APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Zie toch echt een apk keurmeester niet bij elke motorfiets een officiële aan alle voorschriften voldoenende geluidmeting doen.
Doen ze nu met koekblikken ook niet.
Kijk een open rioolpijp zonder enige vorm van demping wordt nu ook bij koekblikken afgekeurd maar als er een geluidsdemper onder hangt en hij is over de gehele lengte gasdicht en komt op de juiste plaats onder het koekblik vandaan en is deugdelijk bevestigd dan wordt het al heel discutabel om af te keuren.
Drm heeft het politie apparaat ook de mogelijkheid gekregen om een motorvoertuig een wokmelding te geven.

Dat was eigenlijk niet eens hiervoor bedoeld, al bleek het al snel handig uit te pakken om die mee te nemen.

Verder is het hele WOK gebeuren een beetje doorgeslagen, het was bedoeld om de echte notoire 'zware' zaken aan te pakken, ik zie nu soms al een WOK langs komen voor het missen van een richtingaanwijzer e.d.


Als ex studiobaas mag ik zeggen dat ik geluidstechnicus ben en het lijkt me niet erg moeilijk om het juridisch dicht te timmeren. Maar dan moet er een wetje worden aangepast. Een echt goede dB meter kost niet veel en als je die jaarlijks eikt kun je meten.

En net als bij snelheidsmeting zul je een foutmarge moeten hanteren, maar ik heb motoren gehoord die ver boven de 120 dBA komen op een meter afstand en dat lijkt me juridisch niet zo ingewikkeld.

Het geluid wat jij gewend was in je studio is toch anders hoor....

Je zult bij iedere meting dezelfde voorwaarden moeten creëren, windkracht, windrichting, muren op bepaalde afstand, onder bepaalde hoek, aantal mensen in omtrek, regen, omgevingsgeluiden enz enz.
Rechtsongelijkheid is PV in prullenbak.
Je moet dus al die omstandigheden die invloed kunnen hebben omschrijven of gelijk maken. Ook tussen een test in Groningen of Maastricht.
Vastgestelde variabelen moeten bij iedere meting, waar dan ook in NL, gelijk zijn.

120dBA is dus ook niet zo moeilijk.... maar kloppen de variabelen erom heen wel ?
De eerste boete loop je op van 3 t/m 6 teveel --> boete +WOK.
Maar die ene dBA extra....vanaf 7 teveel dus betekend Boete + inbeslagname motorfiets.
Een kleine wisseling in een variabele zou het verschil kunnen maken tussen een overschrijding met 6 ....of 7 dBA. En dat kleine verschil heeft juridisch grote gevolgen.

Je kan dus echt niet zomaar meten met dB metertje.
Meetapparatuur die politie gebruikt kost 12.000euro per apparaat, heb ik mij laten vertellen
 
Wat ieder zijn motor aan geluid mag veroorzaken staat dus op je kentekenbewijs, het aantal dBA bij welke toerental.

Heb je een heel oude motor, dan heb je kans dat die gegevens niet bekend zijn.

Dan geld de volgende tabel:


Cilinderinhoud - Max. toegestane waarde

<80 cm3 - 91 dB(A)
80 - 125 cm3 - 91 dB(A)
125 - 350 cm3 - 92 dB(A)
350 - 500 cm3 - 95 dB(A)
500 - 750 cm3 - 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 - 100 dB(A)
1000 cm3 - 103 dB(A)
>1000 cm3 - 106 dB(A)
 
Wat ieder zijn motor aan geluid mag veroorzaken staat dus op je kentekenbewijs, het aantal dBA bij welke toerental.

Heb je een heel oude motor, dan heb je kans dat die gegevens niet bekend zijn.

Dan geld de volgende tabel:


Cilinderinhoud - Max. toegestane waarde

<80 cm3 - 91 dB(A)
80 - 125 cm3 - 91 dB(A)
125 - 350 cm3 - 92 dB(A)
350 - 500 cm3 - 95 dB(A)
500 - 750 cm3 - 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 - 100 dB(A)
1000 cm3 - 103 dB(A)
>1000 cm3 - 106 dB(A)
op t plaatje van de ZRX staat niets over db s , maar die 106db kom ik nooit aan :N ook niet zonder de db-killer ,dus t verhaal van de db-killer kan ook al kul zijn :?
 
Meetapparatuur die politie gebruikt kost 12.000euro per apparaat, heb ik mij laten vertellen
Typisch overheden, veel teveel geld uitgeven aan meuk terwijl het voor een redelijke prijs net zo goed kan.

Een echte dB meter van een merk als B&K of DPA kost geen 300 euro en dan heb je een echte professionele geluidsdrukmeter.

Overigens heb ik in de studio wel meer dan 130 dB gemeten aan een gitaarversterker.

Zoals ik eerder zei: ik ben het met je eens dat grensgevallen heel listig zullen zijn, maar een duidelijk grote overschrijding van de toegestane geluidsdruk kan toch gewoon bestraft worden.
 
In Nederland mag je stemmen of Jaapie of Pietje vertelt wat Brussel wil. En Brussel wil apekul.



Krijsende kinders, blaffende keffers, bloempottenmuziek, voetbalhooligans zonder muntjes, een buurman met slijptolverslaving... er zijn genoeg geluidjes waar iemand zich aan kan ergeren. Motoren horen voor sommigen ook in dit lijstje.

Toch moet het besef bij de motorrijder zelf vandaan komen. Een uitlaat ligt er in twee minuten naast en de APK is een momentopname.
Ik zou hier naast soms ook graag een WOK melding op een van die kinderen willen zetten. @MeanBlueMan is dat ook een optie? En zo nee, ook niet als ik kan bewijzen dat er geen DB killer in zit? Of als ze meer DB produceren dan wat er op hun typeplaatje staat? :+
 
Wat ieder zijn motor aan geluid mag veroorzaken staat dus op je kentekenbewijs, het aantal dBA bij welke toerental.

Heb je een heel oude motor, dan heb je kans dat die gegevens niet bekend zijn.

Dan geld de volgende tabel:


Cilinderinhoud - Max. toegestane waarde

<80 cm3 - 91 dB(A)
80 - 125 cm3 - 91 dB(A)
125 - 350 cm3 - 92 dB(A)
350 - 500 cm3 - 95 dB(A)
500 - 750 cm3 - 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 - 100 dB(A)
1000 cm3 - 103 dB(A)
>1000 cm3 - 106 dB(A)

Maar er staan geen opgegeven toerentallen bij.
Er zit een wezenlijk verschil tussen alle diverse motortypen, ook al is de cilinderinhoud hetzelfde.
Daarbij komt dat bij een meting je vaak een paar dBA's "cadeau" krijgt omdat een oude (goed) gebruikte motor losser in zijn spelingen zit en diverse rammeltjes vertoont die er niet waren toen hij nieuw was.

Toen ik mijn ouwe Amerikaanse zijklepper liet keuren voor een kenteken vroeg ik de keurmeester waarom er geen geluidsmeting werd gedaan.
Antwoord:" ik heb geen enkele referentiewaarde voor zo'n ding, dus zinloos"..
 
Typisch overheden, veel teveel geld uitgeven aan meuk terwijl het voor een redelijke prijs net zo goed kan.

Een echte dB meter van een merk als B&K of DPA kost geen 300 euro en dan heb je een echte professionele geluidsdrukmeter.

Overigens heb ik in de studio wel meer dan 130 dB gemeten aan een gitaarversterker.

Zoals ik eerder zei: ik ben het met je eens dat grensgevallen heel listig zullen zijn, maar een duidelijk grote overschrijding van de toegestane geluidsdruk kan toch gewoon bestraft worden.

Blijft nog steeds, als je midden in de stad tussen gebouwen meet, of ergens midden in de polder. Zullen de resultaten verschillen bij dezelfde motor.
 
Blijft nog steeds, als je midden in de stad tussen gebouwen meet, of ergens midden in de polder. Zullen de resultaten verschillen bij dezelfde motor.
Je meet op korte afstand van de uitlaat onder een vaste hoek, dus je meet het directe geluid en gebouwen hebben daar geen invloed op.

Maar zoals altijd bij overheden: waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
 
Ik zal morgen eens meten hoeveel geluid mijn Honda maakt met standaard uitlaten en hoeveel de oude Norton op de meter zet.
 
Je meet op korte afstand van de uitlaat onder een vaste hoek, dus je meet het directe geluid en gebouwen hebben daar geen invloed op.

Maar zoals altijd bij overheden: waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Nou , dan heb ik toch nog liever de overheid dan jouw regelgeving @Han S -O-
 
Nou , dan heb ik toch nog liever de overheid dan jouw regelgeving @Han S -O-
Jan, ik zou vrij tolerant zijn, maar echt veel lawaai gaat je iets opleveren waar je heel erg onvrolijk van zou worden. Meer dan 120 dB op een meter afstand, in de pers met dat hok.
 
Typisch overheden, veel teveel geld uitgeven aan meuk terwijl het voor een redelijke prijs net zo goed kan.

Een echte dB meter van een merk als B&K of DPA kost geen 300 euro en dan heb je een echte professionele geluidsdrukmeter.

Overigens heb ik in de studio wel meer dan 130 dB gemeten aan een gitaarversterker.

Zoals ik eerder zei: ik ben het met je eens dat grensgevallen heel listig zullen zijn, maar een duidelijk grote overschrijding van de toegestane geluidsdruk kan toch gewoon bestraft worden.

Han, ik erken je kennis en kunde op gebied van audio.

Maar niet je kennis op gebied van geluidshandhaving, zogezegd.

In deze gaat het er niet om hoe snel, goedkoop en makkelijk je geluidsdruk kunt meten.
Het gaat erom dat je wil dat een PV stand houdt voor de rechter. En advocaten hebben maar 1 ding te doen: Gaten vinden.
Dit soort metingen moeten aan andere dingen voldoen dan jij in je studio.

Dit is gewoon niet te vergelijken, omdat er gevolgen aan die meting kunnen zitten die mensen flink geld kunnen gaan kosten.
Dan heb je als overheid ervoor te zorgen dat het proces waterdicht is en dat vraagt om andere dingen als "meet s hoe hard ik kan schreeuwen".
Grensgevallen zijn in deze procedure niet 'listig', omdat ze er niet zijn en niet mogen zijn.
 
Ik zou hier naast soms ook graag een WOK melding op een van die kinderen willen zetten. @MeanBlueMan is dat ook een optie? En zo nee, ook niet als ik kan bewijzen dat er geen DB killer in zit? Of als ze meer DB produceren dan wat er op hun typeplaatje staat? :+

:+ _O-

Als sommige gebruikers op straat net zo hard schreeuwen als ze hier op t forum typen..... dan zouden menselijke db killers vrij populair moeten zijn :+
 
Han, ik erken je kennis en kunde op gebied van audio.

Maar niet je kennis op gebied van geluidshandhaving, zogezegd.

In deze gaat het er niet om hoe snel, goedkoop en makkelijk je geluidsdruk kunt meten.
Het gaat erom dat je wil dat een PV stand houdt voor de rechter. En advocaten hebben maar 1 ding te doen: Gaten vinden.
Dit soort metingen moeten aan andere dingen voldoen dan jij in je studio.

Dit is gewoon niet te vergelijken, omdat er gevolgen aan die meting kunnen zitten die mensen flink geld kunnen gaan kosten.
Dan heb je als overheid ervoor te zorgen dat het proces waterdicht is en dat vraagt om andere dingen als "meet s hoe hard ik kan schreeuwen".
Grensgevallen zijn in deze procedure niet 'listig', omdat ze er niet zijn en niet mogen zijn.
Ik ben het helemaal met je eens hoor en helaas werkt het zo en niet anders. Maar er zal echt iets moeten gebeuren om dat overmatig lawaai te stoppen, want het aantal motoren blijft voorlopig toenemen en ook het aantal klachten.

En we willen wel kunnen blijven rijden waar wij dat fijn vinden en dat is niet op de A2.

En je hebt het over juridisch gedoe: er is op België 1 rond 5 uur 's middags een serie met de titel: 'de Ridder' en daar zie je vrij goed hoe een rechtzaak wordt voorbereid door de procureur, die het juridisch waterdicht moet zien te krijgen en anderzijds advocaten met een totaal gebrek aan geweten, die alles proberen onderuit te schoffelen. Aanrader en het is ook nog een heel mooie dame.
 
Maar er staan geen opgegeven toerentallen bij.
Er zit een wezenlijk verschil tussen alle diverse motortypen, ook al is de cilinderinhoud hetzelfde.
Daarbij komt dat bij een meting je vaak een paar dBA's "cadeau" krijgt omdat een oude (goed) gebruikte motor losser in zijn spelingen zit en diverse rammeltjes vertoont die er niet waren toen hij nieuw was.

Toen ik mijn ouwe Amerikaanse zijklepper liet keuren voor een kenteken vroeg ik de keurmeester waarom er geen geluidsmeting werd gedaan.
Antwoord:" ik heb geen enkele referentiewaarde voor zo'n ding, dus zinloos"..

Voor toerental was er een berekening, kwam (uit m'n hoofd, kan alweer veranderd zijn ) neer op 50% van max teorental, geloof ik.

Dat is niet de reden dat je idd 2 dB 'kado' krijgt, dat is simpelweg een marge die aangehouden word. Net als bij overtredingen op snelheid, daar worden ook altijd een paar km vanaf gehaald, terwijl de meetapparatuur exact is.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat bij een keuring voor kenteken een geluidsmeting werd gedaan. Volgens mij hoeft je motor niet eens te kunnen draaien ( stationair, niet 180 graden :P ) om gekeurd te worden bij grijze import.
 
Je meet op korte afstand van de uitlaat onder een vaste hoek, dus je meet het directe geluid en gebouwen hebben daar geen invloed op.

Maar zoals altijd bij overheden: waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Je stelling is dus dat de overheid het niet voor jou, maar voor zichzelf extra moeilijk maakt en er uit zichzelf 25 x meer geld uitgeeft dan nodig is.

Alleen dat zou toch al argwaan moeten wekken......
 
Over geluidsdruk: het menselijk gehoor, mist niet beschadigd, is het meest gevoelig voor tonen van rond 3 kHz en de gehoordrempel van een jong iemand met een goed gehoor ligt bij dat gebied op 0.000 08 microBar en dat is hoegenaamd geen drukverandering. We noemen dat 0 dB.

De pijngrens ligt op rond 120 dB en dat is een getal met 13 nullen maal zoveel druk.

Ga het maar eens proberen te meten. 😎
 
Over geluidsdruk: het menselijk gehoor, mist niet beschadigd, is het meest gevoelig voor tonen van rond 3 kHz en de gehoordrempel van een jong iemand met een goed gehoor ligt bij dat gebied op 0.000 08 microBar en dat is hoegenaamd geen drukverandering. We noemen dat 0 dB.

De pijngrens ligt op rond 120 dB en dat is een getal met 13 nullen maal zoveel druk.

Ga het maar eens proberen te meten. 😎
Zullen we het eens over de missers van de overheid gaan hebben? Zullen we beginnen met IT? 😛

Zoals gezegd, ik zal nooit tegen in ingaan als het over studio's, geluid, opname;s enz gaat maar je komt nu alleen met dooddoeners.
De gehoordrempel van 3 jarigen hebben niets te maken met geluidsmetingen van motoren en 13 nullen worden daar ook niet gebruikt.

Dat de overheid uiteraard net als iedereen wel eens ergens iets mist, is geen vanzelfsprekendheid dat dit in dit geval ook zo is.
Zeker op materiaal word altijd al bezuinigd, van pistolen en munitie tot aan auto's. Als er ergens niet teveel geld aan word uitgegeven is het wel het materiaal.

Maar voor we verder gaan over dingen die NIET ter zake doen..... Het is de wettelijke vereisten aan zo'n onderzoek die het verschil maken met een geluidsmeter die jij in een studio gebruikt.

en ja, ik ben net zo eigenwijs als Han, dus dit kan nog wel even duren :P
 
Zullen we het eens over de missers van de overheid gaan hebben? Zullen we beginnen met IT? 😛


Ons netwerk is geheel afgesloten van...alles. Ieder buro heeft eigen kabels lopen voor bv internetverbindingen, daar komt geen provider aan te pas.


En die IT.... een crisis is toch vaak het moment waarop sommige dingen plots heel snel toch kunnen.

Binnen een week kon 'iedereen' thuiswerken. Ineens was het heel snel mogelijk om wat dingen te downloaden, verificatie app's en ik kan thuis op mijn eigen laptop mijn bedrijfsnetwerk op.
Niet dat ik thuis op het bedrijfsnetwerk zou willen, maar voor de thuiswerkers is t toch handig dat die nog iets bijdragen :+
 
Zoals gezegd, ik zal nooit tegen in ingaan als het over studio's, geluid, opname;s enz gaat maar je komt nu alleen met dooddoeners.
De gehoordrempel van 3 jarigen hebben niets te maken met geluidsmetingen van motoren en 13 nullen worden daar ook niet gebruikt.

Dat de overheid uiteraard net als iedereen wel eens ergens iets mist, is geen vanzelfsprekendheid dat dit in dit geval ook zo is.
Zeker op materiaal word altijd al bezuinigd, van pistolen en munitie tot aan auto's. Als er ergens niet teveel geld aan word uitgegeven is het wel het materiaal.

Maar voor we verder gaan over dingen die NIET ter zake doen..... Het is de wettelijke vereisten aan zo'n onderzoek die het verschil maken met een geluidsmeter die jij in een studio gebruikt.

en ja, ik ben net zo eigenwijs als Han, dus dit kan nog wel even duren :P
Ik wilde alleen aangeven hoe gevoelig het menselijk gehoor is, algemene informatie dus. En er zijn dieren die ons in ernstige verlegenheid brengen als het om de oortjes gaat.

Maar ik had niet verwacht dat je boos zou worden. 😇 <<<<<<<<<< smiley.
 
Ons netwerk is geheel afgesloten van...alles. Ieder buro heeft eigen kabels lopen voor bv internetverbindingen, daar komt geen provider aan te pas.


En die IT.... een crisis is toch vaak het moment waarop sommige dingen plots heel snel toch kunnen.

Binnen een week kon 'iedereen' thuiswerken. Ineens was het heel snel mogelijk om wat dingen te downloaden, verificatie app's en ik kan thuis op mijn eigen laptop mijn bedrijfsnetwerk op.
Niet dat ik thuis op het bedrijfsnetwerk zou willen, maar voor de thuiswerkers is t toch handig dat die nog iets bijdragen :+
Onder Balkenende liet men een website maken voor de zorg als ik het me goed herinner. Kostte 16 miljoen en was niet te kraken.
Hackers waren binnen een minuut binnen.
 
Ik wilde alleen aangeven hoe gevoelig het menselijk gehoor is, algemene informatie dus. En er zijn dieren die ons in ernstige verlegenheid brengen als het om de oortjes gaat.

Maar ik had niet verwacht dat je boos zou worden. 😇 <<<<<<<<<< smiley.

Neuhj, ik geloof dat wij beiden snappen wat relativeren is. Zie ons elkaar niet boos maken *D


Tenzij je zo dom blijft zwetsen natuurlijk. O-) <<<<<<<<< Smiley.






}) :P
 
Ons netwerk is geheel afgesloten van...alles. Ieder buro heeft eigen kabels lopen voor bv internetverbindingen, daar komt geen provider aan te pas.


En die IT.... een crisis is toch vaak het moment waarop sommige dingen plots heel snel toch kunnen.

Binnen een week kon 'iedereen' thuiswerken. Ineens was het heel snel mogelijk om wat dingen te downloaden, verificatie app's en ik kan thuis op mijn eigen laptop mijn bedrijfsnetwerk op.
Niet dat ik thuis op het bedrijfsnetwerk zou willen, maar voor de thuiswerkers is t toch handig dat die nog iets bijdragen :+

Uhhhh mobiele telefonie valt tegenwoordig ook onder jullie it afdeling en ik weet 100% zeker dat jullie netwerk daarvan de afgelopen jaren meerdere keren plat heeft gelegen.
Om over jullie C2000 netwerk nog maar te zwijgen:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan