die je heel goed kent en dan op een parkeer-terrein gaan spelen (zorg dat het groot is en dat er niet te veel lantarenpalen staan.............)

Wil je toch een keer proberen kom dan eens vaker buurten in het zijspan stukkie van het forum, ga mee met treffens e.d. (en maak vrienden met spanners); verder staat vragen altijd vrij en als je echt geintereseerd ben en ook bereidt ben om er wat geld voor uit te trekken dan kan ik je zijspan-rijschool Rob Teffer in Lelysta d aanraden..........
Zijspanrijden is lastiger als het lijkt; maar ontzettend leuk, hoewel het wel iets is wat je ligt of niet; er is geen tussenweg: je vindt het of schitterend of je vindt er geen drol aan..........
Ik doe het nu 3 jaar; voornamelijk omdat mijn vrouw zwanger was en ik ondanks het kind geen zin heb om aan een auto te beginnen, het was dus "noodzaak" maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad (oke oke, je moet in het woonwerkverkeer gewoon achter aan sluiten en dat is wel eens balen; maar aan de andere kant, ik vermijdt dan toch altijd de snelweg en dan valt het in de randstad nog reuze mee met het tijdsverlies)
En zeker met slecht weer is het altijd weer lachen.............. driften met die hap!!!!
 
Laatst bewerkt:
meerijden is nooit een probleem........ mee rijden zullen weinigen aan durven; een zijspan-combinatie vergt door het asymetrische rijwiel gedeelte een volledig andere techniek;
het aangedreven wiel zit aan de linkerzijde van de combinatie dus bij gasgeven wil de combinatie naar rechts, gas dicht (afremmen op de motor, deze reactie is veel sterker bij een dikke twin als trekker) en de motor wil naar links.
Bij een goed afgesteld (geometrie) span zijn de reacties perfect controleerbaar en gebruik je ze ook om te sturen, remmen veroorzaakt vergelijkbare reacties maar die zijn meer afhankelijk van de uitvoering van het span: is de achterrem gekoppeld aan de rem van het zijspan wiel dan blijft de combinatie goed rechtdoor rijden bij remmen, het enige lichte effect naar links of rechts wordt dan veroorzaakt door het verschil in remvermogen tussen de achterrem van en motor en die van het zijspanwiel.
Bij oudere spannen is dat effect veel sterker omdat dan het spanwiel of is voorzien van een kleine trommelrem of helemaal ongeremd is.
Gebruik je alleen de voorrem van de motor dan wil de combinatie sterk naar links omdat het gewicht van de bak doordrukt..........
allemaal reacties die een solomotorfiets niet vertoond en die je onaangenaam kunnen verrassen........
(nog 1 leuke extra reactie..... ga je te scherp of snel een rechterbocht in dan komt het zijspanwiel los van de grond, is het rijwielgedeelte weer symetrisch en gaat de motor zich als een solo-motor gedragen............ de combinatie gaat dan rechtuit en je komt de bocht een tikkie wijder uit als geplanned........)

Weinig mensen zullen mede om deze "lastige" reactie-krachten hun combinatie uit handen geven aan iemand die nog nooit zijspan heeft gereden; of je moet iemand vinden die je heel goed kent en dan op een parkeer-terrein gaan spelen (zorg dat het groot is en dat er niet te veel lantarenpalen staan.............)

Wil je toch een keer proberen kom dan eens vaker buurten in het zijspan stukkie van het forum, ga mee met treffens e.d. (en maak vrienden met spanners); verder staat vragen altijd vrij en als je echt geintereseerd ben en ook bereidt ben om er wat geld voor uit te trekken dan kan ik je zijspan-rijschool Rob Teffer in Lelysta d aanraden..........
Zijspanrijden is lastiger als het lijkt; maar ontzettend leuk, hoewel het wel iets is wat je ligt of niet; er is geen tussenweg: je vindt het of schitterend of je vindt er geen drol aan..........
Ik doe het nu 3 jaar; voornamelijk omdat mijn vrouw zwanger was en ik ondanks het kind geen zin heb om aan een auto te beginnen, het was dus "noodzaak" maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad (oke oke, je moet in het woonwerkverkeer gewoon achter aan sluiten en dat is wel eens balen; maar aan de andere kant, ik vermijdt dan toch altijd de snelweg en dan valt het in de randstad nog reuze mee met het tijdsverlies)
En zeker met slecht weer is het altijd weer lachen.............. driften met die hap!!!!

Wow, thx, voor de uitgebreide reactie. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er nog zo'n hele theorie achter zat. Wat ik begrijp uit je verhaal zijn er dus aparte rijscholen voor het rijden met span. Is het dan ook niet toegestaan met een gewoon rijbewijs A met span te rijden. E naast A :? :+ . Of is dat gewoon puur uit veiligheid voor jezelf, zodat je niet voor de genoemde verrassingen komt te staan?

Ik zou in ieder geval graag eens van je aanbod gebruik maken om mee te rijden. Dat op zich lijkt me al een hele aparte ervaring. Wie weet wordt ik ook nog eens aangestoken met het zijspan-virus :P

Greetz
 
nee hoor, je hebt geen "apart" rijbewijs nodig; er zijn gewoon (momenteel nog 2 of 3) rijscholen die een cursus geven vanwege de verschillende techniek.
Kijk maar naar je eigen reactie: "wow wat een uitgebreide theorie!!" dat hebben de meeste motorrijders en die gaan dan ook in de eerste de beste "noodsituatie" handelen als met een solo-motor en weten het ongeval niet te vermijden.
Voor de wet blijft een zijspan combinatie een motorfiets met accesoire.

meerijden zal nooit een probleem zijn; als je specifiek op mijn bakkie doelt moet je maar eens contact opnemen als je in de buurt van rotterdam bent, op een zondag ofzo is altijd wel iets te regelen met het thuisfront (wel wat druk, heb over 3 weken een nieuw huis en het ouwe is nog niet verkocht;-(( )
 
nee hoor, je hebt geen "apart" rijbewijs nodig; er zijn gewoon (momenteel nog 2 of 3) rijscholen die een cursus geven vanwege de verschillende techniek.
Kijk maar naar je eigen reactie: "wow wat een uitgebreide theorie!!" dat hebben de meeste motorrijders en die gaan dan ook in de eerste de beste "noodsituatie" handelen als met een solo-motor en weten het ongeval niet te vermijden.
Voor de wet blijft een zijspan combinatie een motorfiets met accesoire.

meerijden zal nooit een probleem zijn; als je specifiek op mijn bakkie doelt moet je maar eens contact opnemen als je in de buurt van rotterdam bent, op een zondag ofzo is altijd wel iets te regelen met het thuisfront (wel wat druk, heb over 3 weken een nieuw huis en het ouwe is nog niet verkocht;-(( )


Ik woon niet zo gek ver van Rotterdam vandaan, dus dat komt mooi uit. Ik zag dat je e-mail adres niet zichtbaar is in je profiel. Mijne is jasperwest1@hotmail.com. Lijkt mij misschien handiger om via e-mail eventueel een afspraak te maken. Lijkt me echt leuk om binnenkort eens langs te komen! Veel succes met de verkoop van het huis trouwens!

greetz
 
Ik woon niet zo gek ver van Rotterdam vandaan, dus dat komt mooi uit. Ik zag dat je e-mail adres niet zichtbaar is in je profiel. Mijne is jasperwest1@hotmail.com. Lijkt mij misschien handiger om via e-mail eventueel een afspraak te maken. Lijkt me echt leuk om binnenkort eens langs te komen! Veel succes met de verkoop van het huis trouwens!

greetz

8-)

Succes met de weg naar de conclusie dat zijspan rijden enorm heerscht! :]
 
duo.jpg

dat bedoel je niet he :P

maar ik heb het ook gezien in duitsland... mega duur
 
8-)

Succes met de weg naar de conclusie dat zijspan rijden enorm heerscht! :]

dan kan ie mischien beter met jouw Busa combi meeliften als met mijn 21 jaar oude Guzbak :9~
Als ik het kreunen van het blok negeer kom ik hooguit aan de 150-160km/h (met een lege bak.......) denk dat die combi van jou een stuk harder loopt. En op dit forum kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat snelheid het belangrijkste wordt geacht..........
 
Ik woon niet zo gek ver van Rotterdam vandaan, dus dat komt mooi uit. Ik zag dat je e-mail adres niet zichtbaar is in je profiel. Mijne is jasperwest1@hotmail.com. Lijkt mij misschien handiger om via e-mail eventueel een afspraak te maken. Lijkt me echt leuk om binnenkort eens langs te komen! Veel succes met de verkoop van het huis trouwens!

greetz

stuur je vanavond als ik thuis ben wel effe een mailtje, dan kunnen we wat gegevens uitwisselen.

als je een indruk wilt krijgen van mijn combinatie nodig ik je van harte uit om in het zijspan gedeelte even het topic "zwarte Guzbak uit Rottjeknor" door te lezen
 
stuur je vanavond als ik thuis ben wel effe een mailtje, dan kunnen we wat gegevens uitwisselen.

als je een indruk wilt krijgen van mijn combinatie nodig ik je van harte uit om in het zijspan gedeelte even het topic "zwarte Guzbak uit Rottjeknor" door te lezen

In afwachting van je mailtje zal ik je topic eens doorspitten.

greetz
 
Zoiets ja. Wat vindt een die-hard spanrijder van zoiets? Positief of onteemt het de charme van het spanrijden een beetje?

Ik weet welk type jij bedoelt, maar kan t zo 1 2 3 niet vinden.

Stond ooit een stukkie over in de Moto73.
"Beter dan een rit in een achtbaan"
 
Ik heb zelf een keer achter een motor met zijspan gereden, die in de bocht beide overhelde. Dat was onwijs gaaf om te zien.
 
uhm er staat bij tony sigaar indian leenes ook zo'n combinatie
ik meen een scout of een 471b
maar die bak die eraanhangt helt in dit geval dus ook mee???
 
dan kan ie mischien beter met jouw Busa combi meeliften als met mijn 21 jaar oude Guzbak :9~
Als ik het kreunen van het blok negeer kom ik hooguit aan de 150-160km/h (met een lege bak.......) denk dat die combi van jou een stuk harder loopt. En op dit forum kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat snelheid het belangrijkste wordt geacht..........

Tja, vies hard lopen kan die natuurlijk wel maar ik kom er nooit mee boven de 200, zeker niet nadat de tandwielverhoudingen zijn aagepast. 200 écht is tegenwoordig
( gelukkig ) de absolute top.
Nee, zijspanrijden heerscht toch vooral enorm vanwege de bochtentechniek / eigenschappen. En dan natuurlijk ook een klein beetje mega acceleratie wat men van een 3-wieler niet verwacht. :9
 
Tja, de Zeus.

Apart zeg maar. Niet geheel mijn smaak maar zal ongetwijfelt hard lopen en trekken met een 2.0 liter blokje. Blok van Peugeot als ik het goed heb?
 
Terug
Bovenaan Onderaan