APK voor motoren op komst

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
APK voor motoren op komst

DEN HAAG - Motorfietsen moeten binnenkort ook APK worden gekeurd. De Europese Unie werkt aan de invoering van een algemene periodieke keuring in alle EU-landen.

De Europese Commissie buigt zich op korte termijn over het voorstel. Nadat midden jaren negentig veel landen zich tegen zo\'n Brusselse maatregel verzetten, bestaat hiervoor nu meer steun. Duitsland en Engeland kennen al een APK-keuring voor motoren.
Een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en waterstaat zegt dat Nederland op een onderzoek naar de mogelijkheden van een APK voor motorfietsen heeft aangedrongen. \"Dit gebeurde nadat de Tweede Kamer de minister hiertoe in 1995 had verzocht. Toen was de stelling dat invoering van zo\'n controle in de hele EU moest gebeuren en niet alleen in Nederland.\"
Een woordvoerder van de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO :j reageert enthousiast: \"Wij hebben zo`n APK altijd graag gewild. De veiligheid van de motorrijder en het verkeer in het algemeen zijn er bij gebaat. Wij zijn sowieso voorstander van voertuigkeuringen, de motor niet uitgezonderd.\"
Bij de afdeling Tweewielerbedrijven van de brancheorganisatie Bovag reageert een woordvoerder gereserveerd. \"Voor ons hoeft het niet zo. :} Het mag er in ieder geval niet toe leiden dat allerlei motoronderdelen die toevallig niet door de Rijksdienst voor Wegverkeer zijn goedgekeurd, van de motor af moeten. :} Bovendien moet zo`n APK in de winter worden gedaan; in de zomer is er geen garage die er tijd voor heeft. Juist dan wil iedereen op die motor rijden en is het erg druk.\"
 
Van mij hoeft het niet zo nodig. Ik ken zelf geen motorrijders die met een ondeugdelijk geval de weg op gaan. Dit kost alleen maar geld.
 
:r :r :r :r :r :r :r :r :r

:j :j :j :j :j :j :j :j :j


NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!

Hoe halen ze het in hun harses! Wat een ellendezakken daar in Brussel en zo...

En 3VO :j (de pro-voetganger :r en pro-fietser :r organisatie) maar lachen.

Wat kost dat per keer? Gaat zeker ook BTW over? Klootzakken!
 
Ik neem aan dat motoren van 25 jaar en ouder worden vrijgesteld van de APK :?

Is inderdaad een kostbare zaak, aangezien de garages er ook wat aan willen verdienen en vast weer allerlei \'gebreken\' gaan constateren.

Tijd voor een toch naar het malieveld :] ? (is in ieder geval gezellig)

8-)
GL-sjon
 
Nou daar zijn we dan weer....weer zo\'n maatregel om de mensen geld uit de zakken te kloppen. Natuurlijk reageren ze in Den Haag enthousiast, hebben ze weer een melkkoe gevonden.

Naar mijn inziens is zo\'n maatregel volstrekt overbodig want elke motorrijder, tenminste diegene die ik ken..!!,zorgt zelf wel dat zijn machien in orde is. Daar hebben we geen APK voor nodig.....!!Van mijn machien moeten ze afblijven.. :r :r :r :r
 
Van de ene kant heb ik eigenlijk geen bezwaren tegen omdat nooit kwaad kan, van de andere denk ik dat het bij motorrijders vrij zinloos is aangezien geen motorrijder het in zijn hoofd zal halen om te gaan scheuren om een fiets die elk moment onder zijn kont uit elkaar kan vallen.

APK voor brommers, dat heeft pas zin!
 
Hier in Spanje kennen de motors al lang een APK voor motoren van 4 jaar en ouder.
APK keuring gebeurt hier echter niet in normale garages maar in speciale APK garages die niets anders doen dan keuren.
Vorige week nog werd de zx6r van een vriend niet goedgekeurd vanwege zwartgetinte knipperlichtjes. :(
Ook wordt er erg op geluid gelet, dus veel mensen doen voor de keuring de originele uitlaat er weer op.
Als je niemand van de keurplaats kent zijn ze erg streng in de lulligste dingetjes... :j
 
geen motorrijder het in zijn hoofd zal halen om te gaan scheuren om een fiets die elk moment onder zijn kont uit elkaar kan vallen!

Daar ben ik het nou helemaal mee eens! Op de motor met versleten bandjes rijden kan je behoorlijk (sch)zuur komen te staan (of liggen). Ook versleten remblokken hebben een vernietigend effect op 2 wieltjes |( |( |( |( . Kortom: nergens voor nodig. Bijna iedereen met een motor zorgt voor regelmatig onderhoud. Maar ja, we zullen er wel weer aan moeten geloven vanwege het zeer kleine aantal :( dat dat niet doet... (en om de staatskas te spekken natuurlijk...)
 
Laatst bewerkt:
Bovendien moet zo`n APK in de winter worden gedaan; in de zomer is er geen garage die er tijd voor heeft. Juist dan wil iedereen op die motor rijden en is het erg druk.\"

Nee, DAT is lekker zeg. Heb je je motor in de winterstop, dus geen verzekering enz. (ik heb \'m wel altijd doorlopen btw) en je hebt \'m winterklaar gemaakt, schoongemaakt, dingen ingevet of wat dan ook, en dan moet je ineens naar een keuringsstation. Dikke vinger voor ze, als ie bij mij aan de acculader hangt onder een zeil en helemaal winterklaar is gaat ie dus NIET naar een APK keuringsstation.

Het is inderdaad onzin dat dit moet, voor brommers heeft het meer zin. Hoeveel rijd er wel niet rond ZONDER of met SLECHTE remmen ? Verlichting wat niet werkt enz. Laat ze eerst daar eens wat doen. En heb ook geen zin om elke keer weer de originele pijp op m\'n motor te zetten (heb nu wel originele, maar m\'n volgende motor gaat wel een Bos ofzo op) voor een APK. Fuck them.

Keuring in de lente zou dan beter zijn, iedereen stapt dan weer op de motor. Maar het blijft geldklopperij.
 
Dan komt het er dus op neer dat je je oude einddemper ook moet bewaren, zodat je die voor keuringen er weer onder kunt zetten? :?

Belachelijk idee, als het aan 3VO lag dat hadden ze allang al het gemotoriseerde verkeer afgeschaft, stelletje fanatici. |(
 
Vangen ze lekker weer BTW... Staatskas spekken. Duidelijk, een motorrijder rijdt niet op een gare motor.

Dit kunnen ze: :j
 
Misschien worden dan ook eens die achterlijke sliertjes verboden }) Je bent toch een homo (no offence) als je die aan je stuur laat hangen?! ;)
 
Laatst bewerkt:
Kut! Heb ik net een nieuw uitlaatsysteem.... kan ik weer op zoek naar een stille (=suffe) demper...
 
Belachelijk idee, als het aan 3VO lag dat hadden ze allang al het gemotoriseerde verkeer afgeschaft, stelletje fanatici. |(

Krijgen die fanaticy (want dat is inderdaad de enige juiste benaming van deze pro-saaiheidsbeweging) zoals altijd weer een gewillig oor bij de overheid.

Ik zou wel eens dat 3VO willen doorlichten: Achtergrond van de mensen, politieke geaardheid, leeftijd, waar ze wonen etc... volgens mij zijn het lui die geen enkele voeling hebben met het overgrote deel van de Nederlandse bevolking (zijn het verveelde notarisvrouwtjes en zo...)
 
Kut! Heb ik net een nieuw uitlaatsysteem.... kan ik weer op zoek naar een stille (=suffe) demper...
Of een \"stil\" uitlaatsysteem lenen om de keuring door te komen.
Ik ken hier 3 ZX6R´s die alledrie met dezelfde einddemper door de keuring zijn gegaan.
Een soort demper-sharing eigenlijk. ;)
 
Het is de meeste Europese landen de gewoonste zaak van de wereld hoor. In Engeland moeten motoren ook gewoon door de MOT.

Ik was eigenlijk verbaasd toen ik op de site van de RDW zag dat ik voor de motor niet een APK moest hebben.
 
Hmm, dat was grapppig genoeg dus 1 van de 3 fouten tijdens mijn
theorie-examen gisteren.
Het stond verkeerd in m\'n theorieboek
(alsof die lui een vooruitziende blik hebben)

Maarja, ik ben het er ook niet mee eens dat de APK
ingevoerd zou moeten worden..
Ik wil sowieso veilig rijden. Dus op onderhoud zal niet
worden beknibbeld.
 
Of een \"stil\" uitlaatsysteem lenen om de keuring door te komen.
Ik ken hier 3 ZX6R´s die alledrie met dezelfde einddemper door de keuring zijn gegaan.
Een soort demper-sharing eigenlijk. ;)

Dat was ook mijn bedoeling :)
Ik ga dan maar ff wat vriendjes bellen en dan kunnen we met z\'n allen een demper kopen (iets el cheapo\'s) en dan samen eerlijk delen...
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat was grapppig genoeg dus 1 van de 3 fouten tijdens mijn
theorie-examen gisteren.
Het stond verkeerd in m\'n theorieboek
(alsof die lui een vooruitziende blik hebben)
Had je geen los blaadje in het boek? Hoort een los blaadje in het boek waarop staat dat deze tekst fout is... Had trouwens dezelfde vraag op het examen... Ook die met dat slot voor de kentkenplaat gehad? Zwaar humor, een minuut voor het examen nog over gehad met mede-cursisten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan