APK voor motoren komt weer dichterbij.....(?)

Vuist tegen EU-APK,...vertegenwoordigd door!

  • KNMV

    Stemmen: 2 1,5%
  • MAG

    Stemmen: 83 62,4%
  • KNMV+MAG

    Stemmen: 34 25,6%
  • ...onbegonnen zaak, hou je niet tegen!

    Stemmen: 14 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    133
Een halvering is zeker haalbaar, maar dan denk ik niet aan een APK (nog geen 1% van de motorongevallen heeft deze oorzaak), maar aan een mentaliteitsverandering, afgedwongen door herexamens en zware sancties. En ja, 200 km/h rijden, rijden zonder rijbewijs, rijden onder invloed, structureel geen richting aangeven of voorrang verlenen, etc. etc. zou allemaal veel zwaarder aangepakt mogen worden.
Daar bereik je geen halvering mee. Het overgrote deel van de ongelukken heeft met bovenstaande niets te maken, dat zijn mensen die redelijk normaal rijden en een fout maken, kijk maar 's op een site als 112 rond...

Als je het aantal ongevallen (en doden) echt wilt halveren moet je het veel drastischer aanpakken. Snelheden (nog) verder omlaag (denk aan 80 max op de snelweg en 60 op een provinciale weg), motorrijden en brommers verbieden, auto's en vrachtwagens helemaal niet meer in stadscentra toelaten. Kinderen onder de 16 niet meer alleen de straat op laten, een fietsrijbewijs en gescheiden fiets/wandel paden.
 
Kinderen onder de 16 niet meer alleen de straat op laten

Eerder tussen 18 en 24 niet de straat op volgens de statistieken. Provinciale weg is gevaarlijker dan de snelweg, daar helpt snelheidsbeperking meer. Fietsen verbieden, ipv motoren en brommers.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Verkeersslachtoffers.pdf

Vanuit motorrijdersstandpunt, blijft het grootste probleem dat automobilisten geen voorrang verlenen aan motoren, en niets doen om een aanrijding te voorkomen, gevolgd door gebrekkige beheersing door de motorrijder zelf. Mentaliteitsverandering en herexamens is voor beide dan nuttig.
 
- Regen is koud
- Leer is niet waterdicht
- Rijden in de regen is kut (Ik heb regelmatig een slippend wiel gehad)
- Mensen komen van ver en hebben geen zin om anderhalf uur snelweg te knallen in de stromende regen

Kies maar

edit:
- van regen wordt de motor vies (voor sommigen een geldig excuus)
- sommige mensen met een Supersport hebben bijvoorbeeld Diablo Supercorsa's...die hebben in de regen 0,0 grip

goed, een reactie waar blijven de andere (200 of zo)
ik ben zondag op de terug weg even gestopt bij een benzine station omdat het zicht bijna 0 was maar om nu te zeggen nat geworden?
toen ik m'n motor zondag avond de hal van m'n woning in reed was hij kurk droog, zonder ook maar een poetslap te hebben gebruikt.
regen, het is maar water.
het eerste deel van je antwoord is dus c.u.t

.
(Ik heb regelmatig een slippend wiel gehad)
dat is redelijk steek houdend.
geen beheersing in de rechter hand, een goede zelfanalyse!
of toch niet?
in ieder geval geen zelf moord neigingen.

van ver?! onze groep was een man of dertig, ik heb het naar m'n zin gehad,topic noord.
maar om nu te zeggen ik ben nat geregend.
lelijk was ik al, dus ik ben niet bang om op te drogen.


- van regen wordt de motor vies (voor sommigen een geldig excuus)
dat is eerlijk, dat komt al een heel eind in de richting,waar heen ik wil met mijn vraag.



Diablo Supercorsa's...die hebben in de regen 0,0 grip

zou een mooi APK puntje kunnen zijn!
maar juist daar zullen ze zich wel weer niet op richten ben ik bang.
waarom z'n band en vervolgens willen dat iedereen zich in een harnas hijst, denigrerende opmerkingen maken naar diegenen die zijn motor wel in orde heeft maar niet in dat keurslijf wild rijden.
of zijn dat de bij uitzondering zelfmo.. onder ons die de statistieken omhoog werken, door bewust een banden keuze te maken waar je in de regen 99% kans heb om mee op je bek te gaan?
nou dan helpt een APK zeker geen ene moer.

ik wacht af op nog meer verhelderende redenen. 8-)

:) :)

o ja volgen de huidege maatstaven ben ik al morsdood.
 
Daar bereik je geen halvering mee. Het overgrote deel van de ongelukken heeft met bovenstaande niets te maken, dat zijn mensen die redelijk normaal rijden en een fout maken, kijk maar 's op een site als 112 rond...
Juist dat "een fout" maken komt doordat ze niet netjes rijden. Het zijn de mensen die tientallen of zelfs honderden fouten per uur maken, daar gaat het mee fout. En dat voorkom je door herexamens waardoor ze weer leren kijken, en veel zwaardere sancties op "ingeslopen slecht gedrag".
 
goed, een reactie waar blijven de andere (200 of zo)
Misschien zijn ze het eens met mijn reactie óf geven ze geen zak om de jouwe :?
ik ben zondag op de terug weg even gestopt bij een benzine station omdat het zicht bijna 0 was maar om nu te zeggen nat geworden?
Ik ben zeiknat geworden. Zoals ik al zei: leer is niet waterdicht
toen ik m'n motor zondag avond de hal van m'n woning in reed was hij kurk droog, zonder ook maar een poetslap te hebben gebruikt.
regen, het is maar water.
het eerste deel van je antwoord is dus c.u.t
Toen ik thuiskwam was mijn motor ook droog. Maar dat was alleen omdat ik anderhalf uur snelweg heb gehad zonder regen...dat wil wel droogwaaien. Maar op de heenweg veel water gezien.
.dat is redelijk steek houdend.
geen beheersing in de rechter hand, een goede zelfanalyse!
Ben niet gewend om met deze motor in de regen te rijden. Ook heb ik geen regen-ervaring met m'n huidige banden. En daarbij heeft mijn motor enorm veel vermogen. Ik kan m'n motor goed onder controle houden en ik heb een redelijk beheerste rijstijl, maar het kost af en toe wel wat tijd om te wennen aan nieuwe omstandigheden
of toch niet?
in ieder geval geen zelf moord neigingen.
Ik niet in ieder geval
van ver?! onze groep was een man of dertig, ik heb het naar m'n zin gehad,topic noord.
maar om nu te zeggen ik ben nat geregend.
lelijk was ik al, dus ik ben niet bang om op te drogen.
Ik heb van Eindhoven tot Arnhem, van Arnhem tot Veenendaal én van Veenendaal tot Amersfoort regen gehad. JA ik ben natgeregend. Dus een nat shirt, dus koud. En dat is gewoon niet prettig.
dat is eerlijk, dat komt al een heel eind in de richting,waar heen ik wil met mijn vraag.
:?
zou een mooi APK puntje kunnen zijn!
Supercorsa's zijn gewoon straatlegaal. Je neemt zelf het risico als je daarmee in de regen gaat rijden. Net zo goed als dat je -iedere keer als je op de motor stapt- een verhoogd risico loopt op letsel. Eigen keus dus...maar je voldoet aan alle eisen.
maar juist daar zullen ze zich wel weer niet op richten ben ik bang.
waarom z'n band en vervolgens willen dat iedereen zich in een harnas hijst, denigrerende opmerkingen maken naar diegenen die zijn motor wel in orde heeft maar niet in dat keurslijf wild rijden.
of zijn dat de bij uitzondering zelfmo.. onder ons die de statistieken omhoog werken, door bewust een banden keuze te maken waar je in de regen 99% kans heb om mee op je bek te gaan?
nou dan helpt een APK zeker geen ene moer.

ik wacht af op nog meer verhelderende redenen. 8-)

:) :)

o ja volgen de huidege maatstaven ben ik al morsdood.
 
Juist dat "een fout" maken komt doordat ze niet netjes rijden. Het zijn de mensen die tientallen of zelfs honderden fouten per uur maken, daar gaat het mee fout. En dat voorkom je door herexamens waardoor ze weer leren kijken, en veel zwaardere sancties op "ingeslopen slecht gedrag".

Niet netjes rijden en een fout maken zijn twee hele andere dingen. Niet netjes rijden is bewust en een fout maken doe je onbewust anders is het geen fout.
 
Eerder tussen 18 en 24 niet de straat op volgens de statistieken.
Nee. Uiteraard vallen er minder slachtoffers in de groep 16-17 als in de groep 18-24, aangezien die 3.5 keer zo groot is...

Juist dat "een fout" maken komt doordat ze niet netjes rijden. Het zijn de mensen die tientallen of zelfs honderden fouten per uur maken, daar gaat het mee fout.
Vind jij.

De praktijk is anders. Het zijn juist de normale weggebruikers (die "gemiddeld" rijden) die het overgrote deel van de ongelukken veroorzaken, kijk maar 's naar wat willekeurige ongelukken. Die wegpiraten van jou zijn weliswaar erg gevaarlijk, maar ze veroorzaken slechts een fractie van de ongevallen. Dat aanpakken gaat dus nooit het aantal doden halveren.
 
Laatst bewerkt:
Nee. Uiteraard vallen er minder slachtoffers in de groep 16-17 als in de groep 18-24, aangezien die 3.5 keer zo groot is...

Ik citeerde je opmerking over de groep onder 16. Zelfs als je naar relatieve risico's kijkt en de groep 16-17, zet het binnenhouden van de groep 18-24 trouwens meer zoden aan de dijk. Kijk maar naar afbeelding 6 in het document onder de link.
 
Ik citeerde je opmerking over de groep onder 16. Zelfs als je naar relatieve risico's kijkt en de groep 16-17, zet het binnenhouden van de groep 18-24 trouwens meer zoden aan de dijk. Kijk maar naar afbeelding 6 in het document onder de link.
Hoeveel baby's denk je dat er op de weg fietsen? 2/3e van die groep komt amper (zelfstandig) in 't verkeer en da's nou precies het probleem met statistiek, als je niet heel precies afbakent waar het over gaat kan je iedere bewering onderbouwen.

Kijk naar iets als "provinciale wegen zijn gevaarlijker". Klopt als een bus. Mensen rijden daar alleen ook veel vaker...
 
@Hans50:

Er zijn genoeg Duitsers die hun auto of motor speciaal ombouwen voor de TÜV. Een andere (zeer bruikbare) truc is het dupliceren van het framenummer: dwz een voertuig voor de apekul en een voor de fun. Controleer maar eens wat kentekens van rally-auto's (die moeten apk-gekeurd zijn, dat is nogal een uitdaging in combinatie met emissie-eisen), dan snap je wel wat ik bedoel.



Maar inderdaad, zelf een uitlaatje bakken of een kentekenplaathouder maken is er straks niet meer bij. Je ziet bij bijvoorbeeld Louis.de altijd vermeld staan als het voorwerp geen goedkeuring heeft voor gebruik op de openbare weg. Dat zijn de voorwerpen die voor de keuring even aangepast moeten worden }) ..




Er zijn idd zat Duitsers die hun motor ombouwen maar dit is niet ten behoeve van de TüV. Die TüV hebben ze nodig om hun project straatlegaal, en dus verzekerd, te kunnen krijgen. In feite krijg je dan een (her)keuring zoals bij ons het RDW die uitvoert. Zo'n project kan uiteenlopen van het monteren van bv banden die niet ''eingetragen'' zijn tot een komplete om- of verbouw van hun fiets. Wat ze met (rally)auto's doen weet ik verder niet.

Of onze toekomstige APK (die hopelijk niet komt) ook zo streng gaat worden als de Duitse TüV verwacht ik eigenlijk niet, of ik nou merk X of merk Y banden onder mijn fiets heb liggen zal weinig uitmaken zolang de profieldiepte maar genoeg is. Dat zal voor een kentekenplaathouder of wat dan ook idem zijn. Zelf heb ik een ''not for road use '' demper onder mijn fiets, zou ik nooit door een TüV keuring krijgen, of dit ook een reden is voor een APK-afkeur weet ik echter nog niet.
 
Ben niet gewend om met deze motor in de regen te rijden. Ook heb ik geen regen-ervaring met m'n huidige banden. En daarbij heeft mijn motor enorm veel vermogen. Ik kan m'n motor goed onder controle houden en ik heb een redelijk beheerste rijstijl, maar het kost af en toe wel wat tijd om te wennen aan nieuwe omstandigheden
helaas sommigen krijgen net niet genoeg tijd.
vermogen! hierbij geef je dus eigenlijk toe, dat een max vermogen, zoals in het verleden al eens op vrijwillige basis was afgesproken, wel weer ingevoerd moet worden, want een motor met zoveel vermogen, dat die niet in de hand te houden is, ondanks je goede bedoelingen, is dus een potentieel moord wapen.
Supercorsa's zijn gewoon straatlegaal. Je neemt zelf het risico als je daarmee in de regen gaat rijden. Net zo goed als dat je -iedere keer als je op de motor stapt- een verhoogd risico loopt op letsel. Eigen keus dus...maar je voldoet aan alle eisen.
straat legaal, daar heb ik het niet over.
maar geschikt voor zn werk?
prima band vermoedelijk, maar wacht nog een eeuw of zo, als het klimaat gelijk is aan de Sahara.
loei heet en kurk droog.
zolang nog niet , banden nemen naar de huidige klimatologische omstandigheden, hier ter plaatse!!
anders is het gewoon Russisch roulette, je rijd weg met stralend weer , pang gat in je hasses, het begon ineens te regenen, sorry moeders vond de bandjes zo stoer. |(

maar om terug te komen op de APK
mijn vermoeden is dat een groot aantal afzeggers het gewoonweg heel erg zonde van hun motor vinden om het risico van roest en daarbij overmatige slijtage te hebben.

dit is een vermoede hoor, want ik behoor daar niet toe, net als een aantal anderen.
maar behalve roest angst, zijn heel veel motorrijders rete zuinig op hun motor, ik ook.
bij het minste vermoede van een pijntje word de dealer geraadpleegd.
elk weldenkende motorrijder heeft zijn voertuig in topconditie, ik ook.
wat nu het vervelende is , dat die weldenkend, moeten lijden onder die 1% niet weldenkende.

sorry dat is mogelijk nog lager als je de niet zichtbare gebreken daar ook nog van af haalt. 8-)

:W :W
 
helaas sommigen krijgen net niet genoeg tijd.
vermogen! hierbij geef je dus eigenlijk toe, dat een max vermogen, zoals in het verleden al eens op vrijwillige basis was afgesproken, wel weer ingevoerd moet worden, want een motor met zoveel vermogen, dat die niet in de hand te houden is, ondanks je goede bedoelingen, is dus een potentieel moord wapen.straat legaal, daar heb ik het niet over.
maar geschikt voor zn werk?
prima band vermoedelijk, maar wacht nog een eeuw of zo, als het klimaat gelijk is aan de Sahara.
loei heet en kurk droog.
zolang nog niet , banden nemen naar de huidige klimatologische omstandigheden, hier ter plaatse!!
anders is het gewoon Russisch roulette, je rijd weg met stralend weer , pang gat in je hasses, het begon ineens te regenen, sorry moeders vond de bandjes zo stoer. |(

maar om terug te komen op de APK
mijn vermoeden is dat een groot aantal afzeggers het gewoonweg heel erg zonde van hun motor vinden om het risico van roest en daarbij overmatige slijtage te hebben.

dit is een vermoede hoor, want ik behoor daar niet toe, net als een aantal anderen.
maar behalve roest angst, zijn heel veel motorrijders rete zuinig op hun motor, ik ook.
bij het minste vermoede van een pijntje word de dealer geraadpleegd.
elk weldenkende motorrijder heeft zijn voertuig in topconditie, ik ook.
wat nu het vervelende is , dat die weldenkend, moeten lijden onder die 1% niet weldenkende.

sorry dat is mogelijk nog lager als je de niet zichtbare gebreken daar ook nog van af haalt. 8-)

:W :W

Sorry hoor, maar eerlijk gezegd begrijp ik je verhaal niet.
 
De praktijk is anders. Het zijn juist de normale weggebruikers (die "gemiddeld" rijden) die het overgrote deel van de ongelukken veroorzaken, kijk maar 's naar wat willekeurige ongelukken. Die wegpiraten van jou zijn weliswaar erg gevaarlijk, maar ze veroorzaken slechts een fractie van de ongevallen. Dat aanpakken gaat dus nooit het aantal doden halveren.
Juist die 'normale' weggebruiker geeft geen richting aan (ondertussen bijna 50%), rijdt met kapotte lampen (20%) en verleent geen voorrang (durf geen percentage te schatten).
 
scheurschuimpje schreef op 15 september 2010 @ 01:04:
APK m'n neus
afgelopen zondag bij de MFMM geweest!?
het topic hiervoor gevolgd?
afzeggingen op afzeggingen!
Wat was de meeste op gave van reden?
De regen!!!!
waarom in g..naam?
zitten er tegenwoordig onderdelen op die smelten van de regen of zo???
wie o wie weet het antwoord hier van op te lepelen??
de vraag is relevant voor dit topic!!!
voor de hoofd prijs, wie weet het!!
 
@Hans50,

Excuses als dit niet waar is. Ik heb dit gehoord van een kennis die zijn klassieke Zundapp voor iedere TUV weer van het originele blok voorziet. Volgens hem is dit vrij normaal in Duitsland, even wat streetlegal spul er onder voor de keuring.

Of onze toekomstige APK (die hopelijk niet komt) ook zo streng gaat worden als de Duitse TüV verwacht ik eigenlijk niet, of ik nou merk X of merk Y banden onder mijn fiets heb liggen zal weinig uitmaken zolang de profieldiepte maar genoeg is. Dat zal voor een kentekenplaathouder of wat dan ook idem zijn. Zelf heb ik een ''not for road use '' demper onder mijn fiets, zou ik nooit door een TüV keuring krijgen, of dit ook een reden is voor een APK-afkeur weet ik echter nog niet.
Voor auto's is er nog geen keuringseis (keuringseisen van vorig jaar) anders dan dat de uitlaat gasdicht moet zijn. Een rioolpijp onder de Golluf kan nog steeds goedgekeurd worden.
Maar, er is natuurlijk een behoorlijke politieke druk om de lawaai-motoren stil te krijgen, dus een geluidseis is wel iets wat ik verwacht als onderdeel van de keuring.


Gelukkig, een db-killertje zit er zo in gefrommeld, dat kost je geen uren werk.
 
Wat heeft zelfmoord met verkeersdoden te maken? Tenzij ze zich bewust te pletter rijden, maar dat zijn er niet veel.Wat een onzin. Als ik op mijn fiets stap, en naar de AH fiets, heb ik zeker 3 locaties waar ik vrijwel zeker weet dat ik word aangereden door een auto, of dat er 6 voetgangers voor me springen. Daar houd ik rekening mee, zoals vrijwel iedereen doet. Als je dat niet doet kan je het inderdaad "onverwachts" noemen, maar dan heb je opeens 10.000 keer meer ongelukken.Nog meer onzin, zie de verschillen per land:
[afbeelding]

Een halvering is zeker haalbaar, maar dan denk ik niet aan een APK (nog geen 1% van de motorongevallen heeft deze oorzaak), maar aan een mentaliteitsverandering, afgedwongen door herexamens en zware sancties. En ja, 200 km/h rijden, rijden zonder rijbewijs, rijden onder invloed, structureel geen richting aangeven of voorrang verlenen, etc. etc. zou allemaal veel zwaarder aangepakt mogen worden.
Ik ben namelijk nog steeds van mening dat Nederland aanzienlijk aangenamer zou zijn, als iedereen zich aan de regels zou houden. Niet het huidige waarbij iedereen zelf bepaald welke regels hij wel of niet wil naleven, en in het verkeer vindt dat alle regels voor iedereen behalve hemzelf gelden.


Wat ik in grote lijnen bedoel is; Dat de overheid niet moet doorslaan met verkeersregels en regelementen zoals de apk voor motoren + karrevrachten betutteling met het oog op ongelukken terug dringen.

Als je al ziet hoe weinig doden nederland heeft in vergelijking met andere landen is nederland al enorm veilig.
Verkeersdoden zullen altijd wel blijven (jammer genoeg), want er zijn zoveel asociale/idiote/dronken mensen op de wegen die denken dat ze de koning zijn en dat het risico op een ongeluk dagelijks best groot is ondanks de regeltjes/snelheidscontrole's en betutteling.
Probleem zit bij die mentaliteit van die gevaarlijke bestuurders.
De overheid moet zulke gewoon erg zwaar bestraffen. Het doorslaan van de overheid met nieuwe regels zal niks veranderen.

Met die zelfmoordcijfers bedoel ik; Als er mensenlevens moeten worden gered dan mag de geestelijks gezondheidshulp + de patienten zelf wel wat hulp gebruiken. Echt heel treurig als mensen dat als enige uitweg zien.
Dat scheelt jaarlijks 2x hoger dan de verkeersslachtoffers.
 
Laatst bewerkt:
De overheid moet zulke gewoon erg zwaar bestraffen. Het doorslaan van de overheid met nieuwe regels zal niks veranderen.
Ter vergelijking: in de luchtvaart zijn de regels veel strenger, en kom je veel minder mensen tegen die zich niet aan de regels houden... Het kan dus wel degelijk, mensen moeten zich veel meer bewust zijn dat "auto rijden" een volledige taak is, en niet iets wat je er "even bij doet".

Met die zelfmoordcijfers bedoel ik; Als er mensenlevens moeten worden gered dan mag de geestelijks gezondheidshulp + de patienten zelf wel wat hulp gebruiken. Echt heel treurig als mensen dat als enige uitweg zien.
Dat scheelt jaarlijks 2x hoger dan de verkeersslachtoffers.
Hier ga ik niet in mee: iemand die zichzelf wat aandoet vind ik vele malen minder erg dan iemand die door een ander iets krijgt aangedaan.
Daarbij is "geestelijke gezondheidshulp" niet bepaald een wetenschap... Bedenk je trouwens eens hoeveel geld er al naar psychologen gaat, met als resultaat dat er meer mensen psychische problemen hebben dan ooit tevoren!
 
Ter vergelijking: in de luchtvaart zijn de regels veel strenger, en kom je veel minder mensen tegen die zich niet aan de regels houden... Het kan dus wel degelijk, mensen moeten zich veel meer bewust zijn dat "auto rijden" een volledige taak is, en niet iets wat je er "even bij doet".
Laat ik je als ervaringsdeskundige (AML+brevet) vertellen... dat dat compleet gelul is.
Hier ga ik niet in mee: iemand die zichzelf wat aandoet vind ik vele malen minder erg dan iemand die door een ander iets krijgt aangedaan.
Wat te denken van die treinmachinisten? De politie die het op moet ruimen?
 
Ter vergelijking: in de luchtvaart zijn de regels veel strenger, en kom je veel minder mensen tegen die zich niet aan de regels houden... Het kan dus wel degelijk, mensen moeten zich veel meer bewust zijn dat "auto rijden" een volledige taak is, en niet iets wat je er "even bij doet".Hier ga ik niet in mee: iemand die zichzelf wat aandoet vind ik vele malen minder erg dan iemand die door een ander iets krijgt aangedaan.
Daarbij is "geestelijke gezondheidshulp" niet bepaald een wetenschap... Bedenk je trouwens eens hoeveel geld er al naar psychologen gaat, met als resultaat dat er meer mensen psychische problemen hebben dan ooit tevoren!

In de luchtvaart is het ook niet zo gek.. |( |( Die gasten krijgen een langdurige en moeilijke opleiding.
Ze plukken niet iemand van de weg af "Hier zijn de orders ga maar verkeersleidertje spelen"
Gasten weten heel goed waar ze mee bezig zijn, zijn geen simpele ongeschoolde tokkies.

Onderste is jouw mening maar niet de mijne.
 
@Hans50,

Excuses als dit niet waar is. Ik heb dit gehoord van een kennis die zijn klassieke Zundapp voor iedere TUV weer van het originele blok voorziet. Volgens hem is dit vrij normaal in Duitsland, even wat streetlegal spul er onder voor de keuring.Voor auto's is er nog geen keuringseis (keuringseisen van vorig jaar) anders dan dat de uitlaat gasdicht moet zijn. Een rioolpijp onder de Golluf kan nog steeds goedgekeurd worden.
Maar, er is natuurlijk een behoorlijke politieke druk om de lawaai-motoren stil te krijgen, dus een geluidseis is wel iets wat ik verwacht als onderdeel van de keuring.


Gelukkig, een db-killertje zit er zo in gefrommeld, dat kost je geen uren werk.


Ah, ik had deze zin van je:
''Er zijn genoeg Duitsers die hun auto of motor speciaal ombouwen voor de TÜV.''
begrepen alsof je meende dat die Duitsers hun fiets voor de TüV gingen verbouwen, jij bedoeld natuurlijk terugbouwen naar origineel om die TüV sticker weer op hun plaat te kunnen krijgen, sorry voor mijn mis-interpretatie. Hier heb je echter wel gelijk in, uiteraard wordt dit veel gedaan. Dit geeft echter ook aan wat een pure momentopname een APK of TüV eigenlijk is of kan zijn.

Wat betreft die gasdichtheid van auto-uitlaten heb je gelijk, als dit voor motoren ook zo gaat gelden krijg ik mijn demper er wel doorheen. Zou het om geluidseisen gaan weet ik eigenlijk nog niet of ik met een dB-killer weg zou komen, wellicht wordt er dan ook (net als in Duitsland) gelet op een E-keur. En dat staat echt niet op mijn demper, maakt ook niet uit, voor de keuring schroef ik er ook wel even de originele onder....
 
In de luchtvaart is het ook niet zo gek.. |( |( Die gasten krijgen een langdurige en moeilijke opleiding.
Dat valt vies tegen. Als je naar de kleine luchtvaart kijkt (kleinere commerciele bedrijven en privevliegers) zal dat weinig beter zijn als bij motorrijders, ondanks de veel strengere regels...

De KLM doet het ongetwijfeld beter, maar da's niet te vergelijken met de motorrijders waar 't hier om gaat.
 
En dat staat echt niet op mijn demper, maakt ook niet uit, voor de keuring schroef ik er ook wel even de originele onder....
En dat creëert straks weer een markt voor originele uitlaten. Ik heb de Dylan pijp ook nog in de schuur hangen.

(Wat wel een voordeel is: die altijd vastgerotte bouten van de uitlaat zijn straks iets "van vroeger"....)
 
Terug
Bovenaan Onderaan