APK gaat door

Status
Niet open voor verdere reacties.

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Verplichte APK voor caravans
STRAATSBURG -

Caravans, aanhangwagens en tractors zullen in de toekomst verplicht gekeurd moeten worden voordat ze de weg op mogen in Europa. Het Europees Parlement (EP) stemde dinsdag in Straatsburg in met minimumeisen voor deze regelmatige keurigen en controles. Dit moet de verkeersveiligheid in Europa vergroten.

Ook motoren zullen in de toekomst een APK moeten ondergaan. Tientallen motorrijders waren naar Straatsburg gekomen om tegen de plannen te protesteren, maar dat mocht niet baten. Een nipte meerderheid stemde in met de verplichte keuring.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, zelf motorrijder, reageerde teleurgesteld op de stemming. „Slechts zelden is een technisch mankement aan een motor de oorzaak van een ongeluk. Veel motorliefhebbers koesteren juist hun bezit.”

Zijn collega van de ChristenUnie, Peter van Dalen, vindt de verplichte keuring ook onzin. „Met veiligere infrastructuur en verantwoord rijgedrag verbetert de verkeersveiligheid in Europa wel. Laten we ons daarop richten in plaats van een onnodige verplichte keuring in te voeren die consumenten ook nog eens handenvol geld kost!“

Nu het EP zijn standpunt heeft ingenomen, beginnen de onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. De lidstaten van de EU, waaronder Nederland, zien vooralsnog niets in meer APK. De voordelen voor verkeersveiligheid en milieu wegen niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven, menen zij.
 
Verplichte APK voor caravans
STRAATSBURG -

Caravans, aanhangwagens en tractors zullen in de toekomst verplicht gekeurd moeten worden voordat ze de weg op mogen in Europa. Het Europees Parlement (EP) stemde dinsdag in Straatsburg in met minimumeisen voor deze regelmatige keurigen en controles. Dit moet de verkeersveiligheid in Europa vergroten.

Ook motoren zullen in de toekomst een APK moeten ondergaan. Tientallen motorrijders waren naar Straatsburg gekomen om tegen de plannen te protesteren, maar dat mocht niet baten. Een nipte meerderheid stemde in met de verplichte keuring.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, zelf motorrijder, reageerde teleurgesteld op de stemming. „Slechts zelden is een technisch mankement aan een motor de oorzaak van een ongeluk. Veel motorliefhebbers koesteren juist hun bezit.”

Zijn collega van de ChristenUnie, Peter van Dalen, vindt de verplichte keuring ook onzin. „Met veiligere infrastructuur en verantwoord rijgedrag verbetert de verkeersveiligheid in Europa wel. Laten we ons daarop richten in plaats van een onnodige verplichte keuring in te voeren die consumenten ook nog eens handenvol geld kost!“

Nu het EP zijn standpunt heeft ingenomen, beginnen de onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. De lidstaten van de EU, waaronder Nederland, zien vooralsnog niets in meer APK. De voordelen voor verkeersveiligheid en milieu wegen niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven, menen zij.

:? ,dat is toch de EU?
Dus het EP zit wetjes te produceren waar de lidstaten niet achter staan. :+
Nuttig :')
 
Laatst bewerkt:
NOoooooooooooooooooooooooooo!

Ik zou dit echt heel vervelend vinden. Ook onnodig want wat collega Wim zegt klopt helemaal.
 
Het is leuk dat Wim van de Camp zegt dat een technisch mankement zelden de oorzaak van een ongeluk is, maar feit is dat er veel motoren verkocht worden met technische mankementen en dat onderhouden iets anders is dan in goede technische staat houden...

Ik vind het dus niet erg, die APK... heb alleen wel voorkeur voor een onafhankelijke instantie die de keuringen doet en niet een dealer en dat het niet jaarlijks hoeft... ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is leuk dat Wim van de Camp zegt dat een technisch mankement zelden de oorzaak van een ongeluk is, maar feit is dat er veel motoren verkocht worden met technische mankementen en dat onderhouden iets anders is dan in goede technische staat houden...

Ik vind het dus niet erg, die APK... heb alleen wel voorkeur voor een onafhankelijke instantie die de keuringen doet en niet een dealer en dat het niet jaarlijks hoeft... ;)

Laat die APK maar mooi door de dealers doen. Bij de auto heb ik al jaren de deal dat de APK gratis is bij een grote beurt. Als ik naar een onafhankelijke instanitie moet zal dat niet het geval zijn en ik ben sowieso een beetje huiverig voor onafhankelijke instanties. Meestal staan die garant voor veel bureaucratie, hoge kosten en zeker niet voor hoge kwaliteit.
Ik denk dan even aan de RDW, het CBR, etc....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan