APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

met een auto mag je de kortste weg naar huis en weer terug naar de garage rijden met een afgekeurde auto.
Ook een auto die geen geldige APK heeft (bijvoorbeeld na een restauratie) mag de kortste weg naar de garage rijden. Je moet dan wel een APK afspraak hebben en dat kunnen bewijzen.
Zo had ik een Citroen DS gerestaureerd die bijna 30 jaar had stilgestaan en nog nooit APK had gehad en volgens mijn regels der logica mag je met een geschorst voertuig niet op de openbare weg.

Dus heb ik hem eerst ontschorst en naar de keuring gereden. Hij wrerd goedgeleurd, maar de volgende dag had ik een bekeuring van 126 euro in de bus omdat mijn auto geen APK had.

Ik kan de logica van onze overheid hierin niet volgen. Het lijkt me dat als je een voertuig uit de schorsing haalt die geen geldige APK heeft, dat je dan een bepaalde tijd moet hebben om hem te laten keuren, bijvoorbeeld twee weken.

Maar nee, eerst laten keuren en via de kortste weg er naartoe en dan ontschorsen. Dat betekent dus dat je met een geschorst voertuig de openbare weg op mag.
 
Ik heb gehoord (ik heb daar geen bron van) dat een garage ook commentaar krijgt van de RDW als ze nooit een auto als afkeur melden. (wellicht in de vorm van mee steekproeven)
Dat wil de RDW wel hebben om een overzicht te kunnen maken van het nut van APK. (zoiets staat op hun site dacht ik)
Zo krijgen ze ook commentaar als ze nooit reparatiepunten op het formulier staan ingevuld.

Zal je wel niet goed gehoord hebben.
Juist een garage gaat eerst onderhoud doen en dan pas keuren.

En ook keuringsstations melden je voertuig niet af als die nog niet in orde is.
Meestal krijg je 2 dagen om te laten zien dat de mankementen gefixed zijn.
Heb je meer tijd nodig dan weer de volle mep betalen.
 
Zal je wel niet goed gehoord hebben.
Juist een garage gaat eerst onderhoud doen en dan pas keuren.

En ook keuringsstations melden je voertuig niet af als die nog niet in orde is.
Meestal krijg je 2 dagen om te laten zien dat de mankementen gefixed zijn.
Heb je meer tijd nodig dan weer de volle mep betalen.


Dit staat op de site van de rdw:

Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

Het lijkt mij dat als de rdw zo stellig is dat een afkeur moet gebeuren, dat ze dan ook sancties voeren om de garages te laten doen wat zij willen.

Maar ik zal het nog eens navragen.
 
Zal je wel niet goed gehoord hebben.
Juist een garage gaat eerst onderhoud doen en dan pas keuren.

En ook keuringsstations melden je voertuig niet af als die nog niet in orde is.
Meestal krijg je 2 dagen om te laten zien dat de mankementen gefixed zijn.
Heb je meer tijd nodig dan weer de volle mep betalen.


Ik ken geen 1 garage die eerst onderhoud doet, en dan pas de auto keurt. Lijkt mij ook erg onlogisch, onderhoud uitvoeren terwijl een auto daarna dik afgekeurd kan worden..

En inderdaad, elk bedrijf krijgt bij de (jaarlijkse) RDW schouwing een overzicht van het aantal afgemelde voertuigen, zowel goedkeur als afkeur, aantal reparatie punten etc... Wijk je erg af van de norm of het landelijk gemiddelde dan krijg je hier commentaar op.
 

Dit staat op de site van de rdw:

Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

Het lijkt mij dat als de rdw zo stellig is dat een afkeur moet gebeuren, dat ze dan ook sancties voeren om de garages te laten doen wat zij willen.

Maar ik zal het nog eens navragen.
Thanx voor het uitzoeken, is voor mij nieuwe info en ook niet hoe ik het in de praktijk ervaren heb.
In de tijd dat ik nog met oude barrels reed liet ik ze ook altijd 2 maanden voor verlopen APK keuren, had ik nog 2 maanden de tijd om wat anders te zoeken mochten de reparatie kosten te hoog worden

Overigens verloopt de APK niet bij afkeur volgens de 2e paragraaf:
Als de datum van de voorgaande APK nog niet is verlopen, dan voldoet u gewoon nog aan de APK-verplichting. U krijgt dan dus geen boete voor het niet voldoen aan de APK-plicht.

En uiteraard een 3e paragraaf met waarschuwend karakter:
Of het slim is om met het voertuig te gaan rijden moet u zelf beoordelen. Er is natuurlijk wel iets aan uw voertuig geconstateerd tijdens de APK waardoor het is afgekeurd. Door dat technische gebrek aan uw voertuig voldoet het niet meer aan de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen. Hiervoor kunt u van de politie een bekeuring krijgen
 
Ik ken geen 1 garage die eerst onderhoud doet, en dan pas de auto keurt. Lijkt mij ook erg onlogisch, onderhoud uitvoeren terwijl een auto daarna dik afgekeurd kan worden..

En inderdaad, elk bedrijf krijgt bij de (jaarlijkse) RDW schouwing een overzicht van het aantal afgemelde voertuigen, zowel goedkeur als afkeur, aantal reparatie punten etc... Wijk je erg af van de norm of het landelijk gemiddelde dan krijg je hier commentaar op.

Dan is de onderhoudsbeurt niet goed uitgevoerd :+
 
Maar hij heeft wel gelijk, je auto kan goedgekeurd worden zonder onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Als keurmeester hoef je de afgekeurde onderdelen helemaal niet te bewaren. Is helemaal niet interessant voor die RDW man. Bij een steekproef word de hele APK gewoon opnieuw gedaan. De onderdelen die vervangen zijn moet je bij het afmelden aangeven. Die komt de controleur dan tijdens de steekproef vanzelf tegen. Of die onderdelen terecht afkeur waren is bij deze controle niet van toepassing.

Als ik een voertuig tegenkom wat niet aan de permanenten eisen voldoet dan moet ik dat officieel als afkeur afmelden. Je moet de oude onderdelen laten zitten. En dan kun je op je afkeur een steekproef krijgen. Tijdens deze steekproef worden alleen de afgekeurde onderdelen op het voertuig beoordeeld (en het chassisnummer + kenteken).

Onterechte afkeur of goedkeur? Dan krijg je strafpunten. Hoe meer strafpunten, hoe vaker je een steekproef krijgt. Te veel strafpunten en je krijgt een sanctie. Dat wil zeggen een x aantal weken niet keuren tot einde keuringsbevoegheid. Bij elke goede steekproef gaat er weer 0,4 punt van je strafpunten af. Een verplicht licht niet volgens voorschrift gemonteerd, bijvoorbeeld 1cm te laag (spreek uit ervaring B|)? Dat zijn 2 strafpunten. Moet je dus 5 goede steekproeven voor krijgen om weer op 0 te komen. Dit kost de keurmeester vaak meer dan één jaar aan keuringen.

Stel ik meld een motor als afkeur af en de klant wil deze zelf repareren. Dan moet de motor op een aanhanger vervoerd worden. Want na een afkeur afmelding mag je niet meer op de openbare weg rijden.
Het is al weer even geleden dat mijn APK keurmeesterschap verlopen is wegens desinteresse van mijn kant, toen waren de huidige werkwijzen nog maar theorie.
Had toen begrepen dat vervangen onderdelen behouden moesten gaan blijven, maar dat is al meer dan twintig jaar geleden.
Het melden van afkeur en de kans op een steekproef zijn met name om de klant te beschermen tegen onterechte afkeur.
Dat dit dus kennelijk niet gebeurt (in de veronderstelling dat je dan niet meer mag rijden met dat voertuig) doet, zoals je hier ook kan lezen, het vertrouwen geen goed.
 
:?

Definieer onderhoud.

Regulier onderhoud, vloeistoffen, filters en andere onderdelen die preventief vervangen worden, vaak volgens een schema.

Daar sta je dan, net een onderhoudsbeurt uitgevoerd, en vervolgens ga je de auto keuren.

Fuseekogels speling, draagarmrubbers gescheurd, wiellagers versleten..

Lichtbeeld van een koplamp onjuist omdat een reflector verweerd is, gordel beschadigd omdat hij klem tussen de achterbank heeft gezeten...

Allemaal dingen die onder reparatie vallen, en niet onder onderhoud.



Eerst keuren, daarna onderhoud.
 
Regulier onderhoud, vloeistoffen, filters en andere onderdelen die preventief vervangen worden, vaak volgens een schema.

Daar sta je dan, net een onderhoudsbeurt uitgevoerd, en vervolgens ga je de auto keuren.

Fuseekogels speling, draagarmrubbers gescheurd, wiellagers versleten..

Lichtbeeld van een koplamp onjuist omdat een reflector verweerd is, gordel beschadigd omdat hij klem tussen de achterbank heeft gezeten...

Allemaal dingen die onder reparatie vallen, en niet onder onderhoud.



Eerst keuren, daarna onderhoud.
Aan de andere kant, banden die twee millimeter profiel hebben krijgen bij onderhoud het advies om vervangen te worden terwijl je ze voor apk niet mag afkeuren.
 
Aan de andere kant, banden die twee millimeter profiel hebben krijgen bij onderhoud het advies om vervangen te worden terwijl je ze voor apk niet mag afkeuren.

Ook bij de apk krijg je dit advies in de vorm van AC1.

Daarom zal een fatsoenlijk bedrijf eerst je auto keuren, daarna het benodigde onderhoud bekijken, om dit te overleggen met de klant alvorens ze iets gaan uitvoeren.

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die dit niet doen, zo ken ik een verhaal van iemand die met een Fiat Cinquecento naar de Kwikfit ging voor onderhoud en APK.

Daar hebben ze dus eerst het onderhoud uitgevoerd, om vervolgens de klant te bellen dat er een aantal afkeur punten zijn die 700,- kosten om te repareren.

Kosten voor het onderhoud a 349,- waren al gemaakt, en als je A zegt moet je ook B zeggen...

Typisch kwikshit.
 
Regulier onderhoud, vloeistoffen, filters en andere onderdelen die preventief vervangen worden, vaak volgens een schema.

Daar sta je dan, net een onderhoudsbeurt uitgevoerd, en vervolgens ga je de auto keuren.

Fuseekogels speling, draagarmrubbers gescheurd, wiellagers versleten..

Lichtbeeld van een koplamp onjuist omdat een reflector verweerd is, gordel beschadigd omdat hij klem tussen de achterbank heeft gezeten...

Allemaal dingen die onder reparatie vallen, en niet onder onderhoud.



Eerst keuren, daarna onderhoud.

Onderhoudsbeurt betreft de algehele staat van het voertuig.
Dus ook de punten die onder APK vallen.

Ben je aan het zeuren om te zeuren of snap je er echt niks van.
 
Onderhoudsbeurt betreft de algehele staat van het voertuig.
Dus ook de punten die onder APK vallen.

Ben je aan het zeuren om te zeuren of snap je er echt niks van.

Nope. Onderhoud en reparatie zijn 2 totaal verschillende dingen. Onderhoud is preventief. Aan bovengenoemde reparatie zaken kun je preventief niks doen.
 
Ook bij de apk krijg je dit advies in de vorm van AC1.

Daarom zal een fatsoenlijk bedrijf eerst je auto keuren, daarna het benodigde onderhoud bekijken, om dit te overleggen met de klant alvorens ze iets gaan uitvoeren.

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die dit niet doen, zo ken ik een verhaal van iemand die met een Fiat Cinquecento naar de Kwikfit ging voor onderhoud en APK.

Daar hebben ze dus eerst het onderhoud uitgevoerd, om vervolgens de klant te bellen dat er een aantal afkeur punten zijn die 700,- kosten om te repareren.

Kosten voor het onderhoud a 349,- waren al gemaakt, en als je A zegt moet je ook B zeggen...

Typisch kwikshit.

Nu komt de aap uit de mouw.

Genaaid worden ben je zelf bij.
Altijd goede afspraken maken en niet naïef je barrel bij een kwikfit neerzetten en ze de vrije hand geven.

Beter wat onderzoekskosten betalen dan van een koude kermis thuiskomen.
 
Nu komt de aap uit de mouw.

Genaaid worden ben je zelf bij.
Altijd goede afspraken maken en niet naïef je barrel bij een kwikfit neerzetten en ze de vrije hand geven.

Beter wat onderzoekskosten betalen dan van een koude kermis thuiskomen.

Goedkoop is duurkoop...

Kwikfit had een tijdje geleden een actie, apk voor 1 euro....

Je bent wel heel dom als je daar intrapt, en denkt dat ze voor dat bedrag niet extreem commercieel gaan keuren..
 
Zou overigens mijn banden nog niet laten vervangen bij kwikfit.
Wellicht doen ze wel iets goeds, bestaan nog steeds.

Met oude barrels kan je nog beter hosselen met 'monteurs' die rond een huurbrug rondhangen, wel zelf onderdelen meenemen :+
 
Gelukkig bestaan er voor de koekblikken ook nog volledig onafhankelijke apk keuring stations die alleen maar apk doen en totaal geen reparatie.
Grootste voordeel is dat deze alleen maar afkeuren wat echt niet kan.
Zij zitten namelijk ook niet te wachten op veel herkeuringen. Dat kost extra tijd en dus geld.
Ik kom daar al jaren en nooit gezeur. Gewoon fixen wat niet goed is en dat is dan ook echt niet goed meer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan