Aprilia ATLANTIC 400 sprint met Dr Pulley & hit clutch

Djazz

MF'er
28 sep 2010
135
0
Vorige week een Aprilia ATLANTIC 400 sprint aangeschaft van een jaartje en 4000 km jong. Verhoogd Givi-scherm en afneembare topcase achterop... rijdt leuk ;het enige dat mij nu nog in een auto krijgt is ijzel of sneeuw, of bepaalde huiselijke verplichtingen.
Op dit forum vond ik echter nog geen specifiek Atlantic 400 topic. Iemand ervaringen?
 
Veel plezier met je aanschaf en ik hoop dat je er een leuke prijs voor hebt neer gelegd.

Ik zelf heb een aprilia atlantic sprint 500 en daar is de 400 heel goed mee te vergelijken.
Het is namelijk de zelfde motorscooter met het zelfde masterblok.
Het verschil is dat de 400, 398 cc heeft en de 500, 459 cc.
Theoretisch heeft de 500 een iets hogere top en is de 400 iets zuiniger.
Mijn 500 met givi scherm met airflow haalt ongeveer 160 km op de teller en heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 26 km.
 
Laatst bewerkt:
3200€, inclusief gedemonteerd en onbeschadigd origineel windscherm lijkt me niet overdreven, tenminste als je weet dat je met een betrouwbaar particulier verkoper te maken hebt. scoot is zo goed als nagelnieuw, op een paar minieme sporen van steenslag na. had trouwens altijd binnen geslapen en werd na ieder plezierritje gepoetst (zal nu wel wat anders worden). ben niet van plan om er frequent autosnelweg mee te doen zodanig dat de acceleratie van die 400 meer dan toereikend zou moeten zijn om er kronkelende binnenwegen mee af te werken. zijn er trouwens scootgebruikers die constant iedere beschikbare pk's aanspreken, en dit lang kunnennavertellen?
 
this_thread_is_worthless_without_pics.gif
 
heb gisteren een paar fotootjes gemaakt maar ik slaag er niet in om die kleiner dan 115kb te maken , waardoor deze geweigerd worden als bijlage.
ben geen informaticatechneut dus kan iemand evt helpen (als er tenminste interesse is in een foto van één van de vele atlantics 400)
 
Ben ik dan de enige Atlantic 400 rijder op dit forum?

Zoniet, ik ben nog steeds geïnteresseerd in (on)hebbelijkheden, onderhoudskosten e.d; van dit type scoot, dus alle raad en ervaring is welkom.

Ik heb er ondertussen 2000km opzitten en het verbruik ligt rond de 3,7l €super/100km.

Acceleratie tot 70 is best ok maar dan is er een beetje een gat tot 90 vóór ie weer degelijk doortrekt. Niet echt storend maar wel duidelijk voelbaar.

Van langsrichels in het beton en kasseien, houdt ie helemaal niet. Zitten de Michelin Gold Standard banden hier voor iets tussen?
 
ik heb een piaggio x9(vergelijkbaar met de atlantic 500) gehad,heb ook de michelins gehad en vond het niets.bridgestone beviel veel beter.wat betreft de acceleratie, probeer de sliders van dr pulley maar en je kent je scooter niet terug.
gr Martin
 
@mart1: ik ben technisch niet onderlegd en kan me de impact van zo'n ingreep niet voorstellen. Wat verandert er concreet door andere sliders? Normaal moet m'n 400 pas over 4000km binnen bij de officiële aprilia dealer voor de eerste grotere onderhoudsbeurt. Zou ik daar dergelijke sliders kunnen laten plaatsen of gaat dit in tegen aprilia's onderhoudspolitiek? Of zijn er lokale specialisten die zo'n ingreep kunnen doen? (woon in België (Oost-Vlaanderen))
 
Door de sliders(vervanging voor de rollen die in de vario zitten) geeft de scooter een veel betere gasreactie,trekt op met een hoger toerental(het dichtst in de buurt van het toerental waar jouw scooter het meeste vermogen levert) en zorgt voor minder trillingen tijdens lagere snelheden.
ze worden gewoon in de vario gezet en elke scooterzaak kan je daarmee helpen.
kijk anders eens op Dr.Pulley Scooter Tuning Shop
gr martin
 
De Atlantic altijd een erg mooi ontwerp gevonden; Italianen zijn altijd goed kwa design.
Voor €3200 een goede deal lijkt me!
Ik hoorde wel dat je om de 5000km de kleppen moet stellen en dat dan het hele blok er uit moet, maar rij je niet teveel km's valt dat ook wel weer mee.
 
Vorige week een Aprilia ATLANTIC 400 sprint aangeschaft van een jaartje en 4000 km jong. Verhoogd Givi-scherm en afneembare topcase achterop... rijdt leuk ;het enige dat mij nu nog in een auto krijgt is ijzel of sneeuw, of bepaalde huiselijke verplichtingen.
Op dit forum vond ik echter nog geen specifiek Atlantic 400 topic. Iemand ervaringen?
 
hallo beste vrienden
ik rij zelf met een piaggio x-evo 400 dit is hetzelfde blok ben er heel tevreden van rij meest snelweg
en verbruik 4l/100km
voor de rest met motor nog geen problemen gehad
 
Dat het blok er alle 5000km zou uitmoeten om de kleppen bij te stellen verbaast me. Noch de vorige eigenaar (die ik nochtans ken), noch de aprilia dealer heeft hierover al iets laten vallen... ik hoop alvast dat dit niet het geval is want ik schik toch 15000 km per jaar te doen.
Als het meevalt dan kan ik binnenkort sliders laten installeren; de dealer verzekerde me dat dit een wezenlijk verschil zal maken in acceleratie, maar dat het aangewezen is om zeker in het begin niet al te veel de binnenstad op te zoeken. Het vergt, schijnt het, enige aanpassing om de bruuskere reactie te leren beheersen. Niet iedereen lijkt dit als comfortabel te ervaren, en ook het verbruik gaat de hoogte in. Maar ja, voor niks komt de zon op...
 
Ik rijd een Aprilia Atlantic 500 sprint, kleppen stellen alleen bij de 10.000 km, olie verwisselen, schoonmaken e.d.variateurs om de 5.000, staat allemaal gewoon in de bijgeleverde handleiding, of zoek die op internet op. Ik heb nu in 2,5 jaar tijd 40.000 km gereden en geen problemen gehad, start altijd, rijd door in de winter. Machine ziet er nog uit als nieuw. Spuit hem voor de pekel wel in met tectyl.

Op de snelweg ronde 140, top 150-160, verbruik 1op 28.
 
eergisteren pijn (stressfractuur in linkervoet ,bleek later) na iets te hevige crosstrainer sessie; gisteren nog met scoot gaan werken want zware bottine gaf voldoende steun maar gisterenavond toch naar spoed en gips... atlantic krijgt paar weekjes vakantie en zal op z'n sliders-kuur moeten wachten. is balen maar blijf forum volgen.
 
Ik vernam net van mijn aprilia dealer dat hij als handelaar verplicht is om voor minimum 250€ materiaal aan te kopen bij Dr Pulley, en dit terwijl hij maar één set van 8 sliders (approx 45€) nodig heeft om mijn Atlantic 400 sprint wat meer punch te geven.
Wat er op neer komt dat ikzelf op zoek moet. ;(
Standaard heeft een 400 rollers van 18,6 gr ; wat ik dus nu nodig heb zijn 8 sliders van 16 gr/stuk ;( .
Heeft er iemand een adres of link waar ik deze als particulier kan bestellen?
 
Ik vernam net van mijn aprilia dealer dat hij als handelaar verplicht is om voor minimum 250€ materiaal aan te kopen bij Dr Pulley, en dit terwijl hij maar één set van 8 sliders (approx 45€) nodig heeft om mijn Atlantic 400 sprint wat meer punch te geven.
Wat er op neer komt dat ikzelf op zoek moet. ;(
Standaard heeft een 400 rollers van 18,6 gr ; wat ik dus nu nodig heb zijn 8 sliders van 16 gr/stuk ;( .
Heeft er iemand een adres of link waar ik deze als particulier kan bestellen?
Hier (3,50 verzendkosten)
 
Ik vernam net van mijn aprilia dealer dat hij als handelaar verplicht is om voor minimum 250€ materiaal aan te kopen bij Dr Pulley, en dit terwijl hij maar één set van 8 sliders (approx 45€) nodig heeft om mijn Atlantic 400 sprint wat meer punch te geven.
Wat er op neer komt dat ikzelf op zoek moet. ;(
Standaard heeft een 400 rollers van 18,6 gr ; wat ik dus nu nodig heb zijn 8 sliders van 16 gr/stuk ;( .
Heeft er iemand een adres of link waar ik deze als particulier kan bestellen?
Kun je de keuze voor de 16gr uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Schijnt dat je met deze sliders minder gewicht nodig hebt Chopper dan er standaard in zitten omdat ze glijden en niet rollen...

Ik zou als ik jouw was Djazz ook die andere slidertjes erbij bestellen, die op de plaat gaan zeg maar...
 
Reden om voor 16gr te kiezen: veel forsere acceleratie en gelijke topsnelheid. Indien gekozen wordt voor 17gr dan is de acceleratie minder heftig dan bij de 16 gr maar ligt de topsnelheid hoger. Topsnelheid interesseert mij toch minder. Deze gegevens kreeg ik van Dhr Dirk DIESTEL van DrPulley shop.

Bovendien ga ik meteen ook de standaard hit clutch door mijn Aprilia dealer (ef-technics) laten vervangen door een beter aangepast exemplaar van DrPulley zelf. Met wat geluk nog vóór eindejaar *D ...

Off the record: Scooteren in de Vlaamse Ardennen zit er vandaag niet in. Hoofdwegen waren deze morgen om half 6 nog niet geruimd en secundaire wegen zijn momenteel met een scooter nog steeds onbereidbaar
 
Reden om voor 16gr te kiezen: veel forsere acceleratie en gelijke topsnelheid. Indien gekozen wordt voor 17gr dan is de acceleratie minder heftig dan bij de 16 gr maar ligt de topsnelheid hoger. Topsnelheid interesseert mij toch minder. Deze gegevens kreeg ik van Dhr Dirk DIESTEL van DrPulley shop.

Bovendien ga ik meteen ook de standaard hit clutch door mijn Aprilia dealer (ef-technics) laten vervangen door een beter aangepast exemplaar van DrPulley zelf. Met wat geluk nog vóór eindejaar *D ...
Dank voor je terugkoppeling.

Dus DDrik heeft je overhaald voor de Hit-clutch, mooi, zeer benieuwd naar je ervaring hiermee.

(je wordt voor zover ik weet de 2de MF-er met de DRP combi SR en Hit clutch)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan