API

Joram

Arme hardwerkende
14 apr 2019
7.058
30.647
Apeldoorn
Dag site beheerders. En daarmee bedoel ik @Duderuud volgensmij...

Ik maak voor de garage (Motorservice Oscar Goos) een verkoop gedeelte op de site. Gewoon voor de lol.
Af en toe heeft hij een motor te koop staan. Meer uitzondering dan regel.

Ik weet dat Marktplaats een API heeft, maar dat is erg commercieel getrokken.
Daar kom ik (of Oscar) niet voor in aanmerking. En dat is jammer.

Maar aangezien er nu nog geen verdienmodel zit op deze marktplaats, lijkt het me leuk om het te integreren. Als dat mag en kan...
Is er al iets van een API? Ik weet dat XenForo een REST API heeft (REST API endpoints (2.2)). Maar weet niet of dat is ingesteld.

Edit:

Het is er wel (https://www.motor-forum.nl/api). Maar ik weet niet of ik het mag gebruiken, en of het gekoppeld is aan marktplaats.

in XenForo is er mogeljkheid tot een user key:

1618917044765.png
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment maken we nog geen gebruik van de REST API. Wellicht dat het in de toekomst mogelijk gaat zijn maar vooralsnog zit een integratie met externe (commerciële) partijen nog niet in de planning.
Het staat dus wel op de radar, ik zal meer informatie delen als het zover is.
 
Ik snap dat het leuk is om er geld aan te verdienen, maar wordt het juist niet hetzelfde als marktplaats en al die andere toko's als er ook commerciele aanbieders bij komen? Leuke aan kopen/verkopen via motor-forum was dat het altijd een beetje voelde alsof je mensen over de vloer krijgt die je al kent.
 
Ik snap wat je bedoeld. Oscar Goos past dan ook wel goed in het MF, zelf ook een motorrijder. Maar uiteindelijk zal MF de vraag moeten stellen: Blijven we afhankelijk van donaties, of zorgen we voor passief inkomen? Ik denk het laatste.
Maar goed ik weet niet wat de plannen zijn. Ik wou alleen de API gebruiken om de theorie toe te passen in de praktijk en daadwerklijk dingen koppelen. Niet met oogpunt om geld te verdienen of de 'cultuur' om zeep te helpen
 
Ik snap wat je bedoeld. Oscar Goos past dan ook wel goed in het MF, zelf ook een motorrijder. Maar uiteindelijk zal MF de vraag moeten stellen: Blijven we afhankelijk van donaties, of zorgen we voor passief inkomen? Ik denk het laatste.
Maar goed ik weet niet wat de plannen zijn. Ik wou alleen de API gebruiken om de theorie toe te passen in de praktijk en daadwerklijk dingen koppelen. Niet met oogpunt om geld te verdienen of de 'cultuur' om zeep te helpen
Als het echt gaat om het passief inkomen hadden we nog een bult aan advertenties gehad. Als ik zie hoe het MF reageerde op een oproep om te doneren is dat ook echt een goede optie. Voor het geld hoeft het volgens mij niet te gebeuren dus (niet dat ik dat heel erg zeker weet).

Ik ben alleen gewoon een beetje huiverig dat het grote voordeel van een motor zoeken via het forum een beetje vertrekt. Het is al een stuk anoniemer geworden met de marktplaats en dat zou zo nog erger kunnen worden als straks allerlei motorbedrijven tientallen motoren erop zetten. Dan voegt het hier eigenlijk niet veel meer toe ten opzichte van bijvoorbeeld autoscout.
 
Het hele gebeuren is me onbekend maar als ik lees wat “api” is dan lijkt het erop dat anderen invloed gaan krijgen op wat wij te zien krijgen en is dat dan niet gewoon weer terug bij af? En mocht dit zo zijn blijven ”wij” donateurs alsnog gevrijwaard van commerciële uitingen ongeacht de mate van opdringerigheid?
 
API staat voor Application Programming Interface. Het is een interface waar een ander programma tegen aan kan praten.

Zo kun je dingen uitlezen of vragen om iets toe te voegen.

In dit geval dus een API voor de marktplaats. (Lijst van advertenties ophalen of bijv. advertentie toevoegen). Een eindgebruiker gaat dus niks van een API merken. Er komt dus ook niks opdringerigs in je gezicht.

Er zou wel bijv bij de advertentie een aankondiging kunnen staan dat het gaat om een "motorzaak" advertentie. Als er duidelijke regels worden gemaakt qua hoeveelheid advertenties, etc. dan zie ik het probleem niet. Uiteindelijk wil een verkoper iets verkopen en de koper iets kopen, waar een marktplaats voor bedoeld is. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat marktplaats overspoeld wordt met motorzaken.
 
Maar in hoeverre kan het iets uitlezen, toevoegen of veranderen?
Kan het ook traceren wat ik doe? Zijn bepaalde gegevens dan nog wel veilig?
 
Dat bepaald de developer (MF).

Normaal gesproken krijg je een token (ik zal het niet te technisch maken). Dat is een hele lange code die de API associeert met een gebruiker.

Aan dit token hangt dus een gebruiker. Die gebruiker heeft bepaalde rechten. Misschien net zo veel als een mf-lid zoals jij en ik. Misschien minder. Nogmaals, dat is aan de developer (MF).

Maar in hoeverre kan het iets uitlezen, toevoegen of veranderen?
Kan het ook traceren wat ik doe? Zijn bepaalde gegevens dan nog wel veilig?
Wat een realistische invulling zou kunnen zijn is dus: het kan alle advertenties zien (zoals jij en ik), of misschien wel alleen de advertenties van de geassocieerde gebruiker aan de token. Kan zijn eigen advertentie(s) maken (met de eerder genoemde regels, is allemaal te programmeren) en kan zijn eigen advertentie(s) aanpassen. Misschien kan het ook opvragen hoe vaak de advertentie bekeken is. Maar natuurlijk niet wat jij uitspookt op het forum.

Nogmaals, dit is allemaal theorie, want dergelijk API bestaat nog niet voor de marktplaats. En bij de ontwikkeling ervan zouden MF-ers er prima bij betrokken kunnen worden.
 
Geen idee, dus vergeef me als ik uit m’n nek lijk te kletsen.
Is het net zoiets als wanneer iemand een film uit de FB omgeving post en die klik ik aan, dat ik dan FB eerst toestemming moet geven om mijn handelen te volgen op MF? Of is het anders. Noem me achterdochtig maar ik vind het niet prettig wanneer twee platforms bij elkaar kunnen komen en zo mij identificeerbaar kunnen maken voor bijvoorbeeld derden, noem bijvoorbeeld hackers.
En nou zal ik vast al genoeg fouten gemaakt waardoor dit mogelijk is maar een echte koppeling heb ik nooit toestemming voor gegeven.
 
Dat geeft niet. Iets dat men niet snapt, is men bang voor.
Ik leg het je liever goed uit, dan dat jij met vraagtekens zit.

Je denkt teveel vanuit jezelf op dit moment. Probeer dat even los te laten.
Het motorforum kent meer dan alleen gebruikers.
Het motorforum kent:
- Gebruikers,
- Advertenties
- Onderwerpen
- Reacties
- Etc.

Stel gebruiker Piet wordt geautoriseerd voor het gebruik van de API op gebied van advertenties.
Piet kan alleen API aanvragen doen m.b.t. tot een definieerde scope 'advertenties'.
Dit betekend hij kan via de API:
  • Eigen lijst van advertenties opvragen
  • Eigen advertenties bewerken
  • Eigen advertenties verwijderen
  • Advertenties aanmaken

Zie mijn mooie schema. Hopelijk snap je zo meer hoe het in elkaar steekt, en maak ik het niet onduidelijker.
1619200736984.png


  1. Jij als MFer gebruikt de website.
  2. Achter de website zit de database waarin alles wordt opgeslagen.
  3. De website regelt dat jij bent ingelogd, en rechten hebt.
  4. Via de website vraag jij een lijst met advertenties op en de website doet de aanvraag in de database mits je dat mag.
  5. Vervolgens geeft de website dat grafisch weer.

Als computer heb je hier veel te veel informatie aan. Een computer heeft geen website nodig met knopjes, maar alleen de data. Daar komt de API van toepassing.
  1. Programma van PIET doet een verzoek bij de API met het bijbehorende token van PIET. Piet vraagt de lijst van zijn advertenties op.
  2. API checkt via de website of de token klopt, geldig is en welke rechten bij gebruiker PIET horen.
  3. Klopt alles, dan verwerkt de API het verzoek. En stuurt bijvoorbeeld een lijst van de advertenties die bij PIET horen

Vraagt Piet opeens de lijst met forum leden op, terwijl hij daar niet voor is geautoriseerd, dan krijgt Piet een HTTP-response 403 terug. (403 Forbidden). Piet krijgt geen data.

Terugkomend op jou als individu. Jij gaat dus niks merken van dergelijke API. Je hoeft ook nergens toestemming voor te geven, want Piet kan nooit bij jouw data komen.

Net zoals jij een advertentie kan aanmaken via de website. Kan Piet ook een advertentie aanmaken maar dan op een programmatische manier.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zozeer een angst. Het zou alleen zonde zijn wanneer dit mogelijk zou maken dat het net als bij allekabelspuntennel fout gaat.
Daar heb ik in 2013 een account gemaakt en iets besteld. Daar kwam een hoop spam van hun kant vandaan en ik vroeg toen om mij uit te schrijven. Dat ging mis. Ik probeer het nog eens, weer reclame, advertenties, advertenties en nog wat commerciële uitingen. Dus toen heb ik contact met ze opgenomen om heel mijn account, dat wil zeggen alle gegevens, met nadruk op alles, dus bij twijfel toch weghalen.
En vorige week kreeg ik een melding dat mijn gegevens, zeven jaar na de opdracht om alles te verwijderen, toch gestolen waren in 2020. Dus naast het toch niet verwijderd te zijn hebben ze ook nog eens een jaar gewacht om het mij te vertellen.

Vandaar dat ik liever mijn bezorgdheid uitspreek. Het zou meer dan heel jammer zijn wanneer dit met MF zou gebeuren omdat we zonodig anderen toegang moeten verlenen vanwege de oh zo belangrijke commerciële uitingen. Een omgeving als MF zou hier ver boven moeten staan, het is hier geen “geen stijl” of “Linda” dan wel andere hoerige lowlife site die zijn gebruikers wil verzuipen in opdringerige reclames, banners, advertenties, pop-ups of noem al die ellende op die de beleving van MF alleen maar corrumperen.
 
Ik snap je frustratie. Zo'n datalek is super irritant, al helemaal met zo'n achtergrond. Echter staat een API hier los van. Hackers gaan niet een API aanvallen, maar de forums. Of de database.

Voor mij zou dit een hobby project zijn. Maar ja, ik zie nu inderdaad dat dit als commercieel opgevat wordt.

Ik beheer MF verder niet en laat dan ook de keuze over aan de admins.
 
Het is niet zozeer een angst. Het zou alleen zonde zijn wanneer dit mogelijk zou maken dat het net als bij allekabelspuntennel fout gaat.
Daar heb ik in 2013 een account gemaakt en iets besteld. Daar kwam een hoop spam van hun kant vandaan en ik vroeg toen om mij uit te schrijven. Dat ging mis. Ik probeer het nog eens, weer reclame, advertenties, advertenties en nog wat commerciële uitingen. Dus toen heb ik contact met ze opgenomen om heel mijn account, dat wil zeggen alle gegevens, met nadruk op alles, dus bij twijfel toch weghalen.
En vorige week kreeg ik een melding dat mijn gegevens, zeven jaar na de opdracht om alles te verwijderen, toch gestolen waren in 2020. Dus naast het toch niet verwijderd te zijn hebben ze ook nog eens een jaar gewacht om het mij te vertellen.

Vandaar dat ik liever mijn bezorgdheid uitspreek. Het zou meer dan heel jammer zijn wanneer dit met MF zou gebeuren omdat we zonodig anderen toegang moeten verlenen vanwege de oh zo belangrijke commerciële uitingen. Een omgeving als MF zou hier ver boven moeten staan, het is hier geen “geen stijl” of “Linda” dan wel andere hoerige lowlife site die zijn gebruikers wil verzuipen in opdringerige reclames, banners, advertenties, pop-ups of noem al die ellende op die de beleving van MF alleen maar corrumperen.
Een API krijgt meestal alleen toegang tot dingen die al publiekelijk toegankelijk zijn. In dit geval dus de motor met wat foto's en een beschrijving. Commerciele partijen kunnen dan volledig geautomagischeerd hun advertentie niet alleen op marktplaats beuken, maar dan krijgen we die bende hier ook.
 
en dan kunnen hier ook weer trackers aan gelinkt word met gestuurde content zodat de plaatser van de API uiteindelijk ook weer webverkeer of traffic(clickbait) kan generen/sturen?
 
Ik vind zelf ook de meerwaarde van MF juist dat er weinig commerciële partijen op actief zijn. Zelf vind ik een partij als magic motors die veel verbouwde fietsen aanbiedt dus bijvoorbeeld al hinderlijk.

Een API is alleen interessant voor de commercie en heeft als nadeel dat er weinig natuurlijke remming op zit. Handmatig een advertentie erop zetten is namelijk meer werk.

Daarnaast zijn er dus al veel platformen die wel meer op ingericht zijn.

Wat zou voor MF het voordeel zijn? Wat is het voordeel voor de gebruikers? Wellicht dat de vraag wie de gebruikers uberhaupt zijn dan eerst beantwoord moet worden.
 
en dan kunnen hier ook weer trackers aan gelinkt word met gestuurde content zodat de plaatser van de API uiteindelijk ook weer webverkeer of traffic(clickbait) kan generen/sturen?
Nee.

Een api wordt aangeboden vanuit de maker van de website om informatie beschikbaar te maken voor mensen die er iets tegenaan willen programmeren op hun website / in hun programma. Je gaat typisch nooit meer kunnen dan gewoon informatie ophalen die al publiekelijk toegankelijk is. Alleen op een andere manier.

Heeft niks met trackers enzo te maken.

Ik vind zelf ook de meerwaarde van MF juist dat er weinig commerciële partijen op actief zijn. Zelf vind ik een partij als magic motors die veel verbouwde fietsen aanbiedt dus bijvoorbeeld al hinderlijk.
Hier ben ik het geheel mee eens.
 
Een API is alleen interessant als je "in bulk" data wil bewerken/importeren of inlezen. Op MF zou dat in de praktijk advertenties betekenen.
In de praktijk is het dus alleen interessant voor commerciële partijen die geautomatiseerd data (advertenties) zouden willen exporteren naar de MF marktplaats.

En vooralsnog heb ik daar weinig behoefte aan.

Maar mocht iemand een fantastisch idee hebben wat een echt toegevoegde waarde is voor MF...ik hoor het graag.

Mocht iemand willen weten welke scopes beschikbaar zijn, stuur me een PM.
 
Een API is alleen interessant als je "in bulk" data wil bewerken/importeren of inlezen. Op MF zou dat in de praktijk advertenties betekenen.
In de praktijk is het dus alleen interessant voor commerciële partijen die geautomatiseerd data (advertenties) zouden willen exporteren naar de MF marktplaats.

En vooralsnog heb ik daar weinig behoefte aan.

Maar mocht iemand een fantastisch idee hebben wat een echt toegevoegde waarde is voor MF...ik hoor het graag.

Mocht iemand willen weten welke scopes beschikbaar zijn, stuur me een PM.
Dit klopt niet helemaal. Een api is interessant als je geautomatiseerd toegang wil hebben.
(Stel ik vind de website kudt dan zou ik middels een api zelf een front end kunnen bouwen).
Dat kan je trouwens ook zonder api. Maar is een stuk moeilijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan