Apex is?

Ik zeg dat het wel degelijk verschillend is, vooral afhankelijk van het vermogen van het voertuig.
Nope.

De Apex heeft maar 1 functie (samen met instuurpunt); Apex dient als ideale aansnijpunt van de te nemen bocht om met de hoogst mogelijke snelheid uit/door de bocht te komen. Of dat nu met auto's, motoren, fietsen of carts is maakt geen ene reet uit. Het gaat erom zo min mogelijk snelheid te verliezen.

Degene die het allemaal nog niet begrijpen of willen begrijpen; doe eens een t.o.m.s. cursus of i.d.
 
Nope.

De Apex heeft maar 1 functie (samen met instuurpunt); Apex dient als ideale aansnijpunt van de te nemen bocht om met de hoogst mogelijke snelheid uit/door de bocht te komen. Of dat nu met auto's, motoren, fietsen of carts is maakt geen ene reet uit. Het gaat erom zo min mogelijk snelheid te verliezen.

Degene die het allemaal nog niet begrijpen of willen begrijpen; doe eens een t.o.m.s. cursus of i.d.
Daar zit dus echt wel verschil in, zo is het bij een 125cc machine vooral belangrijk om een zo hoog mogelijke bochtensnelheid te houden, terwijl een viertakt motogp machine zo snel mogelijk weer het gas erop wil hebben, en dat kan dan ten koste gaat van een beetje bochtensnelheid.
 
Nope.

De Apex heeft maar 1 functie (samen met instuurpunt); Apex dient als ideale aansnijpunt van de te nemen bocht om met de hoogst mogelijke snelheid uit/door de bocht te komen. Of dat nu met auto's, motoren, fietsen of carts is maakt geen ene reet uit. Het gaat erom zo min mogelijk snelheid te verliezen.

Degene die het allemaal nog niet begrijpen of willen begrijpen; doe eens een t.o.m.s. cursus of i.d.

Heb o.a. toms gedaan en daar geleerd dat je je rechte stuk zo lang mogelijk moet maken door vroeg in de bocht op je gas te kunnen. Dan ligt je snelheid over dat hele rechte stuk hoger, en win je meer tijd dan met een lijn met de hoogste bochtensnelheid. Dat betekent dus doorgaans relatief laat insturen, zodat je apex ver in de bocht ligt, en je dus lekker vroeg op het gas kan. Voor stervelingen als ik is dat voldoende. Maar er ligt natuurlijk ergens een optimum. Als je te langzaam door een bocht gaat omdat je een extreem-vroeg-op-je-gas-lijn kiest kon je dat welleens niet meer terugwinnen op het rechte stuk daarna. En ik denk dat dat optimum afhankelijk is van o.a. het vermogen van je fiets. Een 125 cc fiets heeft minder vermogen en kan er dus ook minder gebruik van maken dan een motogp. Een 125 zal naar mijn idee dan ook iets eerder insturen om een hogere bochtensnelheid te houden dan een Moto GP. Als een motogp hetzelfde zou doe heeft hij in het tweede deel van de bocht iets voorsprong opgebouwd t.o.v. de achter hem rijdende collega die een later insturen-lijn kiest, maar die collega kan wel iets eerder op zijn gas, zodat hij hem er voor de volgende bocht naast kan zetten. Bij een 125 zou dit niet werken, omdat die paar decimeter dat die eerder op zijn gas kan bij dat vermogen gewoon onvoldoende is om er naast te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan