APK voor motoren komt weer dichterbij.....(?)

Vuist tegen EU-APK,...vertegenwoordigd door!

  • KNMV

    Stemmen: 2 1,5%
  • MAG

    Stemmen: 83 62,4%
  • KNMV+MAG

    Stemmen: 34 25,6%
  • ...onbegonnen zaak, hou je niet tegen!

    Stemmen: 14 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    133

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
149
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Europese Commissie wil halvering aantal verkeersdoden.
Onder het mom van deze stelling zijn diverse plannen goedgekeurd om dit te realiseren.


“Op dit moment zijn we aan het inventariseren wat de voorgestelde maatregelen concreet gaan betekenen voor de industrie. De roep om invoering van Advanced Braking Systems en Automatic Headlight On is geen verrassing”, aldus Eugène Daams, secretaris RAI Vereniging Afdeling GT. “De aanduiding van een structurele controle op gemotoriseerde tweewielers sluit aan bij de wens van de industrie om voor alle gemotoriseerde tweewielers in Europa een APK in te gaan voeren."

(bron)

B| hoezo belangenverstrengeling...., uit deze woorden kun je al opmaken dat er met geld onder de tafel geschoven wordt.


Eerder al worden dergelijke berichten de media ingeloosd.
Waaronder deze in 2009:
"Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM pleit voor een APK voor motoren."
(commentaar van uit MAG..)
"De ACEM is een commerciële organisatie die puur uit winstoogmerk probeert de Europese markt voor keuringen te vergroten en te beheersen. Uiteraard wel volledig op kosten van de motorrijders. De MAG zal zich met alle mogelijke middelen verzetten tegen deze ergerlijke vorm van volksbedrog."
(bron)


En het afgelopen voorjaar werd wederom de 100-pk-limiet op tafel gelegd om zodoende het motorrijden veiliger te maken!

Er zijn onderzoeken geweest op zowel de 100-pk-grens als mede de APK-keuring en dat heeft als resultaat gegeven dat niet kon worden aangetoond dat motorfietsen onveiliger waren zónder deze maatregelen. 8-)

Maar dat neemt de dreiging niet weg.
We liggen onder vuur!

gw_orig_63.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat doen we eraan?
Die knakkers weten niet waar ze over praten en laten zich informeren door mensen die er belang bij hebben. Dus dat komt wel goed. :r
 
Laatst bewerkt:
allemaal gefrustreerde koekblikkers daar in brussel die het oneerlijk vinden dat wij niet jaarlijks onze motoren moeten laten keuren :s

jammer genoeg kunnen we er van hieruit niet veel tegen doen -O- al ben ik natuurlijk wel FEL tegen
 
Ja zon onderzoek dat maar 1% van de ongelukken komt door een technisch mankement bij een motor vergeten ze maar even voor het gemak. Kunnen ze ons nog een poot uitdraaien.
 
Nee he,

weer dat gezever over de apk.

Ik heb op een ander forum die een mooi onderschrift gelezen:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
En uitgerekend die "nut" wordt niet gekeurd bij de apekul. Uitgerekend "de nut" die de gaskraan te ver opendraait, uitgerekend "de nut" die even zijn knie aan de grond moet rijden als er zand in de bocht ligt.

Maar hoe gaat dat straks:
ik heb een klein budget voor een motor en een oud autotje. Straks is zowel mijn blikje als de brommer slachtoffer van een setje monteurs die a 50 euro per uur even voordoen hoeveel beter zij een schroefje kunnen aandraaien.

Dat wordt simpel: iets met Bruin en karretje trekken. Dan maar een vers goeiekoop koekblikje in plaats van een koekblikje en een brommer. Als er ook nog eens arbeidsuren bij de onderhoudskosten van de brommer komen, maak ik er wel een grasmaaier van.


Wisten jullie trouwens dat de apekul voor auto's dit jaar net zoals voorgaande jaren weer is aangescherpt? Dat het motto nu is: "als ut drop zit, mot ut werke".
Dus niet "dan maar zonder abs rijden, dit model is ook verkocht zonder abs", maar "wilt U even betalen, d'r moet een vers abs-je op".
"Ja, ik weet dat U het abs nooit gebruikt, maar het zit er op en dan is het verplicht.".

Dat maakt het beslissingsproces welke nieuwe tweedehands bolide je gaat kiezen weer anders. Vroeger was het motto "ik wil fully loaded"; wordt het nu "kaal is beter"?
 
Laatst bewerkt:
Ja zon onderzoek dat maar 1% van de ongelukken komt door een technisch mankement bij een motor vergeten ze maar even voor het gemak. Kunnen ze ons nog een poot uitdraaien.

1% op de duizenden aanrijdingen is voor hun genoeg om de apk verplicht te stellen... Maar de vraag is of de apk iets van die 1% af gaat halen..?
 
nog even voor de zekerheid: word! lid! van! de! M.A.G!
en maak (tenminste nog enigszins) een vuist tegen dit soort onzinnige regelgeving/betutteling!
 
Ik word echt helemaal gestoord van die hippies die deze domme regeltjes erdoor willen drukken, laat ons eens een keer leven!!!! 100 pk of 200 pk, dood ga je toch wel als je met topsnelheid ergens tegenaan klapt. En APK .. kom op zeg .. hoeveel ongelukken met motoren gebeuren nou door gebreken aan de motor zelf ..
 
bron:

mag zei:
Het nota bene door de ACEM uitgevoerde (en door de Europese Commissie gesteunde) MAIDS-onderzoek (Motorcycle Accidents In Depth Study) heeft al aangetoond aan dat de technische staat van motorfietsen geen rol speelt in ongevalsstatistieken en het is daarom ook onjuist om te suggereren dat een APK voor motoren de verkeersveiligheid ten goede komt.
 
Nu is de MAG wel een sympathieke club, (motorvriendelijke vangrails :} )
veel sympathieker dan het overheids-appendix dat KNMV heet.
Maar de beste strategie is zo min mogelijk lawaai maken en hopen dat motorrijders weer vergeten worden.


Als de overheid/EU een APK wil, dan komt er het er.
 
Laatst bewerkt:
Ik word echt helemaal gestoord van die hippies die deze domme regeltjes erdoor willen drukken, laat ons eens een keer leven!!!! 100 pk of 200 pk, dood ga je toch wel als je met topsnelheid ergens tegenaan klapt. En APK .. kom op zeg .. hoeveel ongelukken met motoren gebeuren nou door gebreken aan de motor zelf ..

Wellicht deze... Gehuurde motor neergelegd



Mits er een onafhankelijke instantie komt voor deze keuringen, ben ik er helemaal niet tegen. We kunnen hier wel denken dat we het allemaal zo goed in orde hebben, maar de praktijk is toch echt anders... koop maar eens een oudere motor en loop die technisch helemaal na, je schrikt er van...

Zolang men maar niet gaat miepen over een niet orginele uitlaat, andere spiegels e.d. maar puur kijkt naar de technische werking er van, mag een APK-keuring van mij best komen... :)
 
1% op de duizenden aanrijdingen is voor hun genoeg om de apk verplicht te stellen... Maar de vraag is of de apk iets van die 1% af gaat halen..?


:N

In die 1 % bij motoren zitten ook de mankementen aan banden meegerekend en banden kunnen bij een motor door het gebruik zo snel slijten, dat een keuring zinloos is. Een band die vandaag nog voldoet, kan morgen na een flink ritje al versleten zijn. Dus het percentage van 1 is in werkelijkheid nog veel lager.
 
Het word het zoveelste regeltje, om meer geld in staatskas te krijgen. :(
Over het algemeen is 96 % van de motoren in orde,gezien de technische kennis en hobby sleutelaars onder ons.
Ze pakken je hoogstens op DB kililler,als ie niet aanwezig is, slecht afgestelde verlichting en uitstootemissie.

In duitsland hebben ze de T.U.V.
Daar mag je bijna niets veranderen aan de motor. Zelfs overtollige chroomdelen worden geweerd i.v.m weerspiegeling cq. verblinden van medeweggebruikers.
Maarja, na de T.U.V. keuring bouwen ze de motor weer om. })
 
Wellicht deze... Gehuurde motor neergelegd



Mits er een onafhankelijke instantie komt voor deze keuringen, ben ik er helemaal niet tegen. We kunnen hier wel denken dat we het allemaal zo goed in orde hebben, maar de praktijk is toch echt anders... koop maar eens een oudere motor en loop die technisch helemaal na, je schrikt er van...

Zolang men maar niet gaat miepen over een niet orginele uitlaat, andere spiegels e.d. maar puur kijkt naar de technische werking er van, mag een APK-keuring van mij best komen... :)

Waar miept men over bij een koekblik?

Ik kan me de ruitensproeiers, de pedaalrubbers, het co-percentage stationair, de reflector van de koplamp, het "scherpe" roestrandje nog herinneren.

Dat belooft echte pret....

Overigens: als je een oudere auto koopt (ook bij een handelaar) met apekulletje er op, mankeert er ook nog van alles aan. De apk is geen aankoopkeuring....
Je vindt ook tenenkrommende mankementen bij goedkope tweedehands koekblikjes. Zeker zolang er nog "monteurs" zijn die voor een gepaste vergoeding het risico op een reprimande van het rdw wel willen nemen, is de apekul van een koekblik net zo veel waard als de bewering van deze oude man met eerlijke blauwe oogjes.


EDIT:
Sorry, ik heb slecht gelezen. Een onafhankelijke instantie die keurt is imho ook de enige acceptabele manier van keuren. De belangenverstrengeling van garage en keuringsinstantie in een bedrijf is een fout die we nooit meer moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Nu is de MAG wel een sympathieke club, (motorvriendelijke vangrails :} )
veel sympathieker dan het overheids-appendix dat KNMV heet.
Maar de beste strategie is zo min mogelijk lawaai maken en hopen dat motorrijders weer vergeten worden.


Als de overheid/EU een APK wil, dan komt er het er.
Ben ik het niet helemaal mee eens, als de overheud/EU iets wil, dan is het ook aan diegene waar het over gaat om er tegenin te gaan & overleg te plegen. Als er niemand zou bewegen dan komt alles er zoals de regering het wil, daarom net is er nood aan de MAG... :) Die hebben echt wel wat inspraak hoor ;)
 
hierbij een lijstje me wat cijfers over ongelukken van het MAIDS rapport.

LET VOORAL EVEN OP NUMMER 8 en de uitleg die hierbij staat.

MAIDS rapport

In Europa is gedetailleerd onderzoek gedaan naar ongelukken van motorrijders, en zijn cijfers daarvan vergeleken met cijfers van wat er zoal op de weg rijdt.
Dat MAIDS-rapport outbound link is on-line.

1. Menselijke fout motorrijder: In 37% van de gevallen was de hoofdoorzaak van het ongeluk een menselijke fout bij de motorrijder. Zo'n menselijke fout kon bestaan uit gebrekkige aandacht of gebrekkige vaardigheden.
De onderzoekers merken op dat er soms vaardigheden nodig zijn die uitstijgen boven wat er voor examens nodig is.

2. Beslissingsfout motorrijder: Als bijkomende oorzaken kwamen vaak voor: motorrijders die het andere voertuig over het hoofd zagen en het nemen van verkeerde beslissingen (ze kozen een niet-adequate strategie om het ongeluk te voorkomen).
In 13% van alle gevallen was er zo'n beslissingsfout bij de motorrijder.

3. Menselijke fout automobilist In 50% van de gevallen was de hoofdoorzaak van het ongeluk een menselijke fout van de bestuurder van een auto.

4. Niet bewust van slecht zicht: In ongeveer 1/3 van de ongelukken gingen motorrijders en automobilisten de mist in doordat ze geen rekening hielden dat ze niet alles konden zien (doordat er iets voor stond), en doordat ze daardoor een verkeerde manier hadden om door het verkeer ter plekke te rijden.

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.

6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder.

7. Klap tegen weg of auto: Motorrijders botsten het vaakst met de weg (dan komen ze dus geen paaltjes en dergelijke tegen) en met auto's.
In 60% van de ongelukken was de botsingspartner een personenauto.

8. Vrijwel geen technische problemen: In minder dan 1% waren er technische problemen met de motor.
Meestal hadden die met de banden te maken.


9. Hogere of lagere snelheid: In 18% van alle gevallen was de snelheid van de motorrijder hoger of juist lager dan de snelheid van het omringend verkeer. Dit snelheidsverschil wordt gezien als een bijkomende oorzaak.

10. Weinig ervaring: risico Bij 24.2% van de ongelukken waren motorrijders betrokken met minder dan 6 maanden ervaring.

11. Ervaring: minder vaak de oorzaak Over het algemeen zijn rijders met meer ervaring minder vaak de primaire oorzaak van ongelukken.

12. Eerste 6 maanden oppassen! 29% van de rijders met minder dan 6 maanden ervaring had te weinig rijvaardigheid, en dit percentage zakte tot 6,4% voor rijders met meer dan 8 jaar ervaring.

Dus opzouten met die APK voor de motor... :]
 
Lid worden van de MAG is iets wat kan helpen.
Wat uit onderzoek blijkt, is dat minder dan 1% van de ongelukken met motoren een technisch mankement van de motor de oorzaak was. Van die technische mankementen is meer dan de helft banden. Dat zijn niet zozeer afgesleten banden, maar lekke band of klapband. Daar gaat een APK niets aan veranderen. Je kan niet bij een keuring zien of je de volgende dag in een spijker rijdt. Hooguit kan je zien dat de band versleten is of te oud. Dat aantal is waarschijnlijk verwaarloosbaar en in geen enkele statistiek terug te vinden.

Het is triest, maar je ziet het overal in de politiek: ze nemen beslissingen, zonder goed geïnformeerd te zijn. Lobbyen is het enige wat helpt. Dat doet de ACEM voor hun commerciële belangen en de MAG via de FEMA voor de motorrijders. Bij politici telt meestal niet het argument maar het aantal stemmers namens wie je spreekt. Dus lid worden lijkt het enige wat zou kunnen helpen.
 
Eric van Lent vind ook nooit gebreken natuurlijk, bij al zijn keuringen...
Zijn bevindingen geven heel goed aan, waar een APK-keuring nodig voor is... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan