APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Als je duidelijk veel te veel geluidsdruk meet had ik het over. Als een motor 98 dBA mag maken en je meet 100dBA, dan kan het een probleem worden, maar meet je 126 dBA op de voogeschreven afstand lijkt me dat een no brainer.
 
Als je duidelijk veel te veel geluidsdruk meet had ik het over. Als een motor 98 dBA mag maken en je meet 100dBA, dan kan het een probleem worden, maar meet je 126 dBA op de voogeschreven afstand lijkt me dat een no brainer.

Juridisch sluitend is een ander verhaal.

Een paal langs de weg.... wind en windrichting, omgevingsgeluiden, andere motorvoertuigen op korte afstand..... een advocaat zou er weinig werk aan hebben hiermee te spelen om aan te tonen dat een dergelijke meting in de praktijk niet 'wettig en overtuigend' overeind zal blijven in een rechtbank.
 
Maar we zullen toch iets moeten bedenken om dat lawaai tegen te gaan, want dat is voor motorrijders de grootste bedreiging en willen we lekker mogen blijven rijden dan zal dat toch echt moeten stoppen.

En hoe je dat juridisch sluitend krijgt? Hoe krijg je de afsluiting van een dijk dan wel juridisch sluitend?
 
Maar we zullen toch iets moeten bedenken om dat lawaai tegen te gaan, want dat is voor motorrijders de grootste bedreiging en willen we lekker mogen blijven rijden dan zal dat toch echt moeten stoppen.

En hoe je dat juridisch sluitend krijgt? Hoe krijg je de afsluiting van een dijk dan wel juridisch sluitend?

Opvoeden van motorrijders zou dan de beste optie zijn :)

De procedure voor de rechtsgeldige metingen zijn te omslachtig, aantal gecertificeerde meters te laag, te weinig meetapparatuur.

De enige manier om dit over alle motoren te controleren lijkt me dan toch een APK.... waar ik persoonlijk met 6 motoren zeker geen voorstander van ben :X

Geen idee hoe je een dijk juridisch sluitend krijgt, waterdicht lijkt me belangrijker. ;)
 
Opvoeden van motorrijders zou dan de beste optie zijn :)

De procedure voor de rechtsgeldige metingen zijn te omslachtig, aantal gecertificeerde meters te laag, te weinig meetapparatuur.

De enige manier om dit over alle motoren te controleren lijkt me dan toch een APK.... waar ik persoonlijk met 6 motoren zeker geen voorstander van ben :X

Geen idee hoe je een dijk juridisch sluitend krijgt, waterdicht lijkt me belangrijker. ;)

Zie toch echt een apk keurmeester niet bij elke motorfiets een officiële aan alle voorschriften voldoenende geluidmeting doen.
Doen ze nu met koekblikken ook niet.
Kijk een open rioolpijp zonder enige vorm van demping wordt nu ook bij koekblikken afgekeurd maar als er een geluidsdemper onder hangt en hij is over de gehele lengte gasdicht en komt op de juiste plaats onder het koekblik vandaan en is deugdelijk bevestigd dan wordt het al heel discutabel om af te keuren.
Drm heeft het politie apparaat ook de mogelijkheid gekregen om een motorvoertuig een wokmelding te geven.
 
Als ex studiobaas mag ik zeggen dat ik geluidstechnicus ben en het lijkt me niet erg moeilijk om het juridisch dicht te timmeren. Maar dan moet er een wetje worden aangepast. Een echt goede dB meter kost niet veel en als je die jaarlijks eikt kun je meten.

En net als bij snelheidsmeting zul je een foutmarge moeten hanteren, maar ik heb motoren gehoord die ver boven de 120 dBA komen op een meter afstand en dat lijkt me juridisch niet zo ingewikkeld.
 
Zie toch echt een apk keurmeester niet bij elke motorfiets een officiële aan alle voorschriften voldoenende geluidmeting doen.
Doen ze nu met koekblikken ook niet.
Kijk een open rioolpijp zonder enige vorm van demping wordt nu ook bij koekblikken afgekeurd maar als er een geluidsdemper onder hangt en hij is over de gehele lengte gasdicht en komt op de juiste plaats onder het koekblik vandaan en is deugdelijk bevestigd dan wordt het al heel discutabel om af te keuren.
Drm heeft het politie apparaat ook de mogelijkheid gekregen om een motorvoertuig een wokmelding te geven.
Daar heb je een punt, je kunt niet van een keurmeester verwachten dat hij verstand heeft van geluidstechniek.
Maar bij een eventuele APK op motoren zal het geluid toch best wel een puntje zijn. Ik zie/hoor veel meer lawaaimotoren dan lawaaiauto's.

En mijn motoren mogen gekeurd worden hoor, geen enkel probleem.
 
... ik heb motoren gehoord die ver boven de 120 dBA komen op een meter afstand en dat lijkt me juridisch niet zo ingewikkeld.
Is dat met normaal rijden, of vol gas in de eerste versnelling?
 
Daar heb je een punt, je kunt niet van een keurmeester verwachten dat hij verstand heeft van geluidstechniek.
Maar bij een eventuele APK op motoren zal het geluid toch best wel een puntje zijn. Ik zie/hoor veel meer lawaaimotoren dan lawaaiauto's.

En mijn motoren mogen gekeurd worden hoor, geen enkel probleem.

Nu kom jij met je stofzuiger tegelijk met bulderbassie langs een geluidsmeetpaal ,jij krijgt de bon ?is toch niet te meten zo beste man .
ik ben absoluut voor een geluidsmeting ,maar dan wel duidelijkheid !goed is goed ,en niet ja maarrrrr
 
Nu kom jij met je stofzuiger tegelijk met bulderbassie langs een geluidsmeetpaal ,jij krijgt de bon ?is toch niet te meten zo beste man .
ik ben absoluut voor een geluidsmeting ,maar dan wel duidelijkheid !goed is goed ,en niet ja maarrrrr
Maar als je nou als enige langs komt?
 
Is dat met normaal rijden, of vol gas in de eerste versnelling?
Ik stond laatst bij de Keizerskroon in Hoorn en daar reed een Harley weg en op zeker 20 meter afstand deed het pijn aan mijn oren. Die gasten, daar gaat het om.
 
dan zeg je dat de wind niet goed stond , meetpaal is onzin, totale onzin. iets voor mensen achter een burootje
Onzin Jan en je weet best wat teveel lawaai is en rekenkundig is het heel simpel: verdubbeling van de afstand is 3dB minder.
 
Zie toch echt een apk keurmeester niet bij elke motorfiets een officiële aan alle voorschriften voldoenende geluidmeting doen.
Doen ze nu met koekblikken ook niet.
Kijk een open rioolpijp zonder enige vorm van demping wordt nu ook bij koekblikken afgekeurd


Word gewoon goedgekeurd hoor...
Jij mag letterlijk van voor naar achter een steigerpijp zonder dempers monteren, zolang hij maar gasdicht is en de auto aan de milieunormen voldoet...


Maar áls er al een apk voor motoren komt, word het een hele opgave om een fatsoenlijke dB meting te doen. Daar komt bij dat bij heel veel (oude) motoren de max dB niet eens bekend is.
 
Word gewoon goedgekeurd hoor...
Jij mag letterlijk van voor naar achter een steigerpijp zonder dempers monteren, zolang hij maar gasdicht is en de auto aan de milieunormen voldoet...


Maar áls er al een apk voor motoren komt, word het een hele opgave om een fatsoenlijke dB meting te doen. Daar komt bij dat bij heel veel (oude) motoren de max dB niet eens bekend is.
Die mogen dan de weg ook niet op want die zijn te vervuilend
 
Als ze nou kijken naar het aantal CC’s en wat nu de geldende norm is voor een motor met vergelijkbaar vermogen dan houden we die db’s aan voor die oldtimers zonder opgegeven db’s.

Dan zullen er veel motoren worden afgekeurd terwijl er een originele uitlaat op zit..
 
Ik zie juist veel meer lawaai auto’s, nieuwe “snelle” uitvoeringen van audi, vw, bmw enz met zo n sportpijp en dsg automaat

motoren zijn al jaren bekende veroorzaker van “geluid”.

het zal me allemaal wat, heb meer last van stom gelul van krijsende kinderen in de speeltuin of de ganse dag fluitende buurman
 
Je kan stemmen wat je wil, maar blijkbaar komen die PvdA-ers toch weer op belangrijke posities terecht. Terwijl je zou zeggen, na de laatste verkiezing, “de mense” daar helemaal niet meer op zitten te wachten.
Tot dat dat gefikst is in Nederland trek ik ook lekker mijn eigen plan

In Nederland mag je stemmen of Jaapie of Pietje vertelt wat Brussel wil. En Brussel wil apekul.

Ik zie juist veel meer lawaai auto’s, nieuwe “snelle” uitvoeringen van audi, vw, bmw enz met zo n sportpijp en dsg automaat

motoren zijn al jaren bekende veroorzaker van “geluid”.

het zal me allemaal wat, heb meer last van stom gelul van krijsende kinderen in de speeltuin of de ganse dag fluitende buurman

Krijsende kinders, blaffende keffers, bloempottenmuziek, voetbalhooligans zonder muntjes, een buurman met slijptolverslaving... er zijn genoeg geluidjes waar iemand zich aan kan ergeren. Motoren horen voor sommigen ook in dit lijstje.

Toch moet het besef bij de motorrijder zelf vandaan komen. Een uitlaat ligt er in twee minuten naast en de APK is een momentopname.
 
Terug
Bovenaan Onderaan