APK voor Motoren?!!

13 sep 2003
125
0
Maastricht
Zojuist gelezen dat de Europese Commissie ervoor aan porren is om Motoren aan een strengere eis te laten voldoen enwel,Terugdringen van Uitlaatgassen en Geluid :( Men heeft TNO een onderzoek laten doen. TNO komt tot de conclusie dat periodieke Keuringen Nodig zijn voor het Handhaven van Milieueisen. :z

Maar NIET gevreesd de FEMA(Federation of European Motorcyclists' Associations)zal de Europese Commissie op de Voet volgen en zal alles in het werk stellen om Gèèn APK voor Motoren in te voeren :} :}
 
Laatst bewerkt:
motorrijders houden van hun motoren, en onderhouden ze toch wel goed. Auto's is een ander verhaal, mensen hebben ze als gebruiksvoorwerp en willen er voor de rest niet zo veel mee te maken hebben.Het is pure poentrekkerij, zoals de meeste beslissingen die ze maken.
 
wij hebben hier wel een APK keuring voor motoren, zoals je ziet aan die lelijke stickers op mijn voor fork.

goldwing-2.jpg
 
Betekend dit dan dat ik ieder jaar m'n motor weer terug moet bouwen naar orgineel omdat die anders niet door de keuring komt ?
 
oplossing: motorzaak gaat pakketten tijdelijk verhuren voor apk, die meerdere malen gebruikt kunnen worden(door weer andere motoren). O-)
in deze pakketten zit alles maar dan ook alles om door de keuring heen te komen. :+
 
oplossing: motorzaak gaat pakketten tijdelijk verhuren voor apk, die meerdere malen gebruikt kunnen worden(door weer andere motoren). O-)
in deze pakketten zit alles maar dan ook alles om door de keuring heen te komen. :+

ja, en jij denkt dat een motorzaak zo gek is om van elk type motor een "pakket" standaard onderdelen op de schap te leggen.

persoonlijk vindt ik het geen gek idee. Als je ziet wat voor sukkels er af en toe op motoren rijden - bandenspanning veel te laag
- voorvorkkeringen lek zodat heel de remklauw onder de olie zit
- balhoofdlagers die meer op rijrichtingfixatie lijken
- etc. etc.

Ik zou graag 20 euro per jaar uitgeven om zo'n gevallen van de weg af te halen.
Het is natuurlijk jammer voor degene met een custom bike of streatfighter dat ze elk jaar het ding weer moeten ombouwen naar orgineel (of zodanig dat ze door de keuring komen)
 
ja, en jij denkt dat een motorzaak zo gek is om van elk type motor een "pakket" standaard onderdelen op de schap te leggen.

persoonlijk vindt ik het geen gek idee. Als je ziet wat voor sukkels er af en toe op motoren rijden - bandenspanning veel te laag
- voorvorkkeringen lek zodat heel de remklauw onder de olie zit
- balhoofdlagers die meer op rijrichtingfixatie lijken
- etc. etc.

Ik zou graag 20 euro per jaar uitgeven om zo'n gevallen van de weg af te halen.
Het is natuurlijk jammer voor degene met een custom bike of streatfighter dat ze elk jaar het ding weer moeten ombouwen naar orgineel (of zodanig dat ze door de keuring komen)

beetje naief.....

het betekend een keer per jaar dokken en maar hopen dat de motor dan een heel jaar goed blijft :?
 
beetje naief.....

het betekend een keer per jaar dokken en maar hopen dat de motor dan een heel jaar goed blijft :?

scheelt toch weer een hoop, balhoofdlagers verslijten echt niet in een paar weekjes. En velen kijken niet verder als de tank volgooien en rijden.

Vroeger had je toch ook wrak van de week. Na de invoering van de apk zijn er veer wrakken van de weg afgehaald. Dit mag ook wel eens voor motoren gelden.

Ik ken gewoon mensen die niet in de gate hadden dat hun bandenspanning te laag is. Dat hun motor maar op 2 cilinders liepen i.p.v. 4. En als je die ratbikes ziet, die mogen ze van mij part allemaal naar de sloop brengen.
 
Op zondag 30 november 2003 16:27 schreef Erwin het volgende:ja, en jij denkt dat een motorzaak zo gek is om van elk type motor een "pakket" standaard onderdelen op de schap te leggen.

persoonlijk vindt ik het geen gek idee. Als je ziet wat voor sukkels er af en toe op motoren rijden - bandenspanning veel te laag
- voorvorkkeringen lek zodat heel de remklauw onder de olie zit
- balhoofdlagers die meer op rijrichtingfixatie lijken
- etc. etc.

Ik zou graag 20 euro per jaar uitgeven om zo'n gevallen van de weg af te halen.
Het is natuurlijk jammer voor degene met een custom bike of streatfighter dat ze elk jaar het ding weer moeten ombouwen naar orgineel (of zodanig dat ze door de keuring komen)

Waarom zouden ze hem terug moeten bouwen :?
Al zijn ze nog zo extreem verbouwd,als ze aan de apk eisen voldoen is het gewoon goed.
Je hebt toch ook extreem verbouwde auto`s en die moeten ook gekeurd worden en die gasten bouwen ook niet elke keer hun auto terug voor de keuring.
 
En als je die ratbikes ziet, die mogen ze van mij part allemaal naar de sloop brengen.

We gaan nu dus motoren afkeuren op hun UITERLIJK?
Sorry hoor, ik rijd al jaren op dat spul en die zijn technisch in perecte staat. Ze hangen vol met allerhande rommel en zijn matzwart gespoten maar dat heeft volgens mij weinig met de werking van de remmen e.d. van doen.

Tom
 
Op zondag 30 november 2003 17:17 schreef Erwin het volgende:.....

Vroeger had je toch ook wrak van de week. Na de invoering van de apk zijn er veer wrakken van de weg afgehaald. Dit mag ook wel eens voor motoren gelden.

.....

Het aantal wrakken onder motorfietsen is niet te vergelijken met het aantal wrakken onder auto's. In Zweden geldt een APK keuring voor motorfietsen en daar is geconcludeerd dat het inderdaad minimaal is en worden de keuringstermijnen aangepast (om de 2 jaar ipv 1 jaar). Bij een frans onderzoek is gebleken dat een APK keuring geen zoden aan de dijk zet. En in frankrijk rijden nogal wat motoren rond.
Daarnaast is een wrakkige auto gevaarlijk voor de medeweggebruikers. Een wrakkige motor is in eerste instantie gevaarlijk voor de berijder zelf.
Bij een APK moet er een controle/meldsysteem opgezet worden en dat moet wel bekostigd worden. Ik wens daar toch echt niet aan mee te betalen.
 
In Zweden geldt een APK keuring voor motorfietsen en daar is geconcludeerd dat het inderdaad minimaal is en worden de keuringstermijnen aangepast (om de 2 jaar ipv 1 jaar).
Ja, als het misschien na enkele jaren er toch van zou komen; Vindt ik het om de 2 Jaar toch Redelijk!!
 
We gaan nu dus motoren afkeuren op hun UITERLIJK?
Sorry hoor, ik rijd al jaren op dat spul en die zijn technisch in perecte staat. Ze hangen vol met allerhande rommel en zijn matzwart gespoten maar dat heeft volgens mij weinig met de werking van de remmen e.d. van doen.

Tom

nou, als je naar de motoren kijkt op dat klappenvangerstreffen (kleppenjagers) dan zie ik er toch genoeg die niet echt degelijk zijn.
 
Ja een dure APK voor motoren, zeuren over de kleur van je handvatten.
Kan iemand zich nog het begin van de APK voor auto's voor de geest halen.
Afkeuren omdat het E merk op je reflektor niet mooi meer was, nee dank u.
Voor de auto gold toen dat 0,4% van de ongevallen door de technische staat van de auto kwam. Wel zijn er toen 1200 bovag bedrijven gered van de ondergang, heeft de Bovag berekend.
Ik kijk al uit naar de scooterkeuring.
Het wordt stil op straat......... ;(
 
In Duitsland kennen ze al jaren een apk voor motoren.
Elke 2 jaar moet de motor (de auto ook trouwens) voor een Tüv keuring worden aangeboden. Deze keuring stelt op zich niet veel voor, toch ben ik er tegen zoiets in Nederland in te voeren. Wij zijn als "gewone man" toch al zo vaak de dupe van het feit dat Nederland in Europa altijd weer voorop moet lopen met de regelgeving.

Laten ze in Den Haag eens wat nuttigs gaan doen voor die dikke salarissen die ze krijgen.
 
In Duitsland kennen ze al jaren een apk voor motoren.
Elke 2 jaar moet de motor (de auto ook trouwens) voor een Tüv keuring worden aangeboden. Deze keuring stelt op zich niet veel voor, toch ben ik er tegen zoiets in Nederland in te voeren. Wij zijn als "gewone man" toch al zo vaak de dupe van het feit dat Nederland in Europa altijd weer voorop moet lopen met de regelgeving.

Laten ze in Den Haag eens wat nuttigs gaan doen voor die dikke salarissen die ze krijgen.
Motor keuren is Niet echt een reclame voor de MotorDealers,Zeker als je hem daar gekocht hebt en dan wordt afgekeurd?!!!
Bij wijze van spreken dan :(
 
Waarom zouden ze hem terug moeten bouwen :?
Al zijn ze nog zo extreem verbouwd,als ze aan de apk eisen voldoen is het gewoon goed.
Je hebt toch ook extreem verbouwde auto`s en die moeten ook gekeurd worden en die gasten bouwen ook niet elke keer hun auto terug voor de keuring.
Gebeurt wel degelijk... Spoorverbreders er onderuit om de wielen binnen de wielkasten te laten vallen. Tijdelijk de auto weer ophogen, andere lampen monteren, etc. Allemaal om de auto door de APK te krijgen.

Zelfde zou je dan ook krijgen voor motoren. Originele demper er weer op. Kat weer aangesloten, originele knippers er weer op, etc. Alleen voor de keuring.
 
Voor het ombouwen voor de keuring kan je bij het 'bouwen' van een streetfighter al rekening houden. Ik denk dat je dan maximaal een uurtje bezig bent met het ombouwen tot de APK versie, en omgekeerd.

Verder denk ik dat het niet nuttig is om het in te voeren, maar Nederland dit weer als haantje de voorste invoert.
 
Ik denk niet dat een APK voor motorfietsen zinvol is. Allereerst omdat onze geliefde regering dit gegarandeerd weer weet te veranderen in een Gij-zult-niet-vervuilen aftreksel, maar ook omdat de personenauto-apk ook gewoonweg slecht in elkaar geprutst is. Ga eens praten met een APK-keurmeester als jij met een exoot aan komt zetten als een Burton o.i.d.

De heren zijn je dan liever kwijt als rijk.
En waarom?
Nou, als er een herkeuring van de RDW volgt zijn de keurmeesters waarschijnlijk weer een aantal kostbare cussumpunten kwijt.

Hoe moet dat dan met motorfietsen waar iedere custombike en streetfighter een exoot is? Oh, ik koop er twee, een originele en een verbouwde en de originele laat ik gewoon twee keer keuren.... :)
 
Je moet je niet te druk maken voor een keuring. Hij hoeft niet origineel te zijn.
Een uitlaat moet vooral gasdicht zijn en niet teveel DB maken. Origineel slooppijpje dus. Mag best gedeukt zijn. Knipper moeten dan waarschijnlijk een E-keur hebben (stel je voor dat je iemand verblind met je niet E-keur knippers. Of er valt eentje af en komt recht in iemands oog ofzo) Dus ook een setje van de sloop. Koplamp dito.
denk inderdaad dat er motorzaken setjes gan gebruiken om een fiets door de APK te krijgen. Levert ze ook weer geld op. Dus die houden hun bek wel.

Een CO test stelt geen drol voor. Schroef hem helemaal dicht, test hem en als ze bij het afmelden geen controle krijgen gelijk weer terug schroeven.

MAX en Niels hebben meer werk omdat NOS niet mag. beetje afbouwen geblazen.
Niet originele lampen mag je hebben maar mogen niet aangesloten zijn. stekker lostrekken is al voldoende.

APK voor auto's stelt ook geen drol voor. Heb een oud renaultje die er elk jaar doorheen komt. Daarvoor moet hij wel geholpen worden bij de CO tegen de tijd hij hem heeft terug geschroeft looptie bijna niet meer. Afmelden en weer goed zetten. Klaar!

wat betreft het onderhoud, ik vind dat blok, remmen, vering, banden e.d. best een strenge keuring mogen krijgen. Dat is toch wel in orde bij de meeste van ons.
 
Terug
Bovenaan Onderaan