APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Er wordt al over €15 gepraat masr volgens mij is er nog niets bekent,is die €15 te veel verkopen dat hok,kan je geen €15 uitgeven kan je ook geen goeie motor ondehouden,dus wegdoen dat hok
 
Ik zou wel eens willen weten....als ik 100 motorrijders zie, hoeveel daarvan hun remleidingen voor vertrek hebben geïnspecteerd. Of de afgelopen weken. Maanden.

Denk dat 5 hoog ingeschat is.

Ik rij normaal ook elke dag (nu even minder)
Eerlijk?
Nooit :$

Maar in de 40 jaar dat ik rij ook nooit problemen gehad met remleidingen.
Controle van de motor zoals remblokken banden enz wel regelmatig uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat een apk keurmeester afgekeurde onderdelen na vervanging moet bewaren om ze door een evt steekproefcontroleur te laten schouwen?
En dat er bij onterecht afgekeurde onderdelen een sanctie kunnen verwachten?

Misschien moet je gewoon naar een garage gaan die je vertrouwt.

Als keurmeester hoef je de afgekeurde onderdelen helemaal niet te bewaren. Is helemaal niet interessant voor die RDW man. Bij een steekproef word de hele APK gewoon opnieuw gedaan. De onderdelen die vervangen zijn moet je bij het afmelden aangeven. Die komt de controleur dan tijdens de steekproef vanzelf tegen. Of die onderdelen terecht afkeur waren is bij deze controle niet van toepassing.

Als ik een voertuig tegenkom wat niet aan de permanenten eisen voldoet dan moet ik dat officieel als afkeur afmelden. Je moet de oude onderdelen laten zitten. En dan kun je op je afkeur een steekproef krijgen. Tijdens deze steekproef worden alleen de afgekeurde onderdelen op het voertuig beoordeeld (en het chassisnummer + kenteken).

Onterechte afkeur of goedkeur? Dan krijg je strafpunten. Hoe meer strafpunten, hoe vaker je een steekproef krijgt. Te veel strafpunten en je krijgt een sanctie. Dat wil zeggen een x aantal weken niet keuren tot einde keuringsbevoegheid. Bij elke goede steekproef gaat er weer 0,4 punt van je strafpunten af. Een verplicht licht niet volgens voorschrift gemonteerd, bijvoorbeeld 1cm te laag (spreek uit ervaring B|)? Dat zijn 2 strafpunten. Moet je dus 5 goede steekproeven voor krijgen om weer op 0 te komen. Dit kost de keurmeester vaak meer dan één jaar aan keuringen.

Stel ik meld een motor als afkeur af en de klant wil deze zelf repareren. Dan moet de motor op een aanhanger vervoerd worden. Want na een afkeur afmelding mag je niet meer op de openbare weg rijden.
 
...
Onterechte afkeur of goedkeur? Dan krijg je strafpunten. Hoe meer strafpunten, hoe vaker je een steekproef krijgt. Te veel strafpunten en je krijgt een sanctie. Dat wil zeggen een x aantal weken niet keuren tot einde keuringsbevoegheid. Bij elke goede steekproef gaat er weer 0,4 punt van je strafpunten af. Een verplicht licht niet volgens voorschrift gemonteerd, bijvoorbeeld 1cm te laag (spreek uit ervaring B|)? Dat zijn 2 strafpunten. Moet je dus 5 goede steekproeven voor krijgen om weer op 0 te komen. Dit kost de keurmeester vaak meer dan één jaar aan keuringen.
Het lijken wel verzekeringen en schades, no claim weg gaat een stuk sneller dan opbouwen B|
Stel ik meld een motor als afkeur af en de klant wil deze zelf repareren. Dan moet de motor op een aanhanger vervoerd worden. Want na een afkeur afmelding mag je niet meer op de openbare weg rijden.
Dat meld je toch niet dan??

Ik heb een afkeur op de auto van mijn dochter gehad. Gerafelde gordel.
Belde netjes op, ik moet hem daar op afkeuren en die gordels zijn duur.
Dus niet keuren en netjes even zoeken op de sloop 14 dagen later weer laten keuren met een andere gordel.

Ik weet niet hoe hij dat had opgelost, maar ik vermoed dat het dan niet gemeld is als afkeur officieel. Of helemaal niet of als no show? geen idee.
Maar wij mochten gewoon rijden met de auto
 
Nederland is er niet voor en je kan het makkelijk omzeilen door voorlichting en cursussen aan te bieden.....en op dit moment is er dus nog helemaal niets, alleen maar een voorstel.
De Europese Commissie is nog trager dan stront in een trechter!
 
Laatst bewerkt:

Tja we zijn 3 jaar verder de gemiddelde minister kan nog geen 14 dagen vooruit denken.

Geheugen is sowieso een probleem.
Ik heb daar geen herinnering aan zal ze nu wel zeggen wanneer ze er naar gevraagd wordt
 
Er wordt al over €15 gepraat masr volgens mij is er nog niets bekent,is die €15 te veel verkopen dat hok,kan je geen €15 uitgeven kan je ook geen goeie motor ondehouden,dus wegdoen dat hok
Wat een non argument zeg, het gaat niet om kunnen maar gewoon niet willen. Het is geldklopperij. Het aandeel ongevallen die te wijten zijn aan ondeugdelijke motorfietsen is nihil. Wil je echt het aantal ongevallen onder motorrijders fors reduceren dan moet er naar heel andere dingen gekeken worden. En dan trap ik niet eens die open deuren in. Dat laat ik lekker aan anderen over.
 
Misschien brengt Motormagazine nog weer een stemwijzer uit maar hier kan je de standpunten van partijen in 2017 zien tav APK.
Inkoppertje op welke partij je in ieder geval niet moet stemmen 😉
 
Laatst bewerkt:
Alle partijen vinden motoren ondingen, geluid/snelheid zijn geijkte onderwerpen en die partijen gaan echt niet een kleine groep motorrijders over de streep proberen te overtuigen....het grote publiek is hun bestaansrecht.

En ik ga ook echt niet op een partij stemmen waarvan een parlementslid motorrijder is.....ik heb niet de illusie dat hij/zij voor me opkomt als motorrijder.

Voor de rest rij ik nu mijn eigen rondjes zonder politiek/apk etc....r
 
Wat een non argument zeg, het gaat niet om kunnen maar gewoon niet willen. Het is geldklopperij. Het aandeel ongevallen die te wijten zijn aan ondeugdelijke motorfietsen is nihil. Wil je echt het aantal ongevallen onder motorrijders fors reduceren dan moet er naar heel andere dingen gekeken worden. En dan trap ik niet eens die open deuren in. Dat laat ik lekker aan anderen over.
Het is zeuren over iets wat nog lang niet van toepassing is,ik moet nog maar zien dat het er komt
 
Stel ik meld een motor als afkeur af en de klant wil deze zelf repareren. Dan moet de motor op een aanhanger vervoerd worden. Want na een afkeur afmelding mag je niet meer op de openbare weg rijden.

met een auto mag je de kortste weg naar huis en weer terug naar de garage rijden met een afgekeurde auto.
Ook een auto die geen geldige APK heeft (bijvoorbeeld na een restauratie) mag de kortste weg naar de garage rijden. Je moet dan wel een APK afspraak hebben en dat kunnen bewijzen.

Het lijken wel verzekeringen en schades, no claim weg gaat een stuk sneller dan opbouwen B|

Dat meld je toch niet dan??

Ik heb een afkeur op de auto van mijn dochter gehad. Gerafelde gordel.
Belde netjes op, ik moet hem daar op afkeuren en die gordels zijn duur.
Dus niet keuren en netjes even zoeken op de sloop 14 dagen later weer laten keuren met een andere gordel.

Ik weet niet hoe hij dat had opgelost, maar ik vermoed dat het dan niet gemeld is als afkeur officieel. Of helemaal niet of als no show? geen idee.
Maar wij mochten gewoon rijden met de auto

Ik heb gehoord (ik heb daar geen bron van) dat een garage ook commentaar krijgt van de RDW als ze nooit een auto als afkeur melden. (wellicht in de vorm van mee steekproeven)
Dat wil de RDW wel hebben om een overzicht te kunnen maken van het nut van APK. (zoiets staat op hun site dacht ik)
Zo krijgen ze ook commentaar als ze nooit reparatiepunten op het formulier staan ingevuld.
 
met een auto mag je de kortste weg naar huis en weer terug naar de garage rijden met een afgekeurde auto.
Ook een auto die geen geldige APK heeft (bijvoorbeeld na een restauratie) mag de kortste weg naar de garage rijden. Je moet dan wel een APK afspraak hebben en dat kunnen bewijzen.
Volgens mij woont hij in Duitsland, daar is het iets anders geregeld dan hier.....
 
Ik kan het wel betalen maar ik wil het niet betalen....
Dat heb ik met vermogens belasting.
Er is niemand die ooit aangetoond heeft dat het betalen van mijn bijdrage ooit geleid heeft tot het op orde brengen van de staatsschuld.
En ik ben zelf prima in staat om te beoordelen waaraan en hoe het geld uit te geven.
Ik durf te wedden dat het ook niet gebruikt gaat worden om mijn geldelijk vermogen meer glans te geven.
Daarnaast kost het invullen en op de post doen mij ook nog eens tijd, en tijd is geld. Dus.....
 
Het is zeuren over iets wat nog lang niet van toepassing is,ik moet nog maar zien dat het er komt

Vroeg of laat gaat het er komen, als het er niet door komt wordt er later weer een nieuwe poging gedaan om het door te duwen. Die trend is zorgwekkend en zorgt denk ik voor de meeste frustratie. Wanneer er een "ja" komt is niet te voorspellen en een "nee" is slechts uitstel. De voor argumenten zijn voor de meeste mensen te slap dus het is logisch dat er over gepraat wordt.

Het is ook eigenlijk geen losstaand iets. Voor een hoop hobbys is er een waslijst met regels, protocollen, vergunningen en bijbehorende kosten om het te mogen doen. Ik denk dat een hoop onrust komt door de werkdruk en dat je steeds minder makkelijk vrij en spontaan kan ontspannen. De momenten dat ik dat nodig heb zijn ook de momenten dat ik "de regeltjes" het meest zat ben, dat zal voor de meeste mensen zo zijn. Misschien dat jij er makkelijk over denkt omdat je dit niet zo voelt maar denk ook aan de mensen die gewoon op hun max. zitten en er echt geen onnodig gedoe bij willen. Als er extra regels en verplichtingen bijkomen vind ik wel dat er serieus goede argumenten moeten zijn en geen "baat het niet dan schaadt het niet" of "het kost maar 15 euro", bij een hoop mensen is daar de ruimte gewoon niet meer voor. Als er weer een voorstel is voor een APK zonder echt bewijs dat het gaat helpen en gepusht door een lobby die er geld aan gaat verdienen dan kan dat bij sommige in het verkeerde keelgat schieten ja, ik vind niet dat je dat zeuren moet noemen.
 
Vroeg of laat gaat het er komen, als het er niet door komt wordt er later weer een nieuwe poging gedaan om het door te duwen. Die trend is zorgwekkend en zorgt denk ik voor de meeste frustratie. Wanneer er een "ja" komt is niet te voorspellen en een "nee" is slechts uitstel. De voor argumenten zijn voor de meeste mensen te slap dus het is logisch dat er over gepraat wordt.

Het is ook eigenlijk geen losstaand iets. Voor een hoop hobbys is er een waslijst met regels, protocollen, vergunningen en bijbehorende kosten om het te mogen doen. Ik denk dat een hoop onrust komt door de werkdruk en dat je steeds minder makkelijk vrij en spontaan kan ontspannen. De momenten dat ik dat nodig heb zijn ook de momenten dat ik "de regeltjes" het meest zat ben, dat zal voor de meeste mensen zo zijn. Misschien dat jij er makkelijk over denkt omdat je dit niet zo voelt maar denk ook aan de mensen die gewoon op hun max. zitten en er echt geen onnodig gedoe bij willen. Als er extra regels en verplichtingen bijkomen vind ik wel dat er serieus goede argumenten moeten zijn en geen "baat het niet dan schaadt het niet" of "het kost maar 15 euro", bij een hoop mensen is daar de ruimte gewoon niet meer voor. Als er weer een voorstel is voor een APK zonder echt bewijs dat het gaat helpen en gepusht door een lobby die er geld aan gaat verdienen dan kan dat bij sommige in het verkeerde keelgat schieten ja, ik vind niet dat je dat zeuren moet noemen.
Het gaat over zeuren van iets dat helemaal nog niet van toepassing is,niet of iemand het er mee eens is of niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan