Apex is?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Wat was de apex ook al weer precies? Binnenkant bocht?
Ik weet het echt niet meer? Wie wel? :z
 
apex.gif


en: [http://www.seansa4page.com/resource/apex.html
 
Op donderdag 25 juli 2002 12:37 schreef Investig8or het volgende:...
Ik rij volgens mij heel veel de gele lijn ;)

:^
Is wel het beste op de openbare weg. Maar op het circuit ligt mijn lijn zo'n beetje tussen de gele en groene lijn in. Is best moeilijk om die groene lijn te volgen. '(
 
Ik zie dat het plaatje van een autowebsite is. Het lijkt mij dat er toch wel verschil zit in de ideale lijn voor een motor en een auto.

Weet iemand dit toevallig?
 
Helaas houdt de rode lijn op bij het gras , wat gebeurt er dan? :? :P
Dan kijk je achterom hoever ze achter je zitten, blijft gewoon gas geven en verliest slechts 2 plaatsen. ')
Dat was tenminste mijn ervaring in duikerssloot met de clubrace van een paar jaar geleden, toen ik in gevecht met Ben Kannepohl was. (Ben won dus...)

Ik werd trouwens wel meteen door de speaker genoemd want ja, met Beljaars Schapenpraktijk als hoofdsponsor is het natuurlijk vragen om problemen :+
 
Groene lijn geldt in principe voor auto's, en de meeste motorrijders rijden ook die lijn, maar de gele lijn is voor motorrijders de betere lijn, echter moet je dan dus iets langer wachten met insturen dan je eigenlijk voor je gevoel wilt.

Voordeel is dat je eerder je motor rechtop kan zetten, en dus harder kan uitaccelereren, en dus een hogere snelheid heb op het einde van het rechte stuk na de bocht.

Dit geldt vooral voor motoren met hoog vermogen, met bijv. een RS250 is de groene lijn weer beter, minder vermogen om de bocht uit te knallen, dus heb je weer meer baat bij een hogere bochtensnelheid.
 
Of beter: punt waar je de binnenkant van de bocht 'raakt', je stuur hier niet echt uit, blijft een vloeiende lijn.
Maar je kan wel zeggen dat je vanaf daar uitstuurt, want na de apex maak je de hellingshoek kleiner zodat je weer gas kan geven en de bocht uit kan accelereren. Dus in theorie is bij de apex de hellingshoek ook het grootst.
 
Dan kijk je achterom hoever ze achter je zitten, blijft gewoon gas geven en verliest slechts 2 plaatsen. ')
Dat was tenminste mijn ervaring in duikerssloot met de clubrace van een paar jaar geleden, toen ik in gevecht met Ben Kannepohl was. (Ben won dus...)

Ik werd trouwens wel meteen door de speaker genoemd want ja, met Beljaars Schapenpraktijk als hoofdsponsor is het natuurlijk vragen om problemen :+

Hmmmm, Duikersloot is idd heel verleidelijk om de rode lijn te pakken, zeker als je het gevoel hebt dat ze in je nek lopen te hijgen, en je een verdedigend lijntje wil doen. Kan daar dus echt niet. Ben eens met 130 de grindbak ingestuurd. Moet zeggen dat mijn fiets daarin best wel slecht stuurde. Gelukkig met veel kunst en vliegwerk overeind gehouden.
 
Maar je kan wel zeggen dat je vanaf daar uitstuurt, want na de apex maak je de hellingshoek kleiner zodat je weer gas kan geven en de bocht uit kan accelereren. Dus in theorie is bij de apex de hellingshoek ook het grootst.

Okee! Ik zat nog een beetje met een autobril te kijken, waarmee je natuurlijk wel gas geeft, maar niet echt uitstuurt. Met de motor ben ik nog nooi op het circuit geweest, is ook niks op een Intruder :]
 
Okee! Ik zat nog een beetje met een autobril te kijken, waarmee je natuurlijk wel gas geeft, maar niet echt uitstuurt. Met de motor ben ik nog nooi op het circuit geweest, is ook niks op een Intruder :]
Met een auto zou toch de zelfde theorie moeten opgaan, dat je bij de apex de grip van de banden volledig gebruikt om te sturen en dat je daarna grip wil gaan gebruiken voor de acceleratie. Dus moet je minder grip voor het sturen gebruiken en de bocht iets wijder maken.
 
Laatst bewerkt:
Maar de ideale lijn is niet altijd de ideale lijn als je de volgende bocht ook wilt halen... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan