APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

E
je vergeet de investeringen in bijzondere apparatuur* en de keuringen van die apparatuur en de keurmeesters etc.

* de overheid heeft er nogal een handje van om blabla testers, speciale hefbruggen, verlichting etc noodzakelijk te achten.


Er wordt met 4 gastesters en roetmeters nogal gesjoemeld. Dus ergens wel.logisch.....
 
Maar de serieuze motorzaak zou het bij mijn motor best mogen doen. En ik sta er toch vaak voor een beurt dus net als bij de auto, gewoon beurt combi met apk klaar.
Geen extra tijd en meestal ook geen extra kosten omdat ze al blij zijn dat je daar de beurt doet. problem solved

Helaas heb ik maar al te vaak (meer dan 10 voorbeelden kan ik je geven) moeten constateren dat ik zelf mijn werk veel beter doe dan de motor (en auto) dealer gewoon omdat ik er meer tijd voor uit trek. En dan moet diezelfde dealer mijn werk controleren? Tegen betaling _O-:W Lamaar
 
Helaas heb ik maar al te vaak (meer dan 10 voorbeelden kan ik je geven) moeten constateren dat ik zelf mijn werk veel beter doe dan de motor (en auto) dealer gewoon omdat ik er meer tijd voor uit trek. En dan moet diezelfde dealer mijn werk controleren? Tegen betaling _O-:W Lamaar

Tja, ik had het ook over de serieuze motorzaak, ze zijn er best hoor.
Andersom werkt het nl. ook, ik heb tijdens mijn studie jaren geleden in een service centrum van Phillips vakantiewerk gedaan.
Komt er een klant met een hoop onderdelen van een TV in een zakje geplakt op de beeldbuis daar naar toe. Mijn zoontje die verstand van elektronica heeft heeft alvast de foute onderdelen eruit gesoldeerd. Dan hoeven jullie die alleen te vervangen :X

Echt wat heb ik een klus gehad om die TV weer aan de praat te krijgen.
En zo zullen er ook motorklussers zijn die niet aan zichzelf twijfelen en de motor in een staat brengen dat hij dan wel echt gevaarlijk is.

Ik snap dat er geen aparte regelgeving gemaakt wordt voor de thuisspecialist. Die specialist weet ook wel een zaak te vinden waar hij wel goed geholpen wordt.
En anders ga je maar naar @Zot die mag je bellen wanneer je niet tevreden bent :+
 
Ik wacht wel gewoon af of het er wel komt of niet , is het het zo dan is het zo , heb ook meerdere motoren en laat ieder jaar gewoon het onderhoud uit voeren bij mijn dealer en daar kom ik al jaren .
Ik neem aan dat hun het werk ook zeer serieus / goed uitvoeren want de klanten kring is er zeer groot en het is er altijd druk .
Stel je voor dat een merk dealer bij invoering van apk in eens een hoop gebreken bij jou of haar motor constateren dan denk ik dat er ook een klanten loop is en daar zitten ze niet op te wachten dat kan hun naam snel afbreken .
Ik maak me geen zorgen , mijn motoren zijn in goede / nette en originele staat en al kost de apk een paar 10-tjes dan is het zo .
Tijdje geleden las ik bij motor.nl of motor plus , iedergeval een motor site over invoering apk en dat er genoeg regels zijn waar over de Nederlandse motor aan moet voldoen , bijv. Lengte voor spatbord , hoogte stuur , achter spatbord (taart schep) enz . , dus veel motoren , denk Harley enz. waar veel aan verbouwd is die zullen problemen krijgen denk ik als ze volgens deze regels gaan keuren .
Maar zoals ik al zei , wacht wel af of het er komt of niet .
 
E


Er wordt met 4 gastesters en roetmeters nogal gesjoemeld. Dus ergens wel.logisch.....
wat ik duidelijk wilde maken zijn de kosten voor een bedrijf om apk gecertificeerd te zijn. De motorzaken en zeker de kleinere zitten daar niet op te wachten.
 
jij schrijft :

"Maar goed, hij is het met mij eens dat een veel groter deel van de in Nederland rondrijdende motorfietsen niet technisch in orde zijn (op veiligheidsgebied)"

Je hebt hierover geen enkel feitelijk bewijs. => ongefundeerde piet praat dusch

Of de motoren zouden volgens jouw en je maat dusdanig beschadigd zijn of motorrijders worden slachtoffer van suffende medeweggebruikers (wat veel kwalijker is.
Volgens hem en jou wordt eventueel bewijs materiaal vernietigd,maar dat is en blijft aanname
Ik was inderdaad een paar worden vergeten toe te voegen aan mijn originele posting. Mogelijk veroorzaken die jouw verwarring?
De posting is ondertussen aangepast/aangevuld.
 
Beetje kortzichtig, want niet iedereen zit in die positie. de meeste mensen hebben bijvoorbeeld ook enige reistijd van- en naar het werk. Bovendien zijn er mensen met meerdere motoren en moet de motor niet alleen gebracht worden, maar ook weer opgehaald en daarbij zit de motorzaak/keuringslokatie vaak niet op de hoek en dus moet je iemand charteren om er met een andere auto/motor achteraan te hobbelen voor het vervoer. oftewel: je wordt opeens verplicht om een ander te belasten met jouw hobby.

Het grootste bezwaar vind ik vooralsnog echter het gebrek aan feitelijke onderbouwing. Een maatregel neem je om een concreet probleem te beteugelen, maar wat het probleem exact is en hoe groot het is kan niemand vertellen. APK verplichten op basis van een Spaans onderzoek vind ik dan ook wat merkwaardig. Er zijn nogal wat dingen anders in spanje. van regelgeving tot gewoontes tot de technische belasting van voertuigen tot het type weg. Waarom zou de technische staat van voertuigen nu opeens wel representatief zijn voor de Nederlandse?? En zolang niemand kan kwantificeren wat de bijdrage aan de verkeersveiligheid is van een MOT of TÜV vind ik het "ja, maar zij doen het ook" argument ook nogal van het niveau "zandbak". Begrijp me niet verkeerd: als iemand op basis van feiten en concreet onderzoek aan kan tonen dat er in Nederland een boel ongevallen gebeuren die gebaseerd zijn op technische gebreken en dat die er niet zouden zijn met een periodieke keuring dan ben ik er zonder meer voor om er iets aan te doen, maar op dit moment ontbreekt daar een fatsoenlijke onderbouwing voor, loopt er voor zover bekend geen enkel onderzoek naar en is iets verplichten aan een grote groep op basis van "los zand", horen zeggen, politiek sentiment en onderbuikgevoelens mijns inziens een vorm van onbehoorlijk bestuur.
In het verlengde: een kostprijs - in tijd of geld - is voor mensen de moeite als hij opweegt tegen de baten( in dit geval een belofte van veiligheid). In het verlengde van bovenstaande geldt dan ook dat omdat niemand die baten goed kan kwantificeren het niet onlogisch is als mensen moeite hebben met de kostprijs en/of de belasting die de maatregel met zich mee brengt.
Een prima onderbouwde argumentatie!
Ik ben het met je eens dat de invloed van wel of geen APK moeilijk in te schatten is zolang er geen gedegen onderzoek is geweest op de Nederlandse situatie.
Ik zie voldoende aanleiding om wel een APK in te voeren, dus ik ben daar niet tegen. Maar als een goed onderzoek uitwijst dat het geen zoden aan de dijk zet, dan zal ik mijn mening veranderen.
Ik weet wel dat ik vrij veel woon/werkverkeerrijders onder mijn klanten heb, en dat veel daarvan hun motorfiets net zo behandelen als hun auto. En dat betekend niets doen, niets controleren tot aan de volgende beurt, en dan zoekt de garage het maar uit.
 
weet wel dat ik vrij veel woon/werkverkeerrijders onder mijn klanten heb, en dat veel daarvan hun motorfiets net zo behandelen als hun auto. En dat betekend niets doen, niets controleren tot aan de volgende beurt, en dan zoekt de garage het maar uit.
Lijkt mij dat die groep voldoende km's maakt om jaarlijks nieuwe banden nodig te hebben.
Dus dan voegt apk precies voor deze groep precies niks toe. :N
 
Ik vraag mij af hoeveel invloed in den Haag of Brussel jij ons toedicht..... _O-
We krijgen met zijn allen heel veel andere zaken niet voor elkaar, en dit dan (mogelijk) wel?
Eerlijk het zal me allemaal me kont roesten .

Ze doen toch wat ze willen ga me er niet druk om maken Ze blijven verzinnen Jette en Klaver weten het wel . Die hebben niks met de apk vandoen maar wel dat je straks met een pis gangetje van 100 mag rijden ook fijn
 
En dan hoor ik tot " t slag..." man man |(
wat ik met ´t slag´ bedoelde zijn mensen die er mee rijden, en denken ´ zolang t gebakje loopt ben ik tevreden´
endus bij bijv. een vierkante achterband minus profiel, of slechter wordende remmen, gewoon doorrijden.
de meest voor de hand liggende reden is (slechts mijn gedachte) om niet in de file te hoeven staan met hun auto.

bedoelde dus niet de filerijders als één gehele groep ;)
 
Laatst bewerkt:
......dus dan hoef je je er toch ook niet op aangesproken te voelen? :?
Het kwam over als dat de hele groep wel werd aangesproken (ik was niet de enige die het zo las)
Maar ok, het blijft digitaal communiceren, no hard feelings :) :]

Er is wel een groep mensen die het idd niet boeit, maar die zullen overal verspreid zitten. Dat blijf je toch houden en die verpesten het voor de rest.
De tendens in Nederland is dan gelijk de hele groep aanpakken.
 
APK betekend simpelweg dat er beter onderhoudt wordt gepleegd als dat er geen APK zou zijn.
Ik ben 46, en ik kan mij nog herinneren wat voor wrakken er van voor de APK rondreden.

Persoonlijk vind ik APK geen gek idee, maar net als bij auto's gaan er zeer waarschijnlijk weer van die mierenn@#kerige onzinnege regels bij komen.
Ja, een gordel moet in goede staat zijn, maar van een paar pluisjes knapt de gordel echt niet bij een aanrijding, dat soort zaken.
bepaalde '0% beschadiging/defecten' regels zijn juist niet voor eigen interpretatie vatbaar. maw een aantal pluisjes op de gordel zijn toegestaan. a. hoeveel is een aantal. b. hoe groot mag dat 'pluisje' dan zijn. c. (vul zelf iets in).
'geen' is veel duidelijker dan 'ongeveer'
idd soms maken ze de regels veel te omslachtig of onduidelijke (juridische-)taal.
 
Ik vraag mij af hoeveel invloed in den Haag of Brussel jij ons toedicht..... _O-
We krijgen met zijn allen heel veel andere zaken niet voor elkaar, en dit dan (mogelijk) wel?
Jouw belangenverenigingen Bovag en Rai krijgen meer voor elkaar dan jij als individu. En die doen ook de lobby in Brussel. Helaas werkt dat ook tegen jou als persoon. Jij mag ook jaarlijks voor al je motoren aftikken terwijl je al weet dat ze prima onderhouden zijn.
 
Er is wel een groep mensen die het idd niet boeit, maar die zullen overal verspreid zitten. Dat blijf je toch houden en die verpesten het voor de rest.
De tendens in Nederland is dan gelijk de hele groep aanpakken.
Hoe had je dat dan anders willen doen?
Een soort strafpunten-boekhouding opzetten waarbij geconstateerde ondeugdelijkheden je strafpunten opleveren waardoor je vaker een APK moet ondergaan? En bij nooit strafpunten minder vaak?
Wil je dat dan aan een persoon koppelen of aan een kenteken? Of beide?
Lijkt mij best omslachtig...... (en privacy-gevoelig)
 
bepaalde '0% beschadiging/defecten' regels zijn juist niet voor eigen interpretatie vatbaar. maw een aantal pluisjes op de gordel zijn toegestaan. a. hoeveel is een aantal. b. hoe groot mag dat 'pluisje' dan zijn. c. (vul zelf iets in).
'geen' is veel duidelijker dan 'ongeveer'
idd soms maken ze de regels veel te omslachtig of onduidelijke (juridische-)taal.

De eis is dat een gordel niet beschadigd mag zijn, pluizen word niet gezien als beschadiging.

Een gat, of een snee/scheur is een beschadiging. Bij twijfelgevallen pak ik altijd een zaklamp die ik achter het beschadigde deel houd; schijnt er licht doorheen is hij dusdanig beschadigd dat ik hem afkeur, zo niet keur ik hem goed.

Over het algemeen zijn apk eisen best duidelijk.
 
De eis is dat een gordel niet beschadigd mag zijn, pluizen word niet gezien als beschadiging.

Een gat, of een snee/scheur is een beschadiging. Bij twijfelgevallen pak ik altijd een zaklamp die ik achter het beschadigde deel houd; schijnt er licht doorheen is hij dusdanig beschadigd dat ik hem afkeur, zo niet keur ik hem goed.

Over het algemeen zijn apk eisen best duidelijk.
Ik probeerde de gordel als voorbeeld..
Ik had begrepen dat de gordels geheel onbeschadigd moesten zijn, dat klopt niet helemaal?
 
Ik lees het mooie APK verhaaltje weer.
Fijn.

Ik heb de invoering van de APK voor auto's nog meegemaakt. Dat was heerlijk prijsschieten voor garagebedrijven. Het garagebedrijf gaf gewoon een volmaakte onzinreden op waarom de auto niet goedgekeurd mocht worden en daar stond je dan met een "wrak van de weg".
Bijvoorbeeld: C-Kadett. Kruiskoppeling in stuur stond op afbreken. Jammer genoeg zat er geen kruiskoppeling in het stuur.
BL-mini. Uitlaat was niet goed (verkeerde type). Nieuwe uitlaat besteld bij de keurende garage, zelfs het merk was hetzelfde.
Gelukkig hadden klanten toen de remedie van "neem een andere APK garage", maar ik heb menige garage van binnen gezien - voor 50 gulden per leugentje.

Tegenwoordig doe ik het onderhoud van mijn auto's nog steeds zelf en ik laat ze keuren bij een vriend van mij. Ja, die vriend "vindt weleens dingen", hij heeft recent nog een nieuw achterlampje in een van mijn auto's moeten schroeven. Het verkeer is met sprongen veiliger geworden.

Ik weet zeker dat het met mijn motoren ongeveer hetzelfde zou kunnen gaan. Bij de GS500 moet ik even de gasnaalden een tandje dieper zetten en dan zou hij goedgekeurd moeten kunnen worden. Voor de K75 heb ik twee gereviseerde voorpootjes met balhoofdslagers klaar liggen, gezien de leeftijd van dat ding is dat wel aan vervanging toe.

Maar, ik heb afgelopen jaar 193 km op de GS500 en 424 km op de K75 gereden. Het zijn meer knutselprojecten dan echte voertuigen en als ik zo de tellerstanden bij de te koop motoren zie, zijn motoren veel vaker een grote hobby-mecanodoos waar je toevallig ook op kan rijden.

Ik weet ook zeker dat een APK voor motoren (net zo goed als bij auto's) verzandt in gezever over versleten handvaatjes, aftermarket spiegeltjes en de lengte van de taartschep bij het achterwiel. Het mengsel moet vervolgens voldoen aan de mengsel-eisen zoals hij ooit afgeleverd is en helaas wisten fabrikanten toen ook al hoe "dieselgate" werkt.
Zoals bij de carburatie-auto's van toen: co afstellen en APK keuren aub, dan draai ik morgen zelf het mengsel wel weer naar standje bruikbaar.
En waarom denk ik dat? De APK voor auto's is nog steeds een eeuwig durend gezever over dramlampen waar een plakbandje over moet en hoogteverstelling die er even uitgeschroefd moet worden.
Veiligheid? Milieu?
Denkvanniet, die mistlampen mag je nooit gebruiken en dat wieltje wordt nooit gebruikt. Maar de boesvanbaas die met extreem fel dimlicht op ooghoogte horizontaal schijnt mag nog steeds - mits binnen 1 cm nauwkeurig vlak, zodat iedereen net zo erg verblind wordt.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik minimaal een motor ga opruimen. Misschien koop ik er ooit een 125 cc raceplee voor terug: wanneer ik weer werk heb waarbij een motor ideaal is. Werk waarvoor ik stukken tussen de file door moet rijden. Scooters kunnen namelijk prima in een normale - vaak gratis - fietsenstalling en het filerijden met zo'n ding is toch makkelijker dan met zo'n Duitse olifant.
 
Het geld gaat natuurlijk weer naar de belasting als er een APK komt voor motoren. laten ze zorgen dat het weer ten goede komt aan de motor rijders op veiligheid. Als er een APK komt dan niet bij een auto garage. Je laat je nieuwe motor toch niet door een onervaren persoon op je motor rijden zonder motor rijbewijs . Dan maar bij een motor zaak. die weten wat ze doen en de monteur heeft een motor rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan