APK voor motor!??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even misschien een domme vraag maar ik vraag me eigenlijk af of er zoiets dergelijks als een APK-keuring voor motoren is?? Of bestaat er niet zoiets.. Alvast bedankt!

Nu ze die Netelstruik op een zijspoor hebben gerangeerd (LOL) is de kans op een motor APK gelukkig afgenomen, is ook wel lastig als je iedere keer de standaard uitlaat moet terugzetten...
 
Zou wel een goeie zijn, APK voor motorfietsen.

Komen al die motorrijders die de verkooppraat over grotere veiligheid geloven, toch voor een verrassing te staan.

Zoals:
running lights (safety?)
continue brandend groot licht (safety hoor, echt waar)
spijkerbanden (minder slipgevaar)
open uitlaten (als ze me niet zien, dan horen ze me wel aankomen)
zijwieltjes (lazer je niet zo snel om)
knipperend remlicht (leuk voor tijdens de kerst)
dat mag allemaal niet, wordt je motor niet goedgekeurd.

Goh, en het was nog allemaal voor de veiligheid (en gij geleuft het!!)

Uhuh! Dus jij wil hier gaan beweren dat een knipperend remlicht en runnin\'lights geen bijdrage leveren aan de veiligheid cq. zichtbaarheid van de motorfiets :? ?

Je bent gewoon jaloers omdat ze er op jouw \"koelkast op wielen\" niet opzitten of je bent een eigenaar van iets als een garage waar de keuring uitgevoerd zou moeten worden zodat je er zelf een hoop geld aan overhoudt :( !

Owh, \'k was vergeten da ge zon \"Bakbist\" als die van jou nie overut hooft ken zien en da ge ze daarom nie d\'rop hed zitten :+ !
 
Uhuh! Dus jij wil hier gaan beweren dat een knipperend remlicht en runnin\'lights geen bijdrage leveren aan de veiligheid cq. zichtbaarheid van de motorfiets :? ?

Je bent gewoon jaloers omdat ze er op jouw \"koelkast op wielen\" niet opzitten of je bent een eigenaar van iets als een garage waar de keuring uitgevoerd zou moeten worden zodat je er zelf een hoop geld aan overhoudt :( !

Owh, \'k was vergeten da ge zon \"Bakbist\" als die van jou nie overut hooft ken zien en da ge ze daarom nie d\'rop hed zitten :+ !

Ik waardeer je snelle conclusie en je vooroordelen. Zet ze er maar op, en als er dan wat gebeurt wees dan niet verbaasd over de reactie van je verzekeringsmaatschappij als het op uitbetalen aankomt. Meneer, u heeft uw motor gemodificeerd met niet toegestane verlichting......

Als je wilt weten wat voor gevolgen het kan hebben, kijk maar eens op verkeer op mijn homepage.
 
Op maandag 13 januari 2003 10:41 schreef Q_tjoeng het volgende:
Dus jij wil hier gaan beweren dat een knipperend remlicht en runnin\'lights geen bijdrage leveren aan de veiligheid cq. zichtbaarheid van de motorfiets :? ?
Ik heb eens van een motoragent gehoord dat running lights juist het tegengestelde effect kunnen bereiken. Hij had namelijk eens een ongeluk gezien waarbij een automobilist een motorrijder had aangereden omdat de automobilst dacht dat die motorrijder (voerde dus running lights) een zijweg wilde inslaan. M.a.w. die running lights brachten een automobilist in verwarring. En dan kun je wel dat ze niet knipperen, maar blijkbaar werd dat niet gezien.
 
Touche!

Dat van de runninglights is discutabel ik heb het zooitje er alleen niet opzitten omdat ik niet graag aan het electrisch systeem ga liggen prullen, maar een knipperend achterlicht tijdens remmen wekt wel degelijk meer aandacht op. Als er een gaperd achter je rijdt \"schrikt\" ie eerder wakker van een knipperend signaal dan van een wat oplichtend signaal.

Verder vind ik de APK verplichting voor motoren geen goed idee omdat dit natuurlijk weer een hoop geld gaat kosten (ook al hoeft het niet, want ze willen overal een hoop euro\'s uit stropen). Daarnaast ben je je bike ook weer een tijdje kwijt en zul je weer moeilijk moeten doen met een dag vrijnemen ofzo om hem weg te brengen/op te halen. Ik vind het prima zo, lekker geen verplichtingen en hem gewoon goed onderhouden.

Wist je trouwens dat op de site van het RDW staat dat er voor alle motorvoertuigen een APK plicht geldt? Ik heb ze al voor de 2e keer gemailed dat dit volgens mij niet helemaal klopt maar ze reply-en niet eens terug :( . Zoeken ze het maar uit ook...
 
Wist je trouwens dat op de site van het RDW staat dat er voor alle motorvoertuigen een APK plicht geldt? Ik heb ze al voor de 2e keer gemailed dat dit volgens mij niet helemaal klopt maar ze reply-en niet eens terug :( . Zoeken ze het maar uit ook...

Vreemd. Art. 72 WVW 1994 regelt de APK. Zowel in de WVW zelf als in het Voertuigreglement worden uitzonderingen genoemd waarop art 72 niet van toepassing is. Één daarvan is motorfietsen tot een gewicht van 400 kg, zijn er fietsen die meer wegen?
 
Nu wil ik niet cinisch doen Ralfie...

Maar ik denk dat geen enkele instantie/ vereninging het tegen gaat houden als die plannen eenmaal door die stoffige hoofdjes in Den-Haag vliegen.

[me]BertV zoekt alvast naar zijn afgezaagde spatbord... ;) [/me]

Je onderschat de MAG. Als we ons een beetje kwaad maken rijden we weer met 25.000 fietsen naar het Malieveld. De MAG is aangesloten bij de europese Fema en als we met lobbyen en overleg niets kunnen bereiken zullen we kracht bij zetten met bijvoorbeeld een demo-run.
 
Ik word gewoon gek hier in België, als ik nu mijn motor wil verkopen, dan moet de demper eraf, de originele rubberpootjes er terug op (staan nu van die sporty-alu dingen op) want daar slip je niet op uit met natte voeten, kleine carbon-pinkers eraf,...

Mijn motor is in orde voor mijn eigen veiligheid, als er mensen zijn die zo achterlijk zijn om zonder remmen het verkeer in te duiken, dan is dat hun probleem. Maar gaan vitten op al dan niet gehomologeerde onderdelen.... pfffffff
geldklopperij...
 
"Ben je met de motor wel eens aangehouden voor controle? Ik in al die jaren nooit, mocht altijd doorrijden. Deze maand in Amsterdam al drie keer in een fuik met de auto, en de motorrijders gewoon door."

Tja, controle waarop ?
Categorie A zullen ze wel hebben, je hebt dat motorrijden (overeind en in het zadel blijven) toch ergens geleerd. Verzekering zal ook wel in orde zijn vw. de meestal aanwezige 6-wielen polis met no-claim korting. Houderschapsbelasting is een scheet en APK-plicht is er niet.
Motorrijders controleren is tijdverspilling; onder automobilisten is er veel meer mis.
 
Een betere oplossing zou volgens mij het Duitse TUV systeem zijn, als een produkt TUV goedgekeurd is, kan het zonder problemen op je motor gemonteerd worden, en dan ligt de keuringslast bij de fabrikanten.
 
Vreemd. Art. 72 WVW 1994 regelt de APK. Zowel in de WVW zelf als in het Voertuigreglement worden uitzonderingen genoemd waarop art 72 niet van toepassing is. Één daarvan is motorfietsen tot een gewicht van 400 kg, zijn er fietsen die meer wegen?

Nou,
Een standaard Goldwing Gl 1800 "doet" rijklaar 399 Kg, dus een leuke modificatie erbij zou net het beetje te veel kunnen zijn ;)
(Niet dat ik kan bedenken wat je er op zo'n apparaat nog bij zou willen hebben)
;)

Edit: als het drooggewicht als uitgangspunt genomen wordt valt het nog wel mee)
 
Zou wel een goeie zijn, APK voor motorfietsen.

Komen al die motorrijders die de verkooppraat over grotere veiligheid geloven, toch voor een verrassing te staan.

Zoals:
running lights (safety?)
continue brandend groot licht (safety hoor, echt waar)
spijkerbanden (minder slipgevaar)
open uitlaten (als ze me niet zien, dan horen ze me wel aankomen)
zijwieltjes (lazer je niet zo snel om)
knipperend remlicht (leuk voor tijdens de kerst)
dat mag allemaal niet, wordt je motor niet goedgekeurd.

Goh, en het was nog allemaal voor de veiligheid (en gij geleuft het!!)

:Z als het niet goedgekeurd is, is het bij jou per definitie niet veiliger ...wat een bull shit man.

APK zou er van mij best mogen komen, maar dan niet jaarlijks en natuurlijk niet teveel geld kosten, maar zoals altijd met die teringstakkers in den haag, zal het wel weer klauwen met geld gaan kosten.

Hoewel...motoren zijn volgens mij in het algemeen in een betere staat dan auto's...afgejakkerde auto's daar willen mensen nog wel in stappen, maar volgens mij zijn motorrijders wel wat bewuster. Dus in dat opzicht ben ik weer tegen APK. En dat uitlaatje maakt het echt niet ONveiliger.
 
Tja, controle waarop ?
Categorie A zullen ze wel hebben, je hebt dat motorrijden (overeind en in het zadel blijven) toch ergens geleerd. Verzekering zal ook wel in orde zijn vw. de meestal aanwezige 6-wielen polis met no-claim korting. Houderschapsbelasting is een scheet en APK-plicht is er niet.
Motorrijders controleren is tijdverspilling; onder automobilisten is er veel meer mis.

misschien telt ook nog het verschil tussen: "een kofferbak vol coke" of een "topkoffertje" vol coke O-) (coke/"nare explosieven")

APK voor motorfietsen lijkt mij onzin: òf je weet zelf hoe het in elkaar zit, of je brengt je fiets netjes naar de dealer voor een beurtje, in elk geval gebruikt een motorrrijder zijn gezonde verstand, in ieder geval op het vlak van de technische veiligheid.. en zoniet, kost het hem zèlf zijn kop, en niet een stel overstekende kids ofzo (dàt komt door z'n rijstijl :( )
 
Sssssssssst........niet te hard zeggen. We willen niemand op 'n idee brengen toch?

Te laat:|

5 jaar na het starten van het topic zijn een aantal hoge heren dit topic tegengekomen en met het geniale idee gekomen om een apk in te willen voeren voor de brom/snor/ motorfiets

Ikzelf vind het voor een brommer een beter idee dan voor een motor..motoren zijn over het algemeen wel goed onderhouden, ik ben in ieder geval nog nooit een hok van een motor tegengekomen op de openbare weg..

Brommers is een ander verhaal, veel daarvan zijn ook wel goed onderhouden, maar er zijn ook genoeg mensen die al niet met de 10 pk om kunnen gaan die ze onder hun reet hebben hangen..

Maarja, tis doelloos imo, het is zo makkelijk alles even in orde te maken voor de apk..gewoon je ori spul in de schuur hangen en voor de apk er onder hangen

Ik heb iig binnen 10 minuten mn uitlaat en/of demper vervangen, en met mn oude brommertjes was ik binnen 2 uur klaar geweest met blokken verwisselen en keuren..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan