APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Lijkt mij ook dat als je van je leven geniet je zeker bij een motor zorgt dat alles klopt

Zou eerder verplichten rijden met gekeurde kleding
 
Er zijn 2 kampen, voor en tegen. Dat botst. Dan worden er allerlei futiliteiten bijgehaald om gelijk te halen. Dat geeft discussie. Dat is een forum.

Dit is niet de afdeling tech

:^
Na ruim 400 reacties komt het meest naar voren dat de poster zelf prima in staat is te beoordelen wat noodzakelijk is, en dit noodzakelijke ook wel zelf kan uitvoeren.....
Zo ver zo goed (als het beweerde juist is), maar omdat hun het inzicht, de kennis, en de vaardigheid van een monteur bezitten, is de APK voor hun, en nog een "paar" overgebleven linkshandigen totale onzin.

746.706 geregistreerde motoren NL
-245.367 MFers die alles zelf kunnen en weten.
-------------------------
501.339 linkshandigen
 
Ik kom al 20 jaar bij een zeer gerenomeerd bedrijf voor kleinonderhoud als bandjes, remmetjes, beurtjes e.d. wordt nooit gereden en is altijd goed. De must van een testrit na een oliewissel, remblok vervanging of bandenwissel vind ik dus de grootste onzin die ik ooit vernomen heb 😇
Dat verzinnen jullie er bij.
Ik schreef: hoe kan je anders weten of de klacht verholpen is?

Ofwel, als iemand bijvoorbeeld klaagt dat de motor niet goed spoort en je hebt de boel rechtgezet, dan mogen we niet 200 meter rijden om dat even te controleren?
Als er dus nog een ander probleem is (krom frame, voorvork of iets anders), dan komt de klant de motor halen en is het probleem niet opgelost. Dus klant boos....

Als er een mooie exclusieve motorfiets komt waarbij het niet nodig is om proef te rijden doen we dat ook niet. Ik wil nog wel eens vragen of ik er een stukje op eigen risico op mag rijden, maar als de klant dat liever niet heeft, dan gebeurt dat ook niet.
En ik stuur ook geen leerling weg op een 200pk-monster..... Dan doe ik zelf die noodzakelijke proefrit.

En ja, er zijn ook echte wrakken bij waar je op moet rijden. Is het te erg/te gevaarlijk, dan weiger ik dat ook gewoon.
 
en zo kan ik elke week een update geven van mensen die nergens naar kijken en dat ding als een auto berijden. De motorrijder die hier regelmatig post is veel bewuster met zijn motor bezig, dan de gemiddelde motor bezitter.

Ik ga met mijn motoren niet anders om dan met mijn auto toen ik die nog had. Het ding gaat geregeld naar de garage voor een beurt waarbij ik ervanuit ga dat alle kritieke punten goed worden bekeken. Tussendoor check ik wat simpele dingen, bandenspanning, vloeistoffen, verlichting en dat deed ik met de auto ook. Het enige dat ik met de motor doe dat ik met de auto niet deed is de staat van de remblokken controleren en waar nodig zelf vervangen.

De problemen die jij beschrijft hebben volgens mij meer te maken met motoren die maar heel zelden worden gebruikt, daardoor niet hun reguliere onderhoud krijgen en dan opeens na jaren worden weggebracht voor een beurt want "ze doen zo raar...".
 
Ik snap waar je heen wil maar begrijp niet het nut van een proefrit na een wielwissel. Het is geen raketwetenschap en ik heb dit zelf nergens meegemaakt zowel bij serieuze hobbyisten als vaklui niet. Er valt weinig aan een wiel te ontdekken tijdens een ritje wat in stilstand niet mogelijk is draaiend op een bokje.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je niet alleen aan het wiel werkt?
De remmen moeten er af (en liefst er ook weer op), en je dient de sporing van de motor ook te controleren nadat je de wielen teruggeplaatst hebt.
EDIT: sorry, ik zie nu pas de modbreak over on-topic blijven.......
 
Laatst bewerkt:
De problemen die jij beschrijft hebben volgens mij meer te maken met motoren die maar heel zelden worden gebruikt, daardoor niet hun reguliere onderhoud krijgen en dan opeens na jaren worden weggebracht voor een beurt want "ze doen zo raar...".
beide waren woonwerk rijders
 
Nacontrole altijd goed, rij lekker een rondje met m'n motor als t nodig is, ben meer op mn hoede voor boetes dan die enkele keer dat ie misschien keer koud de toeren in gaat:+

vaak benj te bange;)
 
Lijkt mij ook dat als je van je leven geniet je zeker bij een motor zorgt dat alles klopt

Zou eerder verplichten rijden met gekeurde kleding


Wat zou het toevoegen als alles eruit ziet als een ontploffing in
een verffabriek het kost jou vast ook geen
moeite om overprikkeld te raken
door je omgeving moet die
omgeving ineens als een soort van
hysterische regenboog
met 100km/u langs je
heen razen nee dat zal me een fijn spektakel
worden maar toegegeven dat het er wel dodelijk leuk dan
wel vrolijk uit zou zien in het ziekenhuis of
de aula van het
uitvaartcentrum lache man dood door pipo​
 
Laatst bewerkt:
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je niet alleen aan het wiel werkt?
De remmen moeten er af (en liefst er ook weer op), en je dient de sporing van de motor ook te controleren nadat je de wielen teruggeplaatst hebt.
EDIT: sorry, ik zie nu pas de modbreak over on-topic blijven.......

Ja klauwtje los en weer vast inderdaad, ben nog steeds niet overtuigd van de proefrit na een bandenwissel. Mijn bandenboer is een pietje precies en staat zeer goed bekend sinds jaar en dag en rijdt niet proef na deze simpele werkzaamheden. Dat jullie daar wel het nut van inzien tja... dat moet je zelf weten maar dring mij jou mening niet op want ik ben het hiermee niet met je e e ns ;)
 
Zo ff tanken, zal meteen proefrit maken als controle of ik het goed gedaan heb 🤣
 
Een proefrit maken is altijd goed,want wie weet komen er buiten de reparatie nog andere dingen aan het licht.
Overigens heb ik niet 1 motor van een klant helemaal uitgewrongen tijdens een proefrit,is niet nodig en stel je voor dat je hem verschroot,
dan krijg je eerst de chef op je dak en dan de baas en een boze klant,daar zit niet 1 monteur op te wachten.
 
Geen probleem, jij verkijkt je op het uiterlijk 😇Bekijk bijlage 1466113


Wil je niet teleurstellen maar al je motoren worden dan sowieso afgekeurd op scherpe uitstekende delen mocht er een apk komen voor motoren.
En het ontbreken van het verplichte rode reflectortje achter.
Denkelijk ook op knipperlichten achter die te dicht op elkaar zitten.
 
Wil je niet teleurstellen maar al je motoren worden dan sowieso afgekeurd op scherpe uitstekende delen mocht er een apk komen voor motoren.
En het ontbreken van het verplichte rode reflectortje achter.
Denkelijk ook op knipperlichten achter die te dicht op elkaar zitten.

Dat dacht mijn monteur ook recent maar toen die eromheen liep viel dat mee:

Reflector achter zit erop, zelfs de originele. De uitstekende scherpe delen zijn verpakt in rubber, knippers hebben de gewenste afstand en kenteken zit onder de vereiste 1.2 m hoogte bovenrand.

Zolang onderstaande fietsen probleemloos door de engelse MOT komen, voorzie ik weinig problemen

20200215_182531.jpg


Daarnaast braaf de originele uitlaat, rondom nieuwe blokken en seals in de klauwen, voor nieuwe schijven, achter ruim aan de maat, frisse kettingset en net nieuwe banden weer.

Als er een Hollandse Tüv komt dan wordt het een ander verhaal maar dat lijkt me stug :)
 
Een proefrit maken is altijd goed,want wie weet komen er buiten de reparatie nog andere dingen aan het licht.
Overigens heb ik niet 1 motor van een klant helemaal uitgewrongen tijdens een proefrit,is niet nodig en stel je voor dat je hem verschroot,
dan krijg je eerst de chef op je dak en dan de baas en een boze klant,daar zit niet 1 monteur op te wachten.
Dat vind jij, en nog een aantal anderen, maar bij mijn motor zal je geen gebreken vinden.
I.m.o. is niet iedere proefrit goed, maar soms juist overbodig.

Daarnaast vind ik de zin "Overigens heb ik niet 1 motor van een klant HELEMAAL uitgewrongen tijdens een proefrit" juist fout.
Als een monteur dat met mijn fiets zou doen, dan heeft hij al een probleem met mij voordat zijn chef en baas ervan te horen krijgen.

O.a. hierdoor ben ik ook geen voorstander van een monteur die ff een proefrit gaat maken op mijn fiets. (Serieuze reparatie uiteraard wel, maar voor kleine dingen juist niet (lees olie verversen, banden vervangen e.d.)

De laatste keer dat ik bij de dealer ben geweest, was voor een 1000 km beurt (kan het zelf, maar i.v.m. nieuwe fiets met garantie) had ik naderhand 3 punten van teleurstellingen in de vakbekwaamheid van de monteur van een grote bekende motorzaak.

De monteur stond gegeven moment te stoten met een grote sleutel op de moer van de achteras, om deze los te krijgen. Ik ben geen monteur, maar zelfs ik weet dat men dat niet moet doen. (Hierdoor loop je het risico het draad te beschadigen)
De carbonkuip was scheef in elkaar gezet en de verlichting had hij iets versteld. (Ik zag nu bij duisternis, nu nog maar 3 meter voor mij.)

Kom nu niet aanzetten, dat een monteur ook de kans moet krijgen om te leren. Ik heb mijn motor niet als lesmateriaal gekocht voor hem. (Een opmerking die iets eerder in de topic werd geplaatst)
 
O.a. hierdoor ben ik ook geen voorstander van een monteur die ff een proefrit gaat maken op mijn fiets. (Serieuze reparatie uiteraard wel, maar voor kleine dingen juist niet (lees olie verversen, banden vervangen e.d.)
Er wordt in dit topic niet over reparatie gesproken, maar over een keuring. Bij een goede keuring hoort een proefrit voor o.a. remwerking, rechtdoor blijven rijden etc.

Ik snap heel goed dat je niemand anders op je motor wil laten rijden, dus wanneer die apk erdoor komt zal ik mijn best doen erkent apk blabla te worden. Alleen al om mijn eigen motorpark te keuren.

Zot moest gewoon zelf zijn dieselpomp op tijd zetten omdat degene die hem gemonteerd had, hem niet deugdelijk had vast gezet en niet meer op tijd kreeg en de bosch dienst lukte het ook niet. Allemaal prutsers.
 
Wil je niet teleurstellen maar al je motoren worden dan sowieso afgekeurd op scherpe uitstekende delen mocht er een apk komen voor motoren.
En het ontbreken van het verplichte rode reflectortje achter.
Denkelijk ook op knipperlichten achter die te dicht op elkaar zitten.
Ik denk dat dat nog best mee valt.
Scherpe delen kunnen ze wel iets van zeggen idd.
En de vraag is of ze het al merken dat er geen rode reflector op zit :')

En hoezo de pinkers staan te dicht op elkaar?
Bij veel BMW's staan ze pal naast het achterlicht, dus ik zie het probleem niet.
390969-1-medium.jpg
 
dat er geen rode reflector op zit :')

Euhm...

750

20200215_195005.jpg


1100

20200215_195015.jpg


Maar enfin.

Los van t uiterlijk staan ze er fris bij met een waslijst aan onderhoud en geen enkel mankement.

We gaan t allemaal wel meemaken, ofniet gezien hoelang de motoren-apk al besproken wordt.
 
Achterl8cht is beplakt en bespoten. Mag beide niet....
Ik wil 9ver8gens niet eens proefritten met apk. Sterker nog..Het mag geen eens. Alleen bij twijfel over een aantal zaken.
Maar van de hele week apk reed ik er vroeger niet eens 1 per week. Ik had amper diesels dus warmdraaien was niet nodig.
En als ik al proef reed..was het om de klant te helpen door bv te kijken hoe hij reed met ongelijke remverdel8ng. Da's nu geen issue meer btw. De grens is 30%
 
Terug
Bovenaan Onderaan