Aprilia AF-1

Ik ben zelf begonnen me een cagiva mito 125 en ben daar echt heel erg blij mee, heb hem nog steeds samen met een suzuki rgv250 die ik aan het prepareren ben voor het circuit.

Onderhoud valt op zich wel mee, heb hem gekocht met 9000km op de teller en bij 19.000 voor het eerst opengehaald, zag er nog prima uit!!!

Maar de originele cilinder is niet terug erop gegaan, maar een 160cc polini heeft zijn plaats ingenomen, dat scheelt écht verschrikkelijk veel heb je tenminste het gevoel op een echte motor onderweg te zijn haha.

Ga er zelf nog een uitlaat voor samenstellen en de cilinder bijwerken kijken of we er nog meer uit kunnen trekken.

Tip; gebruik goeie olie en hij blijft heel lang heel, en voor onderdelen moet je bij van vught zijn www.125cc.nl die kan bijna overal wel aan komen voor je 2takkie
 
ff over die sachs, het is een 125cc tweetakt zoals iedere domoor wel kan zien, en dat 15pk... dat heeft een andere reden.

In duitsland rijden alle 125cctjes geknepen rond, dus ook de rs125 en de mito125, dat heeft te maken dat iedereen met een autorijbewijs op een 125cc mag rijden.

dus die 110km top veranderd gegarandeerd als je de begrenzing eruit haalt, hij zal ongetwijfeld even hardlopen als de andere 125tjes zoals hier in nederland
 
Een brommer heeft helemaal niet 6PK. mochten ze willen. Een brommer heeft nog geen 2pk.
Als je op de rollenbank 2kw hebt, dan ben je zwaar de lul. En dat is net 2,5pk ofzo. Geloof dat je standaard iets van 0,5kw mocht hebben.
[offtopic] Scooters/brommers van tegenwoordig hebben 9 van de 10 keer 2,5 pk. En 12pk is meer iets om je voor te schamen als je beetje tuner bent[/offtopic]
 
Hehe, klopt ja. Ik weet ook dat er scooters zijn die mijn mito tot de 80-90 bij zullen houden/eruit rijden, mja, die zijn niet echt voor dagelijks gebruik.

Ff ontopic: Ik zou een 2 takt nemen, is het snelste wat je kunt nemen met 25 kw, lekker licht, kun je goed leren rijden. Nja, om de 15000 km andere zuiger boeit niet zo heel veel, 200 euro incl montage of zo, daar kom je wel overheen lijkt me.

Als je goede olie gebruikt loopt ie ook niet vast.
 
Hehe, klopt ja. Ik weet ook dat er scooters zijn die mijn mito tot de 80-90 bij zullen houden/eruit rijden, mja, die zijn niet echt voor dagelijks gebruik.

Ff ontopic: Ik zou een 2 takt nemen, is het snelste wat je kunt nemen met 25 kw, lekker licht, kun je goed leren rijden. Nja, om de 15000 km andere zuiger boeit niet zo heel veel, 200 euro incl montage of zo, daar kom je wel overheen lijkt me.

Als je goede olie gebruikt loopt ie ook niet vast.
Als je je 'r een klein beetje in verdiept kan je dit ook heeeel makkelijk zelf doen hoor! Is echt koekie eitje.
 
Ik zou een 2 takt nemen, is het snelste wat je kunt nemen met 25 kw

Alsof topsnelheid boeit met 25kw. Dat is toch niet hoog. Een 4 takt haalt ook 170-180 geknepen, ik meen me te herinneren dat een 125cc de 170 of 180 net kan halen en dan ook niet eens alle 125cc'ers.

Mijn mening was altijd 'als je 25kw moet rijden en de topsnelheid wat lager ligt dan de 'echte' motoren, dan ga ik voor de trekkracht.'

Dus veel koppel onderin -> 4 takt.

Daarnaast reageert elke 125cc 2 takt en elke geknepen 4 takt waarschijnlijk als een auto boven de 120 en duurt het erg lang voor je op de top bent.


En RStefan : idd, tegenwoordig hebben de scooters en brommertjes allemaal wat meer vermogen. Zag trouwens dat het brommerrijbewijs (praktijk) was uitgesteld. Jammer. Dat zou namelijk best goed zijn voor het volk wat zich nu nog verplaatst op 50, 60, 70, 75 en 80 cc... oh, 110 niet te vergeten ;)
 
aprilia roeleert sowieso

Lekker zinvol antwoord.
Een motorrijder met een Honda zou dat van Honda zeggen en iemand met Suzuki van Suzuki. Nu heb ik een Suzuki, maar ik loop er niet mee te koop van 'het roeleert' 'woot!' 'stoer man' 'echt de beste motor'. Neuh.
 
[offtopic]

Bullshit. En waarom? Omdat deze meetingen niet kloppen.

ten 1e bijv bij scooter:

deze meting wordt steeds hoger naarmate de snelheid toeneemt en dat klopt niet aangezien een scooter haar vermogen van stilstand tot topsnelheid gelijk gehaald wordt, dus na gasgeven gelijk klap naar de 5 pk en dan schommelt...

ten 2e:

De politie gebruikt een tabel om het gemeete 'vermogen' om te rekenen naar snelheid. En dat kan dus niet zomaar. Een tractor met 500 pk heeft niet dezelfde topsnelheid als een raceauto met 500 pk.

Conclusie: De politietestbank meet geen vermogen, maar snelheid op een meter met kw-schaal.

Een standaard scooter heeft al 5 a 6 pk. Er is al 21 pk behaald op een dynojet met 70cc..

[\offtopic]

Een brommer heeft helemaal niet 6PK. mochten ze willen. Een brommer heeft nog geen 2pk.
Als je op de rollenbank 2kw hebt, dan ben je zwaar de lul. En dat is net 2,5pk ofzo. Geloof dat je standaard iets van 0,5kw mocht hebben.
 
Nu ik vandaag 18 ben geworden komt het motorrijden wel heel dicht bij (maandag theorie examen).

Ik weet al bijna zeker dat het een sportieve motor wordt (zat eerst nog te twijfelen tussen; crosser, 2-takt wegracer, sportieve toermotor en de CB 250 die ik al heb).

Nu vind ik de Aprilia AF-1 125cc wel een geinig motortje (voorloper van de RS125), kent iemand dit ding een beetje, ik heb al wel gehoord dat dat ding veel onderhoud nodig heeft (normaal voor 2-takt natuurlijk).

Ik weet dat hier weinig 2-takt fans zitten maar ik vraag het toch maar even.

(ik zal even een paar mooie plaatje voor pooh opzoeken)

Ik zou kiezen voor een 25kW versie van een FZR400 of zo. Die dingen blijven heel, houden nog wat restwaarde over en zijn niet te gek duur.
Tweetakt is leuk, maar niet als je er afhankelijk van bent. (hobbie = ok, dagelijk = nok)
Hou rekening met mengolie + benzine verbruik. Ik zou me niet zo druk maken om een nieuwe zuiger en het opboren van de cilinder. Die kosten zijn bij een 1 cilinder niet zo gek hoog.
Maar het blijft een brommert. Pas vanaf 250cc tweetakt wordt het gein. Gaan voor de 500's (Yamaha RD500, Suzuki RG500 en Honda NS400R), maar dan wel als hobbie en met veel centen op zak. 3 en 4 cilinder tweetakten kosten aanzienlijk meer.

Er rijden hier in de omgeving scooters rond die volgens mij sneller zijn dan de AF1.
 
Ik zou kiezen voor een 25kW versie van een FZR400 of zo. Die dingen blijven heel, houden nog wat restwaarde over en zijn niet te gek duur.
Tweetakt is leuk, maar niet als je er afhankelijk van bent. (hobbie = ok, dagelijk = nok)
Hou rekening met mengolie + benzine verbruik. Ik zou me niet zo druk maken om een nieuwe zuiger en het opboren van de cilinder. Die kosten zijn bij een 1 cilinder niet zo gek hoog.
Maar het blijft een brommert. Pas vanaf 250cc tweetakt wordt het gein. Gaan voor de 500's (Yamaha RD500, Suzuki RG500 en Honda NS400R), maar dan wel als hobbie en met veel centen op zak. 3 en 4 cilinder tweetakten kosten aanzienlijk meer.

Er rijden hier in de omgeving scooters rond die volgens mij sneller zijn dan de AF1.

Heb je wel gezien dat dit topic al een jaar oud is?? Hmm, misschien heeft ie al een motor gevonden :Z
 
pardon hoorde ik daar iemand iets zeggen over veel verbruik bij een 2takt?...
mijn mito loopt met gemak 1 op 19 naar Duitsland bij 100-120 achter een auto aan liep ie 1 op 25!!!! en die olie, ach... dat valt ook hartstikke mee.

Mensen hebben vaak een mening over iets terwijl ze er geen ervaring mee hebben...

(toegeven mijn rgv loopt lang niet zo zuinig als t 1cilindertje, maar ja... dat is ook wel een motor van een iets ander niveau)
 
Terug
Bovenaan Onderaan