APK?

Yuri

MF veteraan
25 sep 2001
1.803
1
Ik had laatst een discussie met BertV naar aanleiding van mijn motortheorie. Er werd gevraagd of een APK-keuring voor de motor al dan niet verplicht is. BertV gilt van niet, maar het theorieboek 2001-2002 zegt min of meer van wel.

Hoe zit dat nou eigenlijk?
 
Ja goeie vraag!! In Duitsland hebben ze de TUV heb ik vandaag geleerd. Maar hoe zit het nu precies? :?
 
Neeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, geen verplichte APK in NL voor motoren. In Duitsland dus wel: TUV.

Maar \'t zal er wel een keer van komen. Ik vindt het absolute onzin en geldklopperij. 95% van de motorrijders heeft zijn motor technisch in orde. Ik zit bij die 95%, daar heb ik geen APK voor nodig om dat te weten.
 
Nog nooit van gehoord. Net nog een beurt laten doen bij motoport, hadden ze wel verteld.
BTW bogarde, die lippenstift staat je goed. Nog gefeliciteerd, trouwens.
 
Hmm ik heb het desbetreffende stuk nog es opgezocht:

\"Is uw motor ouder dan 3 jaar dan moet deze APK gekeurd zijn. Het is een misvatting te denken dat uw motor die eens per jaar APK gekeurd wordt, een heel jaar veilig is. Een APK keuringsbewijs is 1 jaar veilig.

[...]

U kunt dit het beste laten verrichten bij de garage waar u de motor gekocht hebt. Alleen als u monteur bent of een cursus gevolgd hebt voor motoronderhoud, kunt u het zelf doen.\"

Ehm... :? :? :? :?

(Bron: MOTOR RIJDEN de theorie, 4e gewijzigde druk, 2001)
 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 06 februari 2002 22:52 schreef Yuri het volgende:
Hmm ik heb het desbetreffende stuk nog es opgezocht:

\"Is uw motor ouder dan 3 jaar dan moet deze APK gekeurd zijn. Het is een misvatting te denken dat uw motor die eens per jaar APK gekeurd wordt, een heel jaar veilig is. Een APK keuringsbewijs is 1 jaar veilig.U kunt dit het beste laten verrichten bij de garage waar u de motor gekocht hebt. Alleen als u monteur bent of een cursus gevolgd hebt voor motoronderhoud, kunt u het zelf doen.\"

Ehm... :? :? :? :?

(Bron: MOTOR RIJDEN de theorie, 4e gewijzigde druk, 2001)

Dat boek is alleen goed om de kachel ermee aan te maken. \'t is gewoon onzin wat ze schrijven. Beetje zonder nadenken van het autotheorieboek overgenomen.
 
Dat boek is alleen goed om de kachel ermee aan te maken. \'t is gewoon onzin wat ze schrijven. Beetje zonder nadenken van het autotheorieboek overgenomen.

:^ denk ik ook ja.

Staat er ook wel wat in over de positie op de weg enz, anders kun je \'m echt meteen in de kachel gooien.
 
Op woensdag 06 februari 2002 22:52 schreef Yuri het volgende:
Hmm ik heb het desbetreffende stuk nog es opgezocht:

\"Is uw motor ouder dan 3 jaar dan moet deze APK gekeurd zijn. Het is een misvatting te denken dat uw motor die eens per jaar APK gekeurd wordt, een heel jaar veilig is. Een APK keuringsbewijs is 1 jaar veilig.U kunt dit het beste laten verrichten bij de garage waar u de motor gekocht hebt. Alleen als u monteur bent of een cursus gevolgd hebt voor motoronderhoud, kunt u het zelf doen.\"

Ehm... :? :? :? :?

(Bron: MOTOR RIJDEN de theorie, 4e gewijzigde druk, 2001)


Stond ook in mijn boek. Konden we weer vergeten werdt er gezegd,was niet van toepassing voor de motor.
k\'Heb toen nog de theorievragen zitten doen van \'t c.b.r. op hun eigen site en daar was \'t goede antwoord:nee,geen a.p.k.keuring nodig voor de motor.
 
Ah gelukkig maar, scheelt weer een hoop duiten. :j
Fijn om te weten iig :)

Als je die vraag op het examen krijgt, moet je wel zeggen dat APK op een motor verplicht is, ander is je antwoord nog fout ook. Zul je net zien dat die stomme theorieexamen vragen vragen of je APK moet hebben en dat \'ja\' het goede antwoord is ;)

Belachelijk zeg... hmmm dan moet ik volgens het boekje als de sodemieter naar een garage. Heb al 14 jaar geen APK laten doen. Dat gaat me veel $$$ kosten :+
 
\'tis natuurlijk ook te belachelijk voor woorden..APK voor de motor :?

Als je op de motor je remmen oid niet voor elkaar hebt, dan ben je zelf de eerste die daar de nadelen van ondervind, dus ben je ook de eerste die zorgt dat het snel voor elkaar komt.
 
APK voor motoren :j

Ze hebben het een aantal jaren geleden al eens onderzocht, en toen bleek al dat motoren over het algemeen uitstekend onderhouden werden (in ieder geval wat de veiligheidsaspecten zoals remmen e.d. betreft. Dus toen had men schijnbaar al door dat het onzin was. Hopelijk houden ze die mening.
 
Dat boek is vast geschreven door netelenvrouw...

\"klaar voor de toekomst\"(tm)

want reken maar dat die motorfiets-APK er komt!
 
:j de APK fiets....gaan ze lopen ouwehoere over geluid en uitlaat...uw motor maakt te veel herrie of voldoet niet aan de emissie eisen... :j wat wil je met een open pijp van voor tot achter klootviool :j
 
In Spanje is al jaren een APK voor motoren ouder dan 5 jaar.
Keuring stelt geen fok voor, verlichting , profiel banden en remmen checken en een niet al te luidruchtige pijp (wordt erg ruim genomen) en je bent er door: 20 euro.
 
In Spanje is al jaren een APK voor motoren ouder dan 5 jaar.
Keuring stelt geen fok voor, verlichting , profiel banden en remmen checken en een niet al te luidruchtige pijp (wordt erg ruim genomen) en je bent er door: 20 euro.

Da\'s spanje. Hier in nederland gaat je pijp waarschijnlijk meteen in de shredder :(
Regeltjes, regeltjes, regeltjes |(
 
Da\'s spanje. Hier in nederland gaat je pijp waarschijnlijk meteen in de shredder :(
Regeltjes, regeltjes, regeltjes |(

Zet je voor de APK de originele pijp er weer op?
En als die er niet meer is, zijn hier vast wel MF-ers met de originele pijp, die je dan mag gebruiken.
 
is de zelfde klets als :moet uw u motor afzetten voor een dichte spoorwegovergaan. boek zegt JA maar er is geen wet die mij dat verplicht.
of moet uw oliepeilen boek zegt :JA
maar daqt moet ik toch zelf weten ,het is wel beter maar nix moeten
 
je bent wel zelf verantwoordelijk voor de deugelijke technische staat van je motorfiets.

geloof dat als je een (ernstig) ongeluk hebt veroorzaakt de fiets weer voor een technische keuring naar de RDW moet.
ook al ligt die misschien totaal in elkaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan