API-codering olie (olievraag 1000003747563)

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Met de zoekfunctie kom ik er niet uit, ook niet bij Motorfietsweb of sites van fabrikanten, zoals Shell :N .
Dus dan maar weer eens een olievraag op Techniek, Vragen & Antwoorden neergezet :P .

In mijn motor (Yamaha YX600Radian, 1986) moet olie vlgs specificatie API SE of SF.

Nu heb ik olie die voldoet aan API SJ, JASO MA.

De vraag is of de olie geschikt is voor mijn motor :? (oftewel mag je hogere leters in de API-code zien als beter ten opzichte van lagere letters).

En bestaat er een vergelijkstaatje tussen de API, de JASO en mogelijk andere gangbare oliecoderingssystemen?
Als je een flesje bij de pomp onderweg wilt kopen, zie je door de bomen het bos niet meer, dus zou het handig zijn hier meer over te weten.

De olie die ik heb is Quaker State "Motorcycle 10W40", mineraal als ik me niet vergis.
Deze olie is stukken goedkoper dan bijv. die van Bellray halfsyntheet :Y .
Iets van 18,= per 3 liter in vergelijk met 32,= per 3 liter! :o
En mijn Yam lust een lekker slokje olie :9 , dus het is toch "verversen terwijl u rijdt"....
Daarbij komt dat het erop lijkt dat de halfsyntheet er sneller doorheen gaat dan bijv. de mineraal, iets dat anderen hier ook ervaren schijnen te hebben.
Ik ben van mening dat je echt niet olie hoeft te gebruiken die noodzakelijk is bij het leveren van extreme prestaties door de motor.
Al helemaal niet als je niet eens een motor hebt die dat soort prestaties neer kan zetten.
Dus lijkt de Quaker State mij een goeie keus, mits SJ beter is dan de minimaal vereiste SE of SF.
 
SJ is inderdaad een eisen-overschrijdende olie t.o.v. van SE en SF.
Des te hoger de codering, des te hoger de olie kwalitatief is, qua visco-stabiliteit, hechting, dopes, enz... Dus je kunt gerust de SJ gebruiken.

SE of SF minimum, betekent dus dat alles boven de SE geschikt is... zonder het allemaal onnodig ingewikkeld te maken...
 
Een te hoge API codering is ook weer niet goed, tenminste als je zoals de meeste motoren een natte-platen koppeling gebruikt. Mij werd afgeraden hoger te gaan dan SJ, omdat anders de koppeling gaat slippen. De olie wordt dan te 'glad' en de koppeling heeft niet genoeg grip meer.
Bij een motor met een droge platen koppeling (rinkel rinkel) is dat geen probleem. Logisch ook, het heet niet voor niets een droge-platen koppeling 8-)
 
Mijn platenkoppeling is in olie gedompeld.
Dus daarom speciaal een Motorcycle-olie gekozen.
Hier al teveel gelezen dat de zaak gaat slippen bij gebruik van auto-olie of volsyntheet, die ook weer voor andere problemen kan zorgen in een oud blok.....
 
olie leesvoer

Nog wat leesvoer over olie, ben je vanavond onder de pannen. :+
Interessante informatie!
Bedankt voor de tip.
Ik heb eea gelezen en snap nu wellicht iets meer van smeerolie.

Bijzonder dat deze man zegt dat je eigenlijk best je eigen mix-olie kan brouwen, terwijl er vaak beweerd wordt dan mengen van verschillende merken en types niet OK is.

Ook opmerkelijk dat hij motorolie voor diesels aanbeveelt om in je benzine motorfietsblok te gebruiken.
Helaas werkt 1 van de links niet, waarin de aanbevolen oliekeuze van een oil engineer te vinden is.
Ik had graag gelezen wat zo'n man ervan vindt.
 
Interessante informatie!
Bedankt voor de tip.
Ik heb eea gelezen en snap nu wellicht iets meer van smeerolie.

Bijzonder dat deze man zegt dat je eigenlijk best je eigen mix-olie kan brouwen, terwijl er vaak beweerd wordt dan mengen van verschillende merken en types niet OK is.

Ook opmerkelijk dat hij motorolie voor diesels aanbeveelt om in je benzine motorfietsblok te gebruiken.
Helaas werkt 1 van de links niet, waarin de aanbevolen oliekeuze van een oil engineer te vinden is.
Ik had graag gelezen wat zo'n man ervan vindt.

olie kan je eigenlijk altijd mengen, volsynthetisch met mineraal en half mag geen probleem zijn. Tenzij het nadrukkelijk op de verpakking vermeld is.
Net als se met sf of sj. Ga alleen niet te dun met olie, dunner is over het algemeen wel zuiniger in brandstofverbruik, maar zelfs de grote merken komen terug van de 0W en gaan terug naar 5 of 10.

Het enige voordeel van dunnere olie is dat het fractioneel sneller door je blok gaat als het koud is. Dit kun je met een motor meestal wel oplossen door de run switch in de of positie te zetten en dan 5 seconden starten. daana zet je hem weer op run en kun je starten.

als hij slechts een nachtje stil staat is dit echt niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan