Aprilia AF-1

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Nu ik vandaag 18 ben geworden komt het motorrijden wel heel dicht bij (maandag theorie examen).

Ik weet al bijna zeker dat het een sportieve motor wordt (zat eerst nog te twijfelen tussen; crosser, 2-takt wegracer, sportieve toermotor en de CB 250 die ik al heb).

Nu vind ik de Aprilia AF-1 125cc wel een geinig motortje (voorloper van de RS125), kent iemand dit ding een beetje, ik heb al wel gehoord dat dat ding veel onderhoud nodig heeft (normaal voor 2-takt natuurlijk).

Ik weet dat hier weinig 2-takt fans zitten maar ik vraag het toch maar even.

(ik zal even een paar mooie plaatje voor pooh opzoeken)
 
Hier dan wat plaatjes:
Futura-10.jpg


futura-zijkant.jpg

Ik vind die enkelzeidige achterwiel ophanging echt :9~
Futuraback.jpg



Weet iemand trouwens hoe groot zo\'n ding is, ik ben namelijk niet echt klein (1m88 ofzo) en ik ban bang dat dat ding een beetje van brommerformaat is \ '( .
 
Mooi fietsje!!

Kun je niet eens een proefrit maken op zo\'n ding? Dat is toch de manier om uit te vinden of hij je bevalt qua houding. :)
 
Tja, proefritje zullen ze nu wel niet echt goed vinden denk ik (zonder rijbewijs), maar dat ga ik wel een keertje doen ja.
 
Ik vond de 50cc-versie vroeger altijd al geweldig om te zien...en dit is ook nog steeds erg mooi hoor!

Hou er wel rekening mee dat je veel onderhoud zult hebben, en snelwegen zijn ook niet aan te raden (vastlopers).
 
Volgens mij is dit het laatste model van de AF-1, er werd mij een keer geprobeerd een AF-1 Sintesi (of was dat een Futura?.. in elk geval Aprilia Sintesi, een 125cc 2 takt) aan te smeren, maar heb dat niet gedaan :)
Deze is inderdaad zeer mooi. Maar volgens mij ga jij meer voor de looks dan de rest (is te begrijpen). Maar zoals Duderuud al zegt ; op de snelweg als je lang dezelfde snelheid/zelfde versnelling rijd heb je toch wel kans op een vastlopertje. Dus dit is niet echt om mee te toeren, maar om lekker een stukkie mee te racen.

En ok, ik ben geen 2-takt fan (Als we praten over het gewone gebruik van de motor, 2 takt voor races is prima), dus dat zal ik ook nooit aanraden als je er gewoon mee wilt rijden van amsterdam naar groningen ofzo ;) Maar ik geef wel toe dat deze AF-1, de RS125, de RGV250 en Cagiva Mito (laatste model) heel mooi eruit zien. KR1S van Kawasaki ziet er ook wel aardig uit, zag er vandaag nog eentje rijden, en dat zie je niet veel meer ;)

Is een geknepen FZR400, CBR400RR, VFR400 of ZXR400 nix voor je ? Of geknepen 600 versies ervan. Alhoewel er geen VFR600 is dacht ik ;)

Wat betreft lengte ; gewoon een keer erop zitten / proefritje maken.

Ohja, bijna vergeten ; GEFELICITEERD! *D
 
Laatst bewerkt:
Van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag!!!

Deze \"motor\" ziet er wel leuk uit inderdaad. Maar voor de snelheid hoef je hme niet kopen hoor. Waar wij vaak rijden (rondweg Zutphen) daar komt ook wel eens een gozer die een Aprilia AF-1 Futura heeft. Nou heb ik geen snelle motor (CB450s), maar dat is bedroevend hoor hoe langzaam dat ding is. Hij gaat voluit en ligt plat op zn motor, en ik kan niet harder als half gas rijden als ik hem niet voorbij wil gaan. Het lijkt me dat er voor dat geld och meer \"motor\" te koop is. Maar om te zien issie wel erg mooi vind ik.
 
laat ik nu de eigenaar van deze motor kennen.
en ik kan je wel zeggen dat die erg klein in voor iemand van 1.88 ben ik zelf ook.
de rijder van deze motor is krap door de 1.60 heen en voor die lengte is idiaal.

gefeliciteerd
 
Laatst bewerkt:
Op marktplaats zag ik net een NSR125 staan, uiteraard ook een 2 taktje, die te koop staat voor 1000 piek. Heeft een vastloper gehad, dus daar heb je wel wat werk aan. Nieuwe cilinder, nieuwe zuiger + veren, misschien heeft de krukas nog een klap gekregen... maar misschien is dat een leuk klusje voor je.

Je kan \'m hier vinden.
 
Beetje te laat, maat toch nog gefeliciteerd... *D
AF-1: Leuke speeltjes, lijkt redelijk vlot, maar is akelig traag onderin... Onder de 9000 is er in principe niemand thuis... Voor snelheid moet je veel toeren maken... Ook is het ding nogal klein... boven de 1.75 lengte zit het al niet meer echt relax...

Een viertaktje biedt vaak toch wat meer power onderin...
 
Op marktplaats zag ik net een NSR125 staan, uiteraard ook een 2 taktje, die te koop staat voor 1000 piek. Heeft een vastloper gehad, dus daar heb je wel wat werk aan. Nieuwe cilinder, nieuwe zuiger + veren, misschien heeft de krukas nog een klap gekregen... maar misschien is dat een leuk klusje voor je.

Je kan \'m hier vinden.

Dat is wel leuk ja, maar cilinder, zuiger (en zuigerveren en pakkingen) en tanwielen + ketting en achterremblokjes. Dat is ook wel redelijk duur lijkt me (en op de sloop ook niet te vinden lijkt me).

Maar als de cilinder gehoond kan worden (of niks heeft wat me sterk lijkt maar wel zou kunnen) en de krukas nog goed is, dan is het zeker wel interessant.

Bedankt voor de tip trouwens.
 
Dat is wel leuk ja, maar cilinder, zuiger (en zuigerveren en pakkingen) en tanwielen + ketting en achterremblokjes. Dat is ook wel redelijk duur lijkt me (en op de sloop ook niet te vinden lijkt me).

Maar als de cilinder gehoond kan worden (of niks heeft wat me sterk lijkt maar wel zou kunnen) en de krukas nog goed is, dan is het zeker wel interessant.

Bedankt voor de tip trouwens.

Ik vind dat je cilinders, zuigers, zuigerveren, tandwielen, ketting en remblokjes allemaal nieuw moet aanschaffen, geen 2e hands meuk, vooral niet met tandwielen/ketting, zuigers en remblokkies.
zuigerveren moeten sowieso nieuw, en een cilinder kan je wel 2e hands kopen, maar ik heb liever altijd een nieuwe. Zal inderdaad wel aardig wat kosten, maar het is maar een 125cc, dus de kosten zullen dan denk ik wel weer meevallen.

Echter ben je toch nog een smak geld kwijt ja, en dan heb je uiteindelijk een 125cc 2 takt waar je een leuke 500cc 4 takt van kon kopen van hetzelfde bouwjaar of zelfs nieuwer.

Vergeet ook niet waarom dat ding een vastloper heeft gehad.

Ik zou als ik jou was echt gewoon lekker voor 4 takt gaan... mijn eerste motor was een 4 takt Suzuki GS500e, en die kosten echt geen drol en ze rijden echt heerlijk. Weinig onderhoud, onderdelen goed leverbaar omdat de motor veel verkocht is de afgelopen 14, 15 jaar ofzo.
Kijk maar eens op m\'n site (signature), daar heb ik veel foto\'s staan van zo\'n ding, origineel zien ze er neit sportief uit, maar gooi er een klein koplampkuipje op en hij ziet er al 10x sneller uit.
 
Yamaha DT125R, terreinfietsje, is geloof ik 4-takt... :)

Jammer... U gaat niet door voor de koelkast.
Nee dus DT = ook 2-takt

Piccie... speciaal voor pooh.

dt-deep-purplish-blue-solid-e.jpg


Category: Enduro/offroad
Engine/transmission
Displacement/CCM: 124.0
Engine type: Single cylinder
Stroke: 2
HP (kW): 13.00 (9.5) @ 7000
Torque - Nm (kgf-m): 13.00 (1.3) @ 6500
Gears: 6
Transmission type/final drive: Chain
Weight, kg (dry): 109.0
 
Laatst bewerkt:
Een brommer heeft 6 pk. Een goed getunede brommer haalt 10-12 pk, maar dan praat je over professioneel getunede 50cc-ers; racebrommers dus.
 
Een brommer heeft helemaal niet 6PK. mochten ze willen. Een brommer heeft nog geen 2pk.
Als je op de rollenbank 2kw hebt, dan ben je zwaar de lul. En dat is net 2,5pk ofzo. Geloof dat je standaard iets van 0,5kw mocht hebben.

DT is inderdaad geen 4 takt. Er zijn maar weinig 4 takt 125cc\'ers... de Honda XR serie heeft wel 4 takt, ik weet niet hoe het met de 50cc XR zat (als ie bestaat), maar vanaf 80cc is het allemaal 4 takt. Alleen dacht ik dat je gewoon een XR100 had, en daarna een XR200, XR125 is er geloof ik niet :) En racemachientjes met 4 takt ken ik verder niet met 125cc.
 
Ik heb de theorie gehaald met 3 fout!!!!

en m\'n modem is stuk dus internetten kan ik thuis niet meer ;(

Ik ga nog wel even lekker zitten twijfelen tussen 2 en 4 takt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan